Dragit mig för att dela den på externa eftersom att den är "oklar". Ska längs världens gång arbeta mer med den guiden och andra guider, men här kommer den oklara guiden från forumet.
"
Tjenare.
Jag älskar paladiner. Det är min absoluta favoritinställning på hela tribalwars utöver flaggor. Det är för att det kan, genom sina färdigheter, ge en liten personlig touch på ditt konto. Precis som med allt annat är det därför viktigt att lära sig bemästra dina paladiner och nyttja dem för att få fördelar emot din motståndare. Hur du skall göra är lite beroende på situation och spelstil men ska försöka ha en någorlunda röd tråd som gäller först och främst alla och sen lite inriktat beroende på hur du är som spelare. Lets go:
1; xp till din paladin
Jag ser det hända varje gång jag startar. Folk drar iväg sina paladiner utanför byn för att farma i starten eller liknande. Låt din paladinjävel stå kvar i byn och rör honom sedan inte ur fläcken förrän han är höglevlad och du skall anfalla med honom. En paladin får exp av 3 saker: Stå i byn medan byn bygger byggnader, stå i byn och försvara när anfall kommer, hänga med din off och döda deff. I början handlar allt om att lvla din paladin så mycket som möjligt, du får en jäkla massa ress från uppdragen på detta dessutom så det finns verkligen inte en enda anledning what so ever att ha din paladin någon annanstans än hemma.
När spelet fortgår till mid-late så är det viktigt att låta din paladin strida så mycket som möjligt. Du flyttar även dina paladiner till den byn som bygger mycket byggnader, allt för att komma åt den sweet sweet xpn. Med andra ord, får en stammedlem ett anfall så skicka dit en paladin som behöver levlas oavsett om du inte har någon bra defensiv bok till den, det ger ingen negativ effekt alls för din stamkamrat och din paladin får xp och böcker. Kanske kan du därmed hjälpa en annan stammedlem med en fullfjädrad defensiv paladin vid ett annat tillfälle om du alltid gör såhär.
Varje gång du anfaller, ha med din paladin. Även om din nuke stendör så kommer du få xp.
Om inte annat så låt åtminstone paladinen stå i de byar du pushar, byggnader ger exp som vi numera vet om.
Mot late game finns det inga ursäkter till att inte ha alla 10 paladiner i lvl 30. Jag har kommit in flera gånger på kontot då det sett helt jävla förjäkligt ut. Konton där man inte ens byggt alla paladiner eller paladinen stannat på lvl 10. Paladinen är din allra bästa vän på tw och den skall behandlas så. Därför om du ännu inte har lvlat klart och du har ett krig på g, se till att använda dig av funktionen som heter "träna för xp". Medan du gör detta är din paladin "borta" från byn. Den ger inga effekter och den kan inte skickas någonstans. Den får heller inte xp från byggnader. Det är också jäkligt dyrt ressvägen så detta gör vi enbart mot sen mid och tidig late.
I nästkommande inlägg skriver jag om utrusta din paladin och slutligen om använda din paladin.
2, utrusta din paladin
Viktigast att komma ihåg här är att vad du än vill göra med paladinen, gör det rejält. Det finns ingen anledning what so ever att ha nivå 2 yx, nivå 3 lc, nivå 1 ress, nivå 3 spjut etc. Det slutar bara helt enkelt med att du har en helt jäkla oanvändbar paladin som du behöver använda prem på för att bygga om och nyttja på rätt sätt. Därför är det viktigt att ha en bra plan på sin paladin.
Det finns en funktion där du kan döpa paladinen. Jag brukar döpa mina till:
"tom" - tom paladin utan färdigheter = jag har inte bestämt mig än
"fulloff" - en paladin med alla offensiva färdigheter (förutom katapult för fuck that)
"Fulldeff" - en paladin med alla defensiva färdigheter (förutom försvar mot katapult för fuck that)
"Lojbonus" - en paladin som ger dig 10 i lojbonus.
"rek" - Paladin med maxad rekryteringshastighet
Eftersom en paladin kan ha 30 nivåer kan man kombinera flera olika färdigheter på en och samma paladin. Du kan alltså ha en paladin som är fullständigt krigsfixerad och har fulloff+fulldeff. Du kan ha min favoritpaladin som har fulloff+rek = stark offensiv och nuken går snabbt att få upp igen. Att döpa paladinen till liknande saker ger dig snabb översikt kring vad det är för paladin och vad för böcker du skall ge den. Jag brukar avsluta namnet med en # eller * för att markera att denna paladinen är färdigbyggd efter sitt namn,
Ta alltså och bestäm dig redan från början vad du tycker din paladin skall vara. Har du inte bestämt dig, lägg inga böcker på den. I så fall riskerar du alltså att skapa dig en värdelös paladin.
