Högskoleprovet

  • Trådstartare Retired and Imbecilic
  • Start datum

DeletedUser

Guest
Yeah!
Äntligen kommer dagen jag har längtat efter, dagen för högskoleprovet. Hur många ska skriva det? Hur har det gått tidigare? Nervösa såhär timmar innan det börjar?

Jag tycker bara att det kommer bli tötally awsm! :D
 

DeletedUser

Guest
Bommade anmälningen nu till hösten, men i våras lyckades jag få ett hyfsat bra resultat trots att jag bommade 50% på ordförståelsen. Usch vilken pannkaka den delen blev :(
 

DeletedUser

Guest
Fick 1.7 när jag gjorde det för nåt år sen vilket jag är hyffsat nöjd med ändå :) Det enda jag kommer ihåg som kan vara värt att komma ihåg är att man inte ska läsa genom texten på läsförståelsen noga. Det hinner man inte och det var där jag tappade mest. Sedan ska man inte käka pizza på lunchen heller. Blir hungrig på en gång igen sen.
 

DeletedUser

Guest
Har skrivit det två gånger och första gången gick det riktigt bra och jag fick 1,9 så när jag skulle göra det andra gången var jag kanske lite för självsäker och pluggade inge alls och det slutade med ett resultat på 1,1. Gör det i år igen då mitt 1,9 resultat inte längre är giltigt.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest

Det högsta resultatet du kan uppnå är 2.0 :)



Högskoleprovet består av fem delprov som testar dina kunskaper inom olika områden. Denna lista är baserad på mina egna reflektioner och resultat på de olika delarna och det är inte alls säkert att de passar in på allas högskoleresultat:

Diagram, tabeller och kartor
DTK prövar din förmåga att hämta och tolka information ur diagram, tabeller och kartor.
Delprovet har 20 uppgifter.

Den här delen är riktigt enkel om man bara har grundläggande mattekunskaper.



Läsförståelse av svensk text
LÄS prövar din förmåga att förstå innehållet i svenska texter.
Delprovet har 20 uppgifter.

Den här delen fick jag göra först. Jag läste genom allt noga och hade nästan hälften kvar när det var 5 minuter kvar. Fick chansa på många uppgifter och tappade en del där :p



Matematik och logik
NOG prövar din förmåga att hantera matematiska och logiska problem.
Delprovet har 22 uppgifter.

Den här delen är enkel om man bara har huvudet på skaft. Jag kammade in full pott här och har inte ens läst Matte C på gymnasiet.



Engelsk läsförståelse
ELF prövar din förmåga att läsa och förstå engelsk text.
Delprovet har 20 uppgifter.

Den här delen är lik den svenska läsförståelsen. Drog in rätt mycket här då jag gjorde denna delen efter den svenska läsförståelsen och därmed var förberedd på att tiden inte skulle räcka till för lusläsning.



Ord och begrepp
ORD prövar din förmåga att förstå ord och begrepp.
Delprovet har 40 uppgifter.

Den här delen är svår. Det kommer 40 random ord, handplockade ur svenska akademiens ordlista som kan vara riktigt krångliga. Det enda som gäller här är att ha ett brett ordförråd. Jag tappade en del på denna delen.
 

DeletedUser

Guest
Jag har upptäckt när jag gjort olika gamla högskoleprov att man måste ha en hel del tur på ordförståelse delen. En del av de gamla proven kan jag alla orden och på det provet som jag skrev i våras kände jag inte igen hälften och hjärnsläpp på det gjorde det ännu svårare :crybaby:
 

DeletedUser

Guest
Fick 1.7 när jag gjorde det för nåt år sen vilket jag är hyffsat nöjd med ändå :) Det enda jag kommer ihåg som kan vara värt att komma ihåg är att man inte ska läsa genom texten på läsförståelsen noga. Det hinner man inte och det var där jag tappade mest. Sedan ska man inte käka pizza på lunchen heller. Blir hungrig på en gång igen sen.

Själv så gjorde man ju HP nu för någon timma sen. Det var ju lagom kul att sitta med 100 andra som inte kunde sitta stilla ungefär och skrapade med stolarna hela tiden...
Dock när jag körde svenskadelen, läste jag ganska noga, och kunde då svara på frågorna direkt utan att behöva kolla tillbaka i texten vilket var en fördel och hade sedan 10min till godo på mig;)
Dock tycker jag att jag är en långsam läsare :thinking:

Dock var det en svenskadel om skatter och skit... Riktigt dryg då man inte kunde ett piss och fattade inte hälften av vad dem snackade om :) Men cannabisdelen var lättare :awsm:

Engelskan var dock mer stressande, endast 35 min, men jag klarade väl det med god marginal också :cool:


Den allra skönaste delen är ju "Övningsdelen", där dom testar inför framtiden! Sjukt skönt, satt och gjorde halva, sen bestämde jag mig för att sova i 10 min, sen tänkte jag att det kanske var värt att skriva klart hela, så jag satte mig och slöskrev resten (bara matte så det var chill), sen hade man tydligen 10 min kvar när man väl blev klar :) Så då blev det lite sovande igen :cool:
 

DeletedUser

Guest
Jag har inte vågat mig på något högskoleprov, jag är nog mest rädd att jag kommer faila gigantiskt, med tanken på min oerhört bra svenska xD
 

DeletedUser

Guest
Jag har inte vågat mig på något högskoleprov, jag är nog mest rädd att jag kommer faila gigantiskt, med tanken på min oerhört bra svenska xD

Haha jag insåg efter att ha rättat efter facitet att jag failade gigantiskt ;) Men det är bara att försöka igen :D
 

Ogiltigt

Well-Known Member
Reaktionspoäng
26
Tänkte att vi kunde väcka liv lite i denna! :cool:

Någon annan än jag som skrev nu senast? (25/10)

Resultaten ska väl komma nu på tisdag :)
 

Jonis100

Member
Reaktionspoäng
0
Fick 0.15 lägre än vad jag trodde att jag skulle få om man utgår från normeringstabellen som släpptes i torsdags.. Måste varit ett lätt prov i år då det krävdes så mycket mer poäng för att få bra resultat :crybaby:
 

Ogiltigt

Well-Known Member
Reaktionspoäng
26
Fattar inte mycket av den där tabellen men 1,45 verkar ju inte vara så dåligt iaf :)

Nja det är väl okej, men bättre vill man ju ha ;)

80 poäng är max på respektive del. Poängen du får på provet beror i sin tur på hur övriga skriver fördelat över en normalfördelningskurva. I år krävdes 74 poäng på matten och 75 på svenskan för att få 2.0 (se tabellen).

Edit:
Matten = Kvantitativ del
Svenska = Verbal del
 
Senast ändrad:

Flying Duck

Active Member
Reaktionspoäng
12
Nja det är väl okej, men bättre vill man ju ha ;)

80 poäng är max på respektive del. Poängen du får på provet beror i sin tur på hur övriga skriver fördelat över en normalfördelningskurva. I år krävdes 74 poäng på matten och 75 på svenskan för att få 2.0 (se tabellen).

Edit:
Matten = Kvantitativ del
Svenska = Verbal del

73 på matten* :p
 
Topp