V50

masterbacken

New Member
Reaktionspoäng
5
Några tankar kring V50

Inställningar:

Hastighet: 2.0
Enhetshastighet: 0.65
Flaggor: Nej *
Paladin: Nej
Bågar: Nej
Kyrka: Nej
Vakttorn: Nej
Adelssystem: Mynt
Moral: Poängbaserad
Bonusbyar: Nej
Barbarbyar: Växer till 500 poäng
Smedja: Enkel smedja
Nybörjarskydd: 7 dagar
Fejkgräns: Nej
Nattbonus: Ja 23-07 eller 00-08
Stamgräns: 15 (10?)*
Maximalt adlingsavstånd: -
Insamling: Aktivt
Kontohanterare: Aktivt från 5 byar
Premiumfunktioner: PK, KH och FA (Dvs inget premande som halveringstider)
Slutscenario: Dominans 70%
Stamkrig: Aktivt

Övrigt:
*Spelare kan välja startposition.
*Möjligt att anfalla stammedlemmar.
*Anfalls- och assistansblockad på 50 ms.

Prem:
En värld utan pay2win?

Assistera utanför stammen (AUS)?:
Finns många för och nackdelar med denna funktionen, men tror nog att det kommer att bli antalet stammedlemmar som får bestämma om denna funktionen skall vara aktiverad eller inte.

Ex 1 AUS inaktiverat : Fem stammar går ihop och gangar en stam, vilket resulterar i fem stammars offensiva styrka mot en stams defensiva styrka och offensiva styrka. Är såklart en taktik att ganga men utan AUS finns det inte så mycket att göra om man blir gangad.

Ex 2 AUS aktiverat: Fem stammar går ihop och gangar en stam, vilket resulterar i fem stammars offensiva styrka mot en stams defensiva styrka och offensiva styrka. Med AUS aktiverat skulle nu den gangade stammen faktiskt ha en chans att överleva genom att få deff av andra stammar.

Stamgräns: Låt oss säga att det blir 60 "toppspelare" som kör på v50 och ett genomsnitt på två spelare per konto. Med 15 medlemmar som stamgräns skulle vi antagligen få ett slutkrig med två stammar. Skulle det istället vara en stamgräns på 10 medlemmar hade vi istället med största sannolikhet få tre stammar som klarar sig till lategame. Nu säger jag inte att det bara kommer att bli två eller tre stammar som klarar sig till lategame, men desto lägre stamgräns desto större är chansen för ett roligare lategame enligt mig.

Flaggor:
Med flaggor och premium funktioner (Inte PK, KH och FA) inaktiverade får alla samma förutsättningar, vilket är mitt huvudargument till varför båda bör vara inaktiverade.

Finns mycket mer att diskutera (exempelvis hur AUS påverkar antalet systerstammar och diplomatiska relationer), men tänkte att jag låter er andra diskutera kring det :)
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Kul med förslag även om v50 känns en smula avlägset :D

Det som dock inte är lika kul är att vi nyligen fått besked att det kommer bli väsenligt färre special och jubileumsvärldar som får köras utan premiumfunktionerna. Skälet till detta kort sagt är att antalet spelare på de världar som släpps utan premiumfunktionerna inte alls motsvarar antalet som önskar de här världarna. Och utan de här mängderna spelare bär de här världarna inte upp sin egen kostnad.
 

Lundav

Active Member
Reaktionspoäng
58
Kul med förslag även om v50 känns en smula avlägset :D

Det som dock inte är lika kul är att vi nyligen fått besked att det kommer bli väsenligt färre special och jubileumsvärldar som får köras utan premiumfunktionerna. Skälet till detta kort sagt är att antalet spelare på de världar som släpps utan premiumfunktionerna inte alls motsvarar antalet som önskar de här världarna. Och utan de här mängderna spelare bär de här världarna inte upp sin egen kostnad.

Går det verkligen så dåligt för Innogames att absolut ingen värld får resultera i negative profit? Customer trust och customer experience är ju minst lika viktigt, även om det fortfarande verkar vara ett främmande koncept för Innogames.

"Build sustainable, engaging and profitable features for the Tribal Wars community" (Taget från ett rekryteringsinlägg)
Verkar som att fokus ligger mer på att mjölka pengar från existerande spelarbas, kontra attrahera nya spelare och konvertera dem till långvariga spelare.
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Njä, riktigt så fungerar det inte. Däremot måste de olika versionerna bära sig för det ska vara motiverat att ha dem kvar. Och eftersom vi har ett begränsat antal världar öppna på respektive versioner, blir kraven på de som genererar ett plus större på versioner som fått den här sortens världar. Effekten blir alltså långt mycket större än att det bara är en värld som inte är lönsam, det blir hela versioner som tappar sin lönsamhet.
 

henrik338

GuideGud
Reaktionspoäng
40
Nej, inge 2.0 hastigheter. 1.5 max

Ingen kyrka

Flaggor aktivt

Bonus aktiva 1500 p

Insamling nej

Nattskydd, ja

Ass utanför, självfallet

100ms, alla kan inte fixa 50 så gör de någolunda fair.

8 medlemmar max 10 per stam
 

masterbacken

New Member
Reaktionspoäng
5
Kul med förslag även om v50 känns en smula avlägset :D

Det som dock inte är lika kul är att vi nyligen fått besked att det kommer bli väsenligt färre special och jubileumsvärldar som får köras utan premiumfunktionerna. Skälet till detta kort sagt är att antalet spelare på de världar som släpps utan premiumfunktionerna inte alls motsvarar antalet som önskar de här världarna. Och utan de här mängderna spelare bär de här världarna inte upp sin egen kostnad.

V50 måste väl ändå klassas som en jubileumsvärld? Vilka inställningar är det som ni kan ändra på fritt? Kan ni exempelvis inaktivera både vt och paladins eller måste någon av dem vara aktiverade?
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Vi har ganska fria händer med "jubileumsvärldar" utöver premiumfunktionerna, och att få inaktivera både Vakttorn och paladins är säkert inga problem. Jag gissar att det heller inte är några problem om man vill ha limited haul också, eller någon annan mer sällsynt inställning. Det som möjligen kan ställa till det är att en del inställningar med årens lopp har inaktiverats, t.ex. inställningen med v8/v17 adlar där man bara kan ha max tre adelsmän per akademi. Inställningarna finns kvar, vi kan använda dem på t.ex. speed eller classic men på vanliga världar är de inaktiverade och gråade så jag utgår ifrån att de går att låsa upp.
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Egentligen kan vi låsa tråden eftersom rubriken i sig inte är aktuell längre - och jag skulle kunna slippa känna mig som en gris som ens diskuterade v50.

Men! Jag känner att det finns en del saker som kan vara av intresse att diskutera för vår högst personliga framtid som (gamla) Tribal Wars.SE.

Forumet ska ligga kvar, och det finns faktiskt en hel del gamla minnen här redan som är värda att belysa. Och en annan aspekt som jag finner intressant, nämligen att bevara och uppmärksamma så mycket som möjligt av vår historik.

Finns det något intresse för att vi går igenom och här i forumet dokumenterar sådant som kommer försvinna? T.ex. spelarkonton med "badges" från världsvinster, där jag tidigare haft diskussion gällande vilket konto på .se som har flest, och så klart även andra saker i den kategorin?
 
Topp