Event Den Stora Belägringen!

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
forumSE.png

Kära spelare,

idag vill vi lyfta på föhänget och avslöja en ny funktion för Tribal Wars: Den Stora Belägringen!

För att kunna erbjuda dig något helt nytt för vårt 15årsjubileum, utan att ändra spelet du känner och älskar - har vi skapat ett helt nytt endgame scenario!

I detta scenario måste stammarna slåss om kontrollern över en massiv stad. För att vinna måste du vara finurlig och kvicktänkt i din strategi.
Stormar du staden med så många trupper som det bara går? Försöker du ta ifrån fienderna strategiska delar av staden? Eller attackerar du deras byar, medan deras trupper försöker ta över staden? Beslutet är ditt!


gs_map_city_400300.jpg

... av Distrikt
På alla världar som startar med detta endgame kommer du hitta staden i mitten av kartan. Staden kan variera i storlek och består av flera olika distrikt. Distrikten fungerar som normala byar, bortsett från att de inte kan byta namn, de har alltid en lojalitet på 1 och restiden till dem är alltid lika lång oavsett hur nära eller långt ifrån du skickar trupper. Även mellan de olika distrikten.

Dessutom har distrikten en deffensiv malus (motsats till bonus) som gör dem svårare att försvara. Detta värde varierar mellan de olika distrikten, men distrikt med ett högre värde kommer också generera mer influenspoäng och det är det som krävs för att faktiskt vinna världen.


gs_ranking_overview_400300.jpg


... och Kvarter

Influenspoäng är det stammar blir belönade med för varje distrikt de håller, beroende på vilket kvarter de tillhör. Medan mängden distrikt kan variera mellan olika världar, kommer staden alltid bestå av fyra kvarter. Varje kvarter delar ut belöningen vid olika tidpunkter på dagen. Det är 10:00 för Torget, 14:00 för Finanskvarteret, 18:00 för Hantverkskvarteret och 22:00 för Hamnen (nej, det finns fortfarande inte båtar i Tribal Wars. Förlåt!). För att få influenspoäng måste din stam hålla distrikent på dessa exakta klockslag. Det är det enda sättet att få influenspoäng, så stammen måste se till att den kan hålla sina distrikt när timern på kvarteret når noll och återställs.

shields.png

Så, se till att ditt försvar är gediget, eller se till att få iväg dina trupper mot distriktet så de tar det i sista sekunden. För att spetsa till det lite ytterligare har vi lagt till en liten knorr; När en stam når tröskeln 40% av de nödvändiga influenspoängen reduceras kostnaden för guldmynt automatiskt med 10% för alla på världen. Detta fortsätter med varje ytterligare 10% upp till 90% av de nödvändiga influenspoängen uppnås och guldmynt är nere på 40% av sin ursprungskostnad.


gs_influence.jpg


Låt krigen starta!


Vi hppas du ska gilla vårt nya endgame. Även om det inte i sig är så komplicerat, så kommer det bli svårt att hålla distrikten! Så se till att du har en riktigt bra stridsplan och välj dina mål klokt!

Vi vill också gärna höra av dig! Om du har feedback eller frågor så går det bra att posta det här i denna tråden!


Med vänliga hälsningar,

tribalwarsteamSWE1.png






shields.png
 

DeletedUser

Guest
Om det alltid är lika långt till byn oavsett är det alltså fullständigt omöjligt att bli av med byn? Det är ju bara att dra retake så fort man märker att det kommer inkommande. Och har man många adlar kan man alltså göra retake hur mycket som helst, straffa den som försöker ta byn med retake, varje gång, eftersom loj alltid är på 1.
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Jag måste erkänna att jag faktiskt inte har en susning, det här är alldeles nytt även om det jobbats väldigt hårt med det ett bra tag. Men jag ska kolla upp det! Avvaktar ett tag och ser om det dyker upp några fler frågor innan jag slänger iväg frågan.
 

joelsbrorsa

Member
Reaktionspoäng
0
Om det alltid är lika långt till byn oavsett är det alltså fullständigt omöjligt att bli av med byn? Det är ju bara att dra retake så fort man märker att det kommer inkommande. Och har man många adlar kan man alltså göra retake hur mycket som helst, straffa den som försöker ta byn med retake, varje gång, eftersom loj alltid är på 1.

