Jubilerande Jubileums Jubilar

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
tw15of.png

Tribal Wars fyller 15 år, och i webbläsar-speltermer är det en prestation. För att få lite bättre perspektiv på 15 år:

  • För 15 år sedan spelade vi Dreamcast, PS2, GameCube och Xbox.
  • 850 000 hushåll i Sverige har internet, Piratebay hissar seglen för första gången.
  • Gessle blev dränkt när alla känslor kom på en och samma gång, Eminem tyckte man skulle "Lose Yourself" och Evanescence försökte "Bring me to life".
  • Rymdfärjan Columbia exploderar, Jugoslavien upplöses som stat, Anna Lindh blir mördad, Göran Person är statsminister i Sverige.

Tribal Wars 15 år firas med event, tävlingar, och berättelser om bland annat hur spelet påverkat människors liv. Nu faller det sig inte bättre än att även jag har en del Tribal Wars relaterade jubileum.


cm4.png

(Jag vet jag har fuskat, men jag orkade inte göra en helt ny bild.... )

I dagarna är det fyra år sedan jag fick äran att ta över som Community Manager för den svenska versionen av Tribal Wars.

Jag började som forumsmoderator i slutet av 2010. Det var inte självklart, varken att jag ville gå med i teamet eller att teamet ville ha med mig.

Att jag intresserade mig alls för att "byta sida" och bli en del av teamet startar med detta;
Fråga inte vad admins kan göra för dig - fråga vad du kan göra för communityn

Jag var dryg redan innan jag gick med, för både teamet och de stackare som drabbades av min kärlek till argumentation. För nyfikna kommer detta från denna tråd. Ibland roar jag mig med att läsa mina gamla poster från olika nick och tycker lite synd om dåtidens team som skulle tvingades hantera poster som denna:
Ryktas att BringT alltid inte har rena ekollon! :cool:
Det ryktet dementeras, jag har putsat alla ollonen helt själv!

Det är trots allt nästan det svåraste med teamjobbet; att göra en rättvis analys och bedömning. Lägger man sig precis på gränsen på det sättet, hamnar man i gråzonen där ingenting är enkelt.

Beslutet att gå med i teamet var inte heller enkelt, men till slut vann tanken "gör det bättre själv då istället för att bara klaga". Att jag var full av planer, tankar och idéer vittnar vårt teamforum om. Det är fullt av historik om mina "reformer". Det har varit allt från charmkurs till teamet, protester mot permanenta avstängningar generellt, märkligheter i reglerna och en uppsjö mer eller mindre konstiga saker jag petat i under åren.. på gott och ont.

Efter ett par år i teamet har jag (och ni) avverkat först Gaffel och sen The Conquerer som högsta höns. Jag visste det var tufft att hantera missnöje och spelare som av ett eller annat skäl var irriterade/frustrerade eller bara allmänt på tvären. Det var hårt för mina föregångare; skulle jag - ville jag - frivilligt klä skott för allt missnöje? Man blir knappast Community Manager för att bli omtyckt, utan man får man räkna med motsatsen.

Jag vet inte om jag lyckats "göra det bättre själv". Det går inte att göra en rättvis bedömning eftersom situationen idag är markant annorlunda mot 2010. Men jag har i alla fall varit svensk Community Manager längre än någon annan med dessa fyra år!

Ingen på TW.SE har fler besvarade supportärenden än jag, vilket inte heller mätbart mer än i antal - det har under åren funnits både många fler ärenden att besvara och administratörer som besvarat dem. Jag känner mig i alla fall nöjd med att en hel del av mina "reformer" slagit rot och är ett faktum.

Trots mina farhågor känns det mest som jag får uppskattning. Jag tänker ofta på hur olustigt det kändes, att välja att ställa sig i skottlinjen för de "shitstorms" som både Gaffel och TC drabbades av men jag har aldrig upplevt det så när jag väl hamnat här, utan snarare tvärtom!
Jag gör fortfarande detta för jag känner varmt för både spel och spelare, vilket innebär att mycket av mitt jobb blir ett rent nöje. Ibland får jag vid kontakt med vår Lead Community Manager (min chef) lägga band på mig när jag pratar om MINA spelare, det verkar inte helt vanligt att man känner man får uppskattning och möts positivt av sina spelare.

Redan från början har jag varit tydlig med att jag först och främst är spelare, det är där allt startade och det är spelet som är roten till både gott och ont! Och där kommer mitt tredje, personliga favoritjubileum in, som också inträffat för ett tag sedan:

10yrs.png


Tisdagen den 8:e april klockan 11:40 fick jag bekräftelsemailet från registreringen på Tribal Wars. Föga visste jag att spelet skulle förändra mitt liv, förstöra min sömn, och ge mig så mycket tillbaka. Jag har vänner jag aldrig mött utan spelet, och jag skulle aldrig vilja vara utan alla vakna nätter, all kontoövervakning, alla krig, alla galna skypediskussioner, och allt vi delat vid vinster och nederlag.

Jag blev hitlockad från ett annat spel av en snubbe som hette zodski. Bland det första jag gjorde var skicka fyra adlar i samma anfall, men till slut fick jag kläm på det. Ganska snart hamnade jag i stammen Yaks på V2, och det spårade ur snabbt. Snart var vi ett gäng som hittat varandra, som höll ihop. Oktober 2008 mergade Yaks med TCO och vi hängde med. Någon månad senare föddes fenomenet BringT.

Yakspres.JPG
tco.jpeg

Jag säger fenomenet, för det var något speciellt. Vi var runt 8 konton som förklarade krig mot en hel familjestam. Serverns största familjestam, med FEM stammar - och en gräns på 80 spelare i varje. 8 spelare som förklarade krig mot runt 350 spelare. Det tål att tilläggas att på den tiden var man en person på varje konto, några appar fanns inte, ingen kontohanterare och inte ens massrekrytering.

user_image111.jpeg
tkotrt%20stambild.jpeg
sexy-nurse.png

Det gick bra! Förmodligen är det fortfarande många som inte förstått att vi inte var allmänt rubbade, utan det var mycket strategi och skapade karaktärer. Med en skränig och extremt provokativ diplomat kunde vi andra i bakgrunden göra underverk. Vi var duktiga spelare, men framförallt var vi hängivna och lojala mot varandra - och folk såg ingenting, uppfattade bara det vi spelade upp utåt. Jag stöter fortfarande på spelare som aldrig insåg vi delade stammens styre, att delar av tiden sköttes spelet ibland av en person som hade de andra kontona på KÖ. Under den mest intensiva perioden var det omöjligt att göra annat än spela - jag minns hur alla andra åkte på semester och jag blev sittande med ALLA kontona - igen... Det gick åt ett par pallar kaffe, Power King och frusna pizzor - sov gjorde jag 15 minuter i taget, på golvet, under skrivbordet eftersom jag bara hade stationära datorer...

animation3.gif
icu.jpg

Jag låter Beavers tacktråd svara för att lyfta mitt underbara V2 gäng!

Utöver V2 har jag spelat väldigt aktivt på V8, V11, och framförallt V17. Här hade mina vapendragare tunnats ut, förstärkts, tillkommit och försvunnit men framförallt utvecklats. Med ett underbart gäng från V2 och V11 bestämde vi att vi skulle vinna V17. Det gick som smort, ICU var stammen - och vilka fantastiska spelare!

1x2klar.png
animation.gif

Jag vill gärna passa på att pusha för min tacktråd från V17 för att återigen lyfta det härliga gänget!

Nu har jag ju spelat både här och där under åren, med väldigt många spelare. Jag kan tyvärr inte ta upp alla, men jag vill tacka alla som stått ut med mig och mina katastrofalt briljanta tankar och funderingar. Och för att fira alla de här... sakerna, ska jag dela med mig av en av de mest hemliga, fasansfulla och knepiga saker som råkat hända för mig på Tribal Wars.

Detta var på den tiden man gjorde riktigt krigsförklaringar, dock inte alltid musikaliska.
Sången påminner tack vare en riktigt humoristisk mixare, om en klämd jordekorre som satt i halsen. Jag måste också, som ursäkt, påpeka att hela detta verk skrevs och spelades in på en timme. Paniken förklaras av att det i stammen BringT/Yaks användes ett språk som inte var ens nästan rumsrent och om jag inte hade kläckt något extremt fort hade det blivit en krigsförklaring som tveklöst resulterat i att hela stammen blivit permanent bannad från ALLT.

Med detta, känner jag det är dags att sätta upp den gamla, hederliga Geshlossen (alla som var med på den tiden minns den nog alltför väl).

Tack Tribal Wars! Tack alla vänner jag fått! Tack alla underbara spelare!

//SuperNova


6-38.jpg
 

Slaven

New Member
Reaktionspoäng
1
Finns många fina minnen från vår tid tillsammans på TW, även dom gångerna vi träffats irl.
Kul att traktorerna (TKOTRT) hamnade med på bild, även om du inte nämnde dom.

//DeäM
Är TANT nöjd nu?
Kan du sluta stalka mig på FB nu?
hahaha
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Finns många fina minnen från vår tid tillsammans på TW, även dom gångerna vi träffats irl.
Kul att traktorerna (TKOTRT) hamnade med på bild, även om du inte nämnde dom.

//DeäM
Är TANT nöjd nu?
Kan du sluta stalka mig på FB nu?
hahaha

Näääe, det tänker jag banne mig inte alls göra!

För alla som inte varit med på "den" tiden kan jag informera om att DM (kortform för DeMent) är pappa till den första TWbabyn jag stött på. Han var förvisso den sämre hälften av föräldraparet, men det krävs ju två för att "dansa tango". Utan den bättre hälften som håller honom i öronen spårar han ur hela tiden...
 

selakefo

Member
Reaktionspoäng
16
Det är på grund av dig dom var tvungen att ändra latinska språket. No-va betyder inte längre att det inte går utan bara att det är väldigt svårt men löser sig till slut.
 

sebbe16

Member
Reaktionspoäng
9
Hade ju äran att vara med i TKOTRT under den tiden och få vara med om lite pisk där :p och roliga framgångar och härliga minnen har man med sig!
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Det är på grund av dig dom var tvungen att ändra latinska språket. No-va betyder inte längre att det inte går utan bara att det är väldigt svårt men löser sig till slut.
Jag vet inte om detta var en förolämpning eller en komplimang :D Men jag uppskattar synpunkten oavsett, jag har gjort "det omöjliga" flera gånger om, både när det gäller bra saker och när det gäller att faila med settings och grejer!

Hade ju äran att vara med i TKOTRT under den tiden och få vara med om lite pisk där :p och roliga framgångar och härliga minnen har man med sig!
En av de saker jag verkligen innerligt gillar med att vara CM är att jag får ha kontakt med alla, både gamla fiender och gamla stammedlemmar. Och det ger helt nya vinklar, helt nya beröringspunkter och man inser hur mycket man har gemensamt bara genom att man minns samma saker - även om det är ur olika perspektiv!
 
Topp