OBA, OBF, OBT eller inget?

Fangblade

Member
Reaktionspoäng
0
Personligen tycker jag att de tre typerna av statistik kan kastas i papperskorgen!

Vad visar de? De visar hur mycket fientliga enheter som har dödats, men är verkligen inte ett mått på reell styrka. OB-poängen bygger hundratals pappersarméer i alla världar. De som lägger stor vikt vid kvantitet i form av hög OB-poäng förbättrar för de som inte gör det. De starkaste behöver definitivt inte ha högst OB, utan det kan vara de med lägst OB som är starkast. På en värld adlade jag en spelare som hade 83 gånger mer OBA än mig och det var knappt något motstånd från den spelaren dessutom.

För att få hög och bra OB finns det flera slumpmässiga och nästintill slumpmässiga saker som avgör; om man får mycket assistans, om grannarna har blivit rensade eller om grannarna inte har något försvar med mer. På den här världen hade jag ovanligt mycket grannar med kasst eller inget försvar, därför fick jag knappt någon OBA från dem. På andra världar har jag haft mer slagkraftiga grannar och OBA:n har skenat.

Det finns ett vanligt argument för OB som lyder: "det visar att man vågar attackera". Nej, det behöver det verkligen inte göra. Jag själv kanske inte vågar attackera spelare, men så blir jag bortrest och har därför KÖ, den kontoövervakaren är en krigskramare och bränner mina trupper och skaffar mig en hög OBA, men utraderar min tidigare militära styrka.

OBA, OBF och OBT kan dock vara bra till vissa saker, men man ska ta lätt på dessa tre typer av statistik. Jag använder det själv till att se ungefär hur mycket trupper jag eller andra har dödat/fått dödade, när rapporter inte avslöjar eller inte är tillgängliga. Sedan brukar det vara av sakens natur att de bästa spelarna har bra OBA och OBF, de tvingas slå ner en hel del anfall och slå ner en hel del fiender på grund av sin militära styrka. Men sen finns det många andra som förlorar sin militära styrka i samband med ökad OBA, OBF. Hur mycket de förlorar är förstås olika, hos vissa är den marginell, hos andra katastrofal. Det är därför jag inte väljer att förlita mig på OBA, OBF eller OBT.

Sovjetunionen och arabländerna byggde pappersarméer under en lång tid. Dessa arméer, flottor, flygvapen, rekognoseringsvapen, stridsflygplan, stridsvagnar, bandvagnar, slagskepp, missilkryssare, ballistiska missiler, artilleripjäser, haubitsar, kanoner, automatvapen, pansarvärn, flygvärn, granater, flaggskepp, pistoler, skyddsvästar, gasmaskar, skyddsmaskar och soldater, med mer, skulle visa sig ha en enorm brist på kvalité och därmed uppkom ordet pappersarmé. USA och Israels arméer krossade ovanstående något oerhört, man valde en satsning på reell militär styrka och sket fullständigt i siffror. Israel var totalt numerärt underlägsna, men man hade kvalitén och "vann" därför krigen (citationstecken, på grund av att jag inte tycker att något krig kan vinnas, alla krig göra alla till förlorare, IRL).


MVH
 
Senast ändrad:

DeletedUser

Guest
Adlar man många barbs eller internadla genom en hel värld så har man såklart inte så mycket OB

Men frågan är: vad är roligast? Att adla enbart enkla byar (intern + barb) eller att få lite motstånd också? Att kötta och att få incs kan ju också vara kul.

Sen när det gäller skills - om man är bra eller ej.

Det handlar mer om att spela smart. Och ibland måste man faktiskt kötta en hel del för att kunna överleva på sitt område.

Jag själv tycker att en erfaren och duktig spelare är en smart spelare med hög IQ som kan anpassa sig efter situation och kvittar var han än "spawnar" på en värld, kvittar vilka grannar han än har - och han lyckas överleva och kunna besegra över sina fiender - det är en duktig spelare.

Sen är det sällan en duktig spelare överlever utan en bra stam - tyvärr.

Finns en hel del som testat lyckan och köra solo men det funkar till en viss tidspunkt, sen när han upplevs som fara för en annan stam så ryker han bort om de är för många eller för duktiga gentemot honom.



**********************************************
Avslutningvis:

För att ta upp frågan angående OB. Finns nog en hel del som tycker det är skoj att kötta och det gör de väl helt rätt i - dvs att ha kul för detta är ett spel. Har man roligt så ska man kunna få göra det också.

Men jag personligen tycker det beror mycket på situationen som sagt.

Låt säga att jag möter min motståndare som har 2 byar.

"By A" och "By B"

Han har deff i B och off i A

Jag vill undvika att slösa så mycket trupper på honom för jag tänker adla 2 andra spelare också direkt efter honom...

Så vad gör jag?

Jo, jag kan ju testa å fejka adelståg mot by A så han deffar upp A med deffen från B

Då smyger jag in och "ninja-adla" by B som är helt tom på trupper.

2 flugor på en smäll har jag fixat.

Dvs: jag lyckades adla by B samtidigt som deff-trupperna från by A försvann i samband med att jag adlade B.

Nu ser jag min chans att adla hans sista by också eftersom den innehåller bara off-trupper.

Är detta smart eller ej?


Helt klart. Jag får inte mycket OB men jag lyckades adla båda hans byar genom en smart hjärna och hög IQ =)

Men detta är bara ett exempel dock, så här händer det ju inte varje dag så man måste ju rensa ganska ofta , vilket ger OB. Men jag rensar iaf inte i onödan - bara om det gynnar mig och min framtid, och min stam såklart :) Spelar man länge på en värld så kommer OB automatiskt i efterhand hela tiden, behöver inte oroa sig egentligen. Har 2 stammar ett stort krig i mitten av en värld så kommer du garanterad att få OB - vare sig du vill eller inte vill.
 
Senast redigerad av en moderator:

Svinpäls

Member
Reaktionspoäng
0
OBA är alltid trevligt att ha, men det gäller även att kunna försvara sig. Så en blandning av OBA och OBF med en högre OBA ser jag som bäst.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Får jag fråga när v12 införskaffade sig av olika styrkor på trupper?
 

DeletedUser

Guest
ja ännu ett försök att trycka ner DSA. hur mycket support har du i byn nudå fangblade? tiggt till alla trupper i TMT igen? =p

skaffa dig egna trupper tycker jag personligen :awsm:
 

DeletedUser

Guest
Så nu så står allt på tur och inte på styrka? Bra comeback Fang...
 

Fangblade

Member
Reaktionspoäng
0
ja ännu ett försök att trycka ner DSA. hur mycket support har du i byn nudå fangblade? tiggt till alla trupper i TMT igen? =p

skaffa dig egna trupper tycker jag personligen :awsm:

Nej det är det knappast, hur kan du misstolka mig så grovt? Jag försöker förändra attityder till OB med det här inlägget, vad är det du inte förstår?

Och jag har redan trupper, tajmade nyss en DSA spelare på sekunden så han är rensad igen av mig. Men glöm DSA och TMT i den här tråden, fokusera på OB!
 

TheGodOfWar

Member
Reaktionspoäng
2
OBA är alltid trevligt att ha, men det gäller även att kunna försvara sig. Så en blandning av OBA och OBF med en högre OBA ser jag som bäst.

Personligen kallar jag folk med en hög OBF (ODD som vissa säger) för deffw***es, en hög OBF tyder i regel på att du gärna deffar bort offbyar istället för att t.ex backtracka dem eller bara dodga och deffa emot adlarna enbart, vilket ett par spelare gör.

En hög OBA (ODA) tyder däremot på en anfallsglad spelare som spelar offensivt framför en defensiv taktik, bra eller dåligt märker man oftast i efterhand. Hög ODA men lite poäng är väll sämsta tänkbara kombo, det visar att en spelare anfaller mycket men inte adlar utifrån vad den spelaren rensar.