Well som anfallare går det ju att skicka sin attack och sen kanske 3-4st deff byar samtidigt. För jag antar att tiden för assistans också är samma. Blir ju väldigt svårt o göra en retake på det då jag antar att inte ens du hinner reagera och skicka en retake på mindre än 100ms.

Dock så måste man ju kunna skicka assistans utanför sin stam för att detta ska funka. Annars är det här helt värdelöst ju
 

DeletedUser

Guest
Well som anfallare går det ju att skicka sin attack och sen kanske 3-4st deff byar samtidigt. För jag antar att tiden för assistans också är samma. Blir ju väldigt svårt o göra en retake på det då jag antar att inte ens du hinner reagera och skicka en retake på mindre än 100ms.

Dock så måste man ju kunna skicka assistans utanför sin stam för att detta ska funka. Annars är det här helt värdelöst ju

Fast de verkar ju ha ett sämre försvar också, och om du vill smälla dina deffbyar mot en by med mur 0 så bara jag skrattar, tackar för den gratis OBA du precis gav mig och slänger kontots alla nukes mot byn, för oavsett hur långt bort jag är så kommer jag landa lika fort.

Aka, får jag tag på byfan så äre gg, hur kul är det?
 

pias

Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
40
OK distriktet blir en av dina byar så du kommer att kunna bygga och deffa samt anfalla från den. Till att börja med så är den utan kyrkskydd så anfall och försvar är därefter.
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Fast de verkar ju ha ett sämre försvar också, och om du vill smälla dina deffbyar mot en by med mur 0 så bara jag skrattar, tackar för den gratis OBA du precis gav mig och slänger kontots alla nukes mot byn, för oavsett hur långt bort jag är så kommer jag landa lika fort.

Aka, får jag tag på byfan så äre gg, hur kul är det?

Det känns som hela konceptet är upplagt för att man får tänka rejält när man ska börja ge sig på distrikten - för som du säger; det är ett problem om man tagit ett och sedan tappar det igen.

OK distriktet blir en av dina byar så du kommer att kunna bygga och deffa samt anfalla från den. Till att börja med så är den utan kyrkskydd så anfall och försvar är därefter.

Fast det kommer inte finnas kyrka på 46 så den kommer aldrig kunna få något kyrkskydd. Man har valt att inte ha kyrka just på grund av det. Anfallen ska inte påverkas, däremot har de olika disktrikten olika nivåer av malus, alltså en negativ bonus för försvaret.
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Det här är konfunderande, tur att vi har dig <3

Tack Pias <3 Men jag tror nog det är du som rört till det extremt för dig själv genom att testspela Belägringen på en server med Runbyar :D Eller så är det vådan av att man spelar på dev-servrarna :oops:
 

hogans

Member
Reaktionspoäng
12
Vad är detta??? Ytterliggare en flopp som runvärlden, verkar som ngn på TW är helt desperat och tror att detta ska locka nya spelare haha :confused::rolleyes:
Är väl bättre att försöka starta det mega populära v.3 igen...en värld där man fick tänka själv, utan vakttorn, utan script , man kunde inte prema
inga hjälpmedel som t.ex man fick skicka tågen själv genom lägga upp fler flikar o klicka så snabbt som möjligt....man fick iaf tänka helt själv ;):):troll:
Så Hypernova o Pias, kom igen nu och framför detta istället för ta kål på TW, för denna nya Belägringen är inte vårt kära TW :eek::(:woooot:
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Vad är detta??? Ytterliggare en flopp som runvärlden, verkar som ngn på TW är helt desperat och tror att detta ska locka nya spelare haha :confused::rolleyes:
Är väl bättre att försöka starta det mega populära v.3 igen...en värld där man fick tänka själv, utan vakttorn, utan script , man kunde inte prema
inga hjälpmedel som t.ex man fick skicka tågen själv genom lägga upp fler flikar o klicka så snabbt som möjligt....man fick iaf tänka helt själv ;):):troll:
Så Hypernova o Pias, kom igen nu och framför detta istället för ta kål på TW, för denna nya Belägringen är inte vårt kära TW :eek::(:woooot:

