Förslag för att minska spioneri!

Reaktionspoäng
28
Spioneriet och backstabbingen har förstört Tribal Wars så mycket så vi har knappt några spelare längre på servarna. Jag tycker själv, och har även fått höra ifrån många, många andra spelare att det är den främsta orsaken till att folk slutar, eller tappar intresset för Tribal Wars. Naturligtvis måste man ju få ha ngn sorts spioneri/backstab eftersom det gör spelet roligare. Men det borde även begränsas för att inte förstöra spelupplevelsen helt och göra att folk slutar spela.

Så mitt förslag är att man inför en speciell ruta för ledaren/grundaren av stammen där han kan bocka i när han kickar en spelare för spioneri. Denna lilla ruta följer sedan med spelaren igenom hela världen. På det sättet kan andra ledare, och bara ledarna, se vad detta är för spelare. Många stammar tar inte in såna spelare och spioneriet kommer till viss del att upphöra. Många kommer göra nya konton och spela med dom eller fixa detta på annat sätt, men det gör inget, vi ska försvåra spioneri, inte ta bort det helt. Sedan kommer naturligtvis en massa oseriösa ledare att utnyttja detta och kicka folk hej vilt med spionerianklagelser. Men såna ledare tenderar att inte bli så långvariga i vare sig sin roll som spelare eller som spelare i Tribal Wars, så jag bedömer det som ett självreparerande problem. Dessa spelare borde också få en två-tre veckors karens när de inte kan starta en ny stam eller gå med i en ny stam eller ta emot resurser eller trupper som hjälp, och alla trupper som redan står i byn som deffhjälp ska skickas hem automatiskt. På det sättet kan stammen som blivit utsatt för detta spioneri enkelt utmäta sitt eget straff i lugn och ro utan att behöva bekymra sig för att spelaren blir tokdeffad av sin "riktiga" stam. Återigen finns det en risk med utnyttjande, men jag ger samma svar som ovan. Ingen vill spela med en sådan ledare så det blir självreparerande om det utnyttjas.

När det gäller backstabbing så kan man oftast se det igenom att spelarna som gör så oftast byter till sin riktiga stam ganska direkt. Det kan också fixas med en två-tre veckors karens när spelaren frivilligt slutar i en stam. Detta ska gälla alla spelare som frivilligt går ur en stam naturligtvis. Att få karens när man slutar i en stam är bara naturligt, och inget någon borde bli upprörd över. Dessutom kanske folk tänker sig för lite grand även om dom inte spionerar eller backstabbar. Ni vet vilka jag menar, dom där som slutar för att de inte fick som dom ville i stammen, eller tyckte ledaren gjorde ett fel beslut och ragequittar. Nu måste dom stanna i stammen och ta tag i problemet och prata ut med ledaren istället för att springa som en 3-åring varje gång dom inte får som dom vill. Eller så kan dom ragequitta stammen och få karens. Deras val. ;)

Dessa förslag är inte perfekta på långa vägar. men jag tror de kan påverka spelet åt det bättre hållet. Spelare som bara stamhoppar hela tiden försvinner helt. Spioneri försvåras och även backstabbing. Det som kan bli fel är när stamledare utnyttjar det hela och förstör för andra bara för att det är kul. Men det gör ju många redan, det kallas IA, så den företeelsen finns ju redan. Jag tror inte det blir så mycket värre med detta, snarare bättre.

Vad tror ni? Synpunkter och förslag emottages tacksamt. :)
 

pias

Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
40
Jag tror att det inte blir så lätt att genomföra men en intressant infallsvinkel.
 
Topp