månads premium..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser

Guest
Då kanske man ska kolla upp om det inte är falsk marknadsföring när man marknadsför Tribal Wars som ett "gratis spel"?? Du tror inte det kan vara därför många börjar spela?? Du förstår... alla har inte det som du, alla har inte Visa-kort mm mm bla blabla... och det är dom som får ta den stora smällen i den "lilla" höjningen.

Det är ett gratis spel. Att spela med premiumkonto är ett val du som spelare har. Du förstår… premiumkontot kostar pengar, att spela tribalwars utan, kostar inget – alltså är spelet gratis.

Och visst är höjningen i procent mycket högre för de som måste betala med sms/telefon, förmodligen tack vare att det sättet att betala också är dyrast för företaget. Man vill väl helt enkelt att så få betalningar som möjligt ska göras på det sättet. Kan ju inte säga att det är så, men om jag skulle driva ett företag som skulle gå med vinst hade jag försökt styra över betalningarna på det sättet.

Jag säger inte att det är billigt, att det är rätt eller fel. Det jag reagerar på är att det sitter väldigt många som inte verkar inse att Tribalwars.se drivs av ett företag som vill, och måste tjäna pengar. Som kund har du valet att antingen låta bli att betala och köra utan prem, eller låta bli att spela alls. Det är ganska säkert inget beslut som varken kommer ifrån, eller kan styras av vårt svenska team, utan är uträknat och kalkylerat både fram och baklänges av utbildade företagsekonomer, marknadsförare och jurister. Att gissa att de inte tagit med denna storm mot höjningen i sin beräkning är bara naivt.

Gaffel har ju gått ut och sagt han välkomnar alla konkreta synpunkter och underbyggda argument via mail, och det är förmodligen det enda sättet att påverka Innogames på. Att bara beklaga sig utan att komma med konstruktiva förslag leder sällan någon vart vare sig IRL eller online…
 

DeletedUser

Guest
Alla transaktioner kostar pengar. Drar du ditt kort i en butik, kostar det i de flesta fall runt 3 kronor (som butiken för det mesta tar igen på priserna så det aldrig syns för kunden). Att ta betalt via telefon och sms är det dyraste sättet, i vissa fall kommer bara runt 70% av det du som kund betalar fram till företaget som ska ha betalt.

Att köpa 600 pp via telefon/sms kostar spelarna 200:-, via kort/wallie kostar 600 pp 109 kronor. Det betyder inte att Innogames tjänar 91 kronor mer på de som tvingas betala via telefon/sms, eftersom kostnaden för den sortens betalningar är mycket högre än de för kortbetalningarna.

Innogames är ett vinstdrivande företag och ingen välgörenhetsinrättning, vill spelarna inte betala kan ingen tvinga dem. Det är en stor höjning för de som inte har nån annan möjlighet än just telefon/sms betalning, men för oss andra är den lilla höjningen utslagen på så många år priset stått still, inte mycket att tjafsa om…


För det första, en butik som typ Pressbyrån får inte ta en avgift när man betalar via kort, brukar vara 3kr, inte så mycket iof men enligt lagen är det förbjudet.

För det andra så kostar det inte 109kr för 600 pp, det kostar 160kr istället...
För i butiken 7/eleven i mitt fall så har dom lagt upp det så att man kan tanka på med några olika belopp.
Tror det var 50,100,200,250 typ.

Så då måste man köpa ett 50 kort och ett 100 kort sen är det en extra avgift på varje kort, 5kr.
Så då betalar man 51 kr mer än vad det "egentligen" ska kosta.
 

DeletedUser

Guest
För det första, en butik som typ Pressbyrån får inte ta en avgift när man betalar via kort, brukar vara 3kr, inte så mycket iof men enligt lagen är det förbjudet.

För det andra så kostar det inte 109kr för 600 pp, det kostar 160kr istället...
För i butiken 7/eleven i mitt fall så har dom lagt upp det så att man kan tanka på med några olika belopp.
Tror det var 50,100,200,250 typ.

Så då måste man köpa ett 50 kort och ett 100 kort sen är det en extra avgift på varje kort, 5kr.
Så då betalar man 51 kr mer än vad det "egentligen" ska kosta.

Skulle vara väldigt intressant att veta enligt exakt vilken lag det är förbjudet, då det efter vad jag vet i Sverige inte finns någon sådan lag. Det är helt beroende på vilket avtal butiken har med kortutgivaren, t.ex brukar avtalen med just Visa förbjuda butiken att ta ut extraavgiften. Däremot med Maestro eller Master card är det med de flesta avtal tillåtet.

Men okej, det kostar att köpa wallie betalningar också, även den transaktionen kostar alltså pengar. Pengar som alltså aldrig hamnar hos Innogames. Däremot lär du ju trots att du tvingas köpa 1 st 50 kronors och en 100 kronors betalning á 5 kronor styck, fortfarande ha 41 kronor kvar när du betalt dina 200 pp poäng.
Dessa 41 kronor kan du använda vid nästa köp, de är alltså inte förbrukade. Då kan man heller inte räkna in dem i kostnaden för 200 pp.
 

DeletedUser

Guest
Skulle vara väldigt intressant att veta enligt exakt vilken lag det är förbjudet, då det efter vad jag vet i Sverige inte finns någon sådan lag. Det är helt beroende på vilket avtal butiken har med kortutgivaren, t.ex brukar avtalen med just Visa förbjuda butiken att ta ut extraavgiften. Däremot med Maestro eller Master card är det med de flesta avtal tillåtet.

Men okej, det kostar att köpa wallie betalningar också, även den transaktionen kostar alltså pengar. Pengar som alltså aldrig hamnar hos Innogames. Däremot lär du ju trots att du tvingas köpa 1 st 50 kronors och en 100 kronors betalning á 5 kronor styck, fortfarande ha 41 kronor kvar när du betalt dina 200 pp poäng.
Dessa 41 kronor kan du använda vid nästa köp, de är alltså inte förbrukade. Då kan man heller inte räkna in dem i kostnaden för 200 pp.

Jag kommer inte ihåg vad lagen heter men ligger väl nån stans i typ konsumenttjänst lagen eller nåt.
Men jag vet dock att det stämmer för vi håller gå igenom konsumenttjänst lagen bland annat i skolan nu och läraren berättade då att affärer inte får ta nån avgift när man betalar med kort.
La detta på minnet då jag ofta ser att affärer gör detta.

Läraren kan ju iof ha fel men tror ej det.


Och dom där 41 kr vet jag inte om jag kan använda tills nästa gång, beror ju på om värdechecken gäller i tre månader eller ej. Får kolla upp det.
 

DeletedUser

Guest
Från Swedbanks sida:

Extra avgift vid kortköp
I samband med att du betalar med kort händer det att butiken tar ut en extra avgift för kortköp, detta kallas även för vidaredebitering eller surcharging.
Får butiken ta ut en avgift för kortköp?
Bestämmelserna kring om butiken har rätt att ta ut en extra avgift för kortköp skiljer sig åt beroende på vilken kortprodukt du har.
Visa – Om du har ett Visa-kort har butiken inte rätt att ta ut en extra avgift för kortköp.
MasterCard – Om du har ett MasterCard eller ett Maestro-kort har butiken rätt att ta en avgift för kortköp under följande förutsättningar:

• Avsikten att ta ut kortavgift måste framgå.
• Butiken måste informera om avgiften klart och tydligt och visa den skriftligt så att du som kund kan fatta ett beslut om på vilket sätt du vill betala.
• Avgiftens storlek eller det sätt på vilket avgiften beräknas måste visas.
• Avgiften får inte överstiga butikens kostnad för kortköpet.
• Avgiften ska sedan redovisas på kassakvittot.
Vad kan jag göra om jag fått betala en avgift vid kortköp?
Om du betalat med ett Visa-kort i en butik som tagit ut en otillåten avgift för kortköp kan du vända dig till ditt närmaste bankkontor för att göra en anmälan om vidaredebitering. Anmälan skickas sedan vidare till butikens bank/ inlösare som ansvarar för att kontakta butiken kring denna företeelse.

Om du betalat med ett MasterCard och fått betala en avgift som avviker från bestämmelserna ovan kan du göra en kortreklamation via ditt bankkontor.


Viktig information om vidaredebitering
• En butik som tar ut extra avgifter för kortköp kan inte påföras böter eller tvingas att betala tillbaka avgiften i annat än vid en kortreklamation. Om butiken inte upphör att ta ut otillåtna avgifter kan den dock förlora sitt avtal om att ta emot kortbetalningar. En anmälan om vidaredebitering innebär således inte att du som kund kommer att få tillbaka avgiften.

• Nationell lagstiftning står över kortregelverken. Vissa länder har en lagstiftning som tillåter butiker att ta ut extra avgifter för kortköp. Exempel på detta är Storbritannien och Danmark.
 

DeletedUser

Guest
Jag kommer inte ihåg vad lagen heter men ligger väl nån stans i typ konsumenttjänst lagen eller nåt.
Men jag vet dock att det stämmer för vi håller gå igenom konsumenttjänst lagen bland annat i skolan nu och läraren berättade då att affärer inte får ta nån avgift när man betalar med kort.
La detta på minnet då jag ofta ser att affärer gör detta.

Läraren kan ju iof ha fel men tror ej det.


Och dom där 41 kr vet jag inte om jag kan använda tills nästa gång, beror ju på om värdechecken gäller i tre månader eller ej. Får kolla upp det.

Det stämmer inte, jag föreslår att du frågar din lärare efter den exakta lag han syftar på. I Sverige finns ingen sån lag, och det är varken första eller sista gången en lärare kommer sprida felaktig information till elever. Det är en allmänt spridd missuppfattning att en sån lag finns.

Som Trash så vackert citerar här ovan, står det näringsidkare fritt att debitera kunden avgiften, alltså vidaredebitera den faktiska summa de själva annars får stå för vid korttransaktionen.

Och Wallie korten ska ha obegränsad giltighet, det finns alltså inget ”bäst före” datum på dem.
 

DeletedUser

Guest
Intressanta inlägg, håller med, kolla upp med din lärare, men det är ett brott om inte som trashcan73 skriver finns.

Det finns inget förbjud men däremot måste man upplysa och informera köparen om detta...
 

DeletedUser

Guest
Intressanta inlägg, håller med, kolla upp med din lärare, men det är ett brott om inte som trashcan73 skriver finns.

Det finns inget förbjud men däremot måste man upplysa och informera köparen om detta...

Det är ett avtalsbrott mellan kortutgivare och butik, och därför olagligt. Det är inte olagligt på grund av att en specifik svensk lag förbjuder det. Har du Visa kort är det alltså inte tillåtet, har du MasterCard eller Maestro är det fullt tillåtet enligt Swedbank.

Men nu var det i grunden inte detta tråden handlade om, jag ville mest bara påpeka att de olika sätten att betala Innogames för pp för med sig olika utgifter för transaktionerna.

Betalar du via sms/telefon, är dessa transaktionerna, detta betalningssättet förmodligen det som kostar Innogames mest att erbjuda sina kunder. Marginalen för vinst är alltså lägst på de pengar som kommer in på detta sätt. Därför antar jag att Innogames helst ser att detta sättet att betala i längden försvinner helt, det skulle jag gjort om det var min vinst.

Och det fungerar ju, hade inte priserna höjts så mycket på speciellt det sättet att betala, hade spelarna inte gjort vad de kan för att hitta lösningar för att kunna betala sina pp på andra sätt än just med telefon/sms. Tycker bara det är lite konstigt att annars förnuftigt folk inte verkar inse att även om tribalwars.se är en trevlig, social community, sitter det faktiskt ett företag som måste gå med vinst bakom det.
 

aeon

Member
Reaktionspoäng
0
Och eftersom Innogames är ett vinstdrivande företag som behöver sina intäkter är det rätt korkat att höja så mycket för den största målgruppen. Många slutar köpa premium = mindre intäkter = ny höjning = fler slutar köpa premium osv...
 

DeletedUser

Guest
Och eftersom Innogames är ett vinstdrivande företag som behöver sina intäkter är det rätt korkat att höja så mycket för den största målgruppen. Många slutar köpa premium = mindre intäkter = ny höjning = fler slutar köpa premium osv...

