Fetaste adelsattacken ;)

DeletedUser

Guest
Varför inte klona. Det tar någon timme att få en adelsman. I verkligheten borde det ta runt 18 år (några år färre om man kör med barnsoldater, och på medeltiden räknades man antagligen som vuxen några år tidigare än idag).
 

DeletedUser

Guest
Skönt att detta tas upp då jag inte kan begripa att han inte lyckades att adla byn...:mad:

Danskare Riddare Corian
 

DeletedUser

Guest
Tror att en i WCW fick ett besök av nästan lika många,förmodligen håller denne spelare på att sluta.
 

DeletedUser

Guest
Antar det med tanke på att han har internadlats rätt friskt av sin egen stam den senaste månaden...

Pushing?
 

DeletedUser

Guest
Varför inte klona. Det tar någon timme att få en adelsman. I verkligheten borde det ta runt 18 år (några år färre om man kör med barnsoldater, och på medeltiden räknades man antagligen som vuxen några år tidigare än idag).

jag har alltid varit intresserad av medeltiden, vad jag uppfattar så är det såhär för barnen för männen
0-9 år leka med trä leksaker, ta hand om småsyskonen, lära sig tvätta
10-16 år träna för att bli soldat samt gå och lära sig saker i dåtida skolan
16 år färdigutbildad soldat i fäktning, spjut kastning, bågskytte, strid till häst.
20 år oftast död i krigstider medelåldern var väl max 40 år

kvinnorna skulle bara laga mat och föda barn, ha hand om skafferiet och slavarna
 

DeletedUser

Guest
jag har alltid varit intresserad av medeltiden, vad jag uppfattar så är det såhär för barnen för männen
0-9 år leka med trä leksaker, ta hand om småsyskonen, lära sig tvätta
10-16 år träna för att bli soldat samt gå och lära sig saker i dåtida skolan
16 år färdigutbildad soldat i fäktning, spjut kastning, bågskytte, strid till häst.
20 år oftast död i krigstider medelåldern var väl max 40 år

kvinnorna skulle bara laga mat och föda barn, ha hand om skafferiet och slavarna

Haha intressant teori. Hur stor del av pojkarna tror du började tränas till soldat på medeltiden? Varken staten eller adelsmännen hade råd att ha särskilt många soldater på den tiden så sättet du skriver lämpar sig nog inte direkt, du får det att låta som något som gällde generellt för individer av det manliga könet. Det var en väldigt liten del av pojkarna som tränades till soldater på medeltiden, vad jag vet. Dock verkar du prata om en klass som hade slavar. Så du kanske menar adels söner, men skriv gärna det så jag vet vad du menar och slipper tänka så mycket när jag borde planera lektioner istället för att undervisa er här på forumet. :p (för övrigt använde de sig inte direkt av slavar på medeltiden. livegna bönder snarare) och inte blev dem soldater på den tiden..
Tror du alla kvinnor var i hemmen? Vad gör en kvinna som blivit änka? Inte kan de livnära sig på att vara hemma och tvätta. :)
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Haha intressant teori. Hur stor del av pojkarna tror du började tränas till soldat på medeltiden? Varken staten eller adelsmännen hade råd att ha särskilt många soldater på den tiden så sättet du skriver lämpar sig nog inte direkt, du får det att låta som något som gällde generellt för individer av det manliga könet. Det var en väldigt liten del av pojkarna som tränades till soldater på medeltiden, vad jag vet. Dock verkar du prata om en klass som hade slavar. Så du kanske menar adels söner, men skriv gärna det så jag vet vad du menar och slipper tänka så mycket när jag borde planera lektioner istället för att undervisa er här på forumet. :p (för övrigt använde de sig inte direkt av slavar på medeltiden. livegna bönder snarare) och inte blev dem soldater på den tiden..
Tror du alla kvinnor var i hemmen? Vad gör en kvinna som blivit änka? Inte kan de livnära sig på att vara hemma och tvätta. :)

hehe kanske blandade ihop med spartanska grejset eller det greksika (läste det i 7:an)
 

DeletedUser

Guest
jag har alltid varit intresserad av medeltiden, vad jag uppfattar så är det såhär för barnen för männen
0-9 år leka med trä leksaker, ta hand om småsyskonen, lära sig tvätta
10-16 år träna för att bli soldat samt gå och lära sig saker i dåtida skolan
16 år färdigutbildad soldat i fäktning, spjut kastning, bågskytte, strid till häst.
20 år oftast död i krigstider medelåldern var väl max 40 år

kvinnorna skulle bara laga mat och föda barn, ha hand om skafferiet och slavarna

Ungefär 16-17 år för en adelsman med andra ord. :)
 

DeletedUser

Guest
hehe kanske blandade ihop med spartanska grejset eller det greksika (läste det i 7:an)

Sant, spartanerna var ju lite annorlunda. :)
Dem började ju sin militära träning vid sju års ålder tror man, eller om det var tio års ålder, jag minns inte så noga. Fast det var ju också bara ett fåtal, dem som var födda av riktiga kvinnor i staden sparta. På landsbyggden hade dem ju de lite klenare heloterna som sprang runt och påtade i marken så spartiaterna fick mat. Men man kan ju inte heller se dem som slavar, bara människor av lite lägre ställning än spartiaterna. hehe
Pratar vi sparta så funkar inte tanken om att kvinnorna var hemma och tvättade heller, där hade dem ju faktiskt lite slavar. :D Kvinnorna hade för övrigt väldigt jämlik ställning jämtemot männen i Sparta. :)
Dock var ju detta ca 1500 år innan medeltiden.. (=


*funderar på när varningarna börjar trilla in*
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Haha så änkorna var de bra kvinnorna på den tiden om jag har fattat dig rätt??:)

Ne, änkorna hade det inte särskilt lätt tror jag.. Tänk utöver alla sysslor de hade innan så måste dem då börja arbeta fulltid för att ha råd att leva?! Eller om de återigen efter sin mans död får sin far som förmyndare igen(som också troligen redan var död då). Jag vet inte hur det var på medeltiden, är inte särskilt intresserad av det :p
 

DeletedUser

Guest
jag har alltid varit intresserad av medeltiden, vad jag uppfattar så är det såhär för barnen för männen
0-9 år leka med trä leksaker, ta hand om småsyskonen, lära sig tvätta
10-16 år träna för att bli soldat samt gå och lära sig saker i dåtida skolan
16 år färdigutbildad soldat i fäktning, spjut kastning, bågskytte, strid till häst.
20 år oftast död i krigstider medelåldern var väl max 40 år

kvinnorna skulle bara laga mat och föda barn, ha hand om skafferiet och slavarna

6 år träning i 5 olika delar?

Nog för att strid till häst med vant djur i raka led är ganska enkelt, till mer avancerade manövrar behövs erfarenhet från akademisk ridning och utbildning liknande Sigmund Ringeck's Knightly Art of the Longsword.

Att sedan säga att det kunde varit Spartaner i senare inlägg när Spartanerna inte slogs till häst gör att faktagranskningen inte var så bra.

Kvinnosynen är även den lite vinklad, och verkar vara en blandning mellan spartaner och vikingar (där kvinnan styrde gården och mannen satt på en stol).

Det har skett flertalet genus-avhandlingar inom historia, rekommenderar dig att läsa ett par av dom.

Ne, änkorna hade det inte särskilt lätt tror jag.. Tänk utöver alla sysslor de hade innan så måste dem då börja arbeta fulltid för att ha råd att leva?! Eller om de återigen efter sin mans död får sin far som förmyndare igen(som också troligen redan var död då). Jag vet inte hur det var på medeltiden, är inte särskilt intresserad av det :p

Brodern fick oftast ta över änkan, gården m.m.
Arvsrätten gick oftast den vägen på faderns sida under "medeltiden", under vikingatiden gick arvet på kvinnans sida.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
men adelsmän tränade man inte, man föddes in i adelssläktet... så en som föddes av en bondes fru kommer vara bonde för resten av livet, men adels var oftast lite småfeta med då dem fick mer mat än bönderna, adelsmännens söner/döttrar fick lära sig att bete sig adligt/på ett fint sätt
 

DeletedUser

Guest
men adelsmän tränade man inte, man föddes in i adelssläktet... så en som föddes av en bondes fru kommer vara bonde för resten av livet, men adels var oftast lite småfeta med då dem fick mer mat än bönderna, adelsmännens söner/döttrar fick lära sig att bete sig adligt/på ett fint sätt

Man kunde bli adlad också. Det har inte riktigt samma innebörd i det här spelet. :D
 
Topp