Taktiker ??

-Vendetta-

Medlem
Reaktionspoäng
0
Okay , men om vi nu tar v.8 som ex. :confused:
Här skickas det en hel offby med varje adelsgubbe , för de stora spelarna har ju hur många byar som helst att ösa ifrån .
Hur länge räcker min deff då , muren nere och så snipa adeln som kommer med full offby , 4 såna kommer :rolleyes:

Det är ju inte riktigt så i andra världar , där kommer rens och adel ibland från samma by , kanske ett förrens strax före , beror på hur vältajmat det är , som man då alltså duckar för och möter adeln/adlarna. :)

Om du funderar lite så finns det väldigt bra taktiker gentemot det här, men stora stammar tenderar att använda det väldigt aktivt så jag tänker inte avslöja hur man försvarar sig mot det. Men det går, utan större problem, särskilt på v8 :)
 

Ac1d

Member
Reaktionspoäng
0
Om du funderar lite så finns det väldigt bra taktiker gentemot det här, men stora stammar tenderar att använda det väldigt aktivt så jag tänker inte avslöja hur man försvarar sig mot det. Men det går, utan större problem, särskilt på v8 :)

kattas med lykta ;)
 

DeletedUser

Guest
Diplomati är och kommer alltid vara bästa sättet att lyckas på en värld.
 

DeletedUser

Guest
Jag snackar inte om diplomati som allianser osv. Jag snackar om en sådan diplomati som gör att din granne deffar upp dig under tiden du adlar honom ;)
 

DeletedUser

Guest
Jag snackar inte om diplomati som allianser osv. Jag snackar om en sådan diplomati som gör att din granne deffar upp dig under tiden du adlar honom ;)
Mmmm det är en väldigt bra taktik :)

Men jag har kommit att tänka på en sak , kanske inte platsar riktigt här , men det handlar om tur oxå för att lyckas , vissa halkar ju på ett bananskal in i den "rätta" stamen , inte för att de är bäst eller så , utan beroende på var de startar och vilka de känner .
Och när de hamnat i den sk "rätta" stammen så har de ju möjlighet att växa till sig och bli stora ex. genom internadling och börja avancera ...tänker jag fel nu :confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

-Vendetta-

Medlem
Reaktionspoäng
0
Mmmm det är en väldigt bra taktik :)

Men jag har kommit att tänka på en sak , kanske inte platsar riktigt här , men det handlar om tur oxå för att lyckas , vissa halkar ju på ett bananskal in i den "rätta" stamen , inte för att de är bäst eller så , utan beroende på var de startar och vilka de känner .
Och när de hamnat i den sk "rätta" stammen så har de ju möjlighet att växa till sig och bli stora ex. genom internadling och börja avancera ...tänker jag fel nu :confused:

Stämmer bra. Många spelare med väldigt bra rykte som egentligen inte är så värst duktiga utan bara blivit stora så. Så har iaf jag växt väldigt fort på vissa världar ibland :)
 

DeletedUser

Guest
Stämmer bra. Många spelare med väldigt bra rykte som egentligen inte är så värst duktiga utan bara blivit stora så. Så har iaf jag växt väldigt fort på vissa världar ibland :)
Du verkar ju kunna det här , så jag har en till fråga :)

Det finns ju deffensiva respektive offensiva spelare , jag antar att vara åt off hållet räntar i att man växer snabbare , det är väl så i alla världar eller finns det ngn värld där en deffensiv spelare har ungefär lika stora chanser att avancera ?

Och vilken spelstil kräver mer av spelaren ?
Jag tycker den deffensiva spelstilen kräver mera i spelet eller har jag fel ?
 

-Vendetta-

Medlem
Reaktionspoäng
0
Det beror helt på vad du anser vara en defensiv spelare. Det krävs nog mer spelskicklighet att vara utsatt för attacker, men är det att vara en defensiv spelare? Eller måste man ha massvis med def för att vara en defensiv spelare? För ju mer def du har desto mer kan du "turtla" (sköldpadda) dig fram. Alltså bara ligga kvar där du ligger och speja runt efter billiga byar att adla då och då.

Vill du dock effektivt bli större snabbt på en värld så gäller det att ta risker. Att köra mycket off kan anses som att ta en risk och har du bara flyt, så kan det gå riktigt riktigt bra. Jag tror dock personligen inte på att spela kanske 90% off från start till late game. Visst, det beror mycket på ditt läge och hur världen ser ut, men helt ärligt kan jag inte tänka mig att någon värld varit perfekt anpassad för det.

