Bättre eller sämre än förr (Snackar v2 här)

DeletedUser

Guest
Jag tänkte logga in på mitt gamla nick och skriva men det var visst fortfarande bannat.
Dags att häva den bannen, forumschef Nova? :)
TW var för mig mest ett underhållande forum. När det dog var det enklare att ta sig ur klickhypnosen.
/SirBrobeck
 

TheGodOfWar

Member
Reaktionspoäng
2
För min del, så var tribal wars betydligt mer underhållande, både som spel och forum för ett par år sedan.

Vad har då förändrats till det sämre?

Till skillnad från många, som rankar premiumfunktioner, nattskydd etc som klara nedgraderingar utav spelet. Så håller jag inte med, jag gillar den nya dimensionen och möjligheten att faktiskt få sova om nätterna, utan att behöva vara allt för orolig. Så jag vill därför ta upp två kärnämnen, som är essentiella enligt mig i ett sånt här sammanhang, moral och respekt.

Moralen i svenska commuinitiet är helt annorlunda nu, jämfört med en enkel återblick säg två till tre år bakåt i tiden, vi pratar nu 2010 och längre bak egentligen. På tiden betydde moral att faktiskt inte klanka ner på andra, över deras kunskapsbrist, att hjälpa nybörjare att försöka slussas in i tänket hur det är att kriga, hur det är att snipa, tagga inkommande etc. Idag finns inte den hjälpsamheten gentemot varandra på samma sätt, tonen är råare och vokabuläret ett helt nytt, kanske en bieffekt av ett moderniserat språk - eller rent utav en förändring utav acceptans, från moderatorer och administratörer? Jag minns speciellt en moderator, vid namn Alex (som även var forumschef, på den tid jag började spela tribal wars), som i princip aldrig tillät ett sånt här rått vokabulär föras ute på forumet, utan att man fick replissalier för opassande språkanvändning.

Nu tog jag även in vissa utav aspekterna i innebörden utav ordet respekt. Att respektera varandra, trots att man stod på motsatt sida ute på slagfältet. Att respektera att alla spelare inte var lika involverade i konsten att kriga, i konsten att föra sig med ett acceptabelt språk, t.ex. dyslexi m.m. Återigen, handlar detta om antingen ett modernt samhällstänk, eller handlar det helt enkelt om att dagens spelare tappat innebörden utav det viktiga lilla nyckelordet, respekt?

Nu har jag gjort en väldigt grov generalisering, utav min bild av hur forum samt in-game attityder förändrats, i mitt tycke, till det sämre. Jag skrev i min nyårskrönika om detta som ett sidospår till rapporteringen utav hur världarna har fortlöpt under det gågna året och till min förvåning, ser jag en nästintill råare attityd kontra 2012.

Att jag sedan tyckte spelet var roligare förut, med mer intressanta krig, mindre gangbang och mer diplomati som spelade in, istället för att tävla om vem som kan backstabba sina allierade flest antal gånger i en värld. Detta tror jag dock beror på att målgruppen idag, är betydligt yngre och "omognare" än vad det var för ett par år sedan, när en snittålder låg på en bit över 20 år, och inte runt 17-18 som det verkar göra i dagsläget, baserat på den ålder spelare utger sig för att vara.

Kort och gott, det går göra spelet roligt och spelvärt igen, men det krävs en gemensam insats för att förändra tänket, attityden, moralen och återinföra den gamla tw-etiken. När ett avtal var just, ett avtal, och inte ett bevis på att jag har legitimt skäl att backstabba den stammen så fort jag känner det passar mig bäst.
 

GrisSlaktaren

Member
Reaktionspoäng
0
För min del, så var tribal wars betydligt mer underhållande, både som spel och forum för ett par år sedan.

Vad har då förändrats till det sämre?

Till skillnad från många, som rankar premiumfunktioner, nattskydd etc som klara nedgraderingar utav spelet. Så håller jag inte med, jag gillar den nya dimensionen och möjligheten att faktiskt få sova om nätterna, utan att behöva vara allt för orolig. Så jag vill därför ta upp två kärnämnen, som är essentiella enligt mig i ett sånt här sammanhang, moral och respekt.

Moralen i svenska commuinitiet är helt annorlunda nu, jämfört med en enkel återblick säg två till tre år bakåt i tiden, vi pratar nu 2010 och längre bak egentligen. På tiden betydde moral att faktiskt inte klanka ner på andra, över deras kunskapsbrist, att hjälpa nybörjare att försöka slussas in i tänket hur det är att kriga, hur det är att snipa, tagga inkommande etc. Idag finns inte den hjälpsamheten gentemot varandra på samma sätt, tonen är råare och vokabuläret ett helt nytt, kanske en bieffekt av ett moderniserat språk - eller rent utav en förändring utav acceptans, från moderatorer och administratörer? Jag minns speciellt en moderator, vid namn Alex (som även var forumschef, på den tid jag började spela tribal wars), som i princip aldrig tillät ett sånt här rått vokabulär föras ute på forumet, utan att man fick replissalier för opassande språkanvändning.

Nu tog jag även in vissa utav aspekterna i innebörden utav ordet respekt. Att respektera varandra, trots att man stod på motsatt sida ute på slagfältet. Att respektera att alla spelare inte var lika involverade i konsten att kriga, i konsten att föra sig med ett acceptabelt språk, t.ex. dyslexi m.m. Återigen, handlar detta om antingen ett modernt samhällstänk, eller handlar det helt enkelt om att dagens spelare tappat innebörden utav det viktiga lilla nyckelordet, respekt?

Nu har jag gjort en väldigt grov generalisering, utav min bild av hur forum samt in-game attityder förändrats, i mitt tycke, till det sämre. Jag skrev i min nyårskrönika om detta som ett sidospår till rapporteringen utav hur världarna har fortlöpt under det gågna året och till min förvåning, ser jag en nästintill råare attityd kontra 2012.

Att jag sedan tyckte spelet var roligare förut, med mer intressanta krig, mindre gangbang och mer diplomati som spelade in, istället för att tävla om vem som kan backstabba sina allierade flest antal gånger i en värld. Detta tror jag dock beror på att målgruppen idag, är betydligt yngre och "omognare" än vad det var för ett par år sedan, när en snittålder låg på en bit över 20 år, och inte runt 17-18 som det verkar göra i dagsläget, baserat på den ålder spelare utger sig för att vara.

Kort och gott, det går göra spelet roligt och spelvärt igen, men det krävs en gemensam insats för att förändra tänket, attityden, moralen och återinföra den gamla tw-etiken. När ett avtal var just, ett avtal, och inte ett bevis på att jag har legitimt skäl att backstabba den stammen så fort jag känner det passar mig bäst.

Precis det som kretsat i mitt huvud det senaste året. Moralen är för låg och nybörjare får inte en chans att komma in i spelet. Merge överallt och alla förråder alla. Men som du nämner är spelarna mycket yngre idag och har inte samma respekt som majoriteten av spelarna förr. Blir inte lika roligt att spela tycker jag tyvärr och det är en av anledningarna till att TW tappar så många spelare.

//GS
 

DeletedUser

Guest
Tråkigt att respekten för varandra ska ha gått nerått, uppskattade att man kunde sitta o snacka med sina fiender och ge varandra beröm för ett väl utfört försvarsarbete även fast det kanske inte handlade så mycket om skills utan mest att stacka trupper.

Man kunde vara schysst mot folk även fast dom inte var eliten så att säga, var aldrig någon elitlirare men känner ändå att man hade respekt för att man aldrig gav upp och köttade på oavsett vad som hände, om det har försvunnit är TW världen mycket fattigare i mina ögon.

Ska köra på i v21 nu och se vad som händer...
 

DeletedUser

Guest
haha Tjena Nallekalle min gamla ärkefiende.... jo jag kommer ihåg våra långa samtal trots vi var fiender. Var ingen pajkastning, eller okvädingsord utan respekt och krigshandlingar så som det skall vara... då man KUNDE prata med en annan spelare oavsett vilken stam, vän eller fiende. Vi kanske ses igen på slagfältet ;)
 

DeletedUser

Guest
Dags att häva den bannen, forumschef Nova? :)
/SirBrobeck

Föreslår att du gör som andra gjort i din situation - skicka det som ett ärende till supporten så tar vi upp det till diskussion i spelledningen.

Med risk för att upprepa nåt jag skrivit i en annan tråd, så har jag en fundering på varför det blivit så mycket tuffare attityd än det var tidigare. TGOW ställer frågan "Vad har då förändrats till det sämre?". Jag tror frågan är snedriktad, jag ser försämringen som en konsekvens av förändringen, eftersom jag vägrar tänka i banor där förändringar måste vara synonymt med försämringar. Jag tycker den övergripande frågan är Vad har förändrats och varför har det blivit sämre?

Som en av de spelare som slogs för att det skulle skapas ett endgame, så servrarna inte skulle pågå för alltid, skäms jag lite för att säga jag tror det beror på det. Men så är det i alla fall. Förr spelade man bara, för att kriga, ha skoj och gärna vinna krigen. Nu spelar man för att vinna servern. Att stänga servern och vinna, var ingen tanke som existerade "förr" - då vann man krigen. Att merga sig till att vinna servern var inget man gjorde, för man vann inte servrar. Idag vill spelarna vinna hellre än de egentligen vill spela. Därför tar man in ett gäng kompisar på sitt konto, så slipper man spela 24/7 och kan vinna ändå.

Jag har svårt att se det går att motverka, eller förändra den allmänna attityden. Kanske en tanke kunde vara att försöka hjälpa de nya spelarna som dyker upp att få "rätt" attityd, genom att lära dem spela. Problemet är bara att en stam skapad för det syftet skulle åka på kompanistryk av alla de nya elitspelarna som bara vill kalla sig vinnare. Men jag är inte rädd för stryk, så jag är på om någon kan tänka sig ett sånt projekt :)
 

DeletedUser

Guest
haha Tjena Nallekalle min gamla ärkefiende.... jo jag kommer ihåg våra långa samtal trots vi var fiender. Var ingen pajkastning, eller okvädingsord utan respekt och krigshandlingar så som det skall vara... då man KUNDE prata med en annan spelare oavsett vilken stam, vän eller fiende. Vi kanske ses igen på slagfältet ;)


Tjena keyser :D ja det var trevliga tider det :) Skulle se fram emot ett möte på slagfältet enormt, oavsett om det vore som fiender eller vänner.
 

DeletedUser

Guest
Föreslår att du gör som andra gjort i din situation - skicka det som ett ärende till supporten så tar vi upp det till diskussion i spelledningen.

Med risk för att upprepa nåt jag skrivit i en annan tråd, så har jag en fundering på varför det blivit så mycket tuffare attityd än det var tidigare. TGOW ställer frågan "Vad har då förändrats till det sämre?". Jag tror frågan är snedriktad, jag ser försämringen som en konsekvens av förändringen, eftersom jag vägrar tänka i banor där förändringar måste vara synonymt med försämringar. Jag tycker den övergripande frågan är Vad har förändrats och varför har det blivit sämre?

Som en av de spelare som slogs för att det skulle skapas ett endgame, så servrarna inte skulle pågå för alltid, skäms jag lite för att säga jag tror det beror på det. Men så är det i alla fall. Förr spelade man bara, för att kriga, ha skoj och gärna vinna krigen. Nu spelar man för att vinna servern. Att stänga servern och vinna, var ingen tanke som existerade "förr" - då vann man krigen. Att merga sig till att vinna servern var inget man gjorde, för man vann inte servrar. Idag vill spelarna vinna hellre än de egentligen vill spela. Därför tar man in ett gäng kompisar på sitt konto, så slipper man spela 24/7 och kan vinna ändå.

Jag har svårt att se det går att motverka, eller förändra den allmänna attityden. Kanske en tanke kunde vara att försöka hjälpa de nya spelarna som dyker upp att få "rätt" attityd, genom att lära dem spela. Problemet är bara att en stam skapad för det syftet skulle åka på kompanistryk av alla de nya elitspelarna som bara vill kalla sig vinnare. Men jag är inte rädd för stryk, så jag är på om någon kan tänka sig ett sånt projekt :)

Varför inte starta då en värld där dessa "typer" missgynnas så som att inga barbs spawnar, inte heller växer. Inga bonusbyar och sånt tjafs....Trupphastighet osv kan man bolla med...Skapa en värld där krig är huvudsyftet och inte vem som kan farma mest genom barbs. Där en taktisk uppstart är ett måste. Flera väl smorda diplomater för sin stam så långt det går och bedriver diplomati med "yxa eller penna". Sen se till att man får max ha 25 spelare/stam. Sen kanske t o m inför att man får max lämna eller ansluta till en stam 2 ggr/år.....
 

DeletedUser

Guest
Hallå alla gamla rävar, kul att se er, vänner som fiender! Jag fick mig ett plötsligt ryck häromdagen och surfade in på TW och passande nog hade värld 22 dragit igång nån dag tidigare så jag loggade på. Vi får väl se vad som händer, kanske får man feeling och hamnar i det eviga klickandet igen. Har suttit och läst igenom gamla v2 trådar och skrattat gott, fan va kaxig jag va! lite så jag skäms emellanåt :) Men härliga tider va de, när vi i BringT skapade kaos på v2 och framför allt forumet :D

Pelleswe= Per Berg? minns jag rätt då eller e jag helt ute å cyklar?
 

