Information om framtiden på Casual

DeletedUser

Guest
Jag vill bara meddela att vi nu kommer börja titta på alternativ för att få ett slut på vår första Casual server. Exakt vad det innebär vet jag ärligt talat inte, då det finns en uppsjö olika alternativ.

Jag är nyfiken på vad ni spelare tycker, ska vi sänka eller ta bort anfallsgränserna, ska vi bara sätta ett slutdatum, eller ska vi köra någon form av kombination? Kom med förslag, era är så goda som mina!

OBS! Tråd flyttad från Casual forumet till Casual 2 forumet, den 5:e september 2016.
 
Senast redigerad av en moderator:

SRB-bull

Member
Reaktionspoäng
4
Tja, om man ta bort eller börja pilla på anfallsgränserna så är det ju inte Casual längre - och det känns ju som ett vääääldigt kraftigt ingrepp i förutsättningarna för spelet. Då är det nog bättre att bara stänga ner vid en given tidpunkt - vinnare blir den stam som då är störst. Vad man än väljer är det viktigt att ha en lång framförhållning (bl.a. för att de spelare som inte gillar slutupplägget - vilket det nu blir - ska få god tid att bränna sina PK på lämpligt sätt utan att känna sig allt för blåsta - för är slutkriterierna inte satta från början kommer det ofrånkomligen bli svårt att nå konsensus).

//SRB-bull


Jag vill bara meddela att vi nu kommer börja titta på alternativ för att få ett slut på vår första Casual server. Exakt vad det innebär vet jag ärligt talat inte, då det finns en uppsjö olika alternativ.

Jag är nyfiken på vad ni spelare tycker, ska vi sänka eller ta bort anfallsgränserna, ska vi bara sätta ett slutdatum, eller ska vi köra någon form av kombination? Kom med förslag, era är så goda som mina!
 

DeletedUser

Guest
Utöka stam till 40-50 så familjestammar kan slås ihop så slipper det bli krångel med det.
Sen ta bort spärren, samt slutdatum om typ 3mån. :)

då blir det ett sista ryck på servern :)
 

mrmonster33

Member
Reaktionspoäng
6
Dels gillar jag vad Evert säger om att öka stamgränsen till 40. Då slipper jag och de andra ledarna välja ut vilka av alla våra 39 fantastiska spelare som förtjänar Hall of Fame mest. :p

Sen tycker jag det vore oerhört roligt att få kriga lite med kontot man byggt upp under flera års tid, så att ta bort poängspärren helt vore underbart. <3
Samtidigt håller jag med SRB-Bull om att det inte är rättvist emot framför allt våra envisa fiender som kämpat i år för att växa och hålla sig kvar på värld casual ifall de sedan blir nollade på grund av en regeländring. Det bästa vore kanske att vid ett bestämt och i god tid i förväg meddelat datum säga att världen är avgjord och använda den statistiken i Hall of Fame, för att sedan låta oss som vill kriga i säg 6 månader till. <3 :awsm:
 

Ogiltigt

Well-Known Member
Reaktionspoäng
26
Dels gillar jag vad Evert säger om att öka stamgränsen till 40. Då slipper jag och de andra ledarna välja ut vilka av alla våra 39 fantastiska spelare som förtjänar Hall of Fame mest. :p

Sen tycker jag det vore oerhört roligt att få kriga lite med kontot man byggt upp under flera års tid, så att ta bort poängspärren helt vore underbart. <3
Samtidigt håller jag med SRB-Bull om att det inte är rättvist emot framför allt våra envisa fiender som kämpat i år för att växa och hålla sig kvar på värld casual ifall de sedan blir nollade på grund av en regeländring. Det bästa vore kanske att vid ett bestämt och i god tid i förväg meddelat datum säga att världen är avgjord och använda den statistiken i Hall of Fame, för att sedan låta oss som vill kriga i säg 6 månader till. <3 :awsm:

Håller med om denna!
 

DeletedUser

Guest
Jag har läst, känt efter och funderat lite. För det första är jag inte helt okej med att under spelets gång börja ändra inställningarna och förutsättningarna för servern - de spelare som bara glider runt, chillar och inte gör så mycket ska inte behöva få en shock när de en morgon loggar in och har mängder med inkommande anfall, eller i värsta fall inga byar kvar.

För det andra så är det ingen tvekan om att Lost har vunnit servern redan för länge sedan, och även om det vore möjligt att kriga bort dem så är det tarvligt att ta ifrån dem segern på grund av ändringar när de faktiskt plöjlt sig igenom eländet så länge.
Samtidigt är det väldigt trist att inte släppa krigen fria, låta katapulter som byggts upp under år får komma till användning - för de som vill!

Så här långt tänker jag mig ett avslut där vi sätter ett datum ganska snart, t.ex. 1:a augusti (obs! endast ett förslag), och därefter förklarar rank 1 stammen som vinnare. Vi sätter därefter två veckors "hej då" tid för de som känner de gjort sitt, där inställningar och allt står kvar oförändrade. På det sättet hinner alla avsluta sina konto inför det slutliga steget - där vi släpper 20% regeln och låter alla attackera varandra så mycket eller lite dom vill.

Då får vi vinnare som förtjänat sin plats enligt serverns inställningar, vi ger spelare som inte vill spela under andra förutsättningar chansen att avsluta sina konton för att slippa adling, och vi ger alla som sitter på gigantiska konton en möjlighet att verkligen få känna kraften i sina monsterkonton.

Det här är bara ett förslag, så jag uppskattar synpunkter. Känns det som detta är en tänkbar möjlighet kommer vi stämma av med en undersökning bland spelarna, i spelet för att se om det ligger i linje med allas tankar.
 

Dirty Harry

New Member
Reaktionspoäng
5
Jag har läst, känt efter och funderat lite. För det första är jag inte helt okej med att under spelets gång börja ändra inställningarna och förutsättningarna för servern - de spelare som bara glider runt, chillar och inte gör så mycket ska inte behöva få en shock när de en morgon loggar in och har mängder med inkommande anfall, eller i värsta fall inga byar kvar.

För det andra så är det ingen tvekan om att Lost har vunnit servern redan för länge sedan, och även om det vore möjligt att kriga bort dem så är det tarvligt att ta ifrån dem segern på grund av ändringar när de faktiskt plöjlt sig igenom eländet så länge.
Samtidigt är det väldigt trist att inte släppa krigen fria, låta katapulter som byggts upp under år får komma till användning - för de som vill!

Så här långt tänker jag mig ett avslut där vi sätter ett datum ganska snart, t.ex. 1:a augusti (obs! endast ett förslag), och därefter förklarar rank 1 stammen som vinnare. Vi sätter därefter två veckors "hej då" tid för de som känner de gjort sitt, där inställningar och allt står kvar oförändrade. På det sättet hinner alla avsluta sina konto inför det slutliga steget - där vi släpper 20% regeln och låter alla attackera varandra så mycket eller lite dom vill.

Då får vi vinnare som förtjänat sin plats enligt serverns inställningar, vi ger spelare som inte vill spela under andra förutsättningar chansen att avsluta sina konton för att slippa adling, och vi ger alla som sitter på gigantiska konton en möjlighet att verkligen få känna kraften i sina monsterkonton.

Det här är bara ett förslag, så jag uppskattar synpunkter. Känns det som detta är en tänkbar möjlighet kommer vi stämma av med en undersökning bland spelarna, i spelet för att se om det ligger i linje med allas tankar.


Känns helt ok men utöka stam till 40 oxå så familjen kan migrera sina 2 stammar
 

Flysting

Member
Reaktionspoäng
10
Jag måste säga att för alla utom Lost stammarna är det helt hopplöst att ta bort anfallsspärrarna.
Lost säger JA, JA, JA till att släppa gränsen och alla andra säger NEJ, NEJ, NEJ.
Jag personligen skulle gärna vilja se min stam finnas kvar i hall of fame efter att världen är stängd, vilket den inte kommer göra ifall spärren släpps. Jag kommer försvinna från kartan på 2 dagar med 10k inks+ tills sista byn är adlad. Ifall jag hade vetat att spärren skulle släppas för två år sedan hade jag aldrig slutat växa och nöjt mig med ynka 5 mille poäng, utan självklart hade jag försökt växa mig så stor jag bara kunnat för att löpa en aning större chans att finnas kvar tills slutet...
 

