Hur ska en off by - deff by se ut ?

DeletedUser

Guest
Det är ju inte enbart själva styrkan i deffbyn i sig som behöver räknas in i ekvationen ibland.

Är du väldigt aktiv och har ett väldigt samlat konto så kan det ju vara bättre att dra på mer TK .
Just så att du får in mer trupper i byn som blir attacker, och på så vis tappar mindre trupper vid attacken.

Har du däremot ett utspritt konto så "måste" man dra ner på TK och köra efter den enskilt stabilaste försvarsbyn.

Är grymt bakfull och trött så kanske blir rätt rörigt :p
Men de jag ville komma fram till riktigt är att man inte ska räkna in bara hur attackerarens off byar osv ser ut. Allt måste räknas in och den perfekta deffbyn för ditt konto och ditt spelsätt. Kan tyckas vara den absolut sämsta kombinationen i andras ögon.
 

Alex

Active Member
Reaktionspoäng
1
Är du väldigt aktiv och har ett väldigt samlat konto så kan det ju vara bättre att dra på mer TK .
Just så att du får in mer trupper i byn som blir attacker, och på så vis tappar mindre trupper vid attacken.

Har du däremot ett utspritt konto så "måste" man dra ner på TK och köra efter den enskilt stabilaste försvarsbyn.

Skulle vilja hävda den exakta motsatsen. Har du ett kompakt kluster utan några dotterklusters så kan du se till försvarsvärden och kostnad istället för till fart och byggtid då du med ett kompakt kluster mycket snabbare kan stacka en by med försvar. Är du istället utspridd så behöver du delvis snabbt kunna skicka omkring trupp samt snabbt ersätta förluster vilket gör att tungt kavalleri blir till fördel.

Kan säga att även om det varit dyrt så har jag lyckats med att hålla utspridda byar tack och vare att jag har en stor andel tungt kavalleri och jag snabbt har kunnat assistera byar långt bort som hade fallit på den tid som det tagit för spjut och svärd att hinna fram.
 

DeletedUser

Guest
Självklart måste man ha TK m.m även om man är utspridd. Men dom ensamma byarna som ligger långt ifrån närmaste assistans måste ju klara så mycket som möjligt ensam också.

Men jag har blivit total kär i TK när jag har rätt fina kluster i dom världar jag lirar på. istället för att bara hinna in med 3-4 deffbyar om det är attacker från nära håll, hinner man kanske in med 3-4 deffbyar + all tk i närheten. Så det blir lite hållbarare.
 

Exoclyps

Member
Reaktionspoäng
0
Jag ser vilken spelstil som helst att du har fördelaktigt med TK. För TK har 2 fördelar. 1) Snabbt att skicka. 2) Snabbt att träna.

Oberoende på hur det ser ut så är TK helt underbart. Nära så kan du skicka som sagt ifrån 4 byar extra. Mer utspritt... du kan ju samma sak med alla defbyar i frontklustret, eller? Samt att du hinner få ner mer TK ifrån byarna längre ifrån då du t.ex. har 30h att skicka TK, 60h för spjut/svärd (ungefärliga siffror), och rensen verkar bara ha varit 44 timmar. Att då kunna få ner en 5-6k extra TK innan det landar kan ju ha sina fördelar ;)
 

DeletedUser

Guest
Jag är chockad av era trupptal..och alex du säger att du har spelat sen länge på .net och du har 400 rammar?

Om man har byggt sin by som nästan alla gör (se under) så har man 20124 farmplatser kvar.

HQ(20)-En måste för akademi. Kan ha högre i första byn när man smithy-rushar för akademin.

Smedja(20)-En måste för akademi

Barracker-(25)- Vill pumpa ut trupper snabb som möjlight

Stall-(20)-Samma som Barracker

Verskstad-(2)-Man behöver inte ha mer. Alla trupper gör klar samtidigt.

Allt annat maxat så klart.

Nu i offbyar:
6800 yxor
2700 LK
219 rammar (kolla i simulatorn själv. Man behöver 213 för att slå ner lvl 20 mur utan trupper men behöver 219 med trupper)
320 BB.

I deffbyar:
8000 Spjut
2000 TK
200 spej

Om du vill se varför så får du läsa Openeyes klassika guiden

Out and over.
 

Exoclyps

Member
Reaktionspoäng
0
Jag är chockad av era trupptal..och alex du säger att du har spelat sen länge på .net och du har 400 rammar?

Om man har byggt sin by som nästan alla gör (se under) så har man 20124 farmplatser kvar.

HQ(20)-En måste för akademi. Kan ha högre i första byn när man smithy-rushar för akademin.

Smedja(20)-En måste för akademi

Barracker-(25)- Vill pumpa ut trupper snabb som möjlight

Stall-(20)-Samma som Barracker

Verskstad-(2)-Man behöver inte ha mer. Alla trupper gör klar samtidigt.

Allt annat maxat så klart.

Nu i offbyar:
6800 yxor
2700 LK
219 rammar (kolla i simulatorn själv. Man behöver 213 för att slå ner lvl 20 mur utan trupper men behöver 219 med trupper)
320 BB.

I deffbyar:
8000 Spjut
2000 TK
200 spej

Om du vill se varför så får du läsa Openeyes klassika guiden

Out and over.

Tror det förklarades tidigare varför man hade mer än 219 Murbräckor? Hade med att göra med att få ner muren mer. För det beror helt på hur mycket trupper som finns i byn om du får ner muren helt eller inte.

Sen din spjut/tk by, är väl bäst när det kommer till att bygga upp byn så fort som möjligt. Inte tvunget bäst för att försvara. Sen har jag personligen mer BB, men är vad jag föredrar bara.

Men kör du som du vill, inge fel i det, men att säga att alla andra kör fel är väl lite att ta i?
 

Alex

Active Member
Reaktionspoäng
1
Jag är chockad av era trupptal..och alex du säger att du har spelat sen länge på .net och du har 400 rammar?

Om man har byggt sin by som nästan alla gör (se under) så har man 20124 farmplatser kvar.

HQ(20)-En måste för akademi. Kan ha högre i första byn när man smithy-rushar för akademin.

Smedja(20)-En måste för akademi

Barracker-(25)- Vill pumpa ut trupper snabb som möjlight

Stall-(20)-Samma som Barracker

Verskstad-(2)-Man behöver inte ha mer. Alla trupper gör klar samtidigt.

Allt annat maxat så klart.

Nu i offbyar:
6800 yxor
2700 LK
219 rammar (kolla i simulatorn själv. Man behöver 213 för att slå ner lvl 20 mur utan trupper men behöver 219 med trupper)
320 BB.

I deffbyar:
8000 Spjut
2000 TK
200 spej

Om du vill se varför så får du läsa Openeyes klassika guiden

Out and over.

500 ram för att vara exakt och trupper för ett värde av 20700 farmplatser

Vet mycket väl att för den enskilda attacken så behövs inte mer än typ 215 ram men då man måste i en gammal värld räkna med att man kommer att stå mot stackade byar så blir de extra ram värdefulla för de efterföljande attackerna då muren sänks mer. Du kan själv testa det i simulatorn om du vill.


Sedan så instämmer jag i vad Exoclyps säger angående dina def-byar då de enligt mig har för mycket TK kav vilket du själv kan läsa i Openeyes guide där han rekomenderar just exakt 1250 TK.
 

DeletedUser

Guest
500 ram för att vara exakt och trupper för ett värde av 20700 farmplatser

Vet mycket väl att för den enskilda attacken så behövs inte mer än typ 215 ram men då man måste i en gammal värld räkna med att man kommer att stå mot stackade byar så blir de extra ram värdefulla för de efterföljande attackerna då muren sänks mer. Du kan själv testa det i simulatorn om du vill.


Sedan så instämmer jag i vad Exoclyps säger angående dina def-byar då de enligt mig har för mycket TK kav vilket du själv kan läsa i Openeyes guide där han rekomenderar just exakt 1250 TK.

Ja 1250 om man vill köra med katapulter också och har TK i Off byar. Men med trupptal jag skrev så har jag LK för att det är bättre. Och igen 500 murbräckor? Du skojar med mig väl. I lategame kan man ha bara ram byar med typ 2000 ram men pratar inte skit nu...500 är lite för mycket. Jag har redan sagt att det var 219 inte 215.
 

DeletedUser

Guest
Har aldrig behövt ha 500 rams i en offby, har 200-250 på mina standard byar.
Men jag har ett par byar med 500 rams, och vet att dom är jäkligt bra när man väl möter på riktigt deffade byar.

Det viktigaste i ett sånt läge är att få ner muren fort, och på så sätt dö minst trupper i slutändan, och det gör du med mycket rams.

Det som gör mig lite fundersam är att nästan inga använder katapulter verkar det som.
Katas är grymt effektiva i dom flesta lägena, en massiv offensiv emot dig? kasta allt off med kattas och allt mot grannbyarna, slå sönder akademi och samlingsplats.. gör så på alla byar 2 rutor bort från dig. Och vips så har du förlängt deras kortaste adelstid med 1h(beroende på trupphastighet)
 

DeletedUser

Guest
Jag brukar köra med följande i mina off-byar (v.6 inställningar):

6500 Yxor
2700 LK
250 MB
105 KT

Vad gäller deff-byar finns inget riktigt bra koncept som är för alltid giltigt. I följande inlägg kommer jag lägga ut texten för hur man kan tänka när man bygger en deff-by.
 

DeletedUser

Guest
Hur bygger man ett bra försvar?

Till att börja med behöver man tänka på att ha en bra mix av trupper. Trupperna är bra på vissa saker och sämre på andra saker. Beroende på situationen kan man därför välja att bygga olika typer av försvar. Låt oss först bekanta oss med de två olika typerna av försvar som gäller i detta parti (V.6).

Generellt försvar gäller mot infanteritrupper, d.v.s. spjutmän, svärdsmän och yxmän.

Kavalleriförsvar gäller mot kavalleritrupper, d.v.s. lätt kavalleri och tungt kavalleri.

De trupper som brukar betecknas som försvarstrupper är spjutmän, svärdsmän och tungt kavalleri.

Spjutmän har generellt försvar på 10 och kavalleriförsvar på 45. D.v.s. blir spjutmän anfallna av yxmän har de en sämre chans än om de blir anfallna av kavalleri.

Svärdsmän har ett generellt försvar på 50 och ett kavalleriförsvar på 25. Här gäller det omvända mot spjutmännen d.v.s. blir svärdsmän anfallna av yxmän har de en bättre chans än om de blir anfallna av kavalleri.

Tungt kavalleri har ett generellt försvar på 200 och ett kavalleriförsvar på 80. Det som måste räknas in för det tunga kavalleriet är att de tar 6 platser i farmen att tillverka en enhet. För spjutmän och svärdsmän tar varje enhet bara en plats. För att kunna jämföra denna enhet med infanterienheterna delar vi därför dess generella försvar och dess kavalleriförsvar med 6. Det tunga kavalleriet har därför en modifierat generellt försvar på 33,3 och ett modifierat kavalleriförsvar på 13,3. Det tunga kavalleriet ligger alltså efter svärdsmännen i både generellt försvar och kavalleriförsvar.

Vad gäller de resurser som enheterna kostar kan man göra följande jämförelse. Om man delar enhetens sammanlagda generella- och kavalleriförsvar med de sammanlagda resurser som krävs för att bygga en enhet får man ett värde på enhetens kostnadseffektivitet. Här visar det sig att spjutmännen har den högsta kostnadseffektiviteten på 0,67, svärdsmännen har en kostnadseffektivitet på 0,58 medan det tunga kavalleriet har en kostnadseffektivitet på 0,29. Här är alltså spjutmännen de som ger mest ”bang for the buck”.

Det kan också vara bra att kolla över vilken hastighet enheterna har. Här ser vi att spjutmännen går med en hastighet av 18.02, svärdsmännen med 22.02 och tungt kavalleri med 11.01 (det är i detta sammanhang bra med låga värden). Med andra ord är det tunga kavalleriet överlägset vad gäller att snabbt kunna omgruppera för att möta fienden, medan svärdsmännen är att betrakta som mera stationärt försvar.

Slutligen kan vi kolla in byggtiderna. Spjutmännen tar 68% av tiden i jämförelse med svärdsmännen. Eftersom tungt kavalleri byggs i stallet går det inte att jämföra med byggtiderna för infanteri. De går ju att bygga samtidigt (om man bara har tillräckligt med resurser).

Nu till frågan om hur man komponerar ett bra försvar. Här kan jag till att börja med slå fast att ett optimalt försvar inte finns. Dock kan man ge några rekommendationer i spelets beroende på i vilket läge en spelare befinner sig i.

Om man skiljer på försvar som byggs i fredstid och krigstid så är sannolikt ett bra försvar att bygga i fredstid bestående av lika delar spjutmän och svärdsmän. Denna kombination är den bästa för att få så högt försvarsvärde som möjligt i den färdigbyggda försvarsbyn. Om vi bygger vårt försvar i ration 1:1 så kan man säga att det så att säga finns en ny enhet i byn som har hälften av varje enhets försvarsförmåga. För spjutmän och svärdsmän blir värde blir då 30 i generellt försvar och 35 i kavalleriförsvar. För kombinationen svärd/tungt kavalleri blir motsvarande värde 42 respektive 19. För kombinationen spjut/tungt kavalleri blir motsvarande värde 22 respektive 29. Svärd och spjut utgör alltså den jämnaste kombinationen och torde därför vara den minst sårbara i försvar. Svärdsmännen rör sig dock långsamt, så om du är geografiskt uppsplittrad är det mera osäkert om du ska välja denna variant.

I krig är det sannolikt bättre att välja varianten spjutmän/tungt kavalleri. Denna variant är den försvarsmässigt svagaste, men går överlägset snabbast att producera (så länge som man har resurserna, tungt kavalleri är som bekant den minst kostnadseffektiva av försvarstrupperna). Att dessa trupper går snabbt att producera beror på att man kan producera både i baracken och i stallet. Om man producerar spjutmän och svärdsmän måste dessa trupper ställas på kö i baracken medan stallet blir overksamt. En ytterligare fördel i en krigssituation är att tungt kavalleri och spjutmän är väldigt mycket snabbare än svärdsmän. Detta gör att man kan omdisponera försvaret snabbt när man behöver deffa en by ordentligt. Detsamma gäller förstås när man ska hjälpa sina stammedlemmar genom att skicka försvarstrupper.

Summa summarum, det finns ingen optimal strategi vad gäller byggnationen av försvarstrupp. Du behöver väga in alla de faktorer som listats ovan för att kunna göra ett bra val av vilka försvarstrupper just du ska bygga. Det viktigaste är att just göra en rationell bedömning utifrån den situation du befinner dig i för tillfället och inte bara stenhårt tro på något ”tips” man fått någonstans ifrån.
 

Haroo

Active Member
Reaktionspoäng
0
Det bästa inlägget hittills!
Tkr till och med att inlägget ska vara sticky ;)
 

Exoclyps

Member
Reaktionspoäng
0
Ja 1250 om man vill köra med katapulter också och har TK i Off byar. Men med trupptal jag skrev så har jag LK för att det är bättre. Och igen 500 murbräckor? Du skojar med mig väl. I lategame kan man ha bara ram byar med typ 2000 ram men pratar inte skit nu...500 är lite för mycket. Jag har redan sagt att det var 219 inte 215.

Antar första babblat du körde med där e gällande 1250 TK. Jag kommer varken argumentera för ena sidan här. Jag kör 2k TK och det pga att jag vill ha snabbare trupproduktion och alltid ha mycket TK att tillgå, funkar för mig. För off kör jag 250 murbräckor själv, då det är vad jag har använt länge och orkar inte bygga om, funkar också. Men annars är troligen lite mer mur rätt bra att ha. För är byarna inte stackade så kvittar det om du har 250 mur eller 400 mur gällande resultatet.
 

Alex

Active Member
Reaktionspoäng
1
Ja 1250 om man vill köra med katapulter också och har TK i Off byar. Men med trupptal jag skrev så har jag LK för att det är bättre. Och igen 500 murbräckor? Du skojar med mig väl. I lategame kan man ha bara ram byar med typ 2000 ram men pratar inte skit nu...500 är lite för mycket. Jag har redan sagt att det var 219 inte 215.

Visar på ett par verkliga exempel från attacker på mig.

http://en2.tribalwars.net/public_report/369084c843ba0f2992c7cb807d73efb0
http://en2.tribalwars.net/public_report/d6f91dba6fcd0d132512464e7ac5d146

Tar hellre 500 nukes från toll (534 på 2 dagar) än från babs (2 omgångar med vardera 100 attacker). Genom att ta ner muren mycket snabbare så försvåras och fördyras försvaret då försvaren inte hinner få upp muren lika fort som mot en som bara använder en 216 ram.
 
Senast ändrad:

DeletedUser

Guest
När man ska ramma en by så ska man tänka på att du aldrig kan sänka motståndarens bonus mer än 50%. Även om muren går ned ifrån 20-0 så får han fortfarande 50%´s bonus i sitt försvar varesig han har 10000,10000 sp/sv eller om han har 5000/5000.

Därav så ska man tänka på att inte ha mer än 275-300 murbräckor, då jag räknar med att 25st går till fejks osv.

På speeds och early game brukar jag köra 275-300 murbräckor. Tycker det är effektivast

Sen över till övriga trupper

Så brukar jag köra med runt 2750-3000lk + 5katas (samlingsplatsen)
Sen resterande farmplatser till yxor.

Sen är jag ingen "later" game spelare, men förstår mycket väl det Alex snackar om att det kan vara ytterst effektivit med 350-uppåt bräckor på vissa byar.
 

DeletedUser

Guest
Har alltid gillat att ha ett bra gäng med kattas i mina offbyar för att mosa ordentligt 50-200brukar göra rejält ont för motståndaren, ska jag dock adla så kan det vara okey med bara 5 mot samlingsplatsen men vill påpeka att 50stycken också kan slå ut en samlingsplats om dom behöver det ^^
Har faktiskt av en lathetsprincip hållt mig med 50stycken i nästan alla mina offbyar eftersom man ändå har 5-10 rens mot varje by och då kan slå ner de byggnader man för tillfället ogillar hos motståndaren(personlig favorit är akademi, HQ, smedja och förråd)
 

DeletedUser

Guest
Har alltid gillat att ha ett bra gäng med kattas i mina offbyar för att mosa ordentligt 50-200brukar göra rejält ont för motståndaren, ska jag dock adla så kan det vara okey med bara 5 mot samlingsplatsen men vill påpeka att 50stycken också kan slå ut en samlingsplats om dom behöver det ^^
Har faktiskt av en lathetsprincip hållt mig med 50stycken i nästan alla mina offbyar eftersom man ändå har 5-10 rens mot varje by och då kan slå ner de byggnader man för tillfället ogillar hos motståndaren(personlig favorit är akademi, HQ, smedja och förråd)

Katapulter är enda chansen att motverka en försvarsstrategi som kallas "Safehouse". När man spelar försvar med safehouse samlar man allt deff från många byar i en enda. Försvarsstrategin används när man får enorma mängder anfall på sig (1000+ anfall). Anledningen är att man vill få behålla sina trupper trots att alla ens byar blir rensade. När sedan adeln kommer flyttar man tillbaka deffen.

Som anfallsspelare hatar jag att utföra en anfallsplan och inte åstadkomma någonting.

En spelare som deffar med safehouse men som möts med katapulter kommer att få skador på sin by som leder till att han inte kan återbygga förlorad trupp innan de har återbyggt sina byggnader. Det gör det svårt att deffa, åtminstone på sikt.
 

Exoclyps

Member
Reaktionspoäng
0
Katapulter är enda chansen att motverka en försvarsstrategi som kallas "Safehouse". När man spelar försvar med safehouse samlar man allt deff från många byar i en enda. Försvarsstrategin används när man får enorma mängder anfall på sig (1000+ anfall). Anledningen är att man vill få behålla sina trupper trots att alla ens byar blir rensade. När sedan adeln kommer flyttar man tillbaka deffen.

Som anfallsspelare hatar jag att utföra en anfallsplan och inte åstadkomma någonting.

En spelare som deffar med safehouse men som möts med katapulter kommer att få skador på sin by som leder till att han inte kan återbygga förlorad trupp innan de har återbyggt sina byggnader. Det gör det svårt att deffa, åtminstone på sikt.

Om inte så får man lite satisfaction utav att ha rivit sönder fiendens byar iaf.
 

DeletedUser

Guest
(Copy/paste från mitt inlägg i stamforum.)

Enligt mig skall trupperna byggas upp så snabbt som möjligt, du har alltid ditt försvar redo samt kan ofta skicka ut nya offbyar.
Fler argument behövs inte.
Långtidsbyggda men starka infanteri byar kan byggas i viss mån, men skall enbart vara en mindre del av dina totala trupper.

Normalt spelar jag med med ca 60% deffbyar, 40% offbyar & nån enstaka full spejby. (Självklart skiftar det om man har front eller safe läge.)
Av deffbyarna består ca 2/3 av spjut/tk & 1/3 av infanteri deff.

Denna mall är gjord för V6, i världar med BB & bågar ändras trupp formationerna lite grand men principen är densamma.
Dock brukar jag bygga mer TK i infanteri byarna på en sådan värld då bågar byggs upp så otroligt segt.

-----------------

Snabb produktion - Alltid effektiv.

Offby - 20900 i farm.
(Utgör ca 90% av mina offbyar, de resterade 10% av offbyarna innehåller 500-600 rams.)

6010 Yxor
3200 LK
250 rams
105 kattas

Rec.calculator

Plus eller minus några hundra trupper av yx/lk gör inget, men att ha mer än 7000 yxor i en offby är waste of time.

Katapulter används med syfte att göra det kostsamt för motståndaren även om han duckar attackerna, då sänks hans farm/HQ vilket paralyserar byn för en kort framtid.
Möter man en stackad by så kan katapulterna inriktas på muren så sänks den oftast ytterliggare nåt steg.
I offbyar i front byggs dock inga kattas, där behövs smedjenivåerna till TK.


Spjut/TK deff - 20900 i farm.
(Utgör ca 2/3 av alla mina deffbyar.)
Denna formation av defftrupper byggs upp otroligt snabbt.
Det går även väldigt snabbt & smidigt att flytta runt trupperna.
Byggs alltid i front & under krigstider.

9210 spjut
10 svärd
10 spej
1930 TK
10 Kattas

Recruit calculator

10 svärd & 10 kattas byggs för att ge trupperna fler hastighetsalternativ, vilket ökar dina chanser att snipa adels/tima deff.


Seg produktion - Men viktig grund deff.

Infanteri deff - 20900 i farm.
(Utgör ca 1/3 av alla mina deffbyar.)
Stabil defensiv som tål mycket kött.
Byggs endast långt ifrån front & under fredstider.
(Eventuellt kan man slänga in lite TK & istället sänka infanteri trupperna med ett par tusen.)

10300 spjut
10300 svärd
100 spej
20 rams (för fejk)

Recruit calculator

-----------------

Smaken är som baken & självklart bygger alla spelare utefter eget huvud & vad som just passar honom/henne bäst.
Men detta är mitt spelsystem & jag vet att många andra spelare delar liknande uppfattning som mig gällande detta.

//Jig
 
Senast redigerad av en moderator:
Topp