Sent aprilskämt?

DeletedUser

Guest
https://forum.tribalwars.se/showthread.php?32718-Uppdatering-till-version-8-42


Jaja vi har fattat, det var jätteskoj skämt, lite sena bara. 1 april var i fredags!


Jag menar såg tyskarna något positivt utav detta? 8/20 kommandon gick igenom.
https://gyazo.com/d9ba8be27d3bcfcec375d71b3efc5fdf
https://gyazo.com/245843e93de861fc34e6b3a3521a83cd


När jag egentligen bara satt och invänta premfunktionen som skulle tillåta en att köpa trupper, så överraskar tyskarna på andra fronter istället och attackerar spelmekaniken. Brilliant



Sent aprilskämt? Snälla?
 

DeletedUser

Guest
Kollektiv bestraffning, finns ju dessa som fuskar på speeden. Antar jag...
 

DeletedUser

Guest
En block inlagd som inte tillåter (från vad jag upptäckt) mer än 8 kommandon i sekunden, alla utöver dessa 8 blockas.

Massfejka med flikar förstörs, utgående script, ass-räknare, ressfördelar, bydöpande. Missar säkert nåt, men detta är väl scripten jag först och främst nyttjar.
 

DeletedUser

Guest
Det finns ingen översatt information om detta, däremot finns en ganska ingående förklaring här på Devbloggen.

Kort sagt är det en nödvändig ändring för att undvika att servrarna laggar och kroknar under trycket som kan uppstå när antalet kommandon som skickas från en spelares webbläsare ökar extremt mycket i en del situationer.

Om jag förstått det rätt så har detta påverkan på väldigt många delar av spelet, och kanske även delar man inte förutsett det skulle skapa problem för och jag gissar att vi kanske kan få se någon form av justering om det inte rättar till sig. Men det är som sagt bara min gissning än så länge..
 

DeletedUser

Guest
Här kommer en snabb översättning av innehållet i posten på Devbloggen.

Nu har jag gjort denna toksnabbt, så ni får försöka stå ut med eventuella knasigheter i översättningen:


Igår genomförde vi en ändring på våra servrar, en ny skyddstjänst som blockerar förfrågningar om du skickar för många på en gång. Skälet till detta är att som utvecklingen varit under åren, har Tribal Wars blivit mer och mer komplicerad på grund av de funktioner vi har lagt. Saker som dynamiska grupper och farmassistenten måste bearbeta stora mängder data i bakgrunden och tar då lite längre att ladda än en genomsnittlig webbsida.


När du laddar en sida i spelet eller utföra en åtgärd, vare sig det är att titta på rankingen, öppna samlingsplatsen, skicka trupper via kartan, eller döpa inkommande attacker eller byar, skickar din webbläsare en begäran till våra servrar. Varje värld har flera servrar tillgängliga för att bearbeta din begäran. På varje server finns ett antal "workers", som väntar otåligt för att hantera en begäran så fort den kommer in. När en "worker" får denna begäran, är den 100% vikt för att hantera den åt dig. Den kan inte hantera andra spelares begäran innan den är klar med dina. Om du laddar något som tar en stund att bearbeta, till exempel en komplicerad dynamisk grupp eller farmassistent när du har över 2000 farmrapporter på ditt konto, blir "workern" upptagen, tills den är klar med bearbetningen av alla dessa data.

Antalet "workers" är en begränsad resurs. Vi reglerar antalet beroende på hur populär världen är, hur gammal den är, och så vidare. Oavsett världens storlek finns alltid tillräckligt med "workers" för att säkerställa att din begäran hanteras omedelbart om alla spelar normalt.

Problemen börjar uppstå när en person plötsligt börjar använda mer av den här resursen än de borde genom att skicka en mycket stor mängd förfrågningar på en gång. Till exempel om du använder ett dåligt kodat skript som försöker att märka 1000 kommandon på en gång. Det innebär att din webbläsare skickar alla 1000 förfrågningar till servrarna samtidigt, så fort din webbläsare och nätverksstacken kan hantera det. En genomsnittlig dator kan inte skicka 1000 förfrågningar så snabbt, men kan ändå hantera kanske 50-100 per sekund. Det betyder att 50-100 "workers" på våra servrar blir dedikerade enbart till dig. Ingen annan spelare kan använda dem. Vanligtvis är det bra, men vad händer när flera spelare börjar göra detta? Vi når så småningom punkten där det inte finns några "workers" kvar för att hantera "normala" förfrågningar från alla andra spelare.

Samma sak händer om du använder en webbläsare addon eller ett skript för att öppna 200 nya flikar samtidigt. Det är fortfarande en stor mängd förfrågningar.

Det finns en term för detta - "Denial of service" attack. Även om det är oavsiktligt, innebär det att när en spelare skickar så många förfrågningar får servern mindre resurser för att kunna ge ett stabil spel till resten av världen.

Så om du får ett meddelande i spelet om att du skickar för många begäranden, måste du fundera på vad du gör. Om du tidigare öppnat 200 flikar på en sekund, måste du hitta ett sätt att sprida ut dem lite. Om du har ett skript som mass döper byar eller taggar saker, se till att det är en bra medborgare på nätet och lägger till en timeout mellan varje förfrågan. Detta är en nödvändig åtgärd för att kunna säkerställa att servern förblir stabil för alla. En person eller en grupp av spelare ska inte kunna hindra andras utveckling genom att angripa servern - även om de gör det oavsiktligt.

Detta skydd skyddar dig även från att få serverproblem när människor avsiktligt försöker skada våra servrar. Tyvärr händer detta oftare än du tror.

Hittills har vi sett att skyddet endast har löst ut på en mycket liten mängd spelare, så lite som 0,1%. Till exempel, på den senaste nederländska världen har det bara varit en handfull blockerade förfrågningar, och dessa var för:

  • Otillåtna, automatiska kommandon till farmassistenten
  • Användning av ett skript för att samla alla uppgifter från kartan
  • Skicka hundratals begäranden om attack tagg på en sekund
  • Otillåtnen, automatisk anvädning av Premiumbörsen
 

DeletedUser

Guest
Så de vill spara in på servrarna? Annars förstår jag inte

Om jag förstått saken rätt handlar det inte om att spara in, utan att de resurser som finns (även om man ökar dem aldrig så mycket) i allt större utsträckning används av botar och skript som inte är tillåtna. Det är inget vi sett så mycket av på vår version, men på de större har användningen av detta ökat ganska markant under en längre tid. Vi har sett det här under längre tid på speedservrarna, så att det förekommer är helt klart även om vi inte sett det på våra vanliga servrar.

Det innebär i princip att oavsett hur mycket kräm man sätter över till varje enskild spelserver, så kommer det förbrukas av spelare som begår regelbrott och därmed får fördelar framför andra spelare. Dessutom drabbas alla vanliga spelare eftersom deras spel laggar när resurserna som finns går åt för fel saker.

Det vi kan göra är samla information om i vilka lägen det här kickar in för vanliga spelare, vad är det man gör när detta dyker upp? Finns det en röd tråd, eller en gemensam nämnare? Något specifikt skript, eller ännu värre någon inbyggd funktion? Ska jag kunna lämna synpunkter på det här måste det vara klart, tydligt och någorlunda konstruktivt och inte bara "jag kan inte dra upp 200 flikar" eller "det kommer hela tiden" för annars blir det väldigt lätt att avfärda.
 
Topp