QTUs åsikter om v14 och Gaffel

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

danelius

Member
Reaktionspoäng
0
Nu har man suttit och bläddrat igenom hela den här jävla tråden för att försöka uppdatera sig om vad fan som har hänt och varför QTU blivit bannad. Allt det jag skriver här är min egen åsikt och behöver inte vara rätt eller fel, det är som sagt så jag upplever hela situationen. Jag är självklart helt neutral i det här ärendet och skriver bara min uppfattning.

Det tog alltså runt 150 posts innan någon i TW-teamet svarade på det här forumet, trots vittnesmål från antal spelare att Teamet har varit inne åtskilliga gånger på forumet - jävligt dåligt i min åsikt.

Anledningen Gaffel ger: "vi sköter inte supportärenden på forumet." och det kan jag hålla med om, det hade blivit fasligt rörigt i andra fall. Det som QTU vill få ut är självklart medkänsla, samt att han/hon vill informera oss andra om att han/hon inte tycker att det gått rätt till i bestraffningen, och där är jag fullständigt på QTUs sida, att bli permbannad för 0,4% överskriden gräns är ett oerhört hårt straff.
Att 60,4% är mer än 60% kan vilket jävla stolpskott som helst fatta, samt för er miffon som påstår att 60,4 INTE ska avrundas neråt: Gå på era mattematik-lektioner istället för att spela Tribal Wars så ska ni fan se att ni får lite jävla kompetens inom området.

Och sedan på topp av det, Gaffel, så ska du verkligen inte räkna in gråbyar, för det skulle betyda att om fallet så vore att det finns ett antal till där ute som kan behöva bli bannade för att ha adlat GRÅBYAR tillhörande f.d spelare... Men men, låt oss inte hänga upp oss på det.

Sedan att ni skriver att QTU blivit bannad för mer än EN sak finner jag väldigt intressant, då kunde ni gått ut här i forumet och berättat vad det är mer han/hon har gjort för att få en permbann för 4% överskriden internadlingsgräns.

Om QTU visste om att gränsen låg på 60% och resonerade att 60,4 ska avrundas neråt till 60,00 så är det ju bara en feltolkning på reglerna, därav är reglerna inte tydliga nog. Det står 60%, men eftersom att man - mattematiskt avrundar e.x 40,90kr till 41kr, samt 40,50 till 41kr, i verkliga livet - borde det inte vara så även här? Annars kräver jag en omskrivning av reglerna där decimaler är medräknat så att inte fler misstolkar det. Att QTU tog chansningen på sin tolkning av reglerna tycker jag är oturligt och för sådant tycker jag - I DET HÄR FALLET - inte ska resultera i ett sådant strängt straff som det blev. Fortfarande saknar jag ju uppdateringen om vilka övriga brott som herr Gaffel har koll på, jag hade gärna uppskattat en lista på vad som QTU gjort fel.

Sedan vill jag bara påpeka, i ett fall med internadling av en spelare innehavande 2 eller 3 byar, är det fortfarande 60%-regeln som gäller? Vilket då betyder att man bara få ta 1 by av spelaren, om det är 60%-regeln som gäller. Snopet eller hur?

En spelare som gör en grov förseelse ska definitivt straffas hårt, om QTU hade tagit 75, eller t.o.m 80% av byarna så hade jag inte klagat något på bestraffningen, för då är det ändå en väldigt bra bit över 60%, nu handlar det om decimaler... Kan väl tyckas att 2-3 dagars bann är tillräckligt. Men vad jag vet får man en veckas bann för förseelsen "Spam" även om man är sedan tidigare fläckfri i registret.

Tror vi kan konstantera att om inte TW-teamet går ut med vilka övriga anledningar som har påverkat utgången av bestraffningen, så har det här fallet blivit orättvist behandlat, något som borde ses över rejält.

Jag hade tänkt yttra mig angående DSAs tilltänkta barbarbälte samt kommentera några personer lite kort, men raderade bort dem c:a 1400 orden jag skrivit för att i stort sett bara fokusera på bestraffningen, som är anledningen till varför QTU blivit bannad.

Ge oss anledningen till att QTU blivit permbannad eller unbanna honom. Enklare än så blir det inte!

// JNote


Det var klockrent. Kunde inte säga det bättre själv.
Dock verkar det framgå ganska tydligt att QTU har blivit bannad för något mer.

Som det ser ut nu verkar det som allmänheten aldrig kommer få reda på det. Men en sak vill jag ha fram i detta:


Rättvist straff och samma straff vad gäller regelbrytning i fortsättningen.

/Danelius
 

DeletedUser

Guest
Det börjar kännas som den här tråden snart spelat ut sitt syfte, och jag tänkte stänga den framåt kvällen om ingen har mer konstruktiva saker att komma med. Att låta den ligga kvar och fortsätta spåra ur känns inte så intressant. Men först vill jag klargöra en del punkter;

Det tog alltså runt 150 posts innan någon i TW-teamet svarade på det här forumet, trots vittnesmål från antal spelare att Teamet har varit inne åtskilliga gånger på forumet - jävligt dåligt i min åsikt.

Det var ett medvetet och enhälligt beslut i teamet att låta tråden löpa så fritt det gick, för att låta spelarna avreagera sig och inte provocera mer än nödvändigt. Det är inget konstigt i det, vi försöker få en bättre och konstruktivare kommunikation mellan spelare och team, och tills vi når vårt mål här kommer det tänjas gränser och provoceras mycket för sakens egen skull. Det är helt enkelt smällar vi får ta, det är priset för att försöka ändra mentalitet och attityd hos både teammedlemmar och spelare. Förhoppningsvis ska vi i framtiden landa på en nivå där vi kan slippa de hätska och dåligt genomtänkta posterna, och istället kunna diskutera fel, problem och åsikter på ett bättre och konstruktivare sätt.

Ska någon lastas för detta beslut, kan ni lägga skulden direkt på mig som huvudansvarig för forumet, och ta den diskussionen med mig via pm.

Tror vi kan konstantera att om inte TW-teamet går ut med vilka övriga anledningar som har påverkat utgången av bestraffningen, så har det här fallet blivit orättvist behandlat, något som borde ses över rejält.

Öppenhet och kommunikation mellan spelare och team i all ära, men vi kan inte dra det så långt att vi kan gå in på orsaker och detaljer i specifika fall. Sekretess, integritet och förtroende mellan team och medlem går före att bevisa eller argumentera för att teamet agerar korrekt, och så vill jag att det förblir. Spelarna kan kasta paj på varandra, men som medlem i teamet får du allt nöja dig med att agera måltavla och hoppas du får lite vaniljsås med till pajen…
 

DeletedUser

Guest
SuperNova, återigen gör du ett utmärkt arbete. Vi kan bara gratta oss själva för att ha en sådan konstruktiv och rationell forumsmoderator. Tack!
 

DeletedUser

Guest
Tänkte sammanfatta lite frågeställningar i tråden och ifrågasätta lite saler som kommit upp.

Ett sista inlägg från min sida oxå. Kan ju börja med att säga att det är lite komiskt hur tråden svängde. Först vrålade flera personer om att QTU inte hade gjort något fel överhuvudtaget och sen blev det tyst när han själv skrev att han borde bli straffad:D. Tycker däremot att han hade flera poänger i sitt inlägg.


De som jag undrar angående det här ärendet är skött är bla:
1, Hur ser straffskalorna ut, har ni fasta skalor om inte varför inte? Jag kan förstå att man måste ta ett helhetsgrepp på en person som upprepade gånger gör sig skyldig till överträdelser men det borde finnas någon form av grundstraff.Grundern i det flesta rättsysytem och rättsfilosofier som anses vara rättvisa är att människor vet vad de inte får göra och vet (ungefär)vilket straff överträdelser av regler ger. Tyvär så uppfattar jag TW's bansystem som helt slumpmässigt. Det är alldeles för mycket av bedömningar och beror mycket på vem som utdelar straffet.


2, Har ni ett mål om hur snabbt en ticket ska besvaras? Finns det vissa personer som kan svara på "alla tickets" eller sköter varje admin sina "egna" ärenden? Det blir vältid konstigt när bevisbördan är omvänd, det vill säga att man ska bevisa att man är oskyldig för att blu unbannad snarare än motsatsen. Här kommer också fördelen med att ha förbestämda straff in. Det finns ju gånger där spelare vet att de har gjort fel och det inte går att förklara bort, ex vid internadling av en spelare, ej anmält delad internetanslutning osv. Dessa gånger blir det oxå väldigt oförutsägbart, de som sitter med en admin på skype får sitt ärende behandlat bra mkt snabbare än någon som inte känner nån. Jag såg att Keyser säger att om en admin blir kontaktad så går de igenom alla fall. Han kanske gör så men jag vet av egen erfarenhet att det inte alltid stämmer.
Förslag på lösning, ha fasta straff på flertalet regelöverträdelser och ge permbann endast då ni tror att den kommer stå sig vid en eventuell överklagan. Vid de tillfällen som permbann utdelas sätt in fler i fallet så att det inte behöver ta allt för lång tid att få svar.
Var även mer konsekventa. Visst bestämmer ni att det inte är ok att heta ****** eller Weed så är det väl inte hela världen. Men de måste ju vara lika för alla och straffet detsamma. Det straff som en spelare fick på v14 där han kunde bli attackerad under tiden han var bannad känns ju lite smått horribelt när andra kan heta liknande saker i år utan att det ger något straff what so ever.

3, Gaffels inlägg. Visst han fick mycket skit i den här tråden och han kanske överreagerade men om han /du inser detta kanske det är dags att gå ut med en ursäkt och en förklaring. Det är enligt reglerna, vilket jag fått bekräftat på en ticket, ok att adla barbarbyar efter en spelare som gråat sig under internadling även om man tagit 60% så länge inte attackerna inte skickas innan byarna blivit gråa. När chefen går ut med ett sådant, ogrundat, uttalande är det ju självklart att folk reagerar och bla undrar med vilken auktoritet och vilka följderna av hans inlägg blir? Det var inte bara hans åsikter utan det var ju i ett inlägg där han förklarar varför QTU blev bannad. Jag kan inte tolka det på något annat sätt som att det var ett uttalande ifrån en officiell person och att det låg till grund för beslutet.

4, Jag gllade att denna tråd fick leva. Dels för att jag tycker att ni ska kunna stå för de beslut ni tar och dels för att det blir ett bättre klimat. Kan ju dock även se det ifrån erat perspektiv, de flesta sådana här trådar har en tendens av att spåra ur. Så även denna. Här borde ni diskutera igen om en linje och hålla er till den. Man ska inte behöva heta Qtu och vara dominant på servern för att få ha en tråd. Antingen låter ni sådana här trådar finnas eller inte.
Förslag: Låt folk ta upp sina ärenden på forumet, hårdmoderera trådarna ifrån inlägg som "byt admin!!!!" men låt i övrigt kritik få vara kvar, även om den i era ögon är felaktig. Skriv ut i samband med beskedet om bann att det är ok att gå ut i forumet men då förbehåller ni er rätten att svara med all information. Det kommer döda en del konspirationsteorier och det är bra att ni tvingas redogöra för underlaget till era beslut.
 

DeletedUser

Guest
Att ticket systemet inte fungerar är något som stått klart sedan länge.

Blandannat så lämnades en ticket in från spelare A på v13 efter att spelare A la över kö på en top 7 spelare vid namn N, varvid N trashade spelare A's konto innan han lämnade över kö till spelare X. Spelare A frågade efter ett par veckor spelare X varför denne hade saboterat hans konto och dom två kom tillsammans fram till att spelare N var den skyldige. En ticket lämnades in och efter ett par veckor där den gått runt i ticket tombolan så kom den tillbaka läst men obesvarad, dock markerad som svarad. Både spelare A och X slutade efter det på v13 medan spelare N klättrar på listorna.

Nu kan man ju tycka att det är en liten struntsak, vilket det iofs är, men den nonchalansen TW teamet utstrålar är inte tillfredsställande och problemet ligger kanske i att TW teamet själva är aktiva spelare och därmed måste ses som partiska istället för som så önskat opartiska.

Sen att det fuskas hej vilt på TW med 2klick, 3klick, barbbälten, pushing, dubbelkonton och whatnot är något alla aktiva spelare vet om, dock är är det inte konsekvens som gäller när bannlysningar delas ut utan tombola hjulet som får bestämma.
 

DeletedUser

Guest
Att ticket systemet inte fungerar är något som stått klart sedan länge.

Blandannat så lämnades en ticket in från spelare A på v13 efter att spelare A la över kö på en top 7 spelare vid namn N, varvid N trashade spelare A's konto innan han lämnade över kö till spelare X. Spelare A frågade efter ett par veckor spelare X varför denne hade saboterat hans konto och dom två kom tillsammans fram till att spelare N var den skyldige. En ticket lämnades in och efter ett par veckor där den gått runt i ticket tombolan så kom den tillbaka läst men obesvarad, dock markerad som svarad. Både spelare A och X slutade efter det på v13 medan spelare N klättrar på listorna.

Nu kan man ju tycka att det är en liten struntsak, vilket det iofs är, men den nonchalansen TW teamet utstrålar är inte tillfredsställande och problemet ligger kanske i att TW teamet själva är aktiva spelare och därmed måste ses som partiska istället för som så önskat opartiska.

Sen att det fuskas hej vilt på TW med 2klick, 3klick, barbbälten, pushing, dubbelkonton och whatnot är något alla aktiva spelare vet om, dock är är det inte konsekvens som gäller när bannlysningar delas ut utan tombola hjulet som får bestämma.

Kan bekräfta det där sista ganska så starkt :)
 

DeletedUser

Guest
Rovet

... skall se om jag kan ge dig lite svar...

1. Ja vi har fast skalor på straffen. Dock påverkas dom som alltid precis som i verkliga livet och rättssalarna att om man tidigare skött sig kan straffen mildras. Även faktorer som omständigheter, beteende i tickets, erkännande spelar in. I en perfekt värld hade vi alla dömt exakt lika, dock blir det inte så då vi är olika personer. Kan dock säga att vi har riktlinjer att följa varav straffen skall verkligen ligga närliggande varandra.

2. Permbann är default och kan såklart uppfattas som negativ när man för den. Dock är den aldrig definitiv förrän saken tagits upp i en ticket med ansvarig admin eller ev. ass-cm/cm

Håller även med dig att vi måste vara konsekventa i våra bedömningar när det gäller olämpliga nick/stamnamn

3. Denna måste Gaffel själv svara på.

4. Som ni ser har supernova en vision hur hon vill att forumet skall fungera och den sköter hon helt och hållet

Voffen
1. Enskilda tickets kan jag inte lägga mig i eller kommentera men det skall verkligen inte förekomma någon form av nonchalans från admin, ass-cm eller cm naturligtvis!

TW-teamet är inte partiska, även om det tycks vara den allmänna "uppfattningen". Vi får INTE spelar på den värld vi administrerar och vi gör alla skillnad mellan jobb och spelande. Att vi spelar är inget märkvärdigt. På detta sätt kan vi spelet, erhåller för vårt jobb gratis premium som i sin tur håller nere kostnaderna för era premium. (hade vi inte haft volentärer på detta sätt hade allt kostat en bra bit mer om vi skulle "anställa" ex. ett antal admins/forummods).

2. Att script förekommer kan man inte mer än beklaga. Dock att dessa tycks straffas efter "lotteri" har en rätt bra förklaring. Script görs om kontinuerligt vilket gör att systemet ser inte dom eller rättare sagt larmar för dom. Vi är till stor del beroende av att spelare rapporterar in misstänkt fusk. Sen vet jag att uppdateringarna i tribalwars löser dessa problem hela tiden. Verktygen blir bättre och gör det enklare för en admin att just hitta fuskare.


Detta var skrivit av en trött keyser idag, hoppas jag gav lite svar - har ni frågor eller påpekande så är ni ofc varmt välkomna att pm:a mig så kommer jag svara efterhand.

Hakuna matata!
 

extremhatt

Member
Reaktionspoäng
0
Jag gillar att admins finns, gillar inte att vissa utnytjar makten de har. Gillar dessa som faktiskt är någorlunda smarta av adminsen.
Gillar att de vaknar ibland.

liten fin snabb lista som jag och min IRL kom fram till tidigare.^_^
 

DeletedUser

Guest
Det vore bra om en straffskala lades upp som det går att hänvisa till det skulle göra det enklare både för er och för oss!
 

Dark Halo

Member
Reaktionspoäng
0
Nu när vi ändå är inne på det här med fusk å skript så har jag en annan fråga angående Opera till Admins.

Det här med T-train är ju en ganska hårfin gräns mellan vad som är fusk och inte fusk.

Vad gäller reglerna för just T-train?

1. Det går att ställa in, så att det enbart klickar OK+byter flik.
2. Men det går även att ställa in, så att man klickar iväg 4-5 anfall med ett enda knapptryck.

Inga skript används ju över huvudtaget och alla har tillgång till denna finess, så det jag undrar är vilket av dessa 2 saker som är "enligt reglerna"

alternativ 1, 2 eller båda?

mvh//Dark
 

DeletedUser

Guest
dark halo:
inget av dem är väl OK?
såvitt jag vet fpr du inte använda ett script eller liknande som ersätter den mänskliga faktorn i att klicka på knappen "anfall"/"assistera" så att säga.
 

DeletedUser

Guest
TW-teamet är inte partiska, även om det tycks vara den allmänna "uppfattningen". Vi får INTE spelar på den värld vi administrerar och vi gör alla skillnad mellan jobb och spelande. Att vi spelar är inget märkvärdigt. På detta sätt kan vi spelet, erhåller för vårt jobb gratis premium som i sin tur håller nere kostnaderna för era premium. (hade vi inte haft volentärer på detta sätt hade allt kostat en bra bit mer om vi skulle "anställa" ex. ett antal admins/forummods).

Kanske är problemet lite att moderatorer för tw (ej forummoderatorer) inte får betalt mer än i premium vilka jag tycker är ganska billiga. Nu vet inte hur mycket Innogames går med vinst men nog borde man kunna betala ut löner till människor som genomför ett jobb åt en arbetsgivare. Gränserna mellan världarna är tunna och den man spelar mot på en värld kanske man spelar tillsammans med på en annan. Det ultimata hade varit att ge anställda en lön och snackat om nepotism mm skulle minska. Sen så tror och hoppas jag inte att TW-teamet sitter och är medvetet dryga och nonchalanta men det uppfattas som det av många användare. Jag har suttit på IRC sedan 90 talet och vet att frivilliga Operatörer/mods sällan är omtyckta men skillnaden mellan IRC och TW är att många användare betalar för TW tjänster medan IRC är gratis.
 

Nino

Product Manager
Reaktionspoäng
0
Kanske är problemet lite att moderatorer för tw (ej forummoderatorer) inte får betalt mer än i premium vilka jag tycker är ganska billiga. Nu vet inte hur mycket Innogames går med vinst men nog borde man kunna betala ut löner till människor som genomför ett jobb åt en arbetsgivare. Gränserna mellan världarna är tunna och den man spelar mot på en värld kanske man spelar tillsammans med på en annan. Det ultimata hade varit att ge anställda en lön och snackat om nepotism mm skulle minska. Sen så tror och hoppas jag inte att TW-teamet sitter och är medvetet dryga och nonchalanta men det uppfattas som det av många användare. Jag har suttit på IRC sedan 90 talet och vet att frivilliga Operatörer/mods sällan är omtyckta men skillnaden mellan IRC och TW är att många användare betalar för TW tjänster medan IRC är gratis.

Vet inte riktigt hur det spelar in att gratisarbetare är mindre omtyckta än de som far betalt. Jag fick betalt när jag var CM här och jag var inte alltid omtyckt, jag är betald nu och är högsta chef för Tribal Wars världen över, absolut inte alltid omtyckt.

Jag undrar om tjejen som svimmade och nästan blev nerhoppad pa Hultsfred gillar mig mindre för att jag jobbade som gratis vakt, drog ju trotsat upp henne ur moshpitten.

En person blir omtyckt huruvida denna beter sig, eller pa vad den gör och visar. Sen är inte det här direkt jobbet för att vara omtyckt generellt om du sitter i supporten och bannar spelare och om det skulle ske ett misstag, eller för att denne inte tycker den gjort nagot fel. Det händer helt enkelt. Jag menar jag avskyr Telia supporten, har egentligen ingen god anledning till det, hatade folket pa andra sidan luren varje gang jag pratade med dem. Men tror manga känner igen sig. Men denne personen var ju betald ocksa, fortfarande inte speciellt omtyckt.
 

bacco

New Member
Reaktionspoäng
0

Tycker det är lite för mycket skitkastningen mot oss i DSA. :p
Efter banning av QTU blivit beskylld att fixa ngt barbarbälte innan jag slog mig till ro.
Visst sitter jag i ett barbarbälte men det har jag fixat själv genom hårt arbete med ständiga farmningar och de flesta av mina grannar har därför slutat.
Frid över deras minnen.

Och så en speciallåt till eggeh då som inte alls verkar gilla min stam. Det gör dock jag <3
http://open.spotify.com/track/144rTPToRYFnNsgVTvHFVE ;)

/Styria
 
Senast ändrad:

DeletedUser

Guest
Du kan inte förvänta dig att eggeh ska gilla nån, han är ju lite bättre än alla andra.
 

DeletedUser

Guest
Okej, tråden är nu officiellt urspårad och verkar ha fyllt sitt syfte. Ni hittar säker andra trådar att ha hybris, sprida negativ energi och krama varandra i, den här får ett lås. :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp