Kaniner i Rustning - en novell av en åskådare

DeletedUser

Guest
Från sitt palats i de i spritångor omringade slätterna i norr sitter den gamle hövdingakaninen säkert i sin tronsal när det plötsligt bankar på dörren.
En av de tama vakträvarna han vann i sin tid i helvetet vaggar drucket efter en vink från sin härskares ölsejdel och öppnar den stora porten som är kantad av fanor vunna i forna bataljer.
En iskall vind fyller salen och fanfarer hörs utanför salen, in kliver en krigare klädd i helrustning följd av ett följe med vackra damer och finurliga gycklare, ett följe så hänförande att se att kaninhärskarens vanligtvis så loja hov genast börjar slå i bordet och skrika på mer sprit.
Det märkt ögonblickligen att denna riddare har ett festbudskap att ge så innan han ens tar till orda så fylls salen av sång och glam.

Krigaren vandrar fram emot högsätet och fäller tillbaka visiret, fram flyger genast ett par långa öron.
Det är mamsell Barhoppan i egen full person, den kanin som tagit över styret av AAK efter att MrRisling bestämt sig att dra sig tillbaka från det ansträngande krigandet och spendera alla de krigsvinster han vunnit på fest, sång och mängder med alkohol.
De två vännerna omfamnar varandra efter att den vackra kaninkvinnan fått sig ett rejält stop med det finaste bubbelvinet för att fira återseendet, sedan sätter de sig ner för att prata.

Risling säger: "Kära vän, vad för dig hit i denna märkliga utstyrsel? Jag trodde du fortfarande hade fullt upp med stridandet och styrandet av kaninerna, hur kommer det sig att du har tid med en gammal föredetting som mig?"
Barhoppan: "Älskade Risling, jag kommer med goda nyheter! Vi har iklätt oss rustning och kommer nu tillsammans med de starka krigarna i den östra delen av världen sprida promillions lära över världen!"
Risling: "Å det är sannerligen goda nyheter för är det några som kan supa är det Riddarna, synd bara att ni måste ta till er deras märkliga höviska normer också."
Barhoppan: "Å det ska vi nog få dem att lära sig, i fyllan och villan skall vi nog få våra kära knektar att bli glada fyllekajor som oss andra!"
Risling: "Det gläder mitt fyllestinna hjärta att ni hittat vänner som kan se till er, jag önskar er all lycka i världen!"

Efter denna fyllekonversation satt de båda vännerna långt in på natten och sjöng, berättade sagor och drack i goda vänners lag, ty inget kan någonsin göra en AAKare mer glad än att se att alla de andra kaninerna i deras krets fått ett bra hem.


Med denna text vill jag säga grattis till mergen kära Knight och GPR! Må ni gå vinnande ut ur världen! Glöm aldrig AAK-andan och må väl i ert supande och spelande!
 
Topp