vad jag verkligen saknar...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser

Guest
...är en bank.

under medeltiden växte det första banksystemet upp, och det finns verkligen utrymme i spelet för en sån sak..

så som jag hade tänkt det; fungera ungefär som marknad kombinerad med akademi, gemensam pot med resurser.
med högre nivå på banken kan den lagra mer resurser, som efter insättning, omedelbart finns tillgänglig i användarens andra byar som också har forskat fram bank.
för varje bank eller högre nivå ökas den totala potten.

som utvecklings-krav tycker jag att nivå 15 marknad vore lämpligt, och gärna 20 på högkvarteret.

kostnad runt akademi kanske?



Detta skulle framförallt underlätta om man har många byar så att det alltid finns resurser att göra de nödvändiga uppgraderingarna, även om den närmaste resursen egentligen finns långt borta.
 

DeletedUser

Guest
...är en bank.

under medeltiden växte det första banksystemet upp, och det finns verkligen utrymme i spelet för en sån sak..

så som jag hade tänkt det; fungera ungefär som marknad kombinerad med akademi, gemensam pot med resurser.
med högre nivå på banken kan den lagra mer resurser, som efter insättning, omedelbart finns tillgänglig i användarens andra byar som också har forskat fram bank.
för varje bank eller högre nivå ökas den totala potten.

som utvecklings-krav tycker jag att nivå 15 marknad vore lämpligt, och gärna 20 på högkvarteret.

kostnad runt akademi kanske?



Detta skulle framförallt underlätta om man har många byar så att det alltid finns resurser att göra de nödvändiga uppgraderingarna, även om den närmaste resursen egentligen finns långt borta.



Det är ju ungefär så som gömstälet funkar.
 

DeletedUser

Guest
tror redan detta diskuterats (eller om det var på .net)

Det skulle bara vara för jobbigt.
 

DeletedUser

Guest
Vonyx, kan du förklara för mig varför det är en dålig idé?

kanske länka till tidigare tråd i ämnet?


jag ser bara fördelar, liten bonus för dem som har fler byar som gör spelet lite roligare lite längre..

nu sitter jag med 5-6 byar och ofta saknas några hundra-nån tusen av nån resurs för att uppgradera, och då är det jäkligt surt att behöva vänta på att få det skickat från nån annan by..
 

DeletedUser

Guest
Det är det som kallas planering, annars skulle stora bara bli större mkt snabbare.
 

DeletedUser

Guest
Vonyx, kan du förklara för mig varför det är en dålig idé?

kanske länka till tidigare tråd i ämnet?


jag ser bara fördelar, liten bonus för dem som har fler byar som gör spelet lite roligare lite längre..

nu sitter jag med 5-6 byar och ofta saknas några hundra-nån tusen av nån resurs för att uppgradera, och då är det jäkligt surt att behöva vänta på att få det skickat från nån annan by..


Den skulle missbrukas...

Scenario

Jag blir anfallen, vad gör jag?
-jag stuvar in allt i banken.

Lösning: T.ex inför att man inte kan göra något med banken om man är under attack.



jag sitter atm med 16 byar, snart 17 på värld 3.

Vad är det egentligen som du behöver 100-tusentals resurser till egentligen?
Eftersom det för det mesta är så att om du bygger nått så har du nog mycket till nästa "grej", när den du håller på med är klar.

Och som en annan grej, på värld 6.net, så satt jag med 65 byar ett tag innan jag lade ner, hade inte heller det problemet där.

Tror att den första "liknande" tråden handlade om banker innom stammen.
 

DeletedUser

Guest
Jag tycker inte heller om din idé så mycket.

Visst skulle det göra spelet lättare, men det är ju planering som spelet går ut på. Om man införde en bank skulle ju planeringen med resurser försvinna och då också en ganska rolig grej med spelet.

Det är ungefär som att man ska kunna göra en teleport för att skeppa assistans till den byn som behöver det på någon sekund, för att man inte orkar räkna ut när man måste skicka assistansen.

PS. Det senare jag skrev kanske var lite överdrivet exempel men det handlar ungefär om samma sak.
 

DeletedUser

Guest
Tråden borde låsas eftersom det är ganska orealistiskt att en bank skulle införas?
 

DeletedUser

Guest
dålig ide

men i en bank kan man ta bank lån så det var en bra ide för man kan låna resurser sen förstör man banken:D


men säjer ändå NEJ
 

acidclown

Member
Reaktionspoäng
0
Vad är menningen.. så som du förklarar banken är det ju en blandning mellan massa byggnader.
 

xouz

Member
Reaktionspoäng
0
Tycker iden är god men behöver ju inte vara instant levereringar mellan alla byar.

Kan ju vara så att det är lagrat men att det tar tid att skicka dem mellan byar endån

bara det att man inte alltid behöver handelsmännen som är i den byn där resurserna egentligen finns

utan att man kan hämta resurser från byn med dess egna handels män

utan att byn man tar resurser i från har handels män själv som är lediga

kan ju ta längre tid att skicka resurser på det viset med för att det blir vänte tider i banken och sådant

för handels männen som ska hämta så det egentligen lönar sig att skicka på normala sättet!
 

DeletedUser

Guest
...är en bank.
under medeltiden växte det första banksystemet upp, och det finns verkligen utrymme i spelet för en sån sak..
Fel! Medeltiden varade mellan 400 talet och 1500 talet. Den äldsta banken som finns i världen är Sveriges Riksbank som startade 1668. Så där föll din idé direkt. :D
 

DeletedUser

Guest
Sveriges Riksbanks grundades 1668, men det är inte världens äldsta bank.

The Banca Monte dei Paschi di Siena startade 1472

Det berättas att krediter användes systematiskt inom jordbruket och i andra sammanhang redan omkring 3000 f.Kr. i Mesopotamien. Men det var inte förrän på 1100-talet som banker började etableras i Genua, Florens och Venedig, där de blomstrade i åtskilliga århundraden. Utgivning av värdepapper liknande den moderna formen har också sitt ursprung i de italienska stadsstaterna under den senare medeltiden.

Källa: http://www.riksbank.se/templates/speech.aspx?id=1742
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp