Attack tips?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser

Guest
Undrar om någon kan bidra med lite tips i attack och försvar. Har ej attackerat så mycket och undrar vad jag bör ha i försvar och va jag bör attackera andra byar med.



Jag har ca. 5000 poäng
 

Rutkowski

Member
Reaktionspoäng
1
Med så mycket poäng så skulle jag ha typ 2000 spjut, 2500 svärd, 1500 båge, och sen fylla på med 1250-1500 yxor och 750-2000 lätta och kanske 250-500 beridna.

Detta är om du inte är i krig för stunden eller har något annat direkt uppenbart hot.
 

DeletedUser

Guest
Med så mycket poäng så skulle jag ha typ 2000 spjut, 2500 svärd, 1500 båge, och sen fylla på med 1250-1500 yxor och 750-2000 lätta och kanske 250-500 beridna.

Detta är om du inte är i krig för stunden eller har något annat direkt uppenbart hot.

Hmm, så du tycker att en by med 5000 poäng ska ha 6000 trupp i försvar i olika kvantiteter plus en 4000 till i attackstyrka eller?

Vad tycker du att en by med lägre poäng ska ha?
 

DeletedUser

Guest
Hmm, så du tycker att en by med 5000 poäng ska ha 6000 trupp i försvar i olika kvantiteter plus en 4000 till i attackstyrka eller?

Vad tycker du att en by med lägre poäng ska ha?

Det beror helt på vilken typ av spelare du är. Vilka satsar mer på poäng som får folk att tänka om innan de attackerar... Medans spelare som jag bygger hellre upp en stark deffensiv armé så man senare kan växa sakta men säkert.

Som sagt: poäng skrämmer men om motståndaren väl bestämmer sig för att anfalla gör de inte så mkt nytta.

Om man har mkt deff trupper är det ganska smart att låta moståndaren scouta först och ändra sig.
 

Beyond the Grave

New Member
Reaktionspoäng
0
Först och främst bör du ha bestämt vad för taktik du vill köra med. Du kan använda bara offensive trupper, eller blandat defensiva/offensiva (givetvis kan man ju köra bara defensiva trupper, men det är så patetiskt att jag ignorerar det alternativet)

Om du anser att du är väldigt akitv, och inte har allt för aggresiva grannar kan du köra väldigt offensivt. Jag tänker inte säga ett exakt antal trupper du ska ha vid 5000 poäng, då det varierar på ditt område.

Vet inte om du har din by i v1 eller v2, men låt oss säga att det är v1. jag skulle rekomendera att du kör med antingen yxor/lätt kavalleri eller yxor/beridna bågskyttar. Det ger mer kraft i anfall mot nprmala försvar än en blandad arme. Givetvis bör du också ha ca 220-250 murbräckor också. jag skulle rekomendera, för en full arme (inte nödvändigt vid 5000 poäng) att du bör ha ~7500 yxor, 3000 l-kav, 22-250 murbräckor. Alla har dock egna varianter på mängden av varje trupp-typ.

Om du väljer att gå lite mer defensivt(vanligen, låter du din moståndare attackera först, ibland kan du tvingas provocera en attack) kan du välja på många alternativ. Jag har aldrig riktigt haft något till övers för bågskyttar, då ett försvar av spjut/svärd funkar i princip lika bra. Tungt kavalleri ger dig att snabbare försvar, och de fungerar också bra i anfall (bör endast användas i speciella situationer då l-kav är klart bättre). Försök få ett relativt bra försvar, kanske 2500/2500 spjut/svärd, 2500/700 Spjut/T-kav, eller en mix 1500/1500/360 Spjut/Svärd/T-kav.
Det ger dig ett tillräckligt bra försvar för att ta ut en ganska rejäl attackerande arme, eller åtmistone skda den rejält. Efter att motståndaren har attackerat och tagit stor skada/förlorat mot ditt försvar, attackerar du omedelbart tillbaka med din arme som borde kunna vara stor nog vid 5000 poäng för att ha ca 2500 yxor, 700 l-kav, 150 murbräckor vilket torde vara nog för att ta ut din moståndares trupper efter en attack mot dig.

Givetvis finns många fler taktiker, men det här är ett par av de traditionella varianterna...
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp