Kapade konton

DeletedUser

Guest
Mycke snack om kapade konton i norr. Man borde kanske skärpa reglerna hur man ger bort konton eller helt enklet förbjuda den möjligheten.
 

DeletedUser

Guest
Kan väldigt ofta vara svårt att avgöra, både för admins och spelare inblandade i fallet. En tumregel brukar dock vara att den som har kontroll över mailadressen är den "rättmatige" ägaren till kontot. Kommer någon åt ditt lösenord och försöker ändra mailadressen så har du åtminstone 2 veckor på dig att återställa ditt lösenord och återfå kontrollen över kontot.

Finns självklart undantag, och i det här ämnet finns det väldigt många. Det är väldigt individuellt från fall till fall, men det som alltid rekommenderas är att kontakta supporten snarast, så gör vi vad vi kan, i alla lägen.
 

MacBengt

Member
Reaktionspoäng
0
Det kan ju inte vara kapning att ta med sig sina KÖ konton till en annan stam om jag förstått vad som hände rätt. Då den som är KÖ skall ha förtroende av stammen/ledningen/orginalspelaren att sköta kontot med (nästan) fulla privilegier.
 

Exoclyps

Member
Reaktionspoäng
0
Kapning om du tar kontot och drar det till en annan stam däremot? Sen att KÖ kontona följde efter har ju egentligen inte tagits up.
 

DeletedUser

Guest
Men vart går gränsen mellan att ta och få ?
Får man tex lösen på ett konto av stammens ledning och sen drar så är kontot knappast kapat.

Hackar man eller på annat viss får reda på kontot så är det ju kapat.
 

DeletedUser

Guest
Om man får ta över ett konto o bytar email på detta, då har förra ägaren två veckor på sig att ta tillbaka kontot, så efter dessa två ångerveckor har kontot ny ägare.

Det är emot reglerna att logga in på någon annans konto enligt regel §1 citerar "Det är förbjudet att försöka logga in på ett konto som inte tillhör dig, eller att logga in på det över huvudtaget. Misslyckade inloggningar loggas och kan leda till avstängning."
 

DeletedUser

Guest
Det är emot reglerna att logga in på någon annans konto enligt regel §1 citerar "Det är förbjudet att försöka logga in på ett konto som inte tillhör dig, eller att logga in på det över huvudtaget. Misslyckade inloggningar loggas och kan leda till avstängning."

Jo det vet jag också.

Men får man lösenord (av stammens ledning) och har tillstånd att logga in så är det ju inget snack om saken.

Har man däremot upprepade gånger försökt ta reda på lösen, försökt olika koder, hotat/pressat andra spelare för att få det så är det en olaglig handling.

Tror dock inte detta har gjorts av någon sida, går rykten om att även nordsidan har "kapat" konton och lottar ut byarna.
 

DeletedUser

Guest
Hackar man eller på annat viss får reda på kontot så är det ju kapat.

Fortfarande är den avgörande punkten vem som är ägare vid det specifika tillfället. Om den nya ägaren är "ägare" så gör ju den förra ägaren sig skyldig till överträdelse genom att logga in på ett konto som han inte längre rättmätigt förfogande över. Det bör även vara en överträdelse att ta kö på detta konto om har vetskap om läget.

Regeln är garanterat gjord för att man inte ska få ta kontroll över ett konto från en annan spelare, inte ens begära det av någon annan spelare heller.


Tur man inte är administratör om ett sådant läge skulle dyka upp när det inte finns klara regler :)
 
Senast redigerad av en moderator:

henrik338

GuideGud
Reaktionspoäng
40
De är väl en moralfråga helt enkelt.

Ger stam A förtroende till den s.k nya spelaren så ligger allt i händerna på spelaren. Moralen hos den spelaren är väl låg om man drar med kontot. (nej du kan inte kalla det för hög moral till andra sidan lol. De funkar inte så. Ni som nu tycker de gör så, fundera på stam A som blir svikna, de är inte blodigt allvar än (ryssen har väl inte kommit in?!) så helt klart moral hos dem som tar kontot. )

Sen skulle jag även påstå att f.d ägaren äger kontot i 2 veckor efter ny spelare lanserats. (pga emailadress)

Nåväl, de kommer alltid finnas p12or som inte förstår bättre, man får leva med det. Eller helt enkelt mötas irl innan man ger bort kontot (så man hehe vet vem de är ifall något går fel :rolleyes: - Nej ragge, detta är inte några irl hot eller så. utan ja bara påpekar att de är lättare att knacka på dörren hos den som tog kontot och "fråga" va som hände :sneaky: )

Ok jag förstår om folk har svårt och förstå det jag skrev, men plz inga p12 svar "öh var de nån som fatta?" Bara onödigt och det spammar, vilket jag anmäler. (nej de kommer jag inte göra. Men ändå liksom, bara så ni förstår att ja menar allvar men ja bluffar med att anmäla)

Sen för det andra. Vilka konton är det som blivit kapade? De är rätt intressant att det konstant verkar vara Sydalliansen som gör detta i stor utsträckning, vet inte men har dom svårt och vinna utan detta? Jag förstår att moralen kan vara låg hos Syd, men jag tror inte den är mycket bättre i norr (pga kriget som dom förlorar)

Jag vet under min tid i DVH så var St2 och tog ett konto, jag håller fullständigt med att ägaren har full rätt och ge oss fingret. Men jag förstår inte, varför inte plocka ett st2 konto från början? De är riktiga människor bakom skärmen och en vacker dag så...

Nåväl ni som pallade läsa. God jul och gott nytt år på er, ifall ja inte är här innan dess! :D
 

Exoclyps

Member
Reaktionspoäng
0
Bara för att man fått ett lösen så betyder det ju inte att man äger kontot. Vi har t.ex. Co. KÖ via lösen (såklart så kan inte spelaren ha annat konto på världen) osv.

Så som sagt, luddigt.
 

DeletedUser

Guest
Det behöver ju inte vara så att anledningen till att det bara är nordspelare som går till sydsidan med nya konton. Jag listar några andra saker som lika gärna kan vara förklaringar som att sydsidan har sämre etik.

* Sydsidan kanske kollar noggrannare vem de ger konton till
* Såpass mycket färre spelare kanske slutar på sydsidan att det inte märks i jämförelse
* De som tar över konton i de södra stammarna kanske trivs bättre än de som tar över konton i norr
 

DeletedUser

Guest
Det behöver ju inte vara så att anledningen till att det bara är nordspelare som går till sydsidan med nya konton. Jag listar några andra saker som lika gärna kan vara förklaringar som att sydsidan har sämre etik.

* Sydsidan kanske kollar noggrannare vem de ger konton till
* Såpass mycket färre spelare kanske slutar på sydsidan att det inte märks i jämförelse
* De som tar över konton i de södra stammarna kanske trivs bättre än de som tar över konton i norr

De är nog de största anledningarna.
 

wiking98

Member
Reaktionspoäng
0
Bara för att man fått ett lösen så betyder det ju inte att man äger kontot. Vi har t.ex. Co. KÖ via lösen (såklart så kan inte spelaren ha annat konto på världen) osv.

Så som sagt, luddigt.

Kö via lösen, låter så fruktansvärt desperat, är det så illa?
 

DeletedUser

Guest
Kö via lösen, låter så fruktansvärt desperat, är det så illa?

Det är mindre begåvat att ta kö via lösen.

Regler
§1) En spelare - Ett konto

Varje spelare får endast ha ett konto på varje spelvärld (bortsett från kontoövervakning §4). Att dela sitt lösenord med andra spelare, som redan har ett konto på den gällande världen, är förbjudet.
 

DeletedUser

Guest
Vilka konton är det som blivit kapade? De är rätt intressant att det konstant verkar vara Sydalliansen som gör detta i stor utsträckning

Jag startade inte tråden för att något speciellt konto kapats, kapat ett konto är när man tar över någon annans konto, jag är säker på att TW teamet har bäst koll på detta. Så jag tycker inte vi ska försöka peka ut någon sida som mer skyldig än någon annan.
Men om du vill vinkla denna tråden till smutskastning är det bättre att du starta en ny tråd.
 

master of you

Member
Reaktionspoäng
0
Ändra stam med ETT konto som man har fått är tillåtet enligt min mening. Men att avbryta andras kö slänga kö till sig själv och ändra lössen det är en hel annan sak.
 

DeletedUser

Guest
Ändra stam med ETT konto som man har fått är tillåtet enligt min mening. Men att avbryta andras kö slänga kö till sig själv och ändra lössen det är en hel annan sak.

Det är inte möjligt att ändra lösen som kontoövervakare, man måste logga in på kontot, för att logga in på kontot så måste man ha tillgång till gällande lösen.
 
Topp