Tw1 eller tw2

Golem

New Member
Reaktionspoäng
6
Lite sugen på att testa en comeback - Har spelat neptunes pride i ett par veckor och det är minimjölk jämnfört med tribalwars :) Faktum är att jag har skrivit till fler än en i det spelet hur FATTIGT det spelet verkligen är. Finns inga defensiva mekaniker (och full vision my god!!!) utan i stort är det bara att rulla på om man har materiellt övertag.

Min fråga är: tw1 eller tw2? Har aldrig lirat tw2. Har för mig att det var mycket debatt om pay to win fenomen? Är tvåan spelbar eller är det ettan som gäller för de som gillar lite mer hardcore? Undrar även om det finns några svenskar på .net - Jag vill gärna spela på en "potentiellt" stor karta ;)
 
Senast ändrad:

DeletedUser

Guest
Hejsan, ingen spelar tw2. Det är tw1 som gäller.

Sedan du spelade, v11 (där jag med spelade) så har kartan blivit mycket mindre och spelarna duktigare. Spelet har ändrats jättemycket, det finns bonunsar nu, paladiner m.m. Det finns flaggor och event som ger saker i lagret. Detta ger en annan spelupplevelse totalt. Den som är redo att lägga pengar på spelet kommer finna att den är klart bättre än medel genom bara det. Dock kommer en medioker spelare som betalar alltid förlora mot en duktig spelare som inte betalar (eller framför allt mot en duktig spelare som betalar). Man behöver spendera en del prem för att ha någon chans, pp konto, kh och 20% extra ress behöver man ha. Dock går det att göra som mig på v45 atm och sälja ress för att få tag på prem, som man sedan kan göra sig av med på halveringar m.m.

Tw.se börjar småtteligen dö, det är svårt för nya spelare att komma in och faktiskt ha en verklig chans att ta hem en värld. Ett fåtal äldre spelare försöker att få ut lite tw kunskap till de nya men mestadels blir man bara överkörd.
På .net finns en svensk premade på w100 som heter ODZ, ligger rank 2 atm. W100 är också helt utan p2w
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Alltså, NÅN spelare ju TW2? Annars hade det knappast funnits kvar.

Rent krasst gissar jag att om man spelat TW tidigare, ska man nog inte välja TW2. Det är ungefär som en mer grafisk verson av TW med lite mer avancerade alternativ. Och man får inte glömma att TW är uppbyggt runt en kärna skapad på en tid då många av de så kallade "pay to win" funktionerna inte ens fanns, medan TW2 mer eller mindre har dessa integrerade och är byggda med dem, på gott och ont. Det är helt enkelt ett moderna spel.

Och precis som Abel säger, så har vi en hel del nyheter här också. En del riktigt positiva, andra mer "meeeh". Gillar hur du sätter huvudet på spiken med precis det jag alltid också säger - "Dock kommer en medioker spelare som betalar alltid förlora mot en duktig spelare som inte betalar (eller framför allt mot en duktig spelare som betalar)."

Du kan inte enbart köpa framgång, det går bra till en början att växa med raketfart men det handlar mer om VAD du lägger premiumpoäng på och mindre på att bara fläska in poäng på allt. Taktik kan du inte köpa, inte förmågan att läsa motståndare, bedöma anfall eller ha en skön kontakt med stam och andra spelare heller.
 

Golem

New Member
Reaktionspoäng
6
Som jag skrev till Abel. Jag testade tvåa i två dagar men det räckte med två timmar på ettan för att fälla avgörandet - Tribalwars still rocks :cool: Kan bara kort nämna hur jag hittade spelet Neptunes pride - Det fanns med på en youtubelista över de 20 bästa strategispelen genom alla tider. Detta var det enda spelet jag aldrig hört talas om och gav det därför ett försök. Spelet är inte värt en topp 20 placering - Tribalwars skulle varit där :) Med lite mer marknadsföring så skulle Tribalwars varit med där på många youtubelistor över bästa spel genom tiderna.

Tribalwars var en pionjär de hade något stort på gång och med premium så måste de ha skrapat ihop en skaplig vinst med tanke på flera tusen (lågt räknat) aktiva premiumspelare/månad. En klassiker inom marknadsföring är att inte försöka apa efter pionjären utan att skapa något eget. Någon skapade ett lyckat pay to win - Det gav säkert mer cash pga av det var det första. Därefter har det gjorts hundratals efterapningar i spelkategorin pay2win. Var tw har tänkt lite fel (enligt mig) är att istället för att förstärka sin marknadsandel och sitt pionjärskap som först störst och bäst (stämmer väl inte riktigt på alla de punkterna men iallafall lätt bäst) så har de försökt att komma in som det 315:e spelet i kategorin pay2win?

Skulle de fortfarande bara kört flat premium så skulle tw fortfarande sticka ut gentemot 300 wannabies som slåss om samma kaka.

:)
 
Senast ändrad:
Topp