Bygg ogärna paladiner som har 4 yx 4 lc 4 ress 4 byggtid 4 svärd 4 spjut heller. Även om det är bra mycket bättre att maxa nivåerna till 4 än att ha dem runt 2-3 på flera så är de fortfarande inte specifika åt något håll. En offensiv paladin behöver ha sin murbash för att skrämma slaget ur sin motståndare och en defensiv paladin behöver ha sin murbonus för att verkligen stänga ute illa sinnade anfallare.
Det går att fixa dina paladiner helt perfekta med prem. Det är dyrt och sitter du i tufft motstånd på v38 och tänker visa scrubsen hur fan man stänger en hel anfallande stam ute kanske det kan vara värt att göra det, men det är dyrt. Du kan både uppgradera och ändra på samma nivå men du kan inte nergradera böcker.
När ska du använda vilka färdigheter då? Det är egentligen helt upp till dig och jag ska inte ge direkta direktiv på hur just du borde göra. Jag kan dock berätta hur JAG gör, sen kan du välja själv om du vill göra likadant eller inte.
Abels uppdelning av paladiner
Min allra första paladin premar jag genast till att få 4 i ress. Från nivå 3-4 är det hela 6% extra resurser, i skrivandes stund får jag hela 1800 ress extra i timman på att ha alla 4 i ress. Jag anser det vara en värd investering. Jag låter min paladin sedan vara utan några som helst extra böcker, om jag inte får 4st gröna byggböcker. Då lägger jag samtliga av dem på min första paladin. Resten av platserna sparar jag.
Vid 3 byar får man sin 2a paladin. Har du tur har du fått ett gäng gröna böcker medan du fortsatt lvla din 1a paladin. Jag brukar oftast hålla mig till nivå 8-10 på paladin nummer 2 innan jag eventuellt premar den till att även låta den bli 15% extra ress. Den andra paladinen kommer dock att få exp snabbt eftersom du förmodligen pushar din nytagna 3e by med antingen en, eller två andra byar. Även denna låter jag sedan stå tom på blå och röda böcker. Vid 5e byn bygger jag min 3e och sista resspaladin. Vid early är ressinkomst det viktigaste som finns och jag vill ha det så maxat jag bara kan på mitt konto. Men nästa paladin som låses upp kommer först vid 10 byar. Vid 10 byar sker slutfasen av early och du närmar dig mid. De första kännbara attackerna delas ut och tas emot. Ju längre in i spelet du kommer desto sämre blir dina resspaladiner att ha.
2 av mina resspaladiner bygger jag sedan att bli "loj" paladiner. En loj paladin ger 10 extra lojalitetsbonus i varje lyckad adelsträff. Det gör att din paladin tar MINST 30 loj och max 45. Det gör att du kan tåga folk med bara 3st adlar. Man behöver alltså ha 1 eller två av dessa för slutkriget. Mina 2 loj paladiner får även maximal rekrytering. Jag har nu använt 16 böcker. Dessa två paladiner lägger jag sedan på fulldeff på, eftersom att de ger sin bonus genom att stå kvar i en by skall de aldrig vara utskickade i attacker. Både defensiva och lojpaladiner är starkast för ditt konto när de är mobila, det gör att de är en stark kombo. Rekryteringsbonusen gör den användbar även under uppbyggnadstider. Vi har i dessa två paladiner använt 16 gröna och 13 blåa böcker.
Jag brukar få mycket fokus i krig därför bygger jag gärna minst 5st (våra två blåa från kombon av grönblå paladiner och nu 3 extra) totaldefensiva paladiner. De får alltså 13st blåa böcker. 5st defensiva paladiner stänger jävligt bra och det är sällan du behöver fler än så. På dessa 3 paladiner lägger jag på 13 röda böcker. Vi använder 26 böcker, sen skiter vi i resten.
Sen kommer mina favoriter. Mina fulloff+rek paladiner. Dessa fungerar som blietzkrieg tactics paladiner och står oftast i mina goda skördar. Deras 15% rekrytering kombineras med starka flaggor vilket gör att man kan på en 2.0 värld (som v38) använda dem var 5e dag!! ja du hörde rätt, du kan slå en goda skördar by var 5e dag! Lägg då till att dessa sötnosar givetvis är starkt offensiva. Med sina 13 offensiva och 1 ress 1 bygg (bara för att lvla rekryteringen) har du använt 19 böcker. De 11 övriga färdigheterna består oftast av dubbelböcker men har man äckligt tur kan man bygga lite "worst case scenario" defensiv på dem med. I bästa fall bygger jag dessa 5 paladiner 13 röda 6 gröna och 8 blå (svärd+spjut).
När dessa används rätt så gråter fienden. Mer om användning i nästa tråd: