Max Trupper Deff/Off

Gabbvad

Member
Reaktionspoäng
5
Hej alla, Jag har spelat tribalwars i några månader nu och jag gillar det starkt!
Jag har nu kommit till läget då jag har farm i lvl 30 och jag undrar vad för trupper man skall ha när man har max trupper.

Skulle uppskatta om ni svarade för både offensivt och defensiva trupper, Tex: Offensiva 3000 yx, 3000 lätt kavaleri.
Just nu vet jag inte riktigt vad man ska ha och vill gärna ha svar.

Tack på Förhand
Gabbvad
 

mesut29

Active Member
Reaktionspoäng
16
DEFF: 7 k spjut, 5 k svärld , 1 k spejare och 1 k TK sen kanske lite gran kattas för fejka du vet.

OFF: 6 k yx, 3 k lc , 100 spej, 200 mb och 100 kattas.
 

TheGodOfWar

Member
Reaktionspoäng
2
DEFF: 7 k spjut, 5 k svärld , 1 k spejare och 1 k TK sen kanske lite gran kattas för fejka du vet.

OFF: 6 k yx, 3 k lc , 100 spej, 200 mb och 100 kattas.

218 mb krävs som minimum för att knacka ner en mur 20 till 0. ;) Men det är du säkerligen helt medveten om.

Om man säger såhär, varje trupptyp har sina fördelar och nackdelar.

Spjut - Bra emot kavalleri, defensiv truppenhet och bra att farma med (ger mest resurser per farmplats med sina 25. Lättkav ger bara 20)
Yxmän - Bra emot spjut, klen försvarstrupp
Svärd - Defensiv enhet, liksom tungt kav är dessa starka emot yxorna främst men inte alls stark emot kavalleri.
Lätt kavalleri - Offensiva kavallerienheten, stark emot svärd och tungt kavalleri tack vare sin snabbhet. Semistark försvarsenhet, används oftast till att snipea adlar
Tungt kavalleri - Defensiv enhet rakt igenom och fantastisk stark emot yxor, går även använda offensivt dock. Har mest attackstyrka, men kostar 6 farmplatser per enhet kontra 4 farmplatser per enhet för lätt kavalleri.
Murbräckor - säger sig självt, de knackar ner murar. 218 är minimum för att slå ner en mur. Men du bör ligga runt 250 per "nuke", för att kunna göra lite skada.
Katapulter - Defensiv, offensiv - you name it and cats got it. Den mest användbara enheten i krig - knackar ner fiendens byar väldigt fint och är bra att deffa med dessutom. Väljer att citera .se's stora gudabenådade spelare Henrik338; "Kan du inte adla upp hela fiendestammen så katapultera ner dem till 26 poängsbyar för att få dem att tappa moralen"
Spejare - Förhindrar dina byar från att bli spejade och kan speja fiendebyar så du vet vad de har för trupper.

Hur du sedan väljer att disponera dessa trupptyper är helt och hållet upp till dig - vad du ska tänka på är att inte blanda offensiva och defensiva enheter i allt för stor utsträckning då det förhindrar dina möjligheter att ha en slagkraftig offensiv och en defensivt stark by.

Vilka enheter du har i offbyarna är: Yxmän, lätt-kav, katas och bräckor. Du kan även klämma in ett par spejare här.
Vilka enheter du har i defensiva byar är: Spjut, tungt kav, svärd, katas och du kan även klämma in ett par spejare i dessa byar.

När jag spelat världar som dessa har jag haft ungefär såhär i offbyarna: 6.500-7.000 yx, 3200 lätt kav, 250 bräckor och 100-125 katas. 30-100 spejare.
Deffbyarna: 6.000 spjut, 6.000 svärd, 600-800 tungt kav, 200-300 spejare och resten katapulter.

Hur mycket trupper du får in i byarna beror ju helt på hur du byggt de andra byggnaderna då även dessa tar farmplatser från trupperna. Så det går inte säga en exakt siffra såhär, utan det beror helt på hur mycket farmplatser du använt till byggnader.

Tribalwars är ett spel, som inte har ett givet koncept med trupper utan man vinner otroligt mycket på att balansera offbyarna utifrån den defftyp man möter och tvärtom. Möter man mycket yxor har du mer svärd än spjut t.ex. och är det mer kavalleri, så har du mer spjut än tungt-kav eller svärd. Som sagt, allt handlar om vad du möter och hur du väljer att spela utifrån det.

Testa leka lite i simulatorn - och se vilken deffning som passar offbyar du möter bäst och vilka offbyar som passar bäst emot den typen av deffning du stöter på. Då har DU skapat dig ett övertag, över dina fiender.
 

crille011

Member
Reaktionspoäng
4
Krigsguden Adam har talat, och täckte det riktigt bra.

Jag vill dock passa på att slänga in en notis att världar som denna kräver mycket farmning. Dvs. plundra andra byar för att få ihop resurser till tex. adlar, som blir allt dyrare ju mer du växer. Jag, personligen, anser det därför mer passande att ha fler lätta kavallerister, samt drygt 100 Tunga (för snipes), i vardera offby.

Du kanske förlorar lite extra trupp mot en jämnfördelad deffby, men det farmar du snabbt ihop iom. ditt bredare utbud av LK. I övrigt är min egen erfarenhet att folk generellt har en godtycklig mängd spjut balanserat av Tunga Kavallerister. Men sedan lägger svärd ovanpå denna fördelning, som gör byn mer sårbar för hästar.

En ytterligare aspekt är en överdriven mängd enheter från en viss byggnad barrack/stall/verkstad kommer ta längre tid att slutföra än dina andra köer. När du har färre byar kan det också vara användbart att ha med tiden tills du får farmen uppfylld i din uträkning. Detta är särskilt viktigt att uppmärksamma när du bygger defensiva byar. Då TK rekryteras i stall och spjut i barracken, samt katapulter i verkstad om du önskar dessa, vilket gör en by balanserad över dessa enheter betydligt snabbare byggd. Svärd går också långsammare, vilket de väger upp med att vara effektivare per farmplats än Tunga Kavallerister.

Mina tankar. :) Trevligt att det finns nykomlingar i spelet och inte bara samma gamla slöfockar!
 
Senast ändrad:
Topp