V24 Ett intressant experiment, eller?

Ogiltigt

Well-Known Member
Reaktionspoäng
26
Halloj allihop! :D

Background

Som ni alla vet har v24 varit en oerhört liten värld, med få spelare och en liten storlek. Den har knappt täckt de 4 innersta kontinenterna, vilket är ytterst ovanligt trots att det är .se vi pratar om.

En av de främsta anledningarna till att det blivit så, är förmodligen pga en inställning som testades för första gången på .se. Jag pratar förstås om Limited Haul.

3163a7945f60e3e6349807de400046da.png
edeef6ed27d37f8b4d14d41e719083bb.png

*** *** ***​


Till saken

Det jag nu skulle vilja höra, är vad personer tycker om den här inställningen? Tråden är främst riktat till de som spelat v24, men även till de som vill höra lite av de som spelat, dvs de som ännu inte hunnit bilda sin egna uppfattning.

Inspiration till saker man kan skriva om:

- Har det varit en bra/dålig inställning, övergripande?
- Har din uppfattning ändrats med tiden? Dvs gillade/ogillade du den i början vilket ändrats senare in på världen?
- Om du fick välja inställningar på en ny värld, - skulle det bli limited , unlimited eller non haul på den?
- Skulle du vilja se denna inställning på en ny "riktig" värld, eller hellre på en classic/HP?
- Tror du inställningen är den bidragande faktorn till att v24 är så liten? Skulle du isåfall vilja rekomendera inställningen, så fler framtida spelare skulle vilja spela med det vilket alltså skulle leda till en stor limited haul - värld?

Avsluta gärna med en rate av limited haul, dvs
10/10 - Älskar den
5/10 - Den har väl varit okej
0/10 - Avskyr den


*** *** ***​

Min Åsikt

Till att börja med skulle jag vilja säga att jag var väldigt kritiskt till just denna inställningen vid öppningen av världen. Varför skulle man liksom begränsa farmandet?:confused: Det bör vara den mest aktiva som får kämpa sig till seger, genom att delvis farma aktivt.

Det som skett är dock att jag har ändrat mig.

- För det första finns det en drös andra sätt att vinna på genom att vara aktiv istället för att farma. Exempelvis genom att fejka i enorma mängder, kommunicera med spelare runt omkring sig, bygga upp samarbeten, smida planer osv. Det som dessutom är intressant, är att farmning endast är ett tråkigt sätt att hämta resurser, då man endast sitter och trycker på en mängd knappar. Det är mycket bättre att låta spelare göra de roliga sakerna med spelet än att sitta och trycka på A respektive B i farmassistenten.

- För det andra har limited haul varit en inställning som blivit mer och mer eftertraktad för mig med tiden. I början av världen ville man gärna farma för att kunna dra ifrån lätt, men desto längre tiden gått i världen, har inställningen blivit mer och mer skön. Man är alltså inte tvungen att sitta och trycka på knappar vilket gjort att man inte heller behövde prioritera tid på den tråkiga aktiviteten.

- Personligen gillar jag limited haul, men egentligen känns dessa 100k i farmtaket helt onödiga... När man kom upp till ca 100k i poäng räcker det med att skicka ut en vanlig offby för att fylla taket direkt, därav känns detta "limited" nästan lite onödigt. Det vore enklare om man bara gjorde om det till non-haul. Då farmen för 1 dag räcker till 4 mynt. ^_^

- Sist men inte minst skulle jag vilja koppla detta till om vi någon gång ska få en stor värld igen. Genom att använda sig av limited haul, måste man inte vara lika aktiv för att komma långt. Även om det finns andra saker som går att göra väldigt aktivt för att lyckas. Men genom att ha limited haul som inställning blir det betydligt lättare för personer som vanligtvis spelar med COs att istället spela solo, vilket självklart leder till större världar då ett konto med annars 2 spelare, blir 2 konton med 1 spelare var.

Sammanfattning:
7/10 - Limited Haul har varit en bra inställning som uppskattats skarpt av mig. Jag skulle dock hellre ha en non haul - värld då de 100k som gäller vid "limited" bara är onödiga.

Tack och hej - leverpastej!


*** *** ***​

Regler

[1] Undvik ovårdat språk
[2] Ge gärna feedback på varandras åsikter och beskriv om du håller med eller inte
[3] Förklara varför du tycker som du tycker (dvs motivera alltid din åsikt)

Ready... Steady... Discuss!:cool:
 

Flying Duck

Active Member
Reaktionspoäng
12
Jag körde V.24 mest i början, första 3-4 månaderna, att farma var trögt, att bara få farma 1k första dagen gjorde starten sjukt segt, visa kanske tycker detta är bra eftersom det gör att nybörjarna har en större chans att hänga med, men att inte kunna farma aktivt gör att man tröttnar.

Jag och flera andra svenskar var med i en svensk premade på w.71, på denna värld var det no haul. Jag gissar att många tror att no haul skulle vara ännu segare eftersom man inte kan farma alls. Ja starten kan vara lite små seg, men spelet blir väldigt annorlunda än en vanlig värld. Alla bygger endast på sina gruvor, var standard med fulla ress innan man ens gick på något andra byggnader. Världen hade en hastighet på 3 och man fick 9000 per res på nivå 30 vilket gjorde att allting gick sjukt fort.

Jag tror fler skulle gilla no haul bättre än Limited haul och skulle vilja se en kopia på W.71 settings här på våran server.

3/10 - Om gränsen skulle ökas med 2k per dag och ha en gräns på 1mille per dag istället för 100k tror jag världen skulle bli bättre.
 

Ogiltigt

Well-Known Member
Reaktionspoäng
26
Intressant poäng där Flying Duck!

En värld med limited haul, fast med högre tak. Spännande :)

Fler idéer och synpunkter på denna inställning? Jag vet att många har haft sina åsikter om detta, det vore bra om vi kunde samla dem på ett ställe.
 

xeM xeT

Member
Reaktionspoäng
0
Av den erfarenhet jag har fått av V24 inställningar så kommer jag lätt att spela en till värld med liknande inställningar.
Dock tycker jag att just V24 inställningar var dåligt balanserade. Om man ska ha limited haul så måste man nog höja hastigheten på världen. Jag tyckte att starten gick alldeles för sakta. Antingen höjer man den till minst 2.0 eller så lägger man till en extra inställning där man får in extra resurser från gruvorna.
 

DeletedUser

Guest
Av den erfarenhet jag har fått av V24 inställningar så kommer jag lätt att spela en till värld med liknande inställningar.
Dock tycker jag att just V24 inställningar var dåligt balanserade. Om man ska ha limited haul så måste man nog höja hastigheten på världen. Jag tyckte att starten gick alldeles för sakta. Antingen höjer man den till minst 2.0 eller så lägger man till en extra inställning där man får in extra resurser från gruvorna.

ljuug inte.....
 

diavolo.II

Active Member
Reaktionspoäng
36
Av den erfarenhet jag har fått av V24 inställningar så kommer jag lätt att spela en till värld med liknande inställningar.
Dock tycker jag att just V24 inställningar var dåligt balanserade. Om man ska ha limited haul så måste man nog höja hastigheten på världen. Jag tyckte att starten gick alldeles för sakta. Antingen höjer man den till minst 2.0 eller så lägger man till en extra inställning där man får in extra resurser från gruvorna.

Håller med till fullo!

Det var en väldigt annorlunda värld att spela på, ja egentligen för oss alla förutom de få som redan fått ett smakprov från.net.
Det var både kul och spännande att behöva bygga om sin spelstil ända ifrån grunden. Vissa klarade det bättre än andra! För första gången på hur många världar då?? var k 54 kontinenten med minst konkurrens. Detta påstående grundar jag framför allt på underskottet av Premades och uttalanden från flertal Svullo veteraner.

Som jag var inne på tidigare, fick man från grunden göra om sin spelstil och vissa klarade det bättre än andra. Mycket handlade i starten om tur och PP(bevis; JJ94).

Jag var väl en av dom som hade svårt med anpassandet till världsinställningarna så blev en hel del IA för att hänga med Svullosarna i toppen.;) inget jag förnekar. ni imponerade starkt! Framför allt hur ni skötte er diplomati. Helt klart fanns det en grym ledning bakom er framfart. Annat än vi hade då vi inte hade någon ledning. ;)

Dessa världsinställningar måste varit de slappaste någonsin och passar alla vars speltid är begränsad pga jobb/skola eller kanske ett liv(?) haha ^^

Jag klarade mig utmärkt trots att jag kombinerade tredje året på TeknikProgrammet, ett helgliv och tjej(och framför allt tjejproblemen där till)

Gick galant fram tills vår terminen då slutspurten ipå gymnasiet och en förbannad tös tog upp allt för många plugg och toffeltimmar vilket gjorde spelandet omöjligt.


Men i vilket fall som helst tror jag det är gynnande för .se att ha en no-limitedhaul värld rullandes för alla oss vars vardag tar upp alldeles för stor tid för att till fullo "hänga med" på de vanliga mer tidskrävande världarna. ;)

Skulle helt klart starta en värld som v24 igen förutsatt att man gjort de korrigeringar som Wille föreslog ovan.

:D
//
Jas Gripen som satte sig i skiten (HashTag Förlust)
 

Mr L0L

Member
Reaktionspoäng
0
Skulle nog föredra nohaul före limitedhaul, men var rätt skönt att slippa farma i mid-late game :)
 

DeletedUser

Guest
Håller med wille till 100%.

I början förstod jag inte konceptet med en limited haul värld, iofs gör jag inte det nu heller. Speciellt inte med så lågt tak, det var bara irriterande.

Men allt eftersom kontot började växa, så började jag uppskatta LH mer och mer. För ärligt talat så får ett konstant farmande en att tappa spellusten väldigt snabbt.
Som jag skrev längst upp så håller jag med wille om inställningarna, det hade varit roligare med en något snabbare värld samt högre resurs/h, mest för att early-midgame var jättesegt.

Men allt som allt en väldigt lyckad värld, dels för att min stam(då räknar jag forna gss med) krossat allt motstånd på världen. Men största anledningen detta blev en lyckad värld är pga spelarna man spelat med sen dag 1. Först och främst mina cos Wille och Alex. Dock så kommer alltid kåken och isa vara mina sötisar <3
 

Ogiltigt

Well-Known Member
Reaktionspoäng
26
Bra och intressanta synpunkter allihop!

Fler åsikter? Vi har trots allt varit några hundra som lirat världen seriöst som alla borde kunna bidra med sina åsikter om inställningen!
 

DeletedUser

Guest
Av den erfarenhet jag har fått av V24 inställningar så kommer jag lätt att spela en till värld med liknande inställningar.
Dock tycker jag att just V24 inställningar var dåligt balanserade. Om man ska ha limited haul så måste man nog höja hastigheten på världen. Jag tyckte att starten gick alldeles för sakta. Antingen höjer man den till minst 2.0 eller så lägger man till en extra inställning där man får in extra resurser från gruvorna.

Jag håller med fullt ut!

Jag var skeptiskt till en början men efter man spelat ett tag så var det otroligt skönt med limit så man kunde ha ett liv utanför tw, för man lessnar rätt fort att sitta och farma 24/7..
och jag vill passa på att flika in och gratulera Svullo/Gss till ett utmärkt jobb, ni var riktigt vassa och hade aktivitet (det vi saknade).. Grattis! :)
 

Cingeto

Member
Reaktionspoäng
0
Jag tyckte världen var trevlig. Det var väldigt skönt med limited haul som många tidigare sagt. Personligen tycker jag inte att man ska köra no haul, bara för att man vill ha något att göra i starten.

Världen var också lagom lång. Visst hade det varit kul att se en SVULLO vs Gss på slutet men det känns rätt bra att världen är slut nu (i princip).

Jag som inte var särskilt erfaren innan kunde också känna att det var skönt att kunna fokusera mer på krigandet än på farmningen, så att man försöker lära sig det så gott det går. Blev lite krux med den nya uppdateringen dock :/

Hursomhelst vill jag tacka för världen, utmärkt insats av både Gss och SVULLO. kanske att vi ses nån annan gång.

MVH
Cingeto
 

Ogiltigt

Well-Known Member
Reaktionspoäng
26
Jag tyckte världen var trevlig. Det var väldigt skönt med limited haul som många tidigare sagt. Personligen tycker jag inte att man ska köra no haul, bara för att man vill ha något att göra i starten.

Världen var också lagom lång. Visst hade det varit kul att se en SVULLO vs Gss på slutet men det känns rätt bra att världen är slut nu (i princip).

Jag som inte var särskilt erfaren innan kunde också känna att det var skönt att kunna fokusera mer på krigandet än på farmningen, så att man försöker lära sig det så gott det går. Blev lite krux med den nya uppdateringen dock :/

Hursomhelst vill jag tacka för världen, utmärkt insats av både Gss och SVULLO. kanske att vi ses nån annan gång.

MVH
Cingeto

Precis, en väldigt bra nybörjarinställning eftersom fokuset läggs på krigande istället för farm. Håller med helt!

__

Även roligt att du lirat Cingeto :)

Dessvärre missade jag själv när DGH+T.N.T föll, men sålänge jag spelade innan o var diplomat för Gss, var det alltid trevligt att skriva med dig! (y)

Ha det bra o hoppas vi ses igen ;)

//Felix (Deathstar)
 

Lawliet

<span style="color:#008080; font-weight: bold;">Vi
Reaktionspoäng
3
Jag har spelat Haul, No haul och Limited haul. Jag ger de tre olika spelinställningarna följande betyg:

Haul: 7/10
No haul: 10/10
Limited haul: 2/10

Lite motivering på det kanske... Haul är ganska roligt men jag tröttnar på farmandet till slut, det tar helt enkelt för mycket tid och det säger ändå jag som brukar vara sjukt aktiv när jag verkligen tryhardar. No haul är perfekt för där handlar allt bara om krigandet. Det är tvättäkta köttvärldar och starterna där är mycket roande enligt mig. En annan bra sak med denna spelinställning är att den kräver mindre speltid av den spelande då man inte behöver farma utan endast behöver fokusera på att bygga upp sina byar, arméer och att sedan skicka ut dessa på krigsstigen. Ja gud asså, fan vad jag älskar No haul.

Och så slutligen Limited haul... testade v24 ett par veckor och tyckte det gick alldeles för segt. Att blanda farmande med en spärr är nog något av det sämsta jag varit med om.
 

DeletedUser

Guest
Första världen jag spelade på från början, and I like it alot!

Kommer det en liknande värld (inställningsmässigt) kanske man kommer fortsätta spela :)
 
Topp