Hög ODA och mycket poäng visar att spelaren är offensiv, adlar bra och kan nyttja sina trupper för egen vinning.
 

DeletedUser

Guest
Eftersom det nästan alltid är fördelaktigt att attackera sina motståndare i början så kan man ju rimligtvis tänka sig att det är bra att attackera sina motståndare? OBA visar ju på att man har attackerat någon iallafall. Förhoppningsvis inte en allierad.

För att skaffa fina farms måste man i princip alltid rensa lite först = OBA

Sen fattar väl vem som helst att ob-poängen i sig inte gör något.
 

DeletedUser

Guest
Nej det är det knappast, hur kan du misstolka mig så grovt? Jag försöker förändra attityder till OB med det här inlägget, vad är det du inte förstår?

Och jag har redan trupper, tajmade nyss en DSA spelare på sekunden så han är rensad igen av mig. Men glöm DSA och TMT i den här tråden, fokusera på OB!

wow vem har du betalt för att kunna backtracka på sekunden? Det roliga är med dig för att du grinar efter support i erat forum när du får backtracks på dig. och den spelarn vi pratar om har haft 5 ågnger så mer tupper än dig? och den backtrackade 1k yxor jag tror inte den spelaren är ute. tänk efter va farmar man med? tar 3 dagar så har man 1k yx igen. Men som sagt lär dig försöka spela själv utan att grina efter support när du får en backtrack på dig
 

DeletedUser

Guest
"Sovjetunionen och arabländerna byggde pappersarméer under en lång tid. Dessa arméer, flottor, flygvapen, rekognoseringsvapen, stridsflygplan, stridsvagnar, bandvagnar, slagskepp, missilkryssare, ballistiska missiler, artilleripjäser, haubitsar, kanoner, automatvapen, pansarvärn, flygvärn, granater, flaggskepp, pistoler, skyddsvästar, gasmaskar, skyddsmaskar och soldater, med mer, skulle visa sig ha en enorm brist på kvalité och därmed uppkom ordet pappersarmé. USA och Israels arméer krossade ovanstående något oerhört, man valde en satsning på reell militär styrka och sket fullständigt i siffror. Israel var totalt numerärt underlägsna, men man hade kvalitén och "vann" därför krigen"

Hahahahahaha :D

Lätt den roligaste och ologiska jämförelsen genom tiderna :D
Men att Sovjet och Arabländerna förlorade krigen för att de satsade på spjytt istället för välutrustade bågar stämmer ju naturligtvis :rolleyes:

Man känner ju sig lite sugen på att pröva lite gerillakrigsföring och ekonomisk krigföring här på TW :)

Veckans skratt helt klart!
 
Senast redigerad av en moderator:

Fangblade

Member
Reaktionspoäng
0
Hanna den store

Förstår man inte textens innebörd och mening så gör man inte sig själv förstådd. ;)


Nu orkar jag inte svara på mer i tråden om det inte är något av vikt, Hanna den stores inlägg är förkastligt och att hon inte besitter den kunskapsnivå för att tolka mitt inlägg rätt kan inte jag rå för. Men jag ska ta hänsyn till det i framtiden så slipper trådarna mina fyllas med en massa OT. Lyckligtvis förstår de flesta, men tyvärr alldeles för få.
 

DeletedUser

Guest
Nej det är det knappast, hur kan du misstolka mig så grovt? Jag försöker förändra attityder till OB med det här inlägget, vad är det du inte förstår?

Och jag har redan trupper, tajmade nyss en DSA spelare på sekunden så han är rensad igen av mig. Men glöm DSA och TMT i den här tråden, fokusera på OB!


Först så skryter du lite, sen säger du att man inte ska prata om TMT och DSA i tråden, haha.
Och... Tyvärr rensade du han inte ;)

Sen så kan man ju undra vad den här tråden ens gör i v12 forumet?
Handlar det här om v12, eller handlar det i helhet om TW.

För ser inte att denna tråden ens passar i v12, borde väl ligga någon annanstans eller hur Fangblade??
 

DeletedUser

Guest
OB är siffror. men även siffror som framhäver hur spelaren spelar etc.

som några nämt, är hög oba och liten pop, ingen bra kombination, vissar direkt att spelaren bygger trupper o skiter i sin by.

man får fram mkt av ob..
 

DeletedUser

Guest
Yes. Fangblade kan inte skriva vettiga inlägg, skyller på andra och ger sen upp.
 

DeletedUser

Guest
Hanna den store

Förstår man inte textens innebörd och mening så gör man inte sig själv förstådd. ;)


Nu orkar jag inte svara på mer i tråden om det inte är något av vikt, Hanna den stores inlägg är förkastligt och att hon inte besitter den kunskapsnivå för att tolka mitt inlägg rätt kan inte jag rå för. Men jag ska ta hänsyn till det i framtiden så slipper trådarna mina fyllas med en massa OT. Lyckligtvis förstår de flesta, men tyvärr alldeles för få.

håll dej borta från forumet som folk har sagt. fattar du inte att någon gillar dina meninglösta trådar/texter
 

DeletedUser

Guest
Hanna den store

Förstår man inte textens innebörd och mening så gör man inte sig själv förstådd. ;)


Nu orkar jag inte svara på mer i tråden om det inte är något av vikt, Hanna den stores inlägg är förkastligt och att hon inte besitter den kunskapsnivå för att tolka mitt inlägg rätt kan inte jag rå för. Men jag ska ta hänsyn till det i framtiden så slipper trådarna mina fyllas med en massa OT. Lyckligtvis förstår de flesta, men tyvärr gör inte många det.

Tolkade jag fel? :(

Skulle inte: Sovjetunionen och arabländerna byggde pappersarméer under en lång tid. Dessa arméer, flottor, flygvapen, rekognoseringsvapen, stridsflygplan, stridsvagnar, bandvagnar, slagskepp, missilkryssare, ballistiska missiler, artilleripjäser, haubitsar, kanoner, automatvapen, pansarvärn, flygvärn, granater, flaggskepp, pistoler, skyddsvästar, gasmaskar, skyddsmaskar och soldater, med mer, skulle visa sig ha en enorm brist på kvalité och därmed uppkom ordet pappersarmé. vara TWs motsvarighet till att pumpa spjytt? :(


Du inser kanske att jag hånar din absurda jämförelse mellan OB och kalla kriget :rolleyes:
 

TheGodOfWar

Member
Reaktionspoäng
2
Hanna den store

Förstår man inte textens innebörd och mening så gör man inte sig själv förstådd. ;)


Nu orkar jag inte svara på mer i tråden om det inte är något av vikt, Hanna den stores inlägg är förkastligt och att hon inte besitter den kunskapsnivå för att tolka mitt inlägg rätt kan inte jag rå för. Men jag ska ta hänsyn till det i framtiden så slipper trådarna mina fyllas med en massa OT. Lyckligtvis förstår de flesta, men tyvärr alldeles för få.

Ok Fangblade, du ska få en ärlig chans att öppet be om ursäkt för personangrepp gentemot min stammedlem innan jag ger order om attack emot dig till mina medlemmar!

Jag gillar inte din tråd, jag respekterar dina åsikter som spelare däremot, även om jag undrar liksom Black Sparkz, om detta rör V12 eller Tw överlag? Men kan du inte argumentera utan personangrepp och dylikt, håll dig borta från forumet för guds skull då du bara gör dig själv till V12's pajas med dina förkastliga trådar.

JAG hoppas mudde snart tar sitt förnuft till fånga och bannar dig, för DIN skull :cool:

Som sagt - du ska gå ner på knä med mössan i handen och be om ursäkt till Hanna för din kommentar, annars får du en VÄLDIGT JOBBIG natt ;)

//TheGodOfWar
 
Topp