Dörr på forumet?

DeletedUser

Guest
Så länge dörren till kylskåpet fungerar är jag nöjd. Den är vit, förresten.
 

DeletedUser

Guest
Så länge dörren till kylskåpet fungerar är jag nöjd. Den är vit, förresten.

Min vita dörr fungerar inte.

Dock har jag nu räknat ut varför Wallin skrev fel i ämnesrubriken. Se nedan spoiler.
64940_479705324282_583964282_6801305_5169084_n.jpg


antag: hest är ett tal

hest/2= 0.5hest
 

DeletedUser

Guest
Så länge dörren till krogen är öppen så är jag nöjd:cool:
 

PokerMyra

Active Member
Reaktionspoäng
0

Anledningen till att det är dörr på forumet är för att man inte får skriva saker som:

En dörr (av fsv. dyr) är en rörlig vertikal skiva som används för att tillsluta en öppning mellan två angränsande rum eller exempelvis mellan in- och utsidan på ett skåp.[1] En port är en större öppning som används som ingång till byggnad, men kan också syfta på den dörr som används för att tillsluta portöppningen.

Dörrar har funnits lika länge som man har haft hus eller någon form av inhägnad eller avgränsning. De tidigaste historiska förekomsterna är i målningar i egyptiska gravar, där de visas som enkla eller dubbla dörrar, gjorda av ett enda stycke trä. Klimatet i Egypten är väldigt torrt och man behövde inte oroa sig för att dörren skulle bli skev. I andra länder var man tvungen att bygga på dörren på ett annat sätt och enligt Vitruvius gjorde man detta genom att sätta plankor på långsidorna och kortsidorna av dörrstycket. De äldsta dörrarna var gjorda av trä, de i Salomos tempel gjordes av olivträd som var snidat och överdraget med guld (1 Kungaboken 6:31-35). Dörrarna som omtalas av Homeros var överdragna med silver eller mässing. Vanliga träslag att använda var förutom oliv, alm, ceder, ek och cypress.

450px-Bjalbo_kyrkport.jpg

Dörr på Bjälbo kyrka från 1100-talet.

Där kan du se vad en dörr är
 
Topp