Off Topic @V47

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
I vanlig ordning kör vi denna Off topic som komplement till ryktestråden!

Vanliga, normala, kortfattade rykten utan längre diskussioner hör hemma här; Det ryktas att...

Den här tråden kan innehålla allt som är tillåtet enligt forumsreglerna, utöver rykten. Den fungerar som diskussionsforum, klotterplank eller som ett komplement för dispyter eller diskussion som rör V46 men av nåt skäl inte riktigt fungerar i ryktestråden.

Här kan du ta upp alla funderingar du har om V47, diskutera diplomati, och givetvis krigspropaganda! Har du mer allmänna synpunkter på funktioner eller liknande, rekommenderar vi att du försöker lägga fram dessa i trådar som är avsedda för just den sortens diskussioner eftersom det förenklar vår feedback.

För diskussioner som inte har med V47 att göra, (t.ex. om kex uttalas kjecks eller käcks, varför röda bilar går snabbare än blå, om det verkligen aldrig varit fred på midsommar på TW) rekommenderas vårt vanliga Off-Topic forum.

Följ forumets regler och diskutera fritt!
 

Lundav

Active Member
Reaktionspoäng
58
SuperNova; Varför fortsätter man att sätta så otroligt höga stamgränser?

Alla "dugliga" spelare sätter sig i samma stam och kör över alla noobs och nybörjare. Du såg nog hur det gick till på värld 46(if not, kolla hur det ser ut.) Värld 45 hade följt samma öde om inte Abel valde att försöka sätta stopp för "1-stams världarna", och värld 47 kommer troligen bli detsamma. Det är tre världar irad som blir totalt fiasko.

99% av alla duktiga spelare har lagt av eller spelar på .net, så det finns inget naturligt motstånd som skapas mot dessa stammar.

Finns absolut ingen prestige i att vinna dessa världar. Skulle man räkna upp sina världsvinster och nämna någon av dessa skulle man bli utskrattad.

Jag förstår att man som aldrig tidigare vunnit eller alltid fallerat under press får hybris och mår så jäkla bra när man bara kan köra över allt och vinna världen innan rank 1 når 100k poäng, men hur kul är det? Ni bevisar inget. Tvärt om, man tappar respekt för er när det är samma spelare gång på gång.

Dags att merga ihop med .net kanske?
 
Senast ändrad:

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
SuperNova; Varför fortsätter man att sätta så otroligt höga stamgränser?

Alla "dugliga" spelare sätter sig i samma stam och kör över alla noobs och nybörjare. Du såg nog hur det gick till på värld 46(if not, kolla hur det ser ut.) Värld 45 hade följt samma öde om inte Abel valde att försöka sätta stopp för "1-stams världarna", och värld 47 kommer troligen bli detsamma.

99% av alla duktiga spelare har lagt av eller spelar på .net, så det finns inget naturligt motstånd som skapas mot dessa stammar.

Finns absolut ingen prestige i att vinna dessa världar. Skulle man räkna upp sina världsvinster och nämna någon av dessa skulle man bli utskrattad.

Dags att merga ihop med .net kanske?

Den här världen skulle ju egentligen varit en "test" av det justerade endgamet RunKrig. Det innebär kort sagt att vi får världarna klara när det gäller inställningar, för man ska kunna få ett bättre underlag när man utvärderar hur det fungerar. I det här fallet fanns det ett visst utrymme för variation, bland annat för hastigheterna. Valet föll då här på att fortsätta enligt den standard vi följt i flera år, med varannan server 1.0/1.0 och varannan snabbare.

Under tiden har restriktionerna för den här mallen med standardinställnigar släppt av något skäl, jag har inte forskat i varför utan tackade och tog emot eftersom vi har så dåliga erfarenheter av RunKrig (misstänker att vår svenska värld med det blev den mest påverkade när det var för sent att få placeringen av runbyarna justerad). Problemet då är att vi annonserat om en sak, men i själva verket står med det som kom att bli en helt annan.

När jag sent i fredags kväll fått frågan om vi kanske ska byta endgame, var jag inte ens hemma. Min spontana tanke var att direkt säga nej, eftersom jag innerligt avskyr att ändra sådant som redan är annonserat till spelarna. Men jag gjorde en snabb överläggning med mig själv och kom överens om att världen i inställningarna hade så mycket mer att erbjuda om vi slopade RunKrig. Vi är medvetna om att det förmodligen blir en kortare värld än vi är vana vid, men fler ändringar hade krävt att planera om hela världen vilket hade lett till att det blev en helt annan värld än den som annonserats och som spelare förregistrerat sig på.

Att det ser ut som det nu gör, beror alltså på att vi redan annonserat världen som hade förutbestämda inställningar, och en hel del hade förregistrerat sig utifrån de förutsättningar som fanns. Bara att få ihop den ändringen som gjorts var svårt eftersom jag var bortrest och möjligheten dök upp så sent. Det är klart att en del annat kunde mått bra av en ändring, men jag tar hellre smällen att världen är över alldeles för snabbt än jag levererar något helt annan än vi lovat med annonseringen.

Sen har du helt rätt i dina synpunkter - antalet spelare krymper hela tiden. Det har minskat pass att det är svårt att kompensera för det med inställningar, och att variera världarna blir svårare och svårare. Det ser i princip likadant ut på de olika versionerna, men märks mest på de som var mindre från början. Jag gissar att alla versioner (utom giganterna i Tyskland och Polen) kommer merga över till .net nu när de fått lite koll på hur/att det fungerar. Och jag måste erkänna att jag ser fram emot det, för som sagt känns det som vi börjar få slut på alternativ som känns bra för våra spelare.
 

Lundav

Active Member
Reaktionspoäng
58
Den här världen skulle ju egentligen varit en "test" av det justerade endgamet RunKrig. Det innebär kort sagt att vi får världarna klara när det gäller inställningar, för man ska kunna få ett bättre underlag när man utvärderar hur det fungerar. I det här fallet fanns det ett visst utrymme för variation, bland annat för hastigheterna. Valet föll då här på att fortsätta enligt den standard vi följt i flera år, med varannan server 1.0/1.0 och varannan snabbare.

Under tiden har restriktionerna för den här mallen med standardinställnigar släppt av något skäl, jag har inte forskat i varför utan tackade och tog emot eftersom vi har så dåliga erfarenheter av RunKrig (misstänker att vår svenska värld med det blev den mest påverkade när det var för sent att få placeringen av runbyarna justerad). Problemet då är att vi annonserat om en sak, men i själva verket står med det som kom att bli en helt annan.

När jag sent i fredags kväll fått frågan om vi kanske ska byta endgame, var jag inte ens hemma. Min spontana tanke var att direkt säga nej, eftersom jag innerligt avskyr att ändra sådant som redan är annonserat till spelarna. Men jag gjorde en snabb överläggning med mig själv och kom överens om att världen i inställningarna hade så mycket mer att erbjuda om vi slopade RunKrig. Vi är medvetna om att det förmodligen blir en kortare värld än vi är vana vid, men fler ändringar hade krävt att planera om hela världen vilket hade lett till att det blev en helt annan värld än den som annonserats och som spelare förregistrerat sig på.

Att det ser ut som det nu gör, beror alltså på att vi redan annonserat världen som hade förutbestämda inställningar, och en hel del hade förregistrerat sig utifrån de förutsättningar som fanns. Bara att få ihop den ändringen som gjorts var svårt eftersom jag var bortrest och möjligheten dök upp så sent. Det är klart att en del annat kunde mått bra av en ändring, men jag tar hellre smällen att världen är över alldeles för snabbt än jag levererar något helt annan än vi lovat med annonseringen.

Sen har du helt rätt i dina synpunkter - antalet spelare krymper hela tiden. Det har minskat pass att det är svårt att kompensera för det med inställningar, och att variera världarna blir svårare och svårare. Det ser i princip likadant ut på de olika versionerna, men märks mest på de som var mindre från början. Jag gissar att alla versioner (utom giganterna i Tyskland och Polen) kommer merga över till .net nu när de fått lite koll på hur/att det fungerar. Och jag måste erkänna att jag ser fram emot det, för som sagt känns det som vi börjar få slut på alternativ som känns bra för våra spelare.

Jag håller verkligen tummarna för en .net merge. Det känns som det enda rimliga, stamgränser på 5 är ju inte så kul.

Är rätt skrämmande att spelarna själva måste se till att försöka "balansera" världarna redan innan världsstart, så att man med lite tur kan få till 1 rimligt stort krig per värld.
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Problemet är att det inte finns så många sätt att "styra" spelare till att göra "rätt". Det är samma problem på flera olika ställen i spelet, om det sen är co-spel vs. världar som krymper, tillgång vs. efterfrågan av premiumfunktioner, eller hur man egentligen "ska" vinna. Så länge det finns människor kommer det finnas olika synpunkter och olika värderingar och då kommer en del hellre satsa på att vinna till varje pris, än att vinna "snyggt", "moraliskt" eller "renhårigt" eller vad man nu kallar det.

Vill spelarna ha krig, så kommer de se till att kriga. Vill de vinna asap, så kommer det bli resultatet. Man kan kriga sig till vinst, man kan merga sig till vinst och man kan se det som att merger är en del av spelet och båda alternativen är att spela sig till vinst - men i grunden kommer resultatet bli att andra följer mönstret och spelet blir vad det görs till. Tyvärr :(
 

Black Magic

New Member
Reaktionspoäng
3
Maybe make a large world with alot of barbs and good server stats? So we can grow to 10 mil and maybe more? Its much more fun to play classic, so maybe make a world thats 50/50 between v47 and classic. Large world where everyone in seperated and then we will have a larger war etc
 

Jesperl95

Active Member
Reaktionspoäng
55
Maybe make a large world with alot of barbs and good server stats? So we can grow to 10 mil and maybe more? Its much more fun to play classic, so maybe make a world thats 50/50 between v47 and classic. Large world where everyone in seperated and then we will have a larger war etc
Se begged for this for the last 3 years and probably even further back. Apparently it is a setting they are not allowed to alter if I recall it correctly
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Problemet med det här är att vi inte kan "göra" en värld stor med inställningarna. Världar blir bara stora om det är många spelare som startar och spelar. Idag kör de flesta med 2-3 spelare på varje konto istället för att köra varsitt konto. Så istället för 2-3000 aktiva spelare med barbarer som spawnar för varje spelare, så har vi 1000 aktiva, och bara där krymper världarna med hälften eller två tredjedelar. Dessutom har vi ett system som kanske egentligen inte passar för dagens situationer (med så små världar) - man kan justera om man vill ha minskat, ökat eller normalt avstånd mellan byarna. Det här verkar inte fungera som det är tänkt eftersom en annan inställning som ska göra att byarna ligger tätare i kärnan helt enkelt tar över - och världarna är så små att de förmodligen inte längre når utanför det som förr var "core". Och det stämmer att vi inte längre kan justera inställningen för det som bildar "core" så min personliga gissning är att eftersom världarna aldrig kommer utanför kärnan med K44, K45, K54 och K55 så blir effekten att hela världen blir "core".

Sen finns det väldigt många olika faktorer som påverkar storleken, en av dem är t.ex. att man inte startar om längre. Förr startade man om på samma värld, ibland flera gånger. Idag startar nästan ingen om, går det inte bra struntar man i världen och väntar på nästa. En annan är så klart antalet barbarbyar. Men jag misstänker att de som spelar på andra versioner snabbt insett att vi här på .se faktiskt redan har runt 5 gånger så mycket barbs som vi borde ha enligt "standard".

Men barbarer, och justering av avstånd i all ära