DeletedUser

Guest
Känns helt ok men utöka stam till 40 oxå så familjen kan migrera sina 2 stammar
Det fyller inget syfte att ändra den inställningen för stängning, det för inte servern framåt mot stängning och det här är ju något alla i akademistammarna har varit medvetna om under lång tid. Det skulle vara en ändring som inte överhuvudtaget fyllde någon funktion, mer än att det plötsligt skulle bli avsevärt många fler spelare i den stam som vunnit för länge sedan.

Jag måste säga att för alla utom Lost stammarna är det helt hopplöst att ta bort anfallsspärrarna.
Lost säger JA, JA, JA till att släppa gränsen och alla andra säger NEJ, NEJ, NEJ.
Jag personligen skulle gärna vilja se min stam finnas kvar i hall of fame efter att världen är stängd, vilket den inte kommer göra ifall spärren släpps. Jag kommer försvinna från kartan på 2 dagar med 10k inks+ tills sista byn är adlad. Ifall jag hade vetat att spärren skulle släppas för två år sedan hade jag aldrig slutat växa och nöjt mig med ynka 5 mille poäng, utan självklart hade jag försökt växa mig så stor jag bara kunnat för att löpa en aning större chans att finnas kvar tills slutet...
Du har rätt i det här, och jag ska kolla om det är möjligt att göra som t.ex. på v29 nu när världen fortsatt 14 dagar efter trots att den vinnande stammen redan är utsedd och klar. Man bör kunna stänga av en del uppdateringskörningar helt enkelt när världen är vunnen.
 

Flysting

Member
Reaktionspoäng
10
Ja, du menar t.ex. så att stats i hall of fame blir låst så som det var precis innan 120% gränsen släpptes?
Visst förstår man att Lost vill sätta sig några timmar och bara ösa ut sina off-trupper dom har hållit på, men det känns ju som att detta går fixa utan att ändra slutresultatet från vad det faktiskt är för värld vi spelar... Casual. :p
 

SRB-bull

Member
Reaktionspoäng
4
Jag tror nog att Supernova balanserat fram en ganska vettig lösning utifrån de förutsättningar som alla har gått in i den här världen med – om jag förstår det rätt 3 steg:
1) Så att säga rent statistiskt stänga värden mycket snart utan att förändra spelets förutsättningar (förklara största stam som vinnare, låsa Hall of Fame o.s.v.).
2) ”Hej då tid” för att anpassa sig till vad som komma skall alternativt avsluta sina konton
3) Pang på rödbetan – bort med alla spärrar och låt alla som väljer att vara kvar som en sorts bonus hålla på och kriga tills inget annat än Lost finns kvar.

Det här är nog mycket nära det som kan uppfattas som någon sorts objektiv rättvisa utifrån givna förutsättningar för spelet – och snabbheten med steg 1 är nog bra – för blotta vetskapen att förändring kommer förändrar ju också förutsättningarna – men det får ju inte gå fortare än att Lost hinner göra nödvändiga platsbyten mellan medlemmarna huvudstam och akademi (sanningen att säga har jag dock inte klart för mig vilken av TLB och TLS som är huvudstam respektive akademi – i mina ögon är de två likvärdiga giganter som tillsammans har hälften av världens byar).

Samtidigt funderar jag på om detta upplägg skulle kunna gå att förädla ytterligare. Dels måste jag säga att jag (rent objektivt) tycker synd om Lost att man så att säga måste backstabba nästan hälften a sina medlemmar – man har trots allt nått dit man är som en enhet och då ger det en lite fadd eftersmak att bara hälften får vara med och dela segerns sötma. Dels är det frågan om det finns så många fiender kvar att kriga mot i steg 3 – i värsta fall blir det kanske mest frågan om ett inbördeskrig mot försmådda Lostspelare som inte fick plats bland topp 20. Men detta är svårlöst – för om man höjer stamgränsen till 40 i kombination med släppta storleksspärrar så får å andra sidan Lost en sådan monumental fördel mot oss i övriga världen att det troligen inte blir någon kvar alls att kriga mot i steg 3. Det hela blir lite som hur man än vänder sig så har man ändan bak – och alla som vill ha lite bonusskoj på slutet (såväl Lostare som andra) så att säga blir blåsta på konfekten.

Det är här jag funderar på är om det kan finnas något sätt som både låter alla Lostare vinna tillsammans i steg 1 (dvs öka stamgränsen) utan att för den skull resten av världen får en sådan enorm nackdel att det inte kommer bli någon kvar för Lost att kriga mot i det avslutande informella bonussteget 3? Skulle det vara tekniskt och praktiskt möjligt att medelst olika spelinställningar neutralisera tillräckligt mycket av det fördelar Lost skulle få av en ökad stamgräns för att tillräckligt många icke-lostare skulle finna det mödan värt att stanna och ta del av ”bonuskriget” i steg 3? Det vi i så fall har att laborera med är t.ex följande:
• Moral: - en extra kraftig moral ger ju 100-byars spelaren i vart fall en teoretisk möjlighet att kunna stå emot 1000-byars spelaren lite bättre
• Nattfrid: - ger ju i vart fall möjlighet att kunna få sova lite innan man tar sig an dagens anstormning
• Anfallsgräns (på samma sätt som det finns en adelsgräns): Att förhindra synkade långdistansrens från mångdubbelt större spelare kan vara ett effektivt sätt att öka försvararens chanser mot efterföljande kortdistans adel
• Fejkgräns (dvs varje anfall måste innehålla ett vist antal trupper): Kan man reducera antalet dagliga inks från tusentals till hundratals ökar man ju försvararens möjligheter

Jag vet att många normalt inte gillar ovan nämnda begränsningar – men detta är ju inte normalt utan detta är casual – men det var i varje fall lite funderingar jag haft kring hur man men någon sorts objektiv rättvisa skulle kunna förbättra möjligheten till lite bonusspel när grundförutsättningen för spelet förändras när anfallsgränserna tas bort. Som sagt lite fria funderingar bara – om det inte är möjligt / önskvärt att gå på en sådan här linje så är nog Supernovas förslag till lösning så långt det går att komma.

//SRB-bull
 

Flysting

Member
Reaktionspoäng
10
Jo, men man måste också tänka på att alla visste att stamgränsen låg på 20 och skulle högst troligt göra det in i slutet. Att höja den är ju jätte konstigt? Visst är alla i Lost delaktiga till hur de kom dit dom idag står, men dom visste ju hela tiden att någon gång skulle dagen komma då de skulle behöva välja ut vilka som skulle stå som vinnare. Hur man än vänder på det så stod det från början att det skulle vara 20 medlemmar som max i varje stam och då är det också max 20 medlemmar som i slutet står som segrare.

Vad jag menar är att det egentligen inte finns något som familj i TW.. Det är ju bara ett ord man använder i detta spelet för två eller flera stammar som har en ytterst stark allians och där ledningarna agerar som en, men i självaste verket är det fortfarande olika stammar och om alla vill vinna får man slåss om det precis som resterande stammar i världen.

Detta är vad jag tycker om saken iaf.
 

Teivil

Member
Reaktionspoäng
11
Det är trist att världen blev som den blev på grund av alla inställningar från början. Men samtidigt tycker jag att det är bra att man får ett avslut någon gång. Jag tycker att det funkar bra med att sätta ett datum och därefter utse vinnare, två respektive trea.

Personligen har jag gett upp den här världen för länge sen... då den varit segare än åsnekött! Man har ju vetat hela tiden att ingen kunnat vinna den så som det varit.

Stäng den 1 augusti!
 

eternity

New Member
Reaktionspoäng
10
Som Flysting skriver så undrar jag hur många utanför TLF som vill att attackspärren tas bort. Väldigt få tror jag. Casual startades med vissa förutsättningar och visst har många i våra stammar trupper som de inte kan använda, däribland jag själv. Men det var något vi visste när vi började spela och hade jag tillhört någon annan stam hade jag inte blivit glad om förutsättningarna plötsligt ändrades. Ville man haft det så så finns det andra världar att spela i. De som finns kvar från andra stammar är sega och uthålliga, varför ska de helt plötsligt utsättas för helt andra förutsättningar? Visst hjälper SRB-bulls förslag upp det lite, men nej det skulle bli väldigt orättvist oavsett.

Vad gäller våra två stammar så har vi diskuterat detta med vinnarstam i flera år och inte kommit fram till något som känns riktigt bra. Vi kallar oss TLF (The Lost Family) och det har aldrig funnits någon akademistam. Vissa spelare har hoppat fram och tillbaks beroende på att vi försökt hålla poängnivåerna så lika som möjligt i båda stammarna. De flesta säger att det viktigaste är inte att vara i vinnarstammen, men i mina ögon är alla våra spelare lika mycket värda då alla genom åren på olika sätt har bidragit till vår seger. Förhoppningen har just därför varit att båda stammarna ändå skulle kunna förklaras vinnare. Några spelare har berättat att sammanslagningar skett i andra världar tidigare och det har ju närt vårt hopp.

Till sist vill jag bara säga ett stort tack till alla som förgyllt åren i Casual, både fiender och stammedlemmar, det har periodvis stormat bra, givetsvis i krig, men även med konflikter mellan spelare. Till slut landade vi och på vägen har man fått många fina minnen!
 

SvinFot

Member
Reaktionspoäng
22
Nu ska jag tala ifrån hjärtat. Sätt bara en tidsspärr och låt det FÖR GUDS SKULL ta slut någon gång. 27th December 2012 fick jag snilleblixten att börja på den här världen och hade motivation att spela de första 2 åren resten av tiden har varit på ren och skär sparlåga. 4 år är på tok för lång tid.
 

MultiZnK

Member
Reaktionspoäng
4
Kan börja med att säga att jag har inte läst allt som skrivit, så ingen behöver hoppa på mig om det jag skriver redan har kommit ut.

Varför ska vi sätta ett datum på när servern ska stängas ner? Det sprider ingen glädje direkt, utan de som verkligen har varit på Lost och försökt att "vända" kriget kommer bara att lägga ner och gråa. Därför är det bättre i mina ögon att släppa på reglerna lite, gör det enklare för en större procent av spelare att anfalla varandra, kanske 200% istället för 120%? För minns jag rätt så skulle Causal vara den världen då man "kopplade" av och krigade mot en mindre procent spelare, ja något i den formen...en enklare värld med andra ord. Visst, det går att skapa nya det har jag inget emot.

Problemet just nu är inte att 70% av vår så kallade "allians" jag skapade är inaktiva just nu, det finns inaktiva spelare på Lost sida också, eller spelare som helt enkelt inte har något mål de kan anfalla utan att skicka iväg trupperna 120 timmar åt skogen. Därför kan man bestämma ett datum då man släpper på reglerna lite eller ger oss spelare lite mer att leka med, ge det någon månad och verkligen se om det blir mer aktivitet på världen. Blir det så, så kommer man med tiden att märka om Lost drar iväg eller om vi andra får en chans igen. Det är roligare också...då får man chansen att använda sig av sina trupper på en större yta.

Stängs världen nu bara med samma regler helt sådär efter några år är detta pinsamt. Gör något kul av det istället, man kommer i vilket fall att märka vilken stam som förtjänar vinsten mot slutet. Reglerna om stammar ska dock vara som från start, både Lost och vi andra är mån om att 20 är gränsen och då är det 20 som vinner också, varför höja den till slutet? Så att "alla" ska få vinna? Det har väl ändå aldrig skett tidigare?

TL;DR
Gör något kul med världen, släpp på reglerna....men försök att behålla syftet med Causal. Jag började inte spela på Causal för att slutet skulle vara som en normal värld, det förstår vi nog alla...och så bör det inte gå till heller.
 

mrmonster33

Member
Reaktionspoäng
6
Jag håller inte med dig där Simon. Att ändra inställningarna för att tvinga fram ett stort krig om segern blir dels inte helt rätt eftersom förutsättningarna ändras så sent på en värld men blir inte heller roligt för någon. Det skulle tvinga in oss att sitta framför datorn istället för att njuta av sommarvädret och det skulle uppstå konflikter inom stammarna då vissa prioriterar spelet högre än andra. Något som i längden bara skulle skrämma iväg folk från tw. :p
 

DeletedUser

Guest
Håller med en del av de som skrivit tidigare. Skulle va skönt om världen bara kunde stänga :)
 

SRB-bull

Member
Reaktionspoäng
4
Vet Supenova om det blir det någon mer Casual-server efter detta? Casual2 verkar var stäng för nya spelare och att jag frågar hänger lite ihop med avslutningen av denna värld i så måtto att när man kom hit från sin sista vanliga värld så fick man med sig sin sista by och intjänade guldmynt till Casual. Är det så att det blir en Casual3 så kan det ju vara av intresse hur man slutar sina dagar här om man skulle köra samma upplägg igen menar jag - "gråa dig och du mister allt - stanna kvar under bonustiden och bli nollad och du tar med dig sista byn och allt ditt guld".

När det gäller denna värld så är det väl som väntat lite olika uppfattningar i detaljer men majoriteten verkar tycka "få slut på eländet". Om det skulle bli en ny Casual3 skulle jag definitivt kunna tänka mig att vara med på en sådan om anfallsgränsen består men att man från början sätter ett givet slutdatum (kanske 1 år och störst stam vinner då) och kombinerar det med mycket begränsad stamstorlek, t.ex 5 spelare - för fördelen med små stammar är förutom att allting blir fasen så mycket enklare att administrera och med mindre interna konflikter (varför tror ni att vi i SRB bara varit 4 st hela tiden) så innebär begränsningen att ingen stam kan bli helt dominerande - det skulle med andra ord kunna bli en strid på kniven hela vägen in på målsnöret mellan många små jämnstora stammar; en tilltalande lösning tror jag när den kombineras med Casual-uppläggets 120-regel - i vart fall för oss som varit med länge och tycker att spelet är kul men ändå inte har tid/lust att behöva sitt klistrad vid datorn dygnet runt.

//SRB-bull
 

MultiZnK

Member
Reaktionspoäng
4
Jag håller inte med dig där Simon. Att ändra inställningarna för att tvinga fram ett stort krig om segern blir dels inte helt rätt eftersom förutsättningarna ändras så sent på en värld men blir inte heller roligt för någon. Det skulle tvinga in oss att sitta framför datorn istället för att njuta av sommarvädret och det skulle uppstå konflikter inom stammarna då vissa prioriterar spelet högre än andra. Något som i längden bara skulle skrämma iväg folk från tw. :p
Tänkte inte på det visst, det är sant det också. Men vad gör vi då? Kan ju för fan inte bara stänga en värld sådär utan att ha sagt något från början.

Om det är någon som kommer ihåg varför Causal startade så påminn mig gärna, försökte fråga SuperNova om det men hon har nog annat och göra också. Fattar inte syftet med att stänga ner världen såhär, 2an kommer bli likadant...och samma med 3an. Eftersom det är samma gäng som lirar Causal.

Vet inte direkt hur det skulle skapa tjafs i en stam, snarare så de som är större har mer att leka med, bara positivt för er ju. Nej det skulle inte skrämma iväg folk från TW, vi båda vet hur TW fungerar men återigen detta är Causal så någon form av "chill" värld ska det vara, finns nog fan ingen lösning orkar inte fundera mer.

Stäng skiten då, men då är det lika bra att öppna en Causal 3 för nya spelare har inte en chans på Causal 2 heller, det är samma visa på båda världarna.

EDIT: Jag vill inte ha slut på eländet, antar att att marjoiteten som skriver det här vill ha en sommar att njuta av, släpp på reglerna eller gör något av SRBs förslag så lovar jag att mina katapulter kommer användas.
 
Topp