Diskussion Feedback gällande fördelar försvarande/attackerande

DeletedUser

Guest
Kära spelare!

Jag försöker få lite konstruktiv feedback på senare tids olika nyheter som bland annat innebär olika bonusar, byggnader och ändringar i inställningar som innebär att man kan få olika fördelar beroende på om man attackerar eller försvarar. Många har påpekat att det blir svårare och svårare att anfalla när man skapar en obalans mellan fördelarna.

Lite förenklat kan man fundera på detta:

  • Hur ser du på den generella balansen mellan offensiv och defensiv spelstil?
  • Har det skett någon större ändring i det här den senaste tiden?
  • I så fall, vad är det som bidrar till ändringen?
  • Och om det inte skett någon ändring, vad tror du det beror på?
  • Hur stor tror du obalansen är, och hur mycket påverkar det spelet generellt?
  • Finns det något i det defensiva spelet som skulle kunna ändras?
  • Finns det något i det offensiva spelet som skulle kunna ändras?
  • Har du någon annan idé eller förslag om balansen mellan offensivt och defensivt spel?

Det här är alltså din chans att komma med synpunkter (jag vet det finns massor ute i chatterna) på för- och nackdelar gällande försvarare och attackerare. Har du några funderingar gällande detta så är det rätt tid och plats att ta upp dem för granskning!

Ta chansen - ta upp eventuella problem, och synpunkter!

ps. Har du problem att logga in i forumet (många har problem med återställnig av lösenord sedan säkerhetsuppdateringen för några månader sedan - skriv till supporten så försöker iv lösa det!)
 

DeletedUser

Guest
Jag ser en väldigt stor förändring sedan jag var som mest aktiv, världarna 1-18. Rentav har balansen off/deff ändrats totalt och metan är ändrad. Med senaste paladinuppgraderingen så har spelet blivit obalanserat och vissa taktiker har blivit helt övermäktiga andra vilket som snarare gjort spelet smalare än bredare vilket jag tror var meningen.

Jag talar främst om boostarna mellan off/deff. TW handlar om matte matte matte, den som behandlar matten och har någon som när snabbhet/timing står vinnande i slagen. Innan paladinen först fick sina vapen vill jag säga att tw var riktigt balanserat. Det fanns nivåer i smedjan som var välplanerade och enheter som fick stats för att slå ut varandra. En offby var svagare än en deffby men gick i gengäld snabbare att bygga. En by med stackdeff på tex 10k spjut 10k svärd var starkare än en by med spjut/tk men gick istället långsammare att bygga. Jag ansåg spelet balanserat och fastnade likt tuggumi under ett bord.

Det har dock hänt saker sedan dess. Det har kommit boostar som inte tagit hänsyn till balanseringen. Idag finns det, det jag vet, flaggor, 100% bonus av den flaggan, försvarsbonus ifrån lagret, paladinbonus och murbonus för försvar. Det finns anfallsflagga, 100% bonus på flaggan, anfallsbonus från lagret och anfallsbonus på paladinen.

Försvar var starkare än anfall innan dessa bonusar men nu efter detta har någonting underligt hänt.

Jag ska visa vad jag menar:

En fin offby på 7500 yxor och 3000 lc och 300 mb slår på en stackdeffby på 10500 spjut 10500 svärd. Utan några bonusar, vad händer:

hela nuken dör och 5809 spjut dör och 5809 svärd dör. Inget konstigt, detta är vi vana vid. Vi testar på samtliga bonusar på båda sidor en gång och finner att:

Samma offby dödar istället 6509 spjut pch 6509 svärd. Detta är då båda enheterna är lvl 1. För lvl 3 av samtliga enheter så gäller ungefär samma förluster bara att muren rör sig hela 4!! nivåer mer med mb på lvl 3.

Med detta sagt så har en stor ändring skett. Men vilka är det som har flest saker i lagret, bäst flaggor och bäst paladin? Jo de aktivt betalande spelare. Med andra ord är det egentligen också mindre användarvänligt att skapa bonusar för ickebetalande nya spelare.

Ett problem till som försvarare är TK enheten. Denna tillskaffas otroligt sent med en smedja på 15 och stall på 10. De kostar mer resurser/deffpoäng än andra enheter och tar mer plats/poäng än andra enheter. Redan där har den tagit mycket stryk, men mer kommer. Denna enhet har väldigt låg plundringsgrad, den har ingen bonus från paladinen. Det gör den näst intill användbar i den nya metan. Den är helt enkelt FÖR svag.

jag föreslår en ändring som gör paladinens effekt av murbräckan till 15% (samma som extra mur i försvar) för att balansera. Jag föreslår dessutom en radikal förändring för TK enheten. Jag tycker den skall inskaffas tidigare, redan på smedja 8-10. Till det föreslår jag också att den skall ha samma plundring av resurser som LK enheten har. Den är fortfarande dyrare och går långsammare, men detta skulle göra att TK blir användbart igen och att defensiva spelare har en chans att få upp deff. Idag behöver en offspelare inte speja, den VET att den har off nog att slå ut vilken deff som helst för ingen har en chans att få upp så mycket deff som krävs i starten på bara baracken, att få upp smedja 15 är dyrt och tar lång tid och en deffspelare är ofta utslagen innan den får chansen. Jag tycker sedan att TK behöver en booster den med om vi ska använda oss av boosters. Annars är det en helt onödig enhet som ingen vettig spelare kommer använda sig utav.

En av de saker jag kom på snabbt på lunchen men har mycket mer som jag tar upp snart.
 

Wrongway

Active Member
Reaktionspoäng
42
Funderat på detta idag också men jag måste säga att Abel har fått in en hel del utav mina synpunkter i sitt inlägg.

Med detta sagt anser jag att alla bonusar och tillägg har fått en negativ impact på spelet.

Visst tycker jag om att man får en loginbonus om dagen det är inte det, utan att enhetsboosters är allt för starka. Och det är detta som orsakar en enorm obalans som Abel visar i sitt inlägg.

Visst har vi haft enhetsboosters tidigare men de har varit låsta till en paladin (eller ja nu har vi tillomed flera paladiner), med dessa kunde man boosta en speciell enhet för anfall/försvar men fortfarande till 1 by åt gången.


Håller även med Abel om att man bör få forska fram tung kavallerist tidigare.
 

DeletedUser

Guest
Toppenbra synpunkter!

När det gäller just TK, så har dom faktiskt sin egen boooster numera;
9a10b0a5be29f1567cd0dcece1614ec1.png


Däremot är det märkligt de inte ingår i försvarsboostern, som enbart gäller spjut och svärd - vart tog bågskyttarna och TK vägen i "försvaret"?

Sen blir jag lite förvånad egentligen, eftersom jag personligen uppfattat att majoriteten av alla bonusar och boostar snarare gör att det blir väldigt enkelt att deffa. En fullspäckad paladin med deff gear ger en by detta:
6a95219b4b45ecc3fa0f7256128c80a6.png


Det här är då INNAN alla andra möjligheter tagits i drift. På detta kan vi lägga en försvarsflagga som ökar försvaret med upp till 10%. Vi kan använda föremålet som dubblerar flaggans effekt, och öka med ytterligare 10%. Sen kan vi lägga till en Försvarsbooster på Spjutman: +15% och Svärdsman: +15%. Dessutom tror jag till och med att du ovanpå detta kan lägga en separat svärdbooster på 15% utan att den krockar med de andra.

Har du då en bonusby med extra befolkning, på 26 400 farmplatser som du väljer att lägga en Goda skördar på så kommer du upp i 29 040 farmplatser.

Detta, i kombination med nattbonus och milis kan potentiellt ge en rätt ok deffby.

Givetvis kan man använda samma saker på off sidan, där en fullspäckad paladin med off gear ger dig:
  • Yxman: +30% angreppsstyrka
  • Lätt kavallerist: +30% angreppsstyrka
  • Katapult: +30% skada mot byggnader
  • Murbräcka: +30% skada mot byggnader (Attackerande murbräckor kan sänka upp till 80% av den försvarande Muren. (30% mer än den vanliga gränsen på 50%))
Och sen har vi ju motsvarande flaggor och boosters att lägga på det. Du kan ju t.ex. komma upp i nästan 32 000 farmplatser med flaggor, bonusby och boostföremål.

Men fortfarande känns det en smula obalanserat när milis och nattbonus inte har någon motsvarighet med off. Det kommer kosta, i synnerhet om man tar med moralen i beräkningen.

Bara en snabb fundering, eftersom jag egentigen tidigare mest hört synpunkter på raka motsatsen, att deffspelare gynnas.

Men, det här är jätteviktigt så fortsätt komma med synpunkter - jag måste lämna in dessa i morgon!

Glömde ju en sak!! Vakttornet! Gynnar inte detta deffspelare ganska markant?
 

Lundav

Active Member
Reaktionspoäng
58
Bara en snabb fundering, eftersom jag egentigen tidigare mest hört synpunkter på raka motsatsen, att deffspelare gynnas.

Deffspelare gynnas helt klart. Stackar man en by med tex. 30k svärd 30k spjut så är det bara att placera en paladin där med deffbonusar som då boostar hela 60k trupper. Ska man sedan försöka spränga denna stacken så krävs ett flertal nukes och man har inte paladins med offbonusar för alla attacker, dvs att många av attackerna kommer att skickas utan off bonusar, men går rakt in i deff bonusarna så kontrasten blir helt galen mellan deff bonus och ingen off bonus. Kanske inte så märkbart i early game, men ju längre man kommer desto större blir 'problemet'.

Skillnaden är att en paladin med offbonusar är begränsade till hur många trupper de kan täcka, medans en deffpaladin kan täcka hur mycket som helst.
 

DeletedUser

Guest
Ni är så himla kloka, jag tackar för synpunkterna och kommer föra dem vidare! Än är det inte försent att ha synpunkter och åsikter, jag skriver ihop det och fnular på texten till i morgon förmiddag!
 

bajstank

Member
Reaktionspoäng
24
Du hade inte skaffat tk om det ens var gratis, försök inte Abel.

Jag tycker att offtrupper borde gynnas mer, eller eventuellt lägre procentsatser på deffenheterna. Det ska vara högre avkastning för ett högre risktagande.
 

eggeh

Active Member
Reaktionspoäng
26
Jag skiter ganska mycket i vilket. Jag vill bara beklaga mig över samma sak som jag vet att folk beklagat sig över i flera år: Den som lägger mest pengar på spelet vinner. Jag hade inga problem med att man fick köpa premium för att vara bra förut. Nu kan man köpa premium, farmassistent och kontohanterare utan att ha en chans ändå, för att en del sitter o trycker hela månandslönen för att kunna bygga byar både snabbt och billigt.

Den typen av åtgärder gör spelet sämre, inte bättre. Det har förmodligen alla inblandade förstått hela tiden, men man har tänkt kortsiktigt och trott att det är bättre att få mer pengar på kort tid, än ha fler spelare som tycker det är roligt över lång tid. Jag hade kunnat tänka mig att fortsätta spela (i något lugnare takt än när jag var aktiv och sjuk i huvudet) om det inte i samband med min ragequit också var så att pay2win introducerades.

Poängen med mitt inlägg är denna: Förut vann man genom att köpa premium och sitta o trycka hårdast. Numera kan man omöjligt göra det, då vinnaren bestäms av summan pengar man är beredd att kasta i sjön (följer nog paretofördelning). Varför lägga tid och energi på att få spelet balanserat, när det ändå är inbyggt problem i spelstrukturen att spelare kan göra spelet obalanserat?

