Hur fungerar Paladins Färdigheter vid försvar?

DeletedUser

Guest
Jag kan inte minnas att jag spelat på någon värld med paladins med dessa "färdigheter". Jag undrar hur de fungerar vid assistans och försvar, tex "Falang" som ökar försvarsstyrkan hos spjut uppemot 30%, om flera paladins med färdigeten Falang deffar en by, kommer spjuten då att dra nytta av alla Paladins Falang-bonus?

Förutsätter iofs att paladins fortfarande kan deffa andra byar, men det utgår jag från att dom kan...
 

DeletedUser

Guest
Jag skrev en lååång guide om paladiner på vårt interna v43 forum, pma mig (AbeLias) in game så skickar jag denna till dig ifall du vill.
 

DeletedUser

Guest
Tack Ankka! Du får ett pm strax Abel, men jag tror också att externa uppskattar om du skulle vilja släppa guiden fritt. :D
 

DeletedUser

Guest
Dragit mig för att dela den på externa eftersom att den är "oklar". Ska längs världens gång arbeta mer med den guiden och andra guider, men här kommer den oklara guiden från forumet.

"
Tjenare.

Jag älskar paladiner. Det är min absoluta favoritinställning på hela tribalwars utöver flaggor. Det är för att det kan, genom sina färdigheter, ge en liten personlig touch på ditt konto. Precis som med allt annat är det därför viktigt att lära sig bemästra dina paladiner och nyttja dem för att få fördelar emot din motståndare. Hur du skall göra är lite beroende på situation och spelstil men ska försöka ha en någorlunda röd tråd som gäller först och främst alla och sen lite inriktat beroende på hur du är som spelare. Lets go:

1; xp till din paladin
Jag ser det hända varje gång jag startar. Folk drar iväg sina paladiner utanför byn för att farma i starten eller liknande. Låt din paladinjävel stå kvar i byn och rör honom sedan inte ur fläcken förrän han är höglevlad och du skall anfalla med honom. En paladin får exp av 3 saker: Stå i byn medan byn bygger byggnader, stå i byn och försvara när anfall kommer, hänga med din off och döda deff. I början handlar allt om att lvla din paladin så mycket som möjligt, du får en jäkla massa ress från uppdragen på detta dessutom så det finns verkligen inte en enda anledning what so ever att ha din paladin någon annanstans än hemma.

När spelet fortgår till mid-late så är det viktigt att låta din paladin strida så mycket som möjligt. Du flyttar även dina paladiner till den byn som bygger mycket byggnader, allt för att komma åt den sweet sweet xpn. Med andra ord, får en stammedlem ett anfall så skicka dit en paladin som behöver levlas oavsett om du inte har någon bra defensiv bok till den, det ger ingen negativ effekt alls för din stamkamrat och din paladin får xp och böcker. Kanske kan du därmed hjälpa en annan stammedlem med en fullfjädrad defensiv paladin vid ett annat tillfälle om du alltid gör såhär.

Varje gång du anfaller, ha med din paladin. Även om din nuke stendör så kommer du få xp.

Om inte annat så låt åtminstone paladinen stå i de byar du pushar, byggnader ger exp som vi numera vet om.

Mot late game finns det inga ursäkter till att inte ha alla 10 paladiner i lvl 30. Jag har kommit in flera gånger på kontot då det sett helt jävla förjäkligt ut. Konton där man inte ens byggt alla paladiner eller paladinen stannat på lvl 10. Paladinen är din allra bästa vän på tw och den skall behandlas så. Därför om du ännu inte har lvlat klart och du har ett krig på g, se till att använda dig av funktionen som heter "träna för xp". Medan du gör detta är din paladin "borta" från byn. Den ger inga effekter och den kan inte skickas någonstans. Den får heller inte xp från byggnader. Det är också jäkligt dyrt ressvägen så detta gör vi enbart mot sen mid och tidig late.

I nästkommande inlägg skriver jag om utrusta din paladin och slutligen om använda din paladin.

2, utrusta din paladin

Viktigast att komma ihåg här är att vad du än vill göra med paladinen, gör det rejält. Det finns ingen anledning what so ever att ha nivå 2 yx, nivå 3 lc, nivå 1 ress, nivå 3 spjut etc. Det slutar bara helt enkelt med att du har en helt jäkla oanvändbar paladin som du behöver använda prem på för att bygga om och nyttja på rätt sätt. Därför är det viktigt att ha en bra plan på sin paladin.

Det finns en funktion där du kan döpa paladinen. Jag brukar döpa mina till:

"tom" - tom paladin utan färdigheter = jag har inte bestämt mig än
"fulloff" - en paladin med alla offensiva färdigheter (förutom katapult för fuck that)
"Fulldeff" - en paladin med alla defensiva färdigheter (förutom försvar mot katapult för fuck that)
"Lojbonus" - en paladin som ger dig 10 i lojbonus.
"rek" - Paladin med maxad rekryteringshastighet

Eftersom en paladin kan ha 30 nivåer kan man kombinera flera olika färdigheter på en och samma paladin. Du kan alltså ha en paladin som är fullständigt krigsfixerad och har fulloff+fulldeff. Du kan ha min favoritpaladin som har fulloff+rek = stark offensiv och nuken går snabbt att få upp igen. Att döpa paladinen till liknande saker ger dig snabb översikt kring vad det är för paladin och vad för böcker du skall ge den. Jag brukar avsluta namnet med en # eller * för att markera att denna paladinen är färdigbyggd efter sitt namn,


Ta alltså och bestäm dig redan från början vad du tycker din paladin skall vara. Har du inte bestämt dig, lägg inga böcker på den. I så fall riskerar du alltså att skapa dig en värdelös paladin.

Bygg ogärna paladiner som har 4 yx 4 lc 4 ress 4 byggtid 4 svärd 4 spjut heller. Även om det är bra mycket bättre att maxa nivåerna till 4 än att ha dem runt 2-3 på flera så är de fortfarande inte specifika åt något håll. En offensiv paladin behöver ha sin murbash för att skrämma slaget ur sin motståndare och en defensiv paladin behöver ha sin murbonus för att verkligen stänga ute illa sinnade anfallare.

Det går att fixa dina paladiner helt perfekta med prem. Det är dyrt och sitter du i tufft motstånd på v38 och tänker visa scrubsen hur fan man stänger en hel anfallande stam ute kanske det kan vara värt att göra det, men det är dyrt. Du kan både uppgradera och ändra på samma nivå men du kan inte nergradera böcker.

När ska du använda vilka färdigheter då? Det är egentligen helt upp till dig och jag ska inte ge direkta direktiv på hur just du borde göra. Jag kan dock berätta hur JAG gör, sen kan du välja själv om du vill göra likadant eller inte.

Abels uppdelning av paladiner

Min allra första paladin premar jag genast till att få 4 i ress. Från nivå 3-4 är det hela 6% extra resurser, i skrivandes stund får jag hela 1800 ress extra i timman på att ha alla 4 i ress. Jag anser det vara en värd investering. Jag låter min paladin sedan vara utan några som helst extra böcker, om jag inte får 4st gröna byggböcker. Då lägger jag samtliga av dem på min första paladin. Resten av platserna sparar jag.

Vid 3 byar får man sin 2a paladin. Har du tur har du fått ett gäng gröna böcker medan du fortsatt lvla din 1a paladin. Jag brukar oftast hålla mig till nivå 8-10 på paladin nummer 2 innan jag eventuellt premar den till att även låta den bli 15% extra ress. Den andra paladinen kommer dock att få exp snabbt eftersom du förmodligen pushar din nytagna 3e by med antingen en, eller två andra byar. Även denna låter jag sedan stå tom på blå och röda böcker. Vid 5e byn bygger jag min 3e och sista resspaladin. Vid early är ressinkomst det viktigaste som finns och jag vill ha det så maxat jag bara kan på mitt konto. Men nästa paladin som låses upp kommer först vid 10 byar. Vid 10 byar sker slutfasen av early och du närmar dig mid. De första kännbara attackerna delas ut och tas emot. Ju längre in i spelet du kommer desto sämre blir dina resspaladiner att ha.

2 av mina resspaladiner bygger jag sedan att bli "loj" paladiner. En loj paladin ger 10 extra lojalitetsbonus i varje lyckad adelsträff. Det gör att din paladin tar MINST 30 loj och max 45. Det gör att du kan tåga folk med bara 3st adlar. Man behöver alltså ha 1 eller två av dessa för slutkriget. Mina 2 loj paladiner får även maximal rekrytering. Jag har nu använt 16 böcker. Dessa två paladiner lägger jag sedan på fulldeff på, eftersom att de ger sin bonus genom att stå kvar i en by skall de aldrig vara utskickade i attacker. Både defensiva och lojpaladiner är starkast för ditt konto när de är mobila, det gör att de är en stark kombo. Rekryteringsbonusen gör den användbar även under uppbyggnadstider. Vi har i dessa två paladiner använt 16 gröna och 13 blåa böcker.

Jag brukar få mycket fokus i krig därför bygger jag gärna minst 5st (våra två blåa från kombon av grönblå paladiner och nu 3 extra) totaldefensiva paladiner. De får alltså 13st blåa böcker. 5st defensiva paladiner stänger jävligt bra och det är sällan du behöver fler än så. På dessa 3 paladiner lägger jag på 13 röda böcker. Vi använder 26 böcker, sen skiter vi i resten.

Sen kommer mina favoriter. Mina fulloff+rek paladiner. Dessa fungerar som blietzkrieg tactics paladiner och står oftast i mina goda skördar. Deras 15% rekrytering kombineras med starka flaggor vilket gör att man kan på en 2.0 värld (som v38) använda dem var 5e dag!! ja du hörde rätt, du kan slå en goda skördar by var 5e dag! Lägg då till att dessa sötnosar givetvis är starkt offensiva. Med sina 13 offensiva och 1 ress 1 bygg (bara för att lvla rekryteringen) har du använt 19 böcker. De 11 övriga färdigheterna består oftast av dubbelböcker men har man äckligt tur kan man bygga lite "worst case scenario" defensiv på dem med. I bästa fall bygger jag dessa 5 paladiner 13 röda 6 gröna och 8 blå (svärd+spjut).

När dessa används rätt så gråter fienden. Mer om användning i nästa tråd:
 

DeletedUser

Guest
3 Användning av dina paladiner

Jag har pratat mycket om paladinens xp och paladinens färdigheter men det allra starkaste användingsområdet går att använda på en paladin utan färdigheter i lvl 1. Jag pratar givetvis om trupphastigheten.

En paladin ger lc hastighet på deff du skickar mellan dina egna eller till andras byar. Oavsett vad den här assistansen består av eller hur mycket de är kommer de att förflyttas i lc hastighet när de assisterar tillsammans med en paladin. De flesta vet detta men använder det inte på riktigt. Att ha 10st mobila paladiner i en front när man får en offensiv på sig gör dig därför till mästerdeffarN av rang. Du hinner ta en smäll, dra tillbaka, ta en ny smäll, dra tillbaka, snipa, dra tillbaka, snipa igen osv osv. Dina paladiner gör dig mobilt på ett sätt som enbart var möjligt med tk heavy deff tidigare. Nu för tiden kan du alltså sitta med ren och skär stackdeff i front (10k spjut 10k svärd) och ändå vara mobil. Lägg där till att du kan bygga upp paladiner längre bak i ditt kluster och hinna fram till dina frontbyar, eller nytagna byar på nolltid. Det behöver inte ens användas sigill.

Används de rätt så är det tro det eller ej SNABBARE att skicka deff med paladin till fronten med by A, dra hem enbart paladinen till by A igen så fort den landar i din frontby, döda den, prema upp den i by B by och skicka deff+paladin från by B till fronten än vad det hade vart att skicka svärd direkt ifrån by B.


Utöver det kommer färdigheterna.

Offensivt
Jag går sällan all in med alla mina nukes så vida det inte är en stor stamoffensiv. Annars går jag in med kanske 20-30% av mitt kontos nukes varje dag. Varje nuke har då en offensiv paladin med sig för att göra de där underbara 30% extra skada. Tillsammans med attackboostern på 15% och en grym anfallsflagga så kan du göra en ohygglig skada även på relativt deffade byar.

