Allmänna förbättringsförslag

eggeh

Active Member
Reaktionspoäng
26
Turligt nog har jag nu lagt ner mina ansenliga IQ-poäng i att förbättra tribalwars. Jag har kommit fram till följande förbättringsförslag:

PremiumBörsen bör ha en ytterligare stor funktion, nämligen en aktiemarknad. På denna bör man kunna satsa premiumpoäng och resurser på vilka spelare som kommer vinna världen och även vilka stammar som kommer vinna krig. Förslagsvis låter ni börsen vara oreglerad, då vi vet via t.ex. Hayek och Stigler att en oreglerad börs är mer framgångsrik än en reglerad Keynesiansk motsvarighet. Till följd av detta bör också spelare kunna starta fonder, inklusive obligations-, ränte-, och index-fonder. Dessa kan skötas både passivt och aktivt. Huruvida investmentbolag bör tillåtas är något administratörerna med fördel kan avgöra. Detsamma gäller att starta bankverksamhet.

I och med att det i nuläget inte finns en börs är det svårt att backtesta hur pass effektiv börsen hade varit, men det är stor sannolikhet att börsen hade bidragit till nationalekonomin avsevärt. I framtiden kommer givetvis Markov Chain Monte Carlo (MCMC) metoden att, exempelvis, tydliggöra börsens stabilitet. Rent anekdotiskt kan jag tillägga att jag testat att köpa resurser på en kontinent och sälja på en annan, och bara en sådan förhållandevis simpel manöver genererar noterbara likvida medel i byarna.

Utöver detta bör man kunna tradea premiumpoäng mellan t.ex. Svenska och Tyska servrar. För behovet av detta, se t.ex. (https://forum.tribalwars.se/index.php?threads/byter-premiumpoäng-net-se.31919/#post-542685).

Vill man expandera dessa förslag ytterligare går det givetvis att tänka sig en marknad större än just en aktiemarknad, d.v.s. en marknad som gör gällande att en nuke kan köpas för t.ex. 100 premiumpoäng, eller en full deffby för 150 premiumpoäng. Detta skulle skapa en speldynamik som är helt oöverträffad.

Jag hoppas att dessa förslag kommer tas emot fördelaktigt och respektfullt. Jag avböjer mig respektfullt alla former av icke konstruktiv kritik.

Vänligen,
eggeh
 

DeletedUser

Guest
Det här är ett så förträffligt förslag att jag tänker berika tråden med den viktigaste åsikten som finns- min åsikt.

Det skulle ge en helt ny dimesion i spelet och vara en stor hit hos många. Tänka dig möjligheten att kunna starta ett konto som handelsman. Istället för byar startar du alltså upp handelsstationer. Du startar med endast 100 prem, eller mer om du väljer att betala för det och ger dig an twmarknaden. Du har som mål att komma åt så mycket prem som möjligt utan att störa den pågående inflationen allt för mycket. Stammar skulle kunna ha plats för 10 vanliga spelare och 5 av dessa handelsmän som arbetar för att ge stammen så bra ekonomi som möjligt. Vi alla vet att krig idag inte bara utgörs av strider utan mycket sker ekonomiskt, dessa handelsmän skulle helt enkelt kunna ekonomiskt kriga emot andra handelsmän i andra stammar genom att tex ge dem en ohållbar inflation i stammen. Man kan starta ekonomiska krig utan att för all del kriga på riktigt.

Det skulle också kunna öppna upp möjligheten att för en stam hyra andra spelare. För 100 prem om dagen kan någon agera legosoldat och se sig själv betald av den premekonomiskt starka stammen. Till slut kommer stammen kunna ha alla krigare på sin anställningslista och därmed kunna vinna världen ekonomiskt.

För att lyckas bra med detta måste givetvis en skara spelare, förmodligen en spelare från varje stam, gå ihop och bilda en finansinspektion. Denne får se till att hålla koll på EBM som i sin tur håller koll på handelsmännen. Vi kan inte ha mutor och utpressningar som skadar världens ekonomi utan får se till att alla transaktioner sker helt enligt de uppsatta reglerna. Detta kan gå hur långt som helst!
 

DeletedUser

Guest
Respektfullt, visst. Jag kan vara respektfull, men först ska jag vara ärlig. Det här börs och finanspratet fungerar ungefär lika bra som när någon försöker förklara t.ex. fotboll eller hockey för mig - det är som nåt slags mental blockering i stil med den som inträffar när någon berättar om sina krukväxter eller sitt senaste virkningsprojekt.

Abel däremot, verkar bana väg för ett helt annat spel. Jag begriper det lite bättre, men det här med mutor - skulle inte jag sitta liksom med makt över denna eventuella finansinspektion? Så om jag börjar ta mutor, eller debitera en liten... vänskapsavgift.. så blir det mer verklighetstroget och därmed mer i linje med det jag tror eggeh skriver?

När det gäller mutor då, vill jag påpeka att jag uppskattar pizza men inte tårta, öl men inte vin och föredrar teknik framför människor.
 

bajstank

Member
Reaktionspoäng
24
Jag håller med eggeh i stort. Tyvärr är dagens premiumbörs allt för underutvecklad. Framförallt i hänseendet då likvida medel kan transfereras fritt mellan olika marknader och priserna för likvida medel på de olika marknaderna enskilt inte tycks ha någon korrelation till något världsmarknadspris. Detta gör upphov till starka arbitragemöjligheter. Något som naturligtvis måste undersökas närmre och på sikt stävjas. En oreglerad börs, som eggeh föreslår, kan i detta fall vara något att ta i beaktande då dagens reglerade motsvarighet tycks ha uppenbara brister.

Då ofullständig information ständigt är ett problem när man ska investera i marknaden bör även information kring riskerna tillhandahållas. Förslagsvis läggs betavärden på varje stam upp på deras profiler.
 

eggeh

Active Member
Reaktionspoäng
26
För att återkoppla till min ursprungspost har jag nu noterat en allvarlig nedtrend i resurserna på prembörsen, särskilt järn. Jag vill i enl. med min ursprungspost föreslå att någon variant av riksbank eller motsvarande behöver styra upp detta. Se figur 1, nedan.

Dwv9VTe.png


Som synes via min frihandsregression kommer järn att gå ner till ungefär 0 den 24e, vilket innebär att spelare kommer behöva betala cirka 126 miljarder premiumpoäng per 1000 järn. Detta saknar motstycke och är en gripande utveckling.

edit: ber om ursäkt för paint-regression.
 
Topp