Sammanslagning av .se och .net?

Peligroso

Member
Reaktionspoäng
8
Jag såg att .dk nyligen i princip stängts ned (inga nya världar öppnas) för att istället migreras över till .net. Tydligen lägger de till danska som officiellt språk på .net (man får sätta språk på stammen osv) och man får även flytta över sitt konto inkl prem och flaggor.

Personligen känner jag att det hade varit helt rätt väg att gå för .se också med tanke på hur världarna utvecklas. Hoppas att det är på gång! Hade varit kul att spela på stora världar med de man lirat med här (och med de flaggor man jobbat ihop).
 

henrik338

GuideGud
Reaktionspoäng
40
Den enormt stora fördel du har att spela på .se är det s.k nattskyddet.

Har du spelat några veckor på .net kommer du inse hur mycket du saknar det skyddet. För får fienden reda på att du är svensk, hehe well, hoppas du är en nattmänniska.
 

Peligroso

Member
Reaktionspoäng
8
Den enormt stora fördel du har att spela på .se är det s.k nattskyddet.

Har du spelat några veckor på .net kommer du inse hur mycket du saknar det skyddet. För får fienden reda på att du är svensk, hehe well, hoppas du är en nattmänniska.
Jodå, har spelat där, men tycker man brukar behöva vara tillräckligt mycket nattmänniska på .se oavsett. Bara för att nattskyddet finns brukar man ju inte direkt kunna slappna av pga nattförsök, spej och attacker som skickas och ska landa kl 8 osv. På v37 blev nästan natträderna de mest framgångsrika (eftersom att folk inte hann assistera), trots nattbonus :)
 

DeletedUser

Guest
Man behöver nog inte vara raketforskare för att räkna ut att de flesta mindre versionerna förr eller senare kommer sugas upp i de större. Nu var ju den danska versionen ganska mycket mindre än den svenska, och det var ett ganska naturligt val att välja just .dk som "försökskanin". Dels på grund av storleken men även för man valt ett land där man räknar med att spelarna behärskade engelskan som språk om saker skulle fallera.

Det är så klart väldigt nytt än så länge och det tar ett tag att samla information, se vad som inte fungerar och behöver förbättras. Så jag räknar inte med någon ändring för vår del här i det allra närmaste.

Det finns helt klart en massa fördelar med att samla spelaren på samma versioner, världarna blir större framförallt. Samtidigt kan jag nog tycka att det på något sätt satt sig nu, man har vant sig vid små världar och allt de innebär - och det är skillnad på fler sätt än inställningarna. Omställningen kan nog bli jobbig, att gå från en fyra kontinenters värld till en 40 kontinenters kommer förändra spelet igen och jag är inte säker på att det bara kommer bli sång och jubel över det när man väl sitter där...
 

henrik338

GuideGud
Reaktionspoäng
40
Jodå, har spelat där, men tycker man brukar behöva vara tillräckligt mycket nattmänniska på .se oavsett. Bara för att nattskyddet finns brukar man ju inte direkt kunna slappna av pga nattförsök, spej och attacker som skickas och ska landa kl 8 osv. På v37 blev nästan natträderna de mest framgångsrika (eftersom att folk inte hann assistera), trots nattbonus :)

Ja, men senast jag vann där så var det fan så mycket jobbigare än .se, tur hade jag en som kunde lira natt åt mig. De funkar inte om du har offensiver som landar på dina nätter konstant, du måste ha en co. Jag vet inte hur många från .se som kan klara sig där utan nattskydd, men visst - De jämnar ju ut sig, alla sover ju nån gång.

Men jag längtar inte efter att vi ska slås ihop direkt =P

Finska servern slogs väl ihop med .se? Vet ej hur de gick? Har vi fortfarande större delen finska spelare med oss eller har de emigrerat till .net / slutat?

Jo, de är som nova säger också. Världarna är betydligt mindre här på .se & de har sina fördelar också, samt nackdelar.
 

DeletedUser

Guest
Den finska versionen lades bara ner, utan någon mer åtgärd. Jag tyckte det var riktigt tragiskt, så jag bestämde mig helt fräckt för att bara "adoptera" de finska spelare som var villiga att istället komma till oss. Det har jag alltså bara gjort själv, det är inget styrt eller kontrollerat av InnoGames men jag tog upp det med min chef i samband med mergningen av versioner dök upp. Jag tror man har gått igenom hur mycket spelare vi har från Finland i nuläget, men det är inget jag fått info om.
 

henrik338

GuideGud
Reaktionspoäng
40
Fick danskarna rösta om vilka de ville slås ihop med? Tänker mig att .se skulle ju kunna adoptera resterna av våra småbröder. Så vi kan dominera dem på heltid & de inte har nå chans till och gömma sig... :katt:
 

DeletedUser

Guest
Jag tror inte danskarna fått någon valmöjlighet. Servermerge är något man jobbat på ett bra tag, och det enda alternativ till det är en fullständig nersläcknig av versionen alltså så som man gjort med den finska. Man har ju jobbat fram möjligheterna att få med sig sådant som ligger sparat i master databasen på den stängande versionen, som namn, epostadress, flaggor och premiumpoäng. Och det är ju ett stort steg framåt, för det är ju inte särskilt kul att förlora tusentals timmar i flaggor.

Men att slå ihop flera mindre versioner till en lite större som ändå i proportion till de verkligt stora versionerna kommer nog inte hända. Det är fortfarande väldigt mycket jobb bakom sammanslagningarna, och risken att det blir fel för enskild spelare är också ganska stor än så länge.
 

DeletedUser

Guest
Det enda som egentligen är negativt för sammanslagningar, bortsett då från att man numera inte är van vid att världarna är så stora, är nog att all individualitet för versionerna försvinner. Det kommer inte längre bli möjligt att starta världar med just de inställningar som är mest omtyckta här, eftersom det är väldigt olika mellan versionerna.
Samtidigt kommer vi lägga upp nya, standardiserade regler i dagarna dels för att det är vettigt att ha samma på alla, men också för att det är omöjligt att ha olika regler när versioner slås samman. Med det kommer givetvis krävas en mer "standardiserad" praxis för straff - och det kommer kännas när man inte längre i samma utsträckning kan se till varje spelares enskilda situation och förutsättningar när det gäller straffen.
Vi har ju möjligheterna idag att sätta oss in i vad som hänt, varför det hänt, och vad som gått snett och anpassa straffen til viss del utifrån detta. Vi väljer t.ex. ofta byavdrag för grövre regelbrott för att på det sättet komma ifrån hopplöst långa avstängningar som i princip gör det omöjligt att ta upp spelet igen efteråt. Men den här sortens hänsyn till spelarens (och kontots) förutsättningar kommer bli omöjliga.
Samma sak gäller ju för en del hjälp vi ger spelare här, det kan vara allt från felklickade premiumfunktioner till att man hamnat fel på kartan, eller flytt av premiumerbjudanden. Det kommer inte vara möjligt på större versioner, och det känns lite trist.
 

osteen

New Member
Reaktionspoäng
3
Det enda som egentligen är negativt för sammanslagningar, bortsett då från att man numera inte är van vid att världarna är så stora, är nog att all individualitet för versionerna försvinner. Det kommer inte längre bli möjligt att starta världar med just de inställningar som är mest omtyckta här, eftersom det är väldigt olika mellan versionerna.
Samtidigt kommer vi lägga upp nya, standardiserade regler i dagarna dels för att det är vettigt att ha samma på alla, men också för att det är omöjligt att ha olika regler när versioner slås samman. Med det kommer givetvis krävas en mer "standardiserad" praxis för straff - och det kommer kännas när man inte längre i samma utsträckning kan se till varje spelares enskilda situation och förutsättningar när det gäller straffen.
Vi har ju möjligheterna idag att sätta oss in i vad som hänt, varför det hänt, och vad som gått snett och anpassa straffen til viss del utifrån detta. Vi väljer t.ex. ofta byavdrag för grövre regelbrott för att på det sättet komma ifrån hopplöst långa avstängningar som i princip gör det omöjligt att ta upp spelet igen efteråt. Men den här sortens hänsyn till spelarens (och kontots) förutsättningar kommer bli omöjliga.
Samma sak gäller ju för en del hjälp vi ger spelare här, det kan vara allt från felklickade premiumfunktioner till att man hamnat fel på kartan, eller flytt av premiumerbjudanden. Det kommer inte vara möjligt på större versioner, och det känns lite trist.
Sorry om du förklarat redan, men varför skulle det bli så? Tänker på den sista biten i texten. Typ detta: "Samma sak gäller ju för en del hjälp vi ger spelare här, det kan vara allt från felklickade premiumfunktioner till att man hamnat fel på kartan, eller flytt av premiumerbjudanden. Det kommer inte vara möjligt på större versioner,". Det är väl det supporten är till för, och det har dem väl där också.

Och sen detta: "Det kommer inte längre bli möjligt att starta världar med just de inställningar som är mest omtyckta här, eftersom det är väldigt olika mellan versionerna." - varför skulle man inte kunna blanda? Om man vet att det är många olika inställningar som är omtyckta så måste dem ju kunna kompensera, och är det fler versioner som blir sammanslagna med .net så lär ju det rulla ut världar snabbare, och därifrån kunna testa olika inställningar? Köra nån värld ibland med nattbonus (som jag såg nån /klaga/ på här) och skifta mellan två tider på dygnet för varannan "nattbonus-värld", kan ju inte bara vara .se som skulle sakna nattbonus.

Mvh ost
 

DeletedUser

Guest
Sorry om du förklarat redan, men varför skulle det bli så? Tänker på den sista biten i texten. Typ detta: "Samma sak gäller ju för en del hjälp vi ger spelare här, det kan vara allt från felklickade premiumfunktioner till att man hamnat fel på kartan, eller flytt av premiumerbjudanden. Det kommer inte vara möjligt på större versioner,". Det är väl det supporten är till för, och det har dem väl där också.

Nja, det är en hel del saker vi gör här som vi väljer att göra. Saker som går att göra, men som egentligen innebär alldeles för mycket manuellt jobb och knappt ens rekommanderas att man alls gör. Justeringar av köp i eventshoppar, hjälp med byflytter, hjälp med aktiverade premiumfunktioner, det är en hel del ärenden i de kategorierna. T.ex. att hjälpa om man råkat förregistrera sig men sen ångrar sig - den sortens hjälp bistår vi med här för vi har möjlighet att göra det. Men den möjligheten finns inte på versioner där det är betydligt fler spelare, det är skillnad på om jag ska sitta och manuellt flytta premiumerbjudanden till 10-20 spelare eller om det är 100-200. Och det kommer inte fungera att den svenska supporten hjälper sina spelare på en sammanslagen jätteversion av .net och inte alla andra versioner av supporten hjälper sina spelare med samma saker.

Och sen detta: "Det kommer inte längre bli möjligt att starta världar med just de inställningar som är mest omtyckta här, eftersom det är väldigt olika mellan versionerna." - varför skulle man inte kunna blanda? Om man vet att det är många olika inställningar som är omtyckta så måste dem ju kunna kompensera, och är det fler versioner som blir sammanslagna med .net så lär ju det rulla ut världar snabbare, och därifrån kunna testa olika inställningar? Köra nån värld ibland med nattbonus (som jag såg nån /klaga/ på här) och skifta mellan två tider på dygnet för varannan "nattbonus-värld", kan ju inte bara vara .se som skulle sakna nattbonus.

Mvh ost

De kommer säkert få variera sig lite mer, men en av de sakerna som gör TW lite speciellt är att det är väldigt olika på de olika ländernas versioner. Vi har till exempel limited haul som uppskattas väldigt här, men som generellt betraktas som en jobbig och svårbegriplig inställning. Jag gissar att i dagsläget är det förmodligen inte mycket hänsyn som tas till de danska spelarnas preferenser på .net, utan där kör man med det som uppfattas som "normalt" sedan länge på .net. Så som vanligt överallt i hela verkligheten gissar jag att det blir de stora massornas önskemål som kommer styra, och minoriteterna får hålla till godo med vad som erbjuds. Rent generellt blir jag ofta förvånad när jag kollar på andra versioners världar, eftersom jag tycker de ärligt talat verkar ganska fantasilösa och mest känns som repetitioner av varandra. Men å andra sidan är ju classic min favoritserver, just för man har mer fria tyglar, kan testa det där lilla extra och ta ut svängarna lite mer så jag har nog bara en annan syn på "same old - same old"...
 

henrik338

GuideGud
Reaktionspoäng
40
De är en jävla skillnad på .se's support & .net support. Lirade nån värld och blev bannad, fick 48h straff. Jag överklagade & de blev "Ja just ja, du hade rätt. Fel av oss" efter 50h+ kom de svaret. Top notch på den, då var jag inte glad. Felaktigt bannad & sen kan de inte ens svara i god tid.

Angående NoHaul så vet jag att dom sa att w85? skulle vara den sista någonsin på .net.
 

DeletedUser

Guest
Tyvärr är det väl så att vi som liten version har betydligt större möjligheter att känna samhörighet och ha lite mer familjär attityd mellan spelare och support. Vi erbjuder alltså det lilla extra vi kan, för att vi kan. Det fungerar inte så bra när det är 25 gånger fler spelare och därmed 25 gånger fler problem att lösa...

Å andra sidan, det ska faktiskt inte ta så lång tid att få svar. 24 timmar har varit målet väldigt länge, och vi ligger de gånger vi presterat som sämst på ett snitt runt strax över 4 timmar här. Som regel ligger vi annars oftast med på listan över marknaderna med snabbast svarstider, med under 2 timmar.
 
Topp