De flesta duktiga starterna kör i stort sett bara off upp till 5-6 byar. Det är smart, och ett bra sätt att växa fort. Det krävs lite flyt, men grejen är att off går mycket snabbare att bygga, och off slår i början väldigt hårt då inte så många har hög mur i alla byar. Så vill du få upp kanske 10 byar snabbt och stå på en ganska osäker, men sålänge du är aktiv, vinstdrivande grund, så kör på bara offbyar så långt du kan.

Mid-game, som jag anser vara efter kanske 300k, är dock svårt att klara sig igenom med bara off. Nu börjar även småspelarna som du har dålig moral mot få tåg. Och får du 3-4 småspelare på dig och du sitter utan deff, då blir det jobbigt. Så mid game föredrar åtminstone jag att ha kanske 25-40% deff.

Late-game, mjaa.. Det är svårare. Det handlar extremt mycket om läget som jag så många gånger nämnt i denna tråden. Har du ett bra läge på kartan, du ligger kanske lite inbakad i din stam men med en del frontbyar och du har en relativt ofarlig fiendestam, ja då funkar det bra med väldigt mycket off (80%+). Men risken är att du får kattas-regn över dig, då är det jobbigt om du inte kan flytta runt lite deff.

Mja, som sagt, det finns så mycket som spelar in, och det finns så mycket som jag inte tagit med här.
En stor fördel med off är dock att du har mycket LK som är sköna att farma med. Kör du dock 1,5k+ i deffen så spelar det inte så stor roll i det långa loppet.

Men ah, vet inte hur bra det här var som svar på din fråga men du fick en liten överblick åtminstone.
 

tranquill

Member
Reaktionspoäng
9
Det beror helt på vad du anser vara en defensiv spelare. Det krävs nog mer spelskicklighet att vara utsatt för attacker, men är det att vara en defensiv spelare? Eller måste man ha massvis med def för att vara en defensiv spelare? För ju mer def du har desto mer kan du "turtla" (sköldpadda) dig fram. Alltså bara ligga kvar där du ligger och speja runt efter billiga byar att adla då och då.

Vill du dock effektivt bli större snabbt på en värld så gäller det att ta risker. Att köra mycket off kan anses som att ta en risk och har du bara flyt, så kan det gå riktigt riktigt bra. Jag tror dock personligen inte på att spela kanske 90% off från start till late game. Visst, det beror mycket på ditt läge och hur världen ser ut, men helt ärligt kan jag inte tänka mig att någon värld varit perfekt anpassad för det.

De flesta duktiga starterna kör i stort sett bara off upp till 5-6 byar. Det är smart, och ett bra sätt att växa fort. Det krävs lite flyt, men grejen är att off går mycket snabbare att bygga, och off slår i början väldigt hårt då inte så många har hög mur i alla byar. Så vill du få upp kanske 10 byar snabbt och stå på en ganska osäker, men sålänge du är aktiv, vinstdrivande grund, så kör på bara offbyar så långt du kan.

Mid-game, som jag anser vara efter kanske 300k, är dock svårt att klara sig igenom med bara off. Nu börjar även småspelarna som du har dålig moral mot få tåg. Och får du 3-4 småspelare på dig och du sitter utan deff, då blir det jobbigt. Så mid game föredrar åtminstone jag att ha kanske 25-40% deff.

Late-game, mjaa.. Det är svårare. Det handlar extremt mycket om läget som jag så många gånger nämnt i denna tråden. Har du ett bra läge på kartan, du ligger kanske lite inbakad i din stam men med en del frontbyar och du har en relativt ofarlig fiendestam, ja då funkar det bra med väldigt mycket off (80%+). Men risken är att du får kattas-regn över dig, då är det jobbigt om du inte kan flytta runt lite deff.

Mja, som sagt, det finns så mycket som spelar in, och det finns så mycket som jag inte tagit med här.
En stor fördel med off är dock att du har mycket LK som är sköna att farma med. Kör du dock 1,5k+ i deffen så spelar det inte så stor roll i det långa loppet.

Men ah, vet inte hur bra det här var som svar på din fråga men du fick en liten överblick åtminstone.

en vis man har talat :D
 
Topp