End Game för Casual 3

DeletedUser

Guest
Det börjar närma sig ett år sedan Casual 3 startades!

Äntligen har de riktlinjer som satts för stängning av casualvärldar börjat bli klara och användbara på servrar som startats under tiden man arbetat fram dem. Eftersom Casual 3 inom kort uppnår ett års ålder är det alltså perfekt läge att initiera det End Game som i fortsättningen kommer gälla för alla nystartade casualservrar.

Ett Casual End Game innebär kortfattat att man i steg sänker attackgränsen, möter upp med sänkta priser för adelsmän och sätter ett rimligt dominanskriterie för vinst.
  • Efter ett visst antal sänkningar tillkommer sänkningen av priset för adelsmän.
  • När attackblocken är helt borta, sätter man utifrån hur det ser ut på servern ett dominanskriterie för vinst.
  • När denna procent dominans uppnås, stänger servern.
  • Om dominansprocenten inte uppnås under angiven tid, kommer serven stängas efter en månad och då förklaras stammen med störst dominans som vinnare.
  • Under tiden kan även attackblockaden för en spelares första by att hävas, och istället blir det möjligt att överföra sin by till en ny casualvärld. - Notera att detta inte är 100% klart i nuläget!

End Game Casual 3

DatumAttackblockKostnad adelsmänDominanskriterie
Start/Nu120100 %-
171006130100%-
171103150100%-
171201175100%-
17122919070%-
18012620060%-
180223-50%Sätt utifrån status på servern
180323--X% - annars vinner stammen med högst dominans
 
Senast redigerad av en moderator:

Nobb von Nord

New Member
Reaktionspoäng
3
Since many years I play TW on Sverige server.
In all this years I spend a lot of money for PP.
Casualworlds are the place for long silence games, so it was.

Normal worlds for player with many free time and for player, they like fighting.
Casualworlds for player, they like very long game without to be online round the clock.

If Casualworlds now gets more and more like normaly worlds, why I shouldt play on Casuals ?
Than I cannot play longer TW, spend no longer money for PP, than I end my games on TW.

Casual 3 shouldt have 2-3 years (all casualvärlden), and gets bigger.
That are my wishes.

Greetings till all from Nobb von Nord
 

beatfreak

Member
Reaktionspoäng
7
Since many years I play TW on Sverige server.
In all this years I spend a lot of money for PP.
Casualworlds are the place for long silence games, so it was.

Normal worlds for player with many free time and for player, they like fighting.
Casualworlds for player, they like very long game without to be online round the clock.

If Casualworlds now gets more and more like normaly worlds, why I shouldt play on Casuals ?
Than I cannot play longer TW, spend no longer money for PP, than I end my games on TW.

Casual 3 shouldt have 2-3 years (all casualvärlden), and gets bigger.
That are my wishes.

Greetings till all from Nobb von Nord

I agree with nobb! what is point to play in casual when its going to be like normal worlds?
what where you people thinking?
 

DeletedUser

Guest
Since many years I play TW on Sverige server.
In all this years I spend a lot of money for PP.
Casualworlds are the place for long silence games, so it was.

Normal worlds for player with many free time and for player, they like fighting.
Casualworlds for player, they like very long game without to be online round the clock.

If Casualworlds now gets more and more like normaly worlds, why I shouldt play on Casuals ?
Than I cannot play longer TW, spend no longer money for PP, than I end my games on TW.

Casual 3 shouldt have 2-3 years (all casualvärlden), and gets bigger.
That are my wishes.

Greetings till all from Nobb von Nord

The reason for these changes, that were announced already in early May is generally that the new guidelines for opening and more importantly, closing casual servers has been finished.

It's been proven that casual servers reaching about a year of age, start loosing their playability (as slow paced server for learning) fast.This is due to a number of different things, the main one being that once new villages stop spawning the world stops growing. When the world stops growing, the gameplay on the server goes into a stalemate where the number of players starts decreasing fast since there's not much to do as far as playing goes, there's no farming, there's no longer barbarians to noble unless some account is deleted. The already major accounts keep getting bigger, and the smaller ones disappears.

So the main issue here is that a casual server that's a year old is first of all no longer suitable for the gameplay with the specific purpose the casual worlds have. Transferring one village to a world that's been open a year and the top 50 accounts already holds 100+ villages is no rewarding environment for a player wanting to play, since most of the game for one-village players is already over and done with.
Because of this, a new casual server starts to give the players a fair chance to compete even if newly transferred.
When a new casual server starts, all new transferred players are being transferred to that new server to provide a playable game for them, as the purpose with the casual servers are set up. (Slow paced, more protection, more time to just chill out, socialize and learn the game).
As this happens, the old casual server is thrown into a situation where it's no longer growing. People have nothing to do, and the deletions of accounts begins to get noticeable.
And given more time without changes, the server and the gameplay withers away without anything really happening besides accounts going barbarians.

This is why the guidelines for openening and closing casual servers has been eagerly awaited. Since the servers loose playability as to the purpose they're supposed to have quite fast, and most of the actual gameplay is lost when the top accounts get "oversized" in comparison to the newer one-village players, there has to be a way to win, and close a casual server. Running it too long, while it's being abandon by the majority of the players only leads to a stretched out, non rewarding waiting period with nothing to do. And that's never been the purpose of the casual servers, even if it's supposed to be for laidback, casual gaming it still has to be just that - gaming, playing the game.
 

Nobb von Nord

New Member
Reaktionspoäng
3
On Casual 3 is enough place for many new barbs round the worldcircle.

New little player needs only few coins for noblemen.
Very big player needs a lot of coins for noblemen.
The chance for both is the same. Growing up is easyer for little player. So the world has life.

On the "Home" of TW, "DS" (Die Stämme" - I know the founder, meet them on DS-Birthdays)
Casualworlds exist mindst 3 years and also longer. That goes.

I think, You will save money, because Casuals need a lot of serverplace.
But we pay for PP. If that not enough, made other price for Casualworlds.
I wouldt pay more for Casual for longer casual-times (2-3 years),
but if casuals gets more and more like normalworlds, I overthink buying PP.
 

DeletedUser

Guest
On Casual 3 is enough place for many new barbs round the worldcircle.

New little player needs only few coins for noblemen.
Very big player needs a lot of coins for noblemen.
The chance for both is the same. Growing up is easyer for little player. So the world has life.

On the "Home" of TW, "DS" (Die Stämme" - I know the founder, meet them on DS-Birthdays)
Casualworlds exist mindst 3 years and also longer. That goes.

I think, You will save money, because Casuals need a lot of serverplace.
But we pay for PP. If that not enough, made other price for Casualworlds.
I wouldt pay more for Casual for longer casual-times (2-3 years),
but if casuals gets more and more like normalworlds, I overthink buying PP.

There's a lot of space on C3 for barbarians to spawn - but there won't be spawning any more barbarians since there's no more new players being transferred to C3. The reasons and reasoning behind this is found in my post above.
So, no more spawning barbarinans, no more new players on C3. So, there's no growing for small players in any category.

I'm sure that there's been casual worlds on DS that's been open way longer, and some of the huge ones had to be closed when the map was full.
And if you know the founder of InnoGames, I suggest you talk to him about why we community managers on the different language versions of the game gets guidelines to follow from our lead community manager, that he and the production team spend loads of time on getting right with the statistics and documentation existing. There's not much I personally can do about this, I'm just CM for a very, very small version and I have to follow the guidelines given.
In this case however, in my experience and with the numbers and facts I have myself, my personal opinion is that these guidelines are 100% correct.

Actually, worlds don't really take up that much space, and premium points has nothing to do with it. If you read up on the discussions here in the forum, I've already been quite clear about this. Instead it's basically the new guidelines. And new guidelines were desperately needed, since the effect the new casual servers have on the old ones. In our case, we've learned from the 3 casual servers we've started, we've seen what happens to playability and how loosing players to barbhood is a bigger problem than enemies and war. So, we really needed guidelines for when we could open new casual worlds, when they so quickly looses playability (for the newbies) as more players join and time goes on.

We got what we needed, we got a complete set of guidelines for opening and hence that the closure. The guidelines are structurally following the rest of the guidelines we're working with, and it's based on facts, statistics and what's proven to work. This means that we now have an idea of how long things will take, and when we need to move the game along by opening a new casual server for the players that need it. A casual world should run for about 18 months, no casual world should become older than 21 months. Following this will provide a cycle for opening a new casual to transfer to, providing an environment for small players to get into the game, learn it, and master it before any changes is done on the server. When the changes starts to slowly transform the casual world into a normal world, the player has the chance to adapt, and start playing with normal settings.

The closure of C3, is a part of a bigger structural change but it's not unannounced, it's not a surprise, it's not something that's just a fun thing to do - it's a part of the bigger structure for how the flow with new casuals will work. C3 was perfect in open days to start a normal, casual Endgame on, with time given to announce it good and well first. If these guidelines for some reason turns out not to work, I'm sure they will get reworked - but I'm not the one doing that. I provide feedback for for my LCM, and I complaint on things that are too far of. This however, isn't - casual servers needs to work for new transfers first of all, and for that to happen, we have to take care of the old servers so that players there feel they get a chance to win and fight their way to a closure.
 

beatfreak

Member
Reaktionspoäng
7
Ok jag tar detta på svenska!

Varför skapar ni inte en causual värld som aldrig stängs? då kan ju alla spela där i evigheter, plus med ökat gräns för stammar som t.ex 30-50 medlemmar.
och varje gång stammar går i krig med varandra så avaktiveras attackblocken och gör att krigade stammarna kan panga på varandra bättre och effektivare. men bara om dem har startat krig.
öka chansen för nya byar som skapas att kunna överleva på världen genom att ge dem 50% av bygghastighet, bättre ress samling och mindre kostnad för byggnader till dem når 200.000 poäng eller 15 byar.

som sagt, det ni gör nu kommer få flera att sluta spela.
 

pias

Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
40
https://forum.tribalwars.se/index.php?threads/%C3%84ndrade-f%C3%B6ruts%C3%A4ttningar-f%C3%B6r-%C3%A4ldre-servrar.33130/

Som du kan se i länken så finns tyvärr inte förutsättningarna för ditt önskemål.

Ok jag tar detta på svenska!

Varför skapar ni inte en causual värld som aldrig stängs? då kan ju alla spela där i evigheter, plus med ökat gräns för stammar som t.ex 30-50 medlemmar.
och varje gång stammar går i krig med varandra så avaktiveras attackblocken och gör att krigade stammarna kan panga på varandra bättre och effektivare. men bara om dem har startat krig.
öka chansen för nya byar som skapas att kunna överleva på världen genom att ge dem 50% av bygghastighet, bättre ress samling och mindre kostnad för byggnader till dem når 200.000 poäng eller 15 byar.

som sagt, det ni gör nu kommer få flera att sluta spela.
 

cthulhu

Member
Reaktionspoäng
8
Jag har spelat många världar sedan V1, och har nu varit på casual 2 o 3 (under annat nick än det här). Jag tycker att oavsett argumenten ovan, så är det för mig, och flera andra verkar det som, helt värdelöst att lägga ned energi på en värld som ska ha endgame efter ett år, och särskilt en casual-värld. Man vill ju ta det lugnt, växa långsamt, och när man sen blivit bara ganska stor så är det dags att lägga av. Då faller ju faktiskt vitsen med en casual värld jämfört med en vanlig. Så på nåt sätt tycker jag att det borde diskuteras fram förslag på hur en casual-värld ska kunna hållas igång mkt längre även om det inte tillkommer så många nya spelare.
Det kan ju också vara så att det i fortsättningen inte kommer så många nya spelare just därför att de vet att casual ändå stängs efter ett år. Då blir argumentet att stänga efter ett år en ond cirkel som hindrar casual att vara intressant.

Skulle det inte gå att prova en casual som fortsätter även om det inte tillkommer spelare, men för de som faktiskt vill fortsätta, och att det tillkommer nya barbarbyar i utkanten även om det inte kommer nya spelare? Så att världen kan expandera och de som fortsätter kan expandera, förutom att kriga mot varandra?

Fler ideer? :)

(Sen skulle jag gärna se nån värld alls, där ingen spelare kan ha fler än säg 20 byar, där man kan ha väldigt många medlemmar i en stam, så att samarbete blir viktigare än någonsin.
Och dessutom skulle jag vilja att en sån värld inte tillåter några scripts alls! Så att bara och enbart spelskicklighet spelar roll. Som det en gång var på v1.)
 

beatfreak

Member
Reaktionspoäng
7
Det är så himla trist!

Jag hoppas att ni inte förstör c4 som ni har gjort i denna värld.
Då kan man säga att jag kommer sluta spela TW överhuvudtaget. Ingen ide att slösa tid och energi på casual värld som bara kommer existera i 1 år coh håller på och blir som en vanlig värld
 

beatfreak

Member
Reaktionspoäng
7
Väldigt många har klagat men TW och InnoGames verkar totalt skita i spelarna och har ändå ändrat attackblocken
 

DeletedUser

Guest
Får nog erkänna att det snarare är jag som är krasslig och sjuk än att någon direkt skiter i spelarna.

Jag ställer mig lite frågande till det här, jag vet inte var "väldigt många har klagat" och med hänsyn till hur mycket tid som lagts ner på att arbeta fram riktlinjerna som verkligen behövts, pejla av vad spelarna vill, och sammanställa det så vet jag inte riktigt vad jag ska säga... Jag har sett ett fåtal konkreta "klagomål", ställer vi de i proportion t.ex. till antalet klagomål gällande hur casual 1 stängdes så är det en droppe i havet.

Denna diskussion har alltså varit igång sedan innan casual 1 stängdes, bland annat i den här tråden startad 14:e juni 2016.

Vi har informerat om att ändringar skulle ske på de öppna casual servrarna den 3:e maj 2017.

Eftersom jag har en känsla av att mycket av funderingarna bottnar i stängningen av casual 2 snarare än direkt stängningen av casual 3 ska jag tydliggöra även detta:
Gällande stängning av casual 2, har vi haft en omröstning som avslutades den 3:e augusti 2017 och ytterligare en som avslutats den 20:e augusti 2017.
Båda visade tydligt att en ren stängning av servern inte var önskat av särskilt många spelare, det var 19% första gången och 30% andra gången.
81% och 70% av spelarna ville alltså inte ha stängning av servern, på ett satt datum, utan ändringar.
Diskussionen runt denna stängning har varit aktiv, det har länkats ingame och alla har haft samma möjligheter att komma med synpunkter så väl i forum som support. Diskussionen hade ett kraftigt överslag för att sänka attackgränsen. Det överensstämde väl med ovanstående resultat av omröstningarna, och därefter är beslutet om ett uppsnabbat endgame fattat eftersom förutsättningarna på casual 2 inte tillät ett normallångt endgame.

Casual 4 har redan från start dessa förutsättningar och kommer alltså stängas enligt de riktlinjer vi långt om länge fått som innebär att den övergår till att vara en mer normal server. Riktlinjerna baseras på statistik, erfarenhet och fakta från globalt öppnade/stängda casualservrar och har som syfte att casual servrarna ska vara intressanta och spelbara för alla spelare.

Man kan självklart ha synpunkter och åsikter, till och med jag har mina personliga synpunkter som inte alltid överensstämmer med beslut som fattas eller riktlinjer.
 

DeletedUser

Guest
bra svar Supernova. Jag har iaf aldrig klagat och tycker det är bra,, vill man nu prompt spela nåt i evighet så kan man ju alltid prova Simcity! Tycker det bara är bra att Casual världar avslutas ..1 år är mer än nog för att lära sig spelet som casual världarna är till för. annars kan man ju spela på dom ordinarie världarna helt enkelt!
 

Teivil

Member
Reaktionspoäng
11
Det är alltid lätt att klaga på något annat när man inser att man är på väg att förlora.

Jag är inte heller särskilt förtjust i att man inför ändringarna på Casual-världarna, även om jag inte heller var nöjd med hur det blev på Casual 1. Men man får inte glömma bort att Spritstammarna, tillsammans med MOC och TMK startade krig mot oss inom Apoteket. Det var jättekul att håna och snacka bäbissnack här på det externa de första veckorna när man såg att de fick några byar av oss. Sen när de upptäcker att vi visst var ett hårdare motstånd än vad de räknat med, ja då är det dags o klaga på att Innogames kommer införa end-game-regler från och med 6 oktober. Man hänvisar till att det är end-game som gör att man inte tycker att det är kul längre (trots att vi inte ens börjat med det)... inte alls att man är på väg att förlora.

Alla som spelat, särskilt på Casual-världar, vet att det är genom ständigt krig som får folk att tröttna/ge upp. Man spelar trots allt på en Casual-värld för att man vill ta det lite lugnare... och när det inte blir så, ja då blev det visst inte så kul längre. Apoteket har haft en annan inställning och lyckats med ett koncept som visat sig vara framgångsrikt. Men istället för att säga, - Okej, ni var visst bättre än oss, så gnäller man på de nya reglerna. Jävla trams! Tryck på avsluta-knappen istället för att lipa i ett hörn!
 

DeletedUser

Guest
Håller med Teivil. Det lite smått komiska är ju att det bara är förlorarna som klagar och gråter över att endgame ska börja. Det är lika för alla, och endgame eller inte, det är alltid den bästa stammen som vinner en värld. Förutsättningarna inför världskriget på C3 var lika för båda sidor(att endgame strax skulle börja) och från början såg det ut som att det skulle vara extremt jämnt mellan oss och svårt att tippa vinnaren. Dock är de enda som klagat på just endgame är de som förlorar kriget. Har inte sett ett enda klagomål nånstans från någon i Apoteket. Kan ju också säga att om inte Casual 3 haft endgame skulle Apoteket ändå stått som segrare till 99.99 %.
 

tryit*

New Member
Reaktionspoäng
4
Det är endast Hur det blev på C2 som en annan är emot. Servern startade 2014-06-11 11:09 Och borde redan slutat pågått i 40 månader typ.

C3 och C4 inställningar har jag inget emot.
 

beatfreak

Member
Reaktionspoäng
7
Det är alltid lätt att klaga på något annat när man inser att man är på väg att förlora.

Jag är inte heller särskilt förtjust i att man inför ändringarna på Casual-världarna, även om jag inte heller var nöjd med hur det blev på Casual 1. Men man får inte glömma bort att Spritstammarna, tillsammans med MOC och TMK startade krig mot oss inom Apoteket. Det var jättekul att håna och snacka bäbissnack här på det externa de första veckorna när man såg att de fick några byar av oss. Sen när de upptäcker att vi visst var ett hårdare motstånd än vad de räknat med, ja då är det dags o klaga på att Innogames kommer införa end-game-regler från och med 6 oktober. Man hänvisar till att det är end-game som gör att man inte tycker att det är kul längre (trots att vi inte ens börjat med det)... inte alls att man är på väg att förlora.

Alla som spelat, särskilt på Casual-världar, vet att det är genom ständigt krig som får folk att tröttna/ge upp. Man spelar trots allt på en Casual-värld för att man vill ta det lite lugnare... och när det inte blir så, ja då blev det visst inte så kul längre. Apoteket har haft en annan inställning och lyckats med ett koncept som visat sig vara framgångsrikt. Men istället för att säga, - Okej, ni var visst bättre än oss, så gnäller man på de nya reglerna. Jävla trams! Tryck på avsluta-knappen istället för att lipa i ett hörn!


att du ens tar upp "krig" kortet förstår jag inte! Det var inte jag som startade krig, så lägg inte såna här barnsliga anklagelse på mig!
klaga på den person som förklarade krig mot er. inte på dem som följer order från Big brother stammen :mad:
har du sett mig kasta paj mot er eller dra barnsliga bajskorv argument ??
Riktigt ful drag av dig tevil ! Verkligen fult drag.
 

Teivil

Member
Reaktionspoäng
11
att du ens tar upp "krig" kortet förstår jag inte! Det var inte jag som startade krig, så lägg inte såna här barnsliga anklagelse på mig!
klaga på den person som förklarade krig mot er. inte på dem som följer order från Big brother stammen :mad:
har du sett mig kasta paj mot er eller dra barnsliga bajskorv argument ??
Riktigt ful drag av dig tevil ! Verkligen fult drag.

Nu var det i och för sig inte dina inlägg som jag tänkte på, utan de som dina spritallianspartners skrev i början av kriget.

MEN, det är du som klagar på att världen är förstörd på grund av end-game-införandet och inte av någon annan, för mig mer uppenbar, anledning. Du har gnällt på att end-game fått spelare att sluta etc. Det är ett konstigt argument eftersom det fortfarande är två dagar kvar innan end-game ens börjar (med en blygsam förändring). Enligt mig så har spelare slutat för att de inte orkar kriga eller inser att de det är kört. Att vi är bättre än dem helt enkelt.

Jag har redan sagt att jag respekterar dig för att du skriver här och håller upp humöret, som den enda av ledarna i era stammar. Du kom in när kriget redan påbörjats, det vet jag. Kanske visste du inte vad ni gav er in i... och det är kanske därför du inte förstår vad jag menar?
 

beatfreak

Member
Reaktionspoäng
7
Nu var det i och för sig inte dina inlägg som jag tänkte på, utan de som dina spritallianspartners skrev i början av kriget.

MEN, det är du som klagar på att världen är förstörd på grund av end-game-införandet och inte av någon annan, för mig mer uppenbar, anledning. Du har gnällt på att end-game fått spelare att sluta etc. Det är ett konstigt argument eftersom det fortfarande är två dagar kvar innan end-game ens börjar (med en blygsam förändring). Enligt mig så har spelare slutat för att de inte orkar kriga eller inser att de det är kört. Att vi är bättre än dem helt enkelt.

Jag har redan sagt att jag respekterar dig för att du skriver här och håller upp humöret, som den enda av ledarna i era stammar. Du kom in när kriget redan påbörjats, det vet jag. Kanske visste du inte vad ni gav er in i... och det är kanske därför du inte förstår vad jag menar?

Då kanske du ska säga det och ange namn istället för att säga spritstammarna!
det är just vad det orakade att väldigt många bara sluta spela och blev grå när TW kom med endgame uttalande.
dem ansåg att det var ingen ide att fortsätta spela i denna värld då den ska stängas.
Jag själv var nära på att kasta in handduken och bli grå och fortsätta spela på c4, men uppmuntra mig själv att fortsätta i denna värld!

Ingen är förbered att gå ut i krig! självklart visste vad jag gav mig in på, annars hade jag väl inte gått med på det? eller?
 
Topp