Barbadlingsblock

Tophee

Member
Reaktionspoäng
9
Då detta inte är något jättekomplicerat förslag håller jag mig kortfattad.

Ha en värld med settings där det är omöjligt att adla en barbarby. Blocka funktionen att kunna adla en barbarby men man ska fortfarande kunna anfalla dem med adelsmän för duckningssyfte. Barbarer ska fortfarande finnas på världen såklart, bonusbyar är ju ingen idé här då de ändå inte kan adlas. (Visst extra ress bonusar är la soft om man farmar men helt onödigt enligt mig)

Detta skulle helst kombineras med inaktivering med premiumfunktioner som börsen och halvering. Halvering är en smaksak men börsen skulle definitivt vara inaktiverad.

Varför?
Själv började jag på tribalwars då det var lite av en norm att man inte adlar barbs, de som adlade barbs va de så kallade noobsen. Tyvärr, tycker jag och säkert många andra, har denna norm nästan helt raderats ut och barbadling har blivit vardag för alla stammar.

Själv tycker jag också det är tråkigt att den som är beredd att slänga mest pengar på ett onlinespel, där alla åldrar spelar med olika privilegier, skulle ha en inverkan på spelets utgång. Jag vet att Innogames största källa till inkomst från TW är att folk köper premiumpoäng men en värld utan mängdköp borde ju inte rubba ekonomin.

Grundtanken är enkel och jag hoppas bara tillräckligt många håller med mig då det hade varit roligt att utföra det som experiment på en värld i framtiden.

Mvh
Tophee
 

DeletedUser

Guest
Låter fantatiskt. Saknar också dagarna då barbadling man gjorde i yttersta nödfall!
 

Tophee

Member
Reaktionspoäng
9
Uppdaterar med barbblocken.
Det händer ju att spelare gråar efter för hårt motstånd eller bara brist på tid. Detta kan då skapa stora glapp på världen gentemot vad det kanske redan är. En idé här är att blocken gäller barbs under en viss poäng. Förslagsvis samma poäng som barbsen automatiskt byggs till.
 

DeletedUser

Guest
Tycker vi plockar bort en del av tribalwars som strategispel när vi väljer att ta bort adling av barbs. Är själv en frekvent barbadlare när det kommer till uppbyggande av kontot för att jag är väldigt noga med vart jag vill ha mina offbyar i förhållande till deffbyar, vart jag vill ha klustrat och hur klustrat jag vill ha det. Barbs öppnar upp en ohygglig fördel geografiskt på tw och skulle det stängas tar vi bort en del av tänket i tw. Tycker redan tw har gjort det för lätt för folk som "bara gör och vägrar tänka" med att visa tiderna man landar, skapa kh osv. Snart blir tw inte ens ett strategispel ifall vi skall fortsätta i denna bana.
 

DeletedUser

Guest
Problemet som jag ser med barbadling som inte existerade förut var att de extra premiumfunktionerna inte fanns då. Spelet och framförallt starterna är praktiskt taget omöjliga att följa med på nu eftersom det finns för många konstgjorda sätt att växa på där varken aktivitet eller hårt jobb lönar sig.

Nu säger jag inte att det är någon som helst problem med att adla barbs och prema upp dem. Det är en strategi som alla andra, problemet är att den är på tok för overpowered. Att adla barbs förut innebar att du hade mellan 20-30 dagar innan den var användbar. Tror mallen jag använt senaste världarna bygger upp barbs till 8.5k på 28 dagar give or take. Det är en acceptabel tid för en så pass enkel adling som det faktiskt är. Idag kan maxa dina mines, köpa resurser för det, adla 2-3 barbs för att sedan pusha upp dem med res från mainbyn och på så vis ha 4 nya medelstora byar på ett dygn.

Bara på v32 kan vi se hur stort problemet med barbadling i kombination med premfunktionerna är. Vi på Tobaco har inte spenderat mer än 2.5-3k prem på världen och jag tvivlar på att det är fler än 2 spelare som farmat mer än oss totalt hittills (varit så sedan dag 1 av världen). Ändå har vi inte haft en chans att kunna hålla samma tempo som till exempel ARE U KIDDING ME eller AbeLias höll i starten och ändå vet jag att vi farmat betydligt mer och troligen är aktivare än båda dessa konton. Nu har vi på tobaco iof hållet en fruktansvärt hög aktivitet i starten.