Så fort mina nukes med paladin dör så ändrar jag om till rekryteringsflagga i de döda nuksen, jag drar upp paladinen i ett par levande nukes och drar iväg dem nästa dag. På detta sätt kan du nuka någon med full effekt varje dag.

Skickar du en stor mängd nukes så se till att tajma dina paladiner så de hamnar först när de slår på en by. Lägg paladinen i de byar som har flest mb, lägg din starkaste offensiva flagg i den byn och se till att landa tight efter med vanliga nukes. Det gör att byns mur faller ner och du kommer att göra bra skada på din motståndares deff. Se för övrigt till att alltid ha 10 farmplatser över i dina färdiga nukes så du snabbt kan ställa en paladin där och skicka iväg den.

Ett litet fint knep man kan göra på världar med vakttorn är att skicka ett uppdelat tåg där paladinen kommer i 2a eller 3e adeln tillsammans med 998 lc. Det kommer då att krävas en väldigt stor snipetrupp för att döda ut en sådan starkt uppdelad adel med paladin. Även om adeln dör har du alltså dödat väldigt mycket flyttbar stark snipedeff från din motståndare.

Defensivt

Först och främst, och ni anar inte hur ofta det här händer... Allra först och jävla främst: Håll dina paladiner mobila, sitt inte och seriedeffa med dem. Seriedeffa innebär att din by a deffar by b som deffar by c som deffar... Det gör att du har få, eller om ens någon, lediga paladiner för att lösa krissituationer. Håll dina paladiner mobila, det gäller hela tiden i krig mot late game. Har din paladin löst klart sin uppgift, se till att skicka hem den igen. Placera den någon annanstans istället. Låt dem jobba. Att slå på en fiende som HELA TIDEN har 30% extra deff och 15% starkare mur är fruktansvärt frustrerande. Görs detta rätt kan du stå emot offensiver och faktiskt inte förlora nämnvärt mycket trupper oavsett.

Du kan lätt döda din paladin och prema upp den igen. Det är bra att göra om du har flera nukes på dig och du vill deffa i flera byar. Hinner du inte skicka din paladin till en viss utsatt by så döda den och prema upp den igen i den byn som blir attackerad. Detta kräver som sagt prem.

Har du inte premmöjlighet får du placera dina paladiner så de inom max 20 minuter når andra byar på så många utsatta ställen som möjligt. Sen får de gå fram och tillbaka mellan deras "träffar". Har du 10st defensiva paladiner går detta ofta att göras rätt så framgångsrikt utan prem.

Kommer att öka på den här texten när jag kommer på mer. Gör dessa guider lite "on the go" som kanske märks, huheh
 

Näbb Ankka

Member
Reaktionspoäng
18
kom ihåg att skriva om hur en "Lojbonus - en paladin som ger dig 10 i lojbonus" paladin fungerar i följande inlägg :)
 

DeletedUser

Guest
Vad sägs om att lägga denna eminenta guide under just guider?

Jag kan visserligen flytta och dona, men dels känns det purket mot lilla söta Abel som haft allt besvär och dels blir det träligt om det ska göras någon ändring eftersom det då måste vara jag som redigerar posten.

https://forum.tribalwars.se/index.php?forums/guider.265/

Märkligt nog ser det ut som allt försvunnit ur den kategorin också, ska kolla om det hamnat offside någonstans...
 

DeletedUser

Guest
Lade den informativt för att lära OP lite ang paladinen eftersom hen hade frågor. Ska jobba lite på den, prata mer om när vilka bonusar gäller tex som vox nämner. Har faktiskt tänkt att släppa en "tw bibel" sen som gärna får hamna under guider, men medan de är oklara tror jag inte de har där att göra :)
 

DeletedUser

Guest
Tack så mycket Abel! Hoppas inte dina fiender drar för mycket nytta av att du delar med dig av din kunskap... ;)

Försökte svara tidigare men jag verkar inte behärska forumet speciellt bra, får se nu om jag råkar spamma ner tråden.
 

Commandos65

Member
Reaktionspoäng
2
Tack Abel för din fina guide angående på paladins :)
Nu kan ju tom vi oldies som varit borta från TW sedan typ V2 också använda paladin på rätt sätt.
Mycket lärorikt..!
 
Topp