Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det här, som jag inte redan har svarat. Men frågan är fortfarande oklar, och det känns angeläget att det i alla fall diskuteras.
Ska börja med att citera mitt eget svar från
den här tråden;
Jag misstänker att eventuellt kommande Casualservrar kanske kommer få lite annorlunda settings jämfört med de vi nu har. Det är ett helt nytt koncept, och det känns som det finns en del som haltar. Jag håller med om att det är skevt att de som blir bortadlade från de gamla världarna kommer till Casual med tusentals mynt i bagaget. Men det skevar ännu mer om man betänker att det är just mynt - de som kommer från lagringsvärldarna har ju inga mynt, även om de sitter med aldrig så många när de blir bortadlade.
Det enda egentligen rättvisa vore om Casual servrarna kördes med V8/V17 settings - alltså där det varken finns mynt eller lagringar. Men, det är givetvis min högst personliga uppfattning om rättvisa i det här, jag kan ha missat nåt.
För att förtydliga så är det inte det svenska teamet som bestämt eller satt de inställningar som finns på Casual servrarna, utan detta är styrt uppifrån. Tanken med det är förmodligen att konceptet Casual server ska vara likadant över alla versioner.
Jag tycker själv fortfarande det är väldigt orättvist, och att det känns som det blivit feltänkt i upplägget. Visst är Casual servern avsedd att vara en non-competitive server med en mer avslappnad spelstil, men det är och förblir orättvist att en del börjar med tusentals mynt, medan andra börjar med noll. Visst går det ganska snabbt att farma i hop mynten, men hur mycket man än farmar kan man ändå aldrig komma upp i de volymerna, och farma kan ju också den som redan har mynten med sig göra.
Men återigen är detta första omgången av Casual servrar, det är självklart att en del saker inte fungerar i praktiken trots att de lät bra i teorin. Man får lära av misstagen helt enkelt. Jag tänkte tidigare att den enda lösningen var att man hade kört med en inställning helt utan mynt/lagringar, men egentligen är det heller ingen bra lösning - spelet på de flesta servrar ser inte ut så, att det bara går att bygga tre adelsmän per akademi. Jag har funderat lite till på hur det skulle kunna gjorts istället, och den lösning jag tror vore mest rättvis, och samtidigt praktiskt genomförbar är om mynten inte kostade något. Om man gjort så ett mynt kostade 1 resurs av varje sort, hade det i princip kvittat om man har 2 mynt eller 2000 mynt med sig när man börjat.
Nu är ju servern igång redan, och jag kan inte svara för hur detta tagits emot på andra versioner. Men det är självklart synpunkter vi kan, och ska förmedla uppåt i leden. Går det inte att rädda den här casual servern, kan man i alla fall försöka att få en ändring för framtida.