Shamaninan

Member
Reaktionspoäng
0
Jag måste säga att det var bättre förr tyvärr.

Finns fortfarande kvar en del av det roliga i spelet. Men som några säger så är det inte samma schysta ton som det var på v2 och v3. Fiender kunde bli vänner och kriga utan att skriva fula ord och påhopp. Men tyvärr förändrades väl detta redan på v2. Men man får vara noga med att visa att det inte är okej på de nya världarna så kanske kanske kan det bli som på den gamla goda tiden.
 

DeletedUser

Guest
En massa nonsens om att det var bättre förr

Detta var imponerande långt ifrån sanningen.
v2 var väl ändå den fulaste världen någonsin (större delen av världen gick grå pga detta) Och adminen Alex som du väljer att fögylla satt och skapade fejkkonto i forumet för att häckla spelare och personer han inte tyckte om.
Ännu ett argument för att "det var bättre förr" grundas i amnesi
 

Shamaninan

Member
Reaktionspoäng
0
Detta var imponerande långt ifrån sanningen.
v2 var väl ändå den fulaste världen någonsin (större delen av världen gick grå pga detta) Och adminen Alex som du väljer att fögylla satt och skapade fejkkonto i forumet för att häckla spelare och personer han inte tyckte om.
Ännu ett argument för att "det var bättre förr" grundas i amnesi

På ett sätt håller jag med dig. Det började på v3 och gick över till v2 en del, och där började attityden förändras, men det är inte som idag utan då var det bara några få som hade den attityden som är i dagens läge.
 

DeletedUser

Guest
Detta var imponerande långt ifrån sanningen.
v2 var väl ändå den fulaste världen någonsin (större delen av världen gick grå pga detta) Och adminen Alex som du väljer att fögylla satt och skapade fejkkonto i forumet för att häckla spelare och personer han inte tyckte om.
Ännu ett argument för att "det var bättre förr" grundas i amnesi

Lirade själv i MR och där var det alltid viktigt att vi hade bra attityd mot alla på servern, något jag förde över till v4 med Lilja och ÖL vilket var jävligt framgångsrikt så för min del var den tiden väldigt bra om man tänker på hur vi skötte oss mot varandra.

Kommer också ihåg Alex's admin abuse men det är 1 person och något som kan hända nu också om det är så...aja jag har hoppat på v22 nu då jag gillade de settingens bättre än v21 (förutom den idiotiska kyrkan) :p ses där lirar under nicket kexfabriken.
 

DeletedUser

Guest
Lirade själv i MR och där var det alltid viktigt att vi hade bra attityd mot alla på servern, något jag förde över till v4 med Lilja och ÖL vilket var jävligt framgångsrikt så för min del var den tiden väldigt bra om man tänker på hur vi skötte oss mot varandra.

Kommer också ihåg Alex's admin abuse men det är 1 person och något som kan hända nu också om det är så...aja jag har hoppat på v22 nu då jag gillade de settingens bättre än v21 (förutom den idiotiska kyrkan) :p ses där lirar under nicket kexfabriken.


Du är allmänt känd som jävligt Reko och har alltid varit det, så att du hade en annan bild av världen och trevliga disskussioner med folk på servern tvivlar jag inte en sekund på. Men jag kan inte säga att du representerar den typiska v2 spelaren.

Inte heller Alex representerar den typiske adminen men jag kommenterade just honom för att han framhävdes som det positiva exemplet på hur soft v2 var.

Puss
 

MaxenBraxen

Member
Reaktionspoäng
0
Började spela på v22 för någon dag sedan och det slog mig hur liten världen var, vart har alla spelare tagit vägen?
Saknar gamla TW faktiskt. Därför jag loggade in igen :p

Kul att se v2 spelare här, vet inte om någon kommer ihåg mig ^^
 

Lawliet

<span style="color:#008080; font-weight: bold;">Vi
Reaktionspoäng
3
Började spela på v22 för någon dag sedan och det slog mig hur liten världen var, vart har alla spelare tagit vägen?
Saknar gamla TW faktiskt. Därför jag loggade in igen :p

Kul att se v2 spelare här, vet inte om någon kommer ihåg mig ^^

Det är nog för att värld 22 kom så snabbt efter v21 som den är så liten... v21 är ju en rätt stor värld enligt mig.
 

DeletedUser

Guest
Bättre förr. bara massa premades förr kunde man skappa en stam med randoms och få dem top 10 och förr hade top 30 stammarna 2 miljoner
 
Topp