Slutmål för en Värld.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser

Guest
Hej allesammans!

Nu var det dags för information. De flesta har undrat vad som gäller för att vinna en värld.

Slutmål för en Värld
Vi har diskuterat fram och tillbaka vad vi ska göra för våra världar och det har nu framkommit en temporär lösning.
1. När en stam har tagit över 70% av världens alla byar, stänger vi den för nyregistrering.
2. När en stam sedan tagit över 90% av världens alla byar, vinner stammen officiellt.
3. Vinsten för denna bedrift är ännu inte bestämd, men när det blir, kommer det även att utdelas.

//Väl mött!
Ert TribalWars.se Team

Var så goda och diskutera.

Rimligt? Orimligt?
Höja? Sänka?
(Konkreta/Motiverade svar mottages gärna.)

Kul/Intressant fakta:
Värld - % av alla byar för Rank 1 stam.
Värld 1 - 18%
Värld 2 - 42% TCO
Värld 3 - 22%
Värld 4 - 60% Ecalos
Värld 5 - 33%
Värld 6 - 65% FTW!
Värld 7 - 18%
Värld 8 - 64% UrbanT
Värld 9 - 20%

DeletedUser

Guest
Update. Procenten kanske kan sänkas men faktum kvarstår att alla byar ska räknas in, dvs inklusive barbarbyar.

Varför? För dem är en del av världen som allt annat på den. Det är byar, det kan ni inte komma ifrån. ;)

förstår inte varför dessa bb byarna är som viktiga att räkna in?? urban t skulle ju då kunna hävda att pga av alla attacker vi gjort mot folk o där igenom fått dom att avsluta sina konto borde vi rimligtvis kunna tillgodo räkna oss dessa byar utan att behöva adla dom... då kommer det bli härdsmällta i hjärnan på den som ska reda ut detta..alla vet att sista utvägen för att göra ett sista motstånd är att gråa sig.. alla vill väl helst slippa adla bb byar i evigheter.. det är bara spelar byar som är aktiva som kan göra motstånd.. (ja det kan finns trupper kvar i en bb by) allt är det rätt meningslöst att ens räkna in dessa byar som "levande" byar.. det finns inte många som anser att dessa borde räknas in.. tvärtom ses detta som ett förtvivlat försök från TW att dra ut på världarna så långt det går.. vad skulle hindra er från att strö ut bonusbyar så fort ett slut närma sig? finns det regler för hur många såna byar ni får lägga ut? tror inte det.. så för alla inblandade i alla världar är det helt klart vettigast att inte räkna bb byarna i slutsumman av byar som krävs för vinst i en värld..

det finns bara 2 typer av bb-byar barbarby o bonusby... kan inte vara allt för svårt att göra ett filter som sållar alla bb-byar..det borde egentligen räcka med att alla bb ingår i en "stam" efter de kan inte vara nån större svårighet att få fram antalet spelar byar och sen ta xx% ur de sammanlagda antalet..

master of you

Member
Reaktionspoäng
0
någon form av omröstning på världen kan man ha så klart innan man stänger (kan köra diktatur system per poäng mer röster)
sen ärm 70/90 lite väl, skulle ta de runt 60/75, med andra ord om elkos så vill så borde 4an stängas (tycker jag)

DeletedUser

Guest
Visst är det ett framsteg det kommer konkreta siffror på en eventuell stängning och ett slut på servrarna. Och i grunden är kanske procentsatserna vid en först blick verkar rimliga, trots att de nog är lite i överkant. Eftersom barbarbyarna måste ingå i beräkningen, kanske 60-65 % för stängning och 80-85% för vinst vore mer rimligt, men mest rättvist av allt vore om man gjorde en ordentlig inventering av det exakta läget på varje enskild server. Det skiljer mycket på hur läget ser ut på de olika servrarna.

Jag bor på V2, och därför ligger det mig självklart närmast hjärtat. Enligt din beräkning här, ligger TCO på en dominans på 42%. Då vi har TC0 att laborera med, leker jag med tanken på att vi helt sonika plockar in de 14 största spelarna till TCO och fyller stammen till maxantalet spelare. Vi hamnar då på 61 365 byar av de 130 980 byar som finns på servern. Detta skjuter upp oss till en dominans på runt 47% istället. Fortfarande långt ifrån de 70% som krävs för att en stängning ska påbörjas…

Men om jag sätter dessa 47% i perspektiv från hur läget ser ut bland övriga stammar på servern, ser det ut så här;

TCO äger 61 365 byar = 47%
Samtliga övriga stammar på V2 äger 37 699 byar = 29%
Barberarnas regim uppgår till 31 916 = 24%

Men, i grunden är procentsatserna bara siffror, det säger inte mycket om hur det ser ut på servern i fråga om spelbarhet och aktivitet. De senaste 7 dygnen har TCO svarat för 1 033 adlingar av de totala 1 513 som listas på twstats. Det är alltså ungefär 68% av alla adlingar på servern.

Det kan jämföras med V4 t.ex, där Ecalos svarat för 561 av de totala 1 134 adlingar som kommer med på listan. Där har vi en fördelning på 50/50 mellan stammen som leder, och övriga stammar.

Jag tycker det visar hur aktivitet och läge ser ut lite bättre än procentsatserna. V2 är en värld i koma, där vi kan fortsätta adla oss till vinst på enbart barbarbyar. Jag personligen ser inte det som särskilt givande att 80 spelare ska sitta i månader och bli stora, större, störst på barbarbyar, utan att möta något större motstånd, trots att samtliga stammar, med ett undantag är fiendemarkerade.

Servern ligger i respirator, och lever enbart för att vi känt målet var inom räckhåll, att målsnöret närmat sig. Tyvärr har premiumhöjningen gjort att en hel del spelare inte längre tycker det känns motiverat att fortsätta, när vi har detta dödläge. Vilket i förlängningen inte innebär att TCO förlorar, utan snarare att antalet barbarbyar ökar, vilket gör att vi som envist biter oss kvar, får slåss mot fler gråbyar. Detta i sin tur leder till att ännu fler inser det hopplösa i situationen och väljer att avsluta sina konton. Det kan kanske låta lite bittert, men ska vi spela till vi äger 90% av V2, finns det en överhängande risk att det blir barbarbyarna som uppnår denna procent först.

Därför hoppas jag att ni gör en ordentlig genomgång av hur läget på servrarna faktiskt ser ut i verkligheten, och inte enbart stirrar er blinda på siffrorna. De kan fungera som en fingervisning, men säger egentligen inte något om spelbarhet eller att spelet flyter som det är tänkt.

unkas

Member
Reaktionspoäng
0
med tanke på nova's text, borde ett ultimatum för varje värld innebära att en stam vinner på BB-byar. oavsett värld?...eller är jag helt ute o cyklar? för att räkan lite enkelt, 1'an har 70% av världen, den låses, men då måste övriga 30% uppdelat i att 15% till spelare och 15% till BB-byar, en snabb offensiv mot BB-byarna har man 85% av världen, vilket leder till att dem midnre stammarna är ganska chanslösa?

sammanfattning: en värld dör ut i "end-game" vad man än gör, lr?...

master of you

Member
Reaktionspoäng
0
en ide skulle ju vara tup end game typ du kan ej bygga trupper eller får trupper vecko vis / adel grattis / får trupper fr att adla / byarna förstörs när man adlar dem

unkas

Member
Reaktionspoäng
0
hmf, skulle mera vilja ha billigare adel än gratis, trupper hur mkt man vill, och att byarna är som dem är när man adlar dem...

DeletedUser

Guest
Skönt att äntligen fått några siffror att rätta sig efter. Nu har man ett mål att fokusera sig på, även om jag tycker att procent satserna var lite väl höga.

//beerlover

DeletedUser

Guest
Skönt att äntligen fått några siffror att rätta sig efter. Nu har man ett mål att fokusera sig på, även om jag tycker att procent satserna var lite väl höga.

//beerlover

Jag har för mig att de "alltid" har varit så höga, det är de siffrorna som har cirkulerat på forumet, dels för att .net använder dessa siffror (rätta mig om jag har fel), och dels för att det är ganska logiska siffror och jag tycker de är lagom, dock inte mer, inte heller mindre :) Men det är bara min åsikt :awsm:

Mirthor

New Member
Reaktionspoäng
0
Bra sagt Nova. Är så jäkla trött på alla dessa jäkla döda byar som man måste adla för att kunna vinna. Hur skall man kunna hålla aktiviteten i liv i en stam om 24% av världen byar är döda byar. Det kommer bara att leda till att spelare som tycker att tw är kul kommer att tröttna och sluta spela tw.

Tycker att vi skall rösta om att ta bort alla dessa jävla döda byar för att gör V2 lite roligare igen!!!!

Sänk även från 90% till 80%.

DeletedUser

Guest
Bra sagt Nova. Är så jäkla trött på alla dessa jäkla döda byar som man måste adla för att kunna vinna. Hur skall man kunna hålla aktiviteten i liv i en stam om 24% av världen byar är döda byar. Det kommer bara att leda till att spelare som tycker att tw är kul kommer att tröttna och sluta spela tw.

Tycker att vi skall rösta om att ta bort alla dessa jävla döda byar för att gör V2 lite roligare igen!!!!

Sänk även från 90% till 80%.

Håller också med där att det är ju spelarbyarna som är roliga att ge sig på :)

Känner till mååånga som slutat just för att det är så tråkigt att adla gråa byar dag in och dag ut. Tror inte heller meningen med "TribalWARS" att "kriga" mot tomma barbsen. Sen får man inte heller nån repons/mottattacker och då vet ni också vad det innebär: Man tröttnar :) Det gör alla förr eller senare

Ganska obvious detta så det är ingen nyhet direkt men då kan man börja diskutera om den där gränsen / kravet att stänga ner en värld.

Bör nog ses över =)

Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
90% betyder ju i princip då att det gäller 100% av alla aktiva byar. För sannolikheten är ju ganska stor att en värld kan bestå av 10% barbarer i det skedet. Så i så fall är det ju att ta alla aktiva byar som finns för att vinna... Ja lite luddigt tänkt men men :)

Tycker inte själv procentsatsen till att vinna världen borde inräkna barbarerna. Utan dessa 90% borde endast gälla dom aktiva byarna.

Senast redigerad av en moderator:

Basse

Member
Reaktionspoäng
0
Varför borde barbarbyarna räknas? Det är ju inte så att de kan hota oss och försöka stoppa oss från vinsten...

unkas

Member
Reaktionspoäng
0
BB-byar bör försvinna när en stam uppnår 70% alla BB-byar som har udner 100% loj blir kvar, efter att världen stängts så kan spelare som blir gråa, få bli gråa, dessa blir BB-byar som ej tas bort, bonysbyar försvinner dem också, dem som inte har ngn ägare, detta bör göra spelet mer intressant i end-game skulle jag tro...

DeletedUser

Guest
Varför borde barbarbyarna räknas? Det är ju inte så att de kan hota oss och försöka stoppa oss från vinsten...

Men ni har adlat dem för att nå er nuvarande procent, right?

Detta får bli mitt korta bidrag, sen får jag sammanfatta allt i tråden.

Så: Dem ska finnas på världen från start. Dem ska få adlas. Dem ska få bidra till vinsten(resurser & byantal) med allt vad det innebär.

Men! Dem ska inte få räknas med i slutändan? Är dem med från början, ska dem ju vara med till slutet, eller?

Jag ser inte riktigt logiken i det här faktiskt.

Visst, procenten kanske kan sänkas men jag ser ingen anledning till att inte räkna med barbarbyar när dem trots allt har bidragit till den eventuella seger som rank 1 stammen nått/når. Förstår ni hur jag tänker? För jag hänger inte riktigt med på tankegången att inte räkna med dem.

unkas

Member
Reaktionspoäng
0
Men ni har adlat dem för att nå er nuvarande procent, right?

Detta får bli mitt korta bidrag, sen får jag sammanfatta allt i tråden.

Så: Dem ska finnas på världen från start. Dem ska få adlas. Dem ska få bidra till vinsten(resurser & byantal) med allt vad det innebär.

Men! Dem ska inte få räknas med i slutändan? Är dem med från början, ska dem ju vara med till slutet, eller?

Jag ser inte riktigt logiken i det här faktiskt.

Visst, procenten kanske kan sänkas men jag ser ingen anledning till att inte räkna med barbarbyar när dem trots allt har bidragit till den eventuella seger som rank 1 stammen nått/når. Förstår ni hur jag tänker? För jag hänger inte riktigt med på tankegången att inte räkna med dem.
räkna med dem, tills världen stängs, sen ta bort dem, inte kul o vinna på BB-byar.....åtminstone i mina tankegångar, alla andras vet jag inte...

DeletedUser

Guest
Visst är det ett framsteg det kommer konkreta siffror på en eventuell stängning och ett slut på servrarna. Och i grunden är kanske procentsatserna vid en först blick verkar rimliga, trots att de nog är lite i överkant. Eftersom barbarbyarna måste ingå i beräkningen, kanske 60-65 % för stängning och 80-85% för vinst vore mer rimligt, men mest rättvist av allt vore om man gjorde en ordentlig inventering av det exakta läget på varje enskild server. Det skiljer mycket på hur läget ser ut på de olika servrarna.

V2 är en värld i koma, där vi kan fortsätta adla oss till vinst på enbart barbarbyar. Jag personligen ser inte det som särskilt givande att 80 spelare ska sitta i månader och bli stora, större, störst på barbarbyar, utan att möta något större motstånd, trots att samtliga stammar, med ett undantag är fiendemarkerade.

Servern ligger i respirator, och lever enbart för att vi känt målet var inom räckhåll, att målsnöret närmat sig. Tyvärr har premiumhöjningen gjort att en hel del spelare inte längre tycker det känns motiverat att fortsätta, när vi har detta dödläge. Vilket i förlängningen inte innebär att TCO förlorar, utan snarare att antalet barbarbyar ökar, vilket gör att vi som envist biter oss kvar, får slåss mot fler gråbyar. Detta i sin tur leder till att ännu fler inser det hopplösa i situationen och väljer att avsluta sina konton. Det kan kanske låta lite bittert, men ska vi spela till vi äger 90% av V2, finns det en överhängande risk att det blir barbarbyarna som uppnår denna procent först.

Därför hoppas jag att ni gör en ordentlig genomgång av hur läget på servrarna faktiskt ser ut i verkligheten, och inte enbart stirrar er blinda på siffrorna. De kan fungera som en fingervisning, men säger egentligen inte något om spelbarhet eller att spelet flyter som det är tänkt.

Material att jobba med, bugar och bockar.

Ska fixa och ha mig med detta och diskutera det med chefen.

DeletedUser

Guest
Låter trevligt att det rör på sig nånstans, jag tror alla uppskattar att det händer något. :)

Ska jag våga komma med min syn på barbarerna, mest för diskussionens skull, så tror jag att barbarbyarna måste räknas in i procentsatserna.

Det finns ett ganska stillastående antal byar på servern, den totala mängden. Den rör sig inte särskilt mycket uppåt på de gamla världarna.

Antalet byar som tillhör en stam är däremot inte konstant. Det kan svänga från en dag till nästa, med ganska många byar om en större spelare plötsligt blir barbar. Dessutom kan man som spelare normalt sett plocka barbarbyar i snabbare takt än spelarbyar.

Lek med tanken att barbarbyarna inte räknas - plötsligt uppgår TCO's dominans på V2 till 62% istället. Resterande stammar på V2 tycker det är sjukt tråkigt, och begår då ett kollektivt självmord, sätter kontona på radering och blir grå. Utan att ha lyft ett finger skulle detta ha skjutsat iväg TCO's dominans till 81% över natten.

Antalet barbarbyar kan alltså förändras betydligt snabbare än antalet byar den ledande stammen har, och att sätta en procentsats utan barbarbyar kommer aldrig ge ett stabilt resultat. Tyvärr...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp