Ändring av inställningar inför stängning - Casual 5

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
OBS! Notera att detta schema inte är aktuellt, utan en uppdatering finns längre ner!


Följande ändringar kommer göras på Casual 5 för att göra det möjligt att vinna världen snabbare, för att ge världen ett bra avslut inför stängning av den svenska versionen:

Måndag 14:e januari:Attackrestriktionen sänks för att tillåta attacker på spelare inom 33% av dina poäng.
-Pris för adelsmän sänkts till 66%
Måndag 28:e januari:Attackrestriktionen sänks för att tillåta attacker på spelare inom 66% av dina poäng.
-Pris för adelsmän sänkts till 33%
Måndag 11:e februari:Attackrestriktionen tas bort.
-Pris för adelsmän sänkts till 10%
-Det blir möjligt att adla en spelares startby.
-Vinstkravet ändras till dominans.
[tr][th]Fredag 1:a mars:[/th][td]Överföringar till Casual 5 kommer inaktiveras

[/td][/tr]

Tyvärr blir det en hel del ändringar för att spelet på Casual 5 ska kunna nå vinst inför en stängning. Vi har försökt begränsa antalet ändringar och lämna utrymme för att man faktiskt ska hinna spela mellan dem och samtidigt ändå nå en seger och vinst inom en överskådlig framtid. Överföringar till Casual 5 kommer fortsätta vara öppet ett tag till, och vi tittar över möjligheterna att eventuellt göra något åt alla övergivna konton med gratis premiumkonto som på grund av detta inte raderas och blir barbarbyar.

OBS! Notera att detta schema inte är aktuellt, utan en uppdatering finns längre ner!
 
Senast ändrad:

Commandos65

Member
Reaktionspoäng
2
Ok ! Ni får som ni vill!! Jag lägger ner denna världen på direkten... Jag har byggd och jobbat med byar/trupper och hållt mig i poängspannen för att vara redo enligt de ordinarie inställningarna som gällde för denna världen. Men totalt i onödan..
Hoppar faktiskt av Net också pga detta....
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Det är tyvärr inte mycket vi här på .se kan göra åt det här. När vi väl fått beskedet om att det var aktuellt med en servermerge var Casual 5 redan startad sedan någon månad, vilket självklart med facit i hand var riktigt dåligt planerat. Att Casual 5 skulle hinna gå igenom hela schemat, där stängning inte ens är möjlig att göra i år, var orimligt men jag ska erkänna att jag nog trodde vi skulle få lite mer tid på oss.
Nu ligger ju dock tyvärr inte planeringen av nya casuals på samma ställe som planerar mergar och stängning av marknader, men jag har tagit upp i min "feedback" att man inte bör öppna nya världar överhuvudtaget om det finns risk/möjlighet att en merge kan bli aktuell inom närmaste halvåret.
 

cthulhu

Member
Reaktionspoäng
8
Helt otroligt att de ändrar reglerna för världen i efterhand, för att det passar dem.
Vi har ju börjat spela här under de villkor som ställdes upp inför den här världen, och att ändra avtalet i efterhand borde ses som ett olagligt avtalsbrott me hänsyn till att de som betalar gör det under vissa förutsättningar som satts när världen startade.
Är det inte uppenbart att Innogames vill stänga 'skiten' så fort de kan, för att slippa hålla i de svenska servrar de nu har så fort som möjligt? Det sparar pengar åt dem.
Intet ont sagt om den svenska avdelningen, det är ju på huvudkontoret de gör huvudlösa beslut utan hänsyn till redan uppställda villkor. De skiter helt i spelarna här i Sverige.

Det var samma sak på C3, där det gynnade de som redan hade försprång, och flera spelare la av på direkten pga. ett sånt här avtalsbrott.

Kan man inte anmäla det här avtalsbrottet till Konsumentombudsmannen, etm det har gjort att många har lagt ned pengar på nåt de inte vetat om att de köpt, eftersom de ändrat avtalet i efterhand?
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Jag tror det är läge att räta ut frågetecknet gällande avtal och avtalsbrott:

Det finns inga avtal mellan spelare och olika världar. Det finns ett licens/användar- avtal mellan spelare och InnoGames som gäller förutsättningarna för kontot som används för att använda tjänsten Tribal Wars. Den här sortens avtal finns överallt, det är inget unikt utan du har förmodligen liknande på FB, Insta, Twitter, Snap, reddit, din bank, IKEA, och överallt där du har ett konto/medlemsskap eller möjlighet att logga in. Vi användare är bara generellt dåliga på att läsa vad det är vi godkänner.

I dessa avtal reglerar man praktiskt taget allt, i det nu aktuella här hittar man t.ex. §7.3 som lyder: "Vi förbehåller oss rätten att avbryta driften av spelen eller delar av det utan att ange skäl till detta." Det innebär krasst sett att man bara kan dra ur kontakten till servrarna spelet ligger på om man av något skäl skulle känna att man behöver det.

Sen vet jag inte riktigt vad jag ska svara på detta: "Är det inte uppenbart att Innogames vill stänga 'skiten' så fort de kan, för att slippa hålla i de svenska servrar de nu har så fort som möjligt? Det sparar pengar åt dem.".

Det låter som någon, utan något egentligt skäl, skulle bara vilja stänga hela tribalwars.se. Jag ser inte nån logik i det, man stänger inte saker som fungerar om det inte finns goda grunder. Men när det gäller att "spara pengar" blir det ändå rätt och fel samtidigt. Det går åt mycket resurser (alltså inte bara kontanta medel) när man kör dubbelt på det här sättet, det är svårt att greppa, det är svårt att styra upp, och det är för vissa, mig själv inkluderat, väldigt mycket extra jobb. Före mergen hade jag säkert sagt det inte var några problem att köra dubbelt - men det tog inte lång tid innan jag insåg att det här inte kommer vara hållbart i längden.

Sen behöver jag nog inte konstatera det uppenbara i att man som företag inte är intresserad av förlustaffärer, vare sig man heter InnoGames eller något annat. Å andra sidan har jag tjatat om samma sak sedan långt innan jag gick med i teamet, och förstår fortfarande inte varför så många människor verkar anse det finns något slags moraliska specialregler som ska gälla företag som producerar onlinespel - det är exakt samma ekonomi bakom, vare sig du säljer mjölk eller pixlar, och inkomsterna måste vara större än utgifterna.
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Jag vill göra ett tillägg här, jag skrev ovanstående innan i dag men glömde bort att skicka iväg det då (PostTraumatisktStorHelgsSyndrom).

Av reaktionerna, framförallt härifrån Casual 5, känns det som det kom helt utan någon som helst förvarning att världarna på .se stänger ner.
Jag funderar på om jag varit otydlig någonstans, om det helt enkelt inte framgår tillräckligt tydligt eller om det blivit en sån där TW typisk "alternativ info" som envist biter sig fast i stamforum och chatter?
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Eftersom det kommit ett spikat datum för då överföringarna till Casual 5 ska avslutas, så har vi justerat datumen för att stämma bättre med denna deadline. Eftersom Casual världarna är helt beroende av överflyttade byar och överflyttningarna är beroende av en värld som är casual, hoppas vi detta ska vara mer konstruktivt för spelet.

Måndag 4:e februari:Attackrestriktionen sänks för att tillåta attacker på spelare inom 33% av dina poäng.
-Pris för adelsmän sänkts till 66%
Måndag 18:e februari:Attackrestriktionen sänks för att tillåta attacker på spelare inom 66% av dina poäng.
-Pris för adelsmän sänkts till 33%
Fredag 1:a mars:Överföringar till Casual 5 kommer inaktiveras
[tr][th]Måndag 4:e mars:[/th][td]Attackrestriktionen tas bort.
-Pris för adelsmän sänkts till 10%
-Det blir möjligt att adla en spelares startby.
-Vinstkravet ändras till dominans.

[/td][/tr]
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Dagens ändring är genomförd, och för att underlätta för både spelare och team har vi ändrat endgame till Dominans och satt en procentsats. Denna är bara tillfällig för det ska vara möjligt att få ut information om dominans redan nu, så vi har ett bättre underlag inför nästa ändring den 4:e mars.
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Dagens ändring är gjord, och vi hoppas ha hittat en lagom dominansprocent så vi slipper justera den ytterligare.
 
Topp