Jag är öppen för att jag kan ha missat något.
 

DeletedUser

Guest
Tk må vara en äcklig trupp men nu är dessa tk trupper sämre än någonsin. 30% boost missade ifrån paladinen är en enorm siffra som dessa hästar missar.
De missar även dessa 15%. Vi snackar 45% försvarsmiss på tk i jämförelse med svärd+spjut. 45%! det är orimliga siffror, om jag inte använde tk innan och fick skit så borde ju de rimligtvis vara ännu sämre nu. Det om något behöver ändras.

Gällande att ni inte håller med om att deff är för svag- ni pratar endgame. Ett läge på spelet som knappt utspelas längre och som om det existerar kommer väldigt kort och liten del av en värld. Först vid detta tillfälle är deffen vrålstark då procentsatsen gör trupperna starkare oavsett hur många de är. Mitt förslag där är att boosten på försvar helt enkelt är mindre beroende på hur mycket trupp som finns i byn. Torde inte vara orimligt att koda. Detta hjälper deffen vara starkare i början, där den borde vara starkare, men inte i slutet då det borde vara lättare att smacka en front. Det öppnar även upp för intressantare krig eftersom det inte är väldigt kul att ha två överdeffade fronter emot varandra.

Gällande 20% extra farm. Detta gör lite mer till deffens fördel, vi räknar:

Vi hade tidigare 7500 yxor och 3000 lc och 300 mb. Denna nuke är nu istället 9900 yxor och 3600 lc och 300

Vi hade 10500 spjut 10500 svärd. Dessa är nu 13000 13000 istället. Mur är 20 alla bonusar på, vad händer:

8218 spjut 8218 svärd dör. Tidigare dog alltså 65% av deffen efter alla boosters. Vid två extrastora byar dör 62%

Problemet här är dock att vem, vem någonsin, gör en extrastor by till deffby. De görs till offbyar och ger ännu mer slagkraft. Vilket de skall. Men ni missar poängen. Utan några boosters på anfallare/försvarare hade här dött 7335 spjut 7335 svärd. Vad ni än säger, alla boosters har i dessa fall gjort att 1st offby=starkare än 1st deffby. Punkt. Först in i late har vi kommit till när deffen åter är stark. Offen har redan fördelen att den är snabbare att bygga. Ska vi bygga en snabb deffby med tk och spjut istället så blir hela deffbyn rensad.

Slår samma nuke på 13200 spjut och 2100tk så dör hela försvaret och bara 21.837/25800 av de anfallande trupperna dör. Mycket eftersom att tk bara har 20% booster och alla andra har högre.

Det ovan borde ALDRIG ske, en nuke skall aldrig kunna slå ut en deffby med liknande omständigheter enligt mig. Så tk måste få en booster även den, Murbräckans bonus borde därefter bli lite mindre. 20% vore mer rimligt.
 

DeletedUser

Guest
Du hade inte skaffat tk om det ens var gratis, försök inte Abel.

Jag tycker att offtrupper borde gynnas mer, eller eventuellt lägre procentsatser på deffenheterna. Det ska vara högre avkastning för ett högre risktagande.

Jag är iofs väldigt gammal, senil och allmänt seg men jag har ett klart minne av att Abel mobbats hyfsat hårt för sin förkärlek för de svarta hästarna :O Faktum är att i diskussionen verkar det som de flesta upplever balansen mellan deff och off till 70:30 där deffen har en rätt stor fördel. Så jag tror du har en poäng där.

Jag skiter ganska mycket i vilket. Jag vill bara beklaga mig över samma sak som jag vet att folk beklagat sig över i flera år: Den som lägger mest pengar på spelet vinner. Jag hade inga problem med att man fick köpa premium för att vara bra förut. Nu kan man köpa premium, farmassistent och kontohanterare utan att ha en chans ändå, för att en del sitter o trycker hela månandslönen för att kunna bygga byar både snabbt och billigt.

Den typen av åtgärder gör spelet sämre, inte bättre. Det har förmodligen alla inblandade förstått hela tiden, men man har tänkt kortsiktigt och trott att det är bättre att få mer pengar på kort tid, än ha fler spelare som tycker det är roligt över lång tid. Jag hade kunnat tänka mig att fortsätta spela (i något lugnare takt än när jag var aktiv och sjuk i huvudet) om det inte i samband med min ragequit också var så att pay2win introducerades.

Poängen med mitt inlägg är denna: Förut vann man genom att köpa premium och sitta o trycka hårdast. Numera kan man omöjligt göra det, då vinnaren bestäms av summan pengar man är beredd att kasta i sjön (följer nog paretofördelning). Varför lägga tid och energi på att få spelet balanserat, när det ändå är inbyggt problem i spelstrukturen att spelare kan göra spelet obalanserat?

Jag är öppen för att jag kan ha missat något.

eggeh! Det var länge sen! Kul du kikar in och beklagar dig, och att du blivit frisk i huvudet ;) Skämt åsido - det går inte att komma ifrån att det finns en sanning i det du säger. Många fördelar går att köpa för pengar, och det är svårt att matcha det med enbart aktivitet. Däremot kan aktivitet löna sig, och en "medel" satsande spelare kan nog fixa en ren premspelare utan större problem.

ps. Du kanske skulle testa en classic, dom är korta och snälla mot ens IRL liv, och har inga premiumtjofräser aktiverade utom PK, farmassistent och kontohanterare. Inga bonusar, inga premfunktioner. Kommer snart en ny, lite kortare runda...

Tk må vara en äcklig trupp men nu är dessa tk trupper sämre än någonsin. 30% boost missade ifrån paladinen är en enorm siffra som dessa hästar missar.
De missar även dessa 15%. Vi snackar 45% försvarsmiss på tk i jämförelse med svärd+spjut. 45%! det är orimliga siffror, om jag inte använde tk innan och fick skit så borde ju de rimligtvis vara ännu sämre nu. Det om något behöver ändras.

Gällande att ni inte håller med om att deff är för svag- ni pratar endgame. Ett läge på spelet som knappt utspelas längre och som om det existerar kommer väldigt kort och liten del av en värld. Först vid detta tillfälle är deffen vrålstark då procentsatsen gör trupperna starkare oavsett hur många de är. Mitt förslag där är att boosten på försvar helt enkelt är mindre beroende på hur mycket trupp som finns i byn. Torde inte vara orimligt att koda. Detta hjälper deffen vara starkare i början, där den borde vara starkare, men inte i slutet då det borde vara lättare att smacka en front. Det öppnar även upp för intressantare krig eftersom det inte är väldigt kul att ha två överdeffade fronter emot varandra.

Gällande 20% extra farm. Detta gör lite mer till deffens fördel, vi räknar:

Vi hade tidigare 7500 yxor och 3000 lc och 300 mb. Denna nuke är nu istället 9900 yxor och 3600 lc och 300

Vi hade 10500 spjut 10500 svärd. Dessa är nu 13000 13000 istället. Mur är 20 alla bonusar på, vad händer:

8218 spjut 8218 svärd dör. Tidigare dog alltså 65% av deffen efter alla boosters. Vid två extrastora byar dör 62%

Problemet här är dock att vem, vem någonsin, gör en extrastor by till deffby. De görs till offbyar och ger ännu mer slagkraft. Vilket de skall. Men ni missar poängen. Utan några boosters på anfallare/försvarare hade här dött 7335 spjut 7335 svärd. Vad ni än säger, alla boosters har i dessa fall gjort att 1st offby=starkare än 1st deffby. Punkt. Först in i late har vi kommit till när deffen åter är stark. Offen har redan fördelen att den är snabbare att bygga. Ska vi bygga en snabb deffby med tk och spjut istället så blir hela deffbyn rensad.