Som sagt, lägger ingen personlig värdering i det här men jag ser ett växande problem i och med detta och det är att det inte finns någon motsvarande strategi som kan slå ut denna. En sidenote är att vi faktiskt också har köpt adlar. Skulle vi på tobaco valt att inte köpa adlar skulle vi troligen inte heller kunnat ta plats som vi gjort just nu. Vi blev alltså näst intill tvingade till det för att kunna följa med toppen som vi ändå är vana vid att göra.

Så resultatet av alla premiumfunktioner och barbadling på samma värld är att man helt enkelt tar bort uppskattningsvis 60-70% av världens spelare att ha en chans på topp placeringarna.
 

henrik338

GuideGud
Reaktionspoäng
40
Men, istället för och säga att de "dåliga" ska bli nerfade genom och säga "Nä, ni får inte adla döda byar. Ni ska försöka adla aktiva spelare, lycka till" Så ger ni ju en stor buff till de bättre spelarna.

Lek med tanken tohpee, att du nu ska möta mig och abel i en 2v2. Hur enkelt hade du haft det och ta byar av oss tror du? Nu är detta ett extremt exemple, men jag hoppas det framgår med vad jag menar.

Jag brukar mer ofta än inte spela för de som är sämre. Där är det en otroligt viktig strategi att kunna utnyttja övertaget i spelare man har mot den bättre sidan. Fan, skulle ja få välja ut ett dream team på 20 pers, hur jävla omöjligt skulle de inte va för 20 randoms och slå oss? 100 randoms om de måste försöka adla byar av oss för att tjäna något. De är liksom inte möjligt för de som inte kan adla en aktiv spelare att kämpa om en vinst utan att få adla döda byar.

Men får jag leda 100 spelare mot 20, då kan ja säga "adla alla barbs och bara ligg på försvar" så kommer vår tyngd tillslut övervinna de bästa. Fungerade ju världigt bra på v29, även om jag aldrig fortsatte där. Tillslut vann massan mot eliten. De hade aldrig hänt om barbarerna varit offlimit.

Köper att prem funktionerna gör världar väldigt orättvis, men skulle de förändra något? Skulle ju endast odla fram möjligheten att köpa soldater & plötsligt är vi framme vid en punkt där du definitivt kommer känna av det.
 

hybrid93

Member
Reaktionspoäng
11
Men, istället för och säga att de "dåliga" ska bli nerfade genom och säga "Nä, ni får inte adla döda byar. Ni ska försöka adla aktiva spelare, lycka till" Så ger ni ju en stor buff till de bättre spelarna.

Lek med tanken tohpee, att du nu ska möta mig och abel i en 2v2. Hur enkelt hade du haft det och ta byar av oss tror du? Nu är detta ett extremt exemple, men jag hoppas det framgår med vad jag menar.

Jag brukar mer ofta än inte spela för de som är sämre. Där är det en otroligt viktig strategi att kunna utnyttja övertaget i spelare man har mot den bättre sidan. Fan, skulle ja få välja ut ett dream team på 20 pers, hur jävla omöjligt skulle de inte va för 20 randoms och slå oss? 100 randoms om de måste försöka adla byar av oss för att tjäna något. De är liksom inte möjligt för de som inte kan adla en aktiv spelare att kämpa om en vinst utan att få adla döda byar.

Men får jag leda 100 spelare mot 20, då kan ja säga "adla alla barbs och bara ligg på försvar" så kommer vår tyngd tillslut övervinna de bästa. Fungerade ju världigt bra på v29, även om jag aldrig fortsatte där. Tillslut vann massan mot eliten. De hade aldrig hänt om barbarerna varit offlimit.

Köper att prem funktionerna gör världar väldigt orättvis, men skulle de förändra något? Skulle ju endast odla fram möjligheten att köpa soldater & plötsligt är vi framme vid en punkt där du definitivt kommer känna av det.

bra skrivet henke :)

tror även att om man tar bort barbar-adling så kommer världarna vara så små att det skulle vara skit tråkigt..
 

DeletedUser

Guest
Fast världarnas storlekt påverkas just inte av att man inte kan adla barbs? Det enda som påverkas är kontonas storlek på världen.
 
Topp