Vad är tllåtet gällande namn

DeletedUser

Guest
Jag förstår ditt resonemang Supernova, men Ballen står som p e n i s i svenska akademins ordlista i min värld är den så långt ifrån dialektal man kan komma. Står det i den orlistan att ballen betyder p e n i s e n så är det väl i alla fall p svenska. och de regler du nämner gäller bla då Sexuella anspelningar. Jag skulle vilja påstå att ballen är så sexuellt anspelat den kan vara. att den i olika böjelser står för arsle pungkulor eller k u k gör den inte mindre sexuellt anspela i dessa dialekter.

Att ni har låtit det vara en lång tid är ju ingen ursäkt i sig, Varje gång någon gäst tittar in på V1 ser han eller hon att man kan heta ballen. Det är väl världens enklaste sak att be personen byta nicket till bollen istället för att inte väcka anstöt.

Du refererar vidare till alla ord som kan användas för könet som mus etc. mus har dock en egen mening tror jag, medan ballen alltid refererar till skrevet.

men jag antar att jag ska tolka det som att vi alla kan registera namn som innehåller könsord då? För vi ska väl alla behandlas lika.
 

DeletedUser

Guest
Vi är helt med på det du menar Vätter. Vi håller på att diskutera det internt och jag håller nu på att kolla hur övriga versioner gör, vad för policy och så vidare.

Det är inte bara "sexuella anspelningen" som står längst upp på den listan. Vi ser nu över ANT också, så målet är att det ska bli kristallklart.

Bättre sent än aldrig... =)
 

DeletedUser

Guest
en fråga till admin hur stor prio är det på bynamn, spelarnamn som anses stötande.

ett ex är ett namn på en by som är döpt efter ett av världens värsta koncentrationsläger.
 

DeletedUser

Guest
en fråga till admin hur stor prio är det på bynamn, spelarnamn som anses stötande.

ett ex är ett namn på en by som är döpt efter ett av världens värsta koncentrationsläger.

Prion är att ta tag i det så fort det rapporteras. Särskilt om det är ett utan minsta tvekan ett solklart fall.

Om det är som ditt exempel, krävs det inte särskilt mycket för oss att agera. Fallet skulle säga allt. =)
 

DeletedUser

Guest
Intressant fråga, tänkte tillägga en sak. Hur är reglerna angående "otillåtna/olämpliga signs"? För jag har varit med om att löv som inte kan identiferas som det ena eller det andra har medgjort att det har blivit borttaget, samt cigarretter som eventuellt kan vara knark, men likväl kan vara vanliga cigaretter med ett lite annorlunda utseende mm mm.

Allt vore bättre om det fanns uppskrivet vart gränsen går, och inte som det är nu att man får lita på att adminen hade en bra dag och inte vaknat på fel sida.

Ett tillägg angående utländska nick. Vad är det som gäller? Något som betyder något opassande på engelska kan ju faktiskt betyda något helt annat på svenska eller kanske bulgariska...

Ett fint exempel på det är "cari", ett svenskt namn som äldre kvinnor ibland heter, det betyder typ "k u k" på albanska tydligen sa min polare som pratar albanska. Så om någon som heter Cari vill spela och nicka just cari så är det otillåtet? Sedan t.ex Dr.Kurwa som var någon individ det med, men det var otillåtet här att heta så.

Du läser mina tanker .se´s bästa starter. Undrar när "i helgen" inträffar? Helgen som inträffar när det är skottår och den 29e är en lördag? Vem vet, det är åtminstone en riktig gåta, för Gaffel är ju jätteduktig och är aaaabsooluuut inte inkompetent på något sätt

Tackar för den fina responsen............
 

start

Active Member
Reaktionspoäng
0
Jag kan bara hänvisa till den här texten saxad ur reglerna;

"Vi accepterar inte att profiler, spelarnamn, bynamn eller andra möjligheter innehåller olagliga, förolämpande, hotfulla, missbrukande, IRL aggressiva, politiskt inkorrekta, sexuella, extrempolitiska, religiöst fanatiska, rasistiska eller på annat sätt olämplig texter."

När det sen specifikt gäller nicket Ballen, så är det ett ord med dialektalt olika betydelser. Vi är självklart medvetna om att det i delar av Sverige associeras till mindre lämpliga kroppsdelar. Problematiken med mer eller mindre lämpliga spelarnamn ligger i att det till stor del är väldigt mycket egen tolkning som avgör vad som är lämpligt. Och det som är lämpligt i en del av Sverige, i en del av världen, för en spelare, kanske är olämpligt i en annan, eller för en annan spelare.

Vi försöker resonera ungefär så här; Ska vi förbjuda Ballen, ett etablerat nick som existerat sedan långt innan vi som idag sitter med ansvaret, är vi ute på så tunn is att vi måste förbjuda alla nick som innehåller ordet mus i någon form, eller för den delen påle, stolpe, stock eller springa. Det går att dra hur långt som helst, och snart skulle det inte gå att registrera sig alls eftersom inget var tillåtet.

När vi däremot pratar om drogrelaterade nicks, skiljer vi på alkohol som är en laglig drog, och droger som är olagliga att hantera, använda och inneha. Vi måste dra gränsen någonstans, och har valt att dra den vid lagligt/olagligt. Inte för att vi lägger olika värderingar i det, utan för att någonstans är vi tvungna att dra en gräns, må den sen vara luddig och kanske inte alltid kristallklar så är det ändå en gräns.

Om valet funnits att reboota, starta om hela tribalwars.se, skulle vi sannolikt ha valt att ha en anti ANT policy där vare sig sprit, tobak eller narkotika var tillåtet. Det hade blivit väldigt mycket klarare gränser och lättare hantering även för oss som ska sitta och avgöra vad som är lämpligt. Nu har vi tyvärr inte de möjligheterna, och att lägga in en sådan policy i ett redan etablerat och existerande community som detta är inte att tänka på.

Kort sagt, det är en snårig gråzon, och det enda riktigt vettiga jag kan säga som man som användare faktiskt kan ha glädje av är; försök håll dig borta från saker som kan vara tveksamma, så bör du inte ha några problem med ett användarnamn som visar sig vara otillåtet. Behöver du fundera på om det är lämpligt, är det förmodligen inte det.

Haha det här va intressant SN... Alkohol är inget som ska hänvisas till minderåriga, även om det är lagligt, Marijuana te x är lagligt i många länder, likaså steroider.. varför ska ni dra gränsen vid vad som är lagligt och olagligt när även alkohol är en drog. Alkoholen används som större missbruk bland minderåriga än andra droger.. Ska ni ha en gräns så ska ni sätta den vid att man itne får hänvisa till någon som helst drog inklusive alkohol.

mvh
 

Haroo

Active Member
Reaktionspoäng
0
Haha det här va intressant SN... Alkohol är inget som ska hänvisas till minderåriga, även om det är lagligt, Marijuana te x är lagligt i många länder, likaså steroider.. varför ska ni dra gränsen vid vad som är lagligt och olagligt när även alkohol är en drog. Alkoholen används som större missbruk bland minderåriga än andra droger.. Ska ni ha en gräns så ska ni sätta den vid att man itne får hänvisa till någon som helst drog inklusive alkohol.

mvh

Det sätts en gräns från den domänen, dock gäller i vissa fall Tyskland.
Det är dock lite beroende på vem man är som person.. ifall man suger av Gaffel (FFL) eller om man "livin on the edge", men ifall jag skulle bo I Holland skulle jag inte kunna nicka Ganja(etcetc) om jag spelade på något annat än holländsk server.
 

DeletedUser

Guest
Haha det här va intressant SN... Alkohol är inget som ska hänvisas till minderåriga, även om det är lagligt, Marijuana te x är lagligt i många länder, likaså steroider.. varför ska ni dra gränsen vid vad som är lagligt och olagligt när även alkohol är en drog. Alkoholen används som större missbruk bland minderåriga än andra droger.. Ska ni ha en gräns så ska ni sätta den vid att man itne får hänvisa till någon som helst drog inklusive alkohol.

mvh

Då borde man igentligen förbjuda nick med alkohol för dom som är under 18år. Varför 18 o inte 20? jo för när du är 18 får du dricka alkohol på krogen lagligt.
 

Haroo

Active Member
Reaktionspoäng
0
Då borde man igentligen förbjuda nick med alkohol för dom som är under 18år. Varför 18 o inte 20? jo för när du är 18 får du dricka alkohol på krogen lagligt.

Du får även dricka alkohol vid 18års ålder ifall du är på fest hos någon som är över 20, dock har den 20åriga personen ifråga ett ansvar över dig och du får inte ta med dig alkohol från festen.
 

DeletedUser

Guest
Nej man borde förbjuda det helt likadant som man förbjuder andra drognamn.

Varför? deras gräns är vart det övergår till olagligt,så en under 18 som har ett namn med alkohol är olagligt då alkohol är olagligt tills att den är 18 år.
 

DeletedUser

Guest
Sedan så är många fler saker i Sverige olagligt. Säg att någon nickar något som t.ex "Pirat" (vilket kan associera till ThePirateBay , och alla vet ju att fildelning är olagligt!!!1), säg att någon nickar något som kan förknippas med ett fridlyst djur (då kan man associera det nicket till tjuvjakt och döden för dessa stackars djur, tjuvjakt är olagligt!!!1), säg att du nickar ett namn, kanske ditt egna namn(!) som råkar vara samma namn som en känd porrstjärna (porr är väldigt olämpligt här på forumet!!11), eller kanske du har samma förnamn/efternamn som någon psykopat (norsken kanske? Fritzel kanske?) bör detta då vara olämpligt?

Bör alla som nickar Josef få en ban? Bör alla som nickar Adolf få en ban? Bör alla som nickar Anders få en ban? NEJ säger jag, och tycker att det är lika töntigt att huruvida en admin kan avgöra detta. Det han/hon anser är lag som det är nu. Och vem avgör vad som är rimligt och vad som är "fjantigt" att associera nicks/signs/profilbilder/profiltexter till så att det blir något olagligt?

Intressant fråga, tänkte tillägga en sak. Hur är reglerna angående "otillåtna/olämpliga signs"? För jag har varit med om att löv som inte kan identiferas som det ena eller det andra har medgjort att det har blivit borttaget, samt cigarretter som eventuellt kan vara knark, men likväl kan vara vanliga cigaretter med ett lite annorlunda utseende mm mm.

Allt vore bättre om det fanns uppskrivet vart gränsen går, och inte som det är nu att man får lita på att adminen hade en bra dag och inte vaknat på fel sida.

Denna text har väl knappast något hätskt eller olämpligt språk och är heller inga personangrepp eller är off-topic? SVAR SÖKES, tack

Ett tillägg angående utländska nick. Vad är det som gäller? Något som betyder något opassande på engelska kan ju faktiskt betyda något helt annat på svenska eller kanske bulgariska...

Ett fint exempel på det är "cari", ett svenskt namn som äldre kvinnor ibland heter, det betyder typ "k u k" på albanska tydligen sa min polare som pratar albanska. Så om någon som heter Cari vill spela och nicka just cari så är det otillåtet? Sedan t.ex Dr.Kurwa som var någon individ det med, men det var otillåtet här att heta så.

Denna text har väl knappast något hätskt eller olämpligt språk och är heller inga personangrepp eller är off-topic? SVAR SÖKES, tack
 

DeletedUser

Guest
patrik11 sa:
Sedan så är många fler saker i Sverige olagligt. Säg att någon nickar något som t.ex "Pirat" (vilket kan associera till ThePirateBay , och alla vet ju att fildelning är olagligt!!!1), säg att någon nickar något som kan förknippas med ett fridlyst djur (då kan man associera det nicket till tjuvjakt och döden för dessa stackars djur, tjuvjakt är olagligt!!!1), säg att du nickar ett namn, kanske ditt egna namn(!) som råkar vara samma namn som en känd porrstjärna (porr är väldigt olämpligt här på forumet!!11), eller kanske du har samma förnamn/efternamn som någon psykopat (norsken kanske? Fritzel kanske?) bör detta då vara olämpligt?

Bör alla som nickar Josef få en ban? Bör alla som nickar Adolf få en ban? Bör alla som nickar Anders få en ban? NEJ säger jag, och tycker att det är lika töntigt att huruvida en admin kan avgöra detta. Det han/hon anser är lag som det är nu. Och vem avgör vad som är rimligt och vad som är "fjantigt" att associera nicks/signs/profilbilder/profiltexter till så att det blir något olagligt?

Bara för att någon kan associera ett nick med något olagligt så betyder det inte att det faktiskt är olagligt. Vissa har helt enkelt lite väl livlig fantasi.
Jag har förvisso väldigt svårt att tro att någon med t.ex ett namn som en porrstjärna använder det som nick på ett spel, men! Skulle detta vara fallet så hanterar vi detta som vi skulle hantera ärendet även om personen i fråga inte heter så i verkligheten, då det är ett namn på en porrstjärna vill vi inte ha det i spelet eller i forumet, man får helt enkelt hitta på ett nick som inte har att göra med droger, eller andra olämpligheter att göra. Vill heller inte säga att vi stänger av spelare som heter ett vanligt namn, tex Anders, bara för att massmördaren i Norge heter så, men skulle han däremot heta Fritzel eller H itler, så dröjer det inte länge tills vi stänger av/låter spelaren byta namn. Men jag tror att de flesta av er spelare faktiskt förstår detta, om man använder lite sunt förnuft.

Intressant fråga, tänkte tillägga en sak. Hur är reglerna angående "otillåtna/olämpliga signs"? För jag har varit med om att löv som inte kan identifieras som det ena eller det andra har med gjort att det har blivit borttaget, samt cigarretter som eventuellt kan vara knark, men likväl kan vara vanliga cigaretter med ett lite annorlunda utseende mm mm.

Allt vore bättre om det fanns uppskrivet vart gränsen går, och inte som det är nu att man får lita på att adminen hade en bra dag och inte vaknat på fel sida.

Som ditt exempel här, dessa löv som du pratar om var marijuana löv = droger = olagligt.
Cigaretten som du pratade om var inte en vanlig cigarett, utan en joint = droger = olagligt, så svårt var det med dessa.
Tycker vi har väldigt tydliga regler gällande detta, vi vill inte associeras med droger, vill du då ha ett löv på signaturen tänk dig för, för liknar det något drogrelaterat så kommer vi ta bort den.

Ett tillägg angående utländska nick. Vad är det som gäller? Något som betyder något opassande på engelska kan ju faktiskt betyda något helt annat på svenska eller kanske bulgariska...

Ett fint exempel på det är "cari", ett svenskt namn som äldre kvinnor ibland heter, det betyder typ "k u k" på albanska tydligen sa min polare som pratar albanska. Så om någon som heter Cari vill spela och nicka just cari så är det otillåtet? Sedan t.ex Dr.Kurwa som var någon individ det med, men det var otillåtet här att heta så.

Förstår hur du menar med detta, men det är inte det lättaste att gå igenom en spelares nick, och jämföra det mot alla ord + slangord på alla språk som finns i världen.
Vi tar det som det kommer, i dessa fall är vi oftast helt maktlösa om ingen spelare rapporterar in så vi i teamet kan diskutera och komma överens om det är passande eller inte.

Men som sagt, något du/ni inte får glömma är att det inte finns en chans i världen att vi administratörer kan kolla igenom alla spelar namn, alla bynamn, alla stammars namn samt alla andra ställen där spelare får för sig att skriva olämpligheter på, vi förlitar oss i det stora hela på er spelare, och att ni faktiskt rapporterar in detta till oss så vi kan göra något åt det!
 

DeletedUser

Guest
Jag förstår ditt resonemang Supernova, men Ballen står som p e n i s i svenska akademins ordlista i min värld är den så långt ifrån dialektal man kan komma. Står det i den orlistan att ballen betyder p e n i s e n så är det väl i alla fall p svenska. och de regler du nämner gäller bla då Sexuella anspelningar. Jag skulle vilja påstå att ballen är så sexuellt anspelat den kan vara. att den i olika böjelser står för arsle pungkulor eller k u k gör den inte mindre sexuellt anspela i dessa dialekter.

Att ni har låtit det vara en lång tid är ju ingen ursäkt i sig, Varje gång någon gäst tittar in på V1 ser han eller hon att man kan heta ballen. Det är väl världens enklaste sak att be personen byta nicket till bollen istället för att inte väcka anstöt.

Du refererar vidare till alla ord som kan användas för könet som mus etc. mus har dock en egen mening tror jag, medan ballen alltid refererar till skrevet.

men jag antar att jag ska tolka det som att vi alla kan registera namn som innehåller könsord då? För vi ska väl alla behandlas lika.

Beror ju på hur man ser på det finns ju en spelare på v1 som har namn som är synonym till kvinnobröst (Behagg) också.

Vart ska man sätta gränsen?

Tycker ju om Ballen ska tas bort borde ju Behagg följa med:confused:


Eller för den delen en spelare som heter "white trash" som är ett ord som användes i samma sammanhang som n eger.
 

start

Active Member
Reaktionspoäng
0
Varför? deras gräns är vart det övergår till olagligt,så en under 18 som har ett namn med alkohol är olagligt då alkohol är olagligt tills att den är 18 år.

de e inte olagligt att inta alkohol och vara berusad när man e under 18 utan bara att sälja till minderåriga ger straff. men det är en drog. en drog e en drog, laglig eller olaglig.
 

DeletedUser

Guest
de e inte olagligt att inta alkohol och vara berusad när man e under 18 utan bara att sälja till minderåriga ger straff. men det är en drog. en drog e en drog, laglig eller olaglig.

Nej det är sant,men den kommer ju från någonstans, för annars hade väl polisen inte rätt till att beslagta din alkohol om du är under 18?
 
Topp