Slår samma nuke på 13200 spjut och 2100tk så dör hela försvaret och bara 21.837/25800 av de anfallande trupperna dör. Mycket eftersom att tk bara har 20% booster och alla andra har högre.

Det ovan borde ALDRIG ske, en nuke skall aldrig kunna slå ut en deffby med liknande omständigheter enligt mig. Så tk måste få en booster även den, Murbräckans bonus borde därefter bli lite mindre. 20% vore mer rimligt.

TK är inte äckliga, de är spelets bästa (och mest mobbade) enhet! :mad:
Jag hade totalt missat att de inte får någon boost av paladinen, det är så jag nästan blir lite upprörd. Hur har jag missat detta...
Och jag har gjort massor med storfarmade byar till deffbyar, men å andra sidan har det varit på casual där ingen kunnat attackera mig på grund av attackspärren. Bland normala människor och spelare gissar jag du har helt rätt, man byggar inte deff i en sån by.
Dessutom har du rätt i att vissa saker blir ett "issue" i olika delar av spelets livsram - endgame existerar inte längre i den form vi old schoolers gärna skulle önska. Och i early game är spelet 85% annorlunda, där kan varje spjut räknas.

Jag ska försöka översätta och sätta civiliserade, rumsrena ord på det här och skicka det vidare!
 

DeletedUser

Guest
Mest lite så jag själv bidrar lite här, jag kommer bland annat ta upp och lista de saker som påverkat balansen och har försökt tänka på allt (från dag ett, som Abel fick mig att tänka på med sin första post). Det jag kommer att lista som påverkat den här balansen är (utöver en förfärlig massa annat, däribland de synpunkter som lagts fram här):

  1. Nattbonus
  2. Första paladinen, Aletheia's Bonfire
  3. Milis
  4. Fake limit
  5. Andra omgången paladin, nytt system
  6. Automatiserad märkning av inkommande
  7. Vakttornet
  8. Flaggor
  9. Bonusföremålen
Nu har de så klart en längre förklaring, men jag känner mest att jag också vill dela med mig av mina tankar och vad detta utmynnar i.
 

Wrongway

Active Member
Reaktionspoäng
42
Förövrigt, nu typ 1 år senare.
Event igång igen och fortfarande väldigt rare att få tag på boosters till extraenheterna som jag så gärna kallar dem. Inte TK heller för den delen som är standard.

Hur kommer detta sig?
 

Flying Duck

Active Member
Reaktionspoäng
12
Förövrigt, nu typ 1 år senare.
Event igång igen och fortfarande väldigt rare att få tag på boosters till extraenheterna som jag så gärna kallar dem. Inte TK heller för den delen som är standard.

Hur kommer detta sig?

Lite som WW säger så här specialenheter väldigt lidande när det kommer till bonusar, i detta fall syftar jag på Bågar...

Det finns inte längre någon anledning att bygga bågar i en by även om man har möjligheten, varför? Jo för att dem får inte 30% försvarbonus från Paladinen som spjut och svärd. Utan bonus är 2 bågskyttar starkare än 1 spjut och 1 svärd (100 fot + 80 häst vs 65 fot + 60 häst) men tar istället längre tid att bygga, men nu med paladiner så går spjut och svärd att bygga snabbare och blir även starkare(när det kommer till mer än 1 by som deffar)... Och att få en 15% bågbonus är betydligt mer ovanlig än en 15% sp+sv...

Bygger ingen bågar, så varför ska man då bygga Beridna Bågskyttar (som dödar bågar)?

Ska bågar ens vara aktivt så kör inte med nya paladin systemet utan aktivera då antingen paladin utan vapen eller med vapen så att det finns en anledning att bygga dem, annars kan vi helt enkelt ta bort bågar från spelet så är det ett problem mindre :rolleyes:
 
Topp