Egentligen var konceptet med Runbyar inte en ren flopp - vi har bara haft en enda värld med den inställningen här, och DEN blev inte så bra. Jag ska ju inte säga jag upplever det som lyckat, men benar man ur det och betraktar det objektivt så kan man inte döma ut hela det endgame systemet på en mindre lyckad testserver här, där man satt en global "standard" som låg väldigt långt ifrån de inställningar vi värderar. Det jag försöker säga är att värld 40, med de för oss udda inställningarna med t.ex. 48 timmars cool down efter kontoövervakning, sannolikt betraktats som fail, värdelös och flopp även utan Runbyarna.

Att systemet inte var anpassat och genomtänt för att tekniskt fungera på världar som var mindre, så som våra är, det var en miss. Det här är fixat idag, men vi har inte använt det endgamet fler gånger men det kommer. Sak samma kan man se med hemlighetsvärldar, där vår senaste, V44 är så pass liten på kartan, har så få barbarbyar att den slumpade spawningen av hemligheter är riktigt vansinnig. Systemet kan inte längre hantera det på ett snyggt sätt när världarna är för små

Här tror jag Belägringen har betydligt större potential, det är anpassningsbart och från grunden gjort att även passa små världar. Ur mitt perspektiv är nog ett nytt endgame snarare något vi behöver, som anpassats utifrån de förhållanden och förutsättingar vi faktiskt har 2018 mer än det är något som ska locka nya spelare.

Sen var det ju det där med att alla old schoolers (jag också) har sina gamla, ideal världar som utgångspunkt för vad som vore en perfekt värld.
Men Hogans, "populära v3"?

Här har du V3 inställningarna;

Inställningar
Spelhastighet 1.5
Enhet hastighet 0.75
Demolera byggnader Aktiv
Moral Aktiv ( ej tidsbaserat)
Farm regel Inaktiv
Grundläggande försvar 20
Millisekunder Aktiv
Fejkgräns 1% av bypoängen
Forskningssystem Förenklad forskning
Kyrka Inaktiv
Utmärkelser Inaktiv
Självutbyggande barbarbyar Aktiv (upp till 3000 poäng)
Bonusbyar Enkla bonusbyar
Tidsgräns för att avbryta attacker 10 Minuter
Tidsgräns för att avbryta handel 5 Minuter
Nattbonus Inaktiv
Attackskydd för nybörjare 5 Dagar
Max. Förhållande Anfallare : Försvarare 25 : 1 för de första 30 dagarna
Enheter
Bågskyttar Aktiv
Spejarsystem Spejare kan spana på trupper, byggnader och resurser.
Paladin Aktiv, kan hitta föremål
Adelsman
Stigande priser för adelsmän Guldmynt
Bygg adelsmän till nedsatt pris Inaktiv
Maximal räckvidd för adelsmän 150 Fält
Minskad lojalitet per adelsmanattack 20-35
Ökad lojalitet per timme 1
Konfiguration
Medlemsgräns per stam 80
Rankinglista över besegrade motståndares Aktiv, går efter poäng
Kontoövervakare Aktiv
Begränsad övervakning vid permanent kontoövervakare Aktiv, mer än 60 dagars kontoövervakare på 120 dagar
Frihandel Endast möjligt inom den egna stammen
Väderstrecksval Aktiv
Startdatum 2007-12-18
Version 11671 7.0​

Det finns INGENTING unikt eller anmärkningsvärt överhuvudtaget. Det är en helt vanlig server i samma stil som vi haft säkert 30 liknande. Den springande punkten i de gamla, älskade världarna ligger inte i just den ena eller andra världen, utan i att man helt enkelt haft en bättre/roligare/mer minnesvärd tid på en värld - ofta den man börjat spela aktivt på.

Det som gör de gamla världarna till de utopiska luftslott de faktiskt är, grundas av antalet spelare. Stort antal spelare ger stor värld, och stor värld ger längre värld, med mer krig, snack, liv och skoj - för det är fler spelare. Inställningar kan justeras, ändras och varieras men vi kan aldrig simulera eller kompensera för de effekter antalet spelare har.

Värld 3 bestod av närmare 200 000 byar, enskilda spelare hade över 5000 framåt slutet. Det är klart spelet, oavsett inställningar på servern, inte blir samma som på dagens världar där hela världen består av ungefär samma antal byar som en spelare hade då, way back when.
InnoGames kan bara tillhandahålla plattformen, världarna och inställningarna, men hur världarna och spelet blir utgörs av spelarna.

Nu ska jag sticka ut näsan här och säga att det är spelarna (både de som försvunnit, de som är kvar eller har tillkommit), och deras val som lägger upp förutsättningarna för hur spelet i sig blir. När många började spela flera personer på samma konto, fick det monumentala effekter. Istället för att det skapades 3-4 konto på varje värld, med tillhörande barbarbyar och spelare, registrerade man tillsammans ett konto. Redan där har man skapat en värld som måste bli mindre. Efterhand som det blev allt mer vanligt, blev det alltmer omöjligt att spela ensam och tvånget att ha flera spelare på samma konto ökade.
Vi såg runt V16-V18 en tydlig trend där man inte längre startade om när det gick dåligt, utan istället satte sig och inväntade nästa värld. Med det, krymper världarna ytterligare.

Det jag försöker få fram här är att spelet sådant det var för V3, inte längre finns kvar. Ska jag vara ärlig tycker jag på ett mänskligt plan det är bra, eftersom jag tillbringade alldeles för mycket tid med spelet när man var tvingad att sitta klistrad vid skärmen för att kunna tagga inkommande. Det var inte möjligt att spela effektivt om man inte var beredd att satsa och gjorde man det blev allting annat lidande av den besatthet som krävdes.
Tribal Wars var verkligen inte "bara" ett spel, det var ett sätt att leva.
Tribal Wars anno 2009 skulle inte överleva konkurrensen en vecka ens i dagens samhälle där allt ska gå snabbt, vara tillgängligt och bara fungera som tidfördriv. Det är ett litet antal spelare som har möjlighet och vilja att viga hela sitt liv år TW idag, och med det har spelet ändrat både ur spelarpåverkan och i utveckling av spelet.

Så medan man absolut kan vara konservativ och drömmande blicka bakåt mot tider som var, får man kanske ändå inse att det gyllene skimmer som skymmer sikten är att man mest minns de fantastiska, goda stunderna och glömmer det värdelösa. Nostalgi i all ära, men något nytt som kan tillföra ett spännande moment ska man inte förkasta innan man testat det. Runbyar hade jag en hel del negativa synpunkter på, det ska ärligen medges men Belägringen är genmtänkt på ett helt annat och nytt sätt och har potential till att kunna bli riktigt intressant. Och blir det inte det, så har vi alltid dominansen, hur trist den än är så är det ett fungerande system!
 

hogans

Member
Reaktionspoäng
12
Japp, helt vanlig utan massa nymodigheter, då fick man tänka själv och allt handlade om spelarnas skills o erfarenhet, vet att det är mindre spelarantal numera så det är omöjligt o få uppleva gamla världar längre, det förstår jag, men det var ändå mer att man fick tänka mkt mer, strategiskt mm, runkriget var urusel värld och man får väl ge Belägringen en chans, men det som har blivit dåligt numera är att det är för mkt saker som förstör spelet, vet många gamla medlemmar o även nya som säger att det är värdelöst med Pay2win spelet som tagit över helt, finns folk som sprätter pp som vissa bara kan drömma om, innan man fått akademi finns det konton som har 3-5 byar redan, de behöver inte ens va bra spelare men gått om pp har dom, likadant vid event, vem med normal inkomst har råd att öppna upp allt så man har alla boostrar som erbjuds, antingen får man sno farsans kontokort eller så får man farma ett par världar o sälja resurser, så man får in massa gratis pp, men likadant där, vilka knegare har tid o sitta o farma så mkt så man har ca 25k pp att sprätta på nästa värld, dessa boostrar förstör spelet oerhört då en nuke slår ut 15k spjut, 15k svärd, och 1500 tk , sen lägg till vakttorn, och en knapptryckning för skicka tåg, massa noobvänligt som gör att man inte behöver tänka längre, är detta förbättringar menar du? ;):)
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Japp, helt vanlig utan massa nymodigheter, då fick man tänka själv och allt handlade om spelarnas skills o erfarenhet, vet att det är mindre spelarantal numera så det är omöjligt o få uppleva gamla världar längre, det förstår jag, men det var ändå mer att man fick tänka mkt mer, strategiskt mm, runkriget var urusel värld och man får väl ge Belägringen en chans, men det som har blivit dåligt numera är att det är för mkt saker som förstör spelet, vet många gamla medlemmar o även nya som säger att det är värdelöst med Pay2win spelet som tagit över helt, finns folk som sprätter pp som vissa bara kan drömma om, innan man fått akademi finns det konton som har 3-5 byar redan, de behöver inte ens va bra spelare men gått om pp har dom, likadant vid event, vem med normal inkomst har råd att öppna upp allt så man har alla boostrar som erbjuds, antingen får man sno farsans kontokort eller så får man farma ett par världar o sälja resurser, så man får in massa gratis pp, men likadant där, vilka knegare har tid o sitta o farma så mkt så man har ca 25k pp att sprätta på nästa värld, dessa boostrar förstör spelet oerhört då en nuke slår ut 15k spjut, 15k svärd, och 1500 tk , sen lägg till vakttorn, och en knapptryckning för skicka tåg, massa noobvänligt som gör att man inte behöver tänka längre, är detta förbättringar menar du? ;):)


Jag tror inte det egentligen leder någon vart att diskutera önskedrömmarna om hur det en gång var, ur det perspektivet. Vi har alla unika minnen som gör att man stannar kvar här, så jag tror vi kan nöja oss med att konstatera att det i mångt och mycket var bättre förr även på TW.

Sen är det den ständiga frågan om P2W, den kommer vi aldrig ifrån. Jag kan absolut hålla med om jag betraktar TW som ett nöje, ett tidsfördriv och något jag bara gillar att göra. Det hänger tätt samman med att jag suttit här sen 2009 - min bild av spelet och communityt är väldigt hårt förankrad i spelets glansdagar med världar över massor av kontinenter, 3500 spelare i starten på varje värld och en helt annan, faktiskt mycket roligare och livligare miljö i både spel och forum.

Men det finns en annan sida, och det är kort sagt att saker kostar. Nu kan man intala sig det är min status som CM som tvingar mig att säga det här men jag har sagt samma saker här innan jag var ens med i teamet. Det är nog mer beroende på utbildning och yrke jag ser det ur ett annat perspektiv. Det kostar att hålla igång, driva, underhålla och uppdatera ett spel. Det finns köpbara funktioner som ger dig försprång, men det finns också möjlighet att skaffa dessa utan att lägga orimliga summor. Jag försöker alltid vara och förbli så objektiv det bara är möjligt, så jag spelar bara för att testa - på en annan version, utan några förmåner, eller ens köpta premiumpoäng. Trots att jag är gräsligt inaktiv har jag utan några problem samlat ihop runt 6000 prem på några veckor. Jag investerade förvisso 40-50 kronor i 400 poäng när jag fick ett erbjudaden om 100% extra men jag har ju under tiden även använt av dem. I tid har jag förmodligen under de här veckorna investerar kanske 10 timmar totalt - men då får man komma ihåg att detta är min hobby, mitt tidsfördriv och det jag gör för att slappna av. Det är inte som jag putsat fönster i 10 timmar och morrat som en markatta över mitt öde.

Du tycker en nuke slår ut för mycket deff? Rent generellt finns det fler boostar för deff än för off, så jag vet inte riktigt hur det här går ihop? En boostad off mot en by utan någon boost överhuvudtaget? Det låter ändå märkligt, det kan säkert stämma men jag funderar på om det är nåt annat som spelat in där för det låter lite väl häftigt?

För att summera och avsluta med din fråga om förbättringar. Ja, jag ser många av de sakerna du kanske ser som dåligt som förbättringar. Jag uppskattar möjligheten att inte hålla på med rekryteringsskript, att få pip i mobilen vid inkommande, att kunna begära in deff istället för att sitta tid och räkna och skicka, och en massa andra saker som gör att jag, helt ensam utan CO, kan vara med i spelet utan att platta ut min näsa ytterligare genom att ha en skärm i ansiktet 24/7. Jag tycker möjligheten att skicka snabba tåg är lika bra den finns i spelet eftersom alla ändå skickade dem så snabbt utan - de stackare som tack vare bristande kunskap, övning eller tekniska problem INTE fixade det bör inte vara några bekymmer att plocka ner ändå - vet du hur man gör så spelar den här funktionen ingen roll överhuvudtaget för resultatet. Vet man inte hur man gör utan den, så lär inte funktionen rädda dig nån längre stund. Det är samma sak med Vakttornen. Och för den delen med Kyrkor. Vet du vad du gör, är dina byar religiösa - men har du inte koll så kommer inte ens en kyrka i varje by rädda dig.

Jag tror inte problemet i sig är att dessa sakerna är noobvänliga. Jag tror problemet snarare ligger i att vi inte hunnit lära oss den fulla potentialen av olika strategier med t.ex. Vakttornet än. Gissningsvis är en helt ny spelare mer benägen att sätta sig och fundera ett par hundra timmar över olika möjligheter med ett vakttorn, än vi är som redan vet hur allt funkar och mest saknar en tid då det inte existerade...
 

DeletedUser

Guest
Det har inte blivit mer noobvänligt, det kanske var tänkt att bli det men det har slagit åt helt fel håll. Vakttornet gör inte så att nooben får lättare att överleva, det gör så att nooben ALDRIG kan göra skada på en duktig lirare, vakttornet gör den duktiga liraren odödlig. Jag brukar beskriva vakttornet som att cykla med stödhjul. Barn med stödhjul trillar ändå men den vuxna som cyklar med stödhjul behöver vara mentalt handikappad eller full för att välta.

Jag har inte hållit med tidigare kring att deffen är starkare än off. Jag står för att jag tycker att offen är starkare, kanske inte rent generellt men hur starkt det kan bli om man sätter manken till.

På v45 har jag 3st byar som har kombon av goda skördar+10%bonusby i farm+ minst 9% befolkningsflagg. Jag har faktiskt till och med 10% befolkningsflagg. Detta ger en nuke på 32k pop eftersom befolkningsbonusar inte adderas utan multipliceras med varandra. Alltså 1.1*1.1*1.1. Attack+försvarsbonusar adderas. 30+15+10+5 tex (paladin, svärd/spjut bonus, svärdbonus, stambonus.

Paladinen har en murbonkare som är lite väl op. Näst intill hur deffad byn är så kommer du dra ner muren. Alla vet att när muren är nollad är det dyrt att försvara byn. Mina 3st 32k pop byar med fullfräsade offbonusar, med murbonkarpaladin tajmade drar ner muren på nästan vilken by som helst. Och sen har jag "vanliga" goda skördar byar som springer in med 8-10% attackflagg, även de med fullfräsade paladiner. SHEL som vi möter är bra, men deffen för att försvara sig mot det finns inte på konton med 200k poäng.

På v43 hade jag 10st fullmaxade offpaladiner, 30st goda skördar i frontläge (några egna, några tagna från stamkollegor som snällt boostade med goda skördar för att stärka fronten), flaggor fixade (lånade m.m) för att ha minst 8% befolkning. Att slå 3ggr i rad på front med 10st fullmaxade offpaladiner från goda skördar byar går igenom vilken väldeffad front som helst, eftersom murförsvaret är max 15% och murbonkaren är 30%.

Med det sagt. Det går att fucka systemet mer med off. Off är starkare om man lägger energin, vilket man gör.

Det är också en av sakerna som förstör det för nyare spelare som inte har en långsiktighet nog att bygga upp ett konto. De kommer bli överkörda något jävulskt och då är det inte kul längre. När flaggorna också gör att den mer erfarna spelaren rekryterar 5-10% snabbare än dig, får 5-10% mer ress än dig, slår 1-5% hårdare än dig, försvarar sig 1-5% bättre än dig, präglar 5-10% billigare än dig.. Du startar, som ny spelare, med någon slags antihandikapp. Det är alltså enklare än någonsin att vara en erfarnare spelare. På en världsstart händer det att jag rushar mig till 5 byar, slår på 17-18% ressflaggor, åtnjuter 15% boostad ress från paladinen, har 20% ress från prem, slår på kh och lutar mig tillbaka kaffedrickandes för att nu behöver jag inte göra mer alls, kh kommer att totalt smälla ut alla andra tack vare att jag har snitt 46% ressbonus i byarna (baserat på att jag har 3st 15% extra ress paladiner vid 5 byar, vilket man har). Nyare spelare, kanske kan lyckas få 15% i snittress. Lägg där till att jag är betydligt mer resurseffektiv än dem. Vad ska de göra? Om något ska väl nyare spelare starta med en handikapp.


När det kommer till att sakna den gamla tiden. Trots allt som jag anser förstört diverse aspekter av spelet, tk har blivit förstörd, bågar har försvagats (jag gillade bågar :( ) event som kramar ut mer och mer av spelare, (seriöst senaste adlarnas marknad kan ju ta sig i röven, borde finnas en maxgräns på hur mycket man kan prema alla event..) så anser jag spelet mer användarvänligt nu än tidigare. Jag var med då, på v1 på v2 och näst intill alla väldar som kom efter på ett eller annat sätt.

Nu snackar man om att ett konto är farligt baserat på hur många cos man har. "åh det sitter fan 4 spelare på det kontot, lifsfarligt."
Då snackade man om hur många kö en och samma spelare hanterade "fan supernova köar ju halva fronten mot tkortr, vilken jävla stjärna".

Kom ihåg att du satt med 1000 byar, det tog fan tid och energi att flytta alla nukes. Det tog tid att deffa upp, det fanns ingen KH så du fick bygga alla byar för hand, alla murar etc. Att plocka barbs för att klustra var döden och det tog månader för att få upp skiten, för man nötade igenom by för by (utan några som helst snabbtangenter). Alla hade inte script, massrekryteringsscript var inte en självklarhet, framför allt inte i början, då fanns det inte. Allt tog sån jävla tid, tid som bara löses automatiskt idag. Sånt som faktiskt är onödigt att behöva göra. Allt nötande är borta.

Krigen var större, att sitta med fler än 1 tåg inkommande per by hörde inte till vanligheterna men det hände då och då. Man förstörde sina liv totalt om man ville ligga på topp. På tal om supernova så låg vi i ett tag i samma krig, mot samma stam, i ett oerhört underläge. Det nötades så konstant att jag till slut lyckades få amnesti från motståndarstammen bara för att få sova en vecka i sträck. För det fanns fan inget nattskydd att luta sig tillbaka mot.

Vid starterna fanns kölistor i alla toppstammar, så att man kunde via kö sitta och konstantfarma, vilket var praxis och nödvändigt för att lyckas då. Inställningarna nu har gjort en inaktivare start möjlig (tacka fan för det).

Nä jag köper inte "bättre förr". Jag var där, jag spelade på en hög nivå redan då och det var bara jobbigt. Timmar lades åt att bara nöta, svettig och finnig framför en dator. Minst liv vann, kunde man säga. Nu sköts allt nötande åt dig medan du kan ägna dina aktiva timmar åt att planera kontouppbyggnad, tajma, skapa diplomatiska band, snacka gött med din stam, skratta, skämta, snacka skit om motståndare, träffas irl, ta en öl osv. Det är en mindre communety men fan den är bättre.
 
Senast redigerad av en moderator:

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Så här lite som en eftertanke, kan jag avslöja att det finns många (och då menar jag verkligen många) spelare, som faktiskt inte "gör rätt" med t.ex. Vakttornet.
Det är precis som med kyrkorna - det sitter spelare som spelat i massor av år och ändå, trots att man uppfattar det som 100% självklart och naturligt, har dessa spelare en kyrka i varje by, byar helt utan kyrkor och förstår inte varför deras trupper dör, eller varför andra har mycket mer trupper.

Inte för jag för statistik eller sitter och kollar efter det, men man registrerar de här sakerna som ett "fel" när man felsöker något annat och det är förbluffande många som verkar missuppfattat de här strategiska byggnaderna helt. Det finns konton med 10 byar och 10 Vakttorn. Jag har svårt att se hur man får en fördel av det...
 
Topp