Är du verkligen säker på att det är den största målgruppen??
 

aeon

Member
Reaktionspoäng
0
Säker är jag inte, har inga siffror att gå på men tycker nog det verkar som det iaf...
 

DeletedUser

Guest
Säker är jag inte, har inga siffror att gå på men tycker nog det verkar som det iaf...

Kan ju vara så enkelt att det helt enkelt är den gruppen som hörs och låter mest kanske? Vilket i sig beror på att det är de som drabbats hårdast...

Jag är ganska övertygad om att ett så stort företag som Innogames har ekonomer som redan gjort beräkningen att det kommer löna sig i längden oavsett om alla i den gruppern väljer att sluta betala för prem, och slutar spela.
 

DeletedUser

Guest
Kan ju vara så enkelt att det helt enkelt är den gruppen som hörs och låter mest kanske? Vilket i sig beror på att det är de som drabbats hårdast...

Jag är ganska övertygad om att ett så stort företag som Innogames har ekonomer som redan gjort beräkningen att det kommer löna sig i längden oavsett om alla i den gruppern väljer att sluta betala för prem, och slutar spela.

Kunde inte uttryckt mig bättre själv ;) Det är självklart att den gruppen som drabbas skriker mest. Kollar man på alla dessa trådar där det klagas om den nya höjning så är det typ samma personer som står för de mesta inläggen ;)
 

Byhövdingen

Member
Reaktionspoäng
0
I ca 3 olika stammar har jag sett undersökningar om detta där höjningarna ogillas till största delen i alla 3. Finns säkert en sån tråd i många stammar.
 

DeletedUser

Guest
Kunde inte uttryckt mig bättre själv ;) Det är självklart att den gruppen som drabbas skriker mest. Kollar man på alla dessa trådar där det klagas om den nya höjning så är det typ samma personer som står för de mesta inläggen ;)

Ja så kan man ochså se på det.
Det man ska tänka på är att dom flesta inte klagar utan bara slutar.
Det gäller överallt och inte bara här.
När du är missnöjd med något, hur oftat klagar du?
Dom flesta byter bara butik, spel eller vad det nu är och kommer aldrig mer tillbaks.
 
Senast redigerad av en moderator:

MacBengt

Member
Reaktionspoäng
0
Jag skulle gärna få en insikt i vad Innogames gör för att minska sina utgifter? Att ha ex antal programmerare som skriver koder till internet spel är inte Quantumfysik direkt. Kan det inte själv, men de jag känner säger att spelet är "primitivt" uppbyggt. För att öka inkomster är första steget att minska sina utgifter.

Att flera nu avböjer att köpa premium genom tele/sms borde ju innebära förlust på den biten. Även om leverantören av Sms-tjänsten tar en stor summa.
 

DeletedUser

Guest
I ca 3 olika stammar har jag sett undersökningar om detta där höjningarna ogillas till största delen i alla 3. Finns säkert en sån tråd i många stammar.

Vad hade du förväntat dig? Jubel?

Hipp hipp hurra, nu blir vi av med mer pengar!

Nej, vi Svenskar vill alltid komma undan så billigt som möjligt, det är inte det frågan handlar om, utan på vilket sätt man hanterar dessa höjningar på.

De lite äldre spelarna med kanske fast inkomst m.m. berörs inte så mycket, då höjningen knappt märks på de dyrare betalningsmedlen, medans ungdomar med barn-/studiebidrag skriker och gormar för att de inte kan betala för sitt lilla onlinespel.
 

Haroo

Active Member
Reaktionspoäng
0
Vad hade du förväntat dig? Jubel?

Hipp hipp hurra, nu blir vi av med mer pengar!

Nej, vi Svenskar vill alltid komma undan så billigt som möjligt, det är inte det frågan handlar om, utan på vilket sätt man hanterar dessa höjningar på.

De lite äldre spelarna med kanske fast inkomst m.m. berörs inte så mycket, då höjningen knappt märks på de dyrare betalningsmedlen, medans ungdomar med barn-/studiebidrag skriker och gormar för att de inte kan betala för sitt lilla onlinespel.

Det vill väl fan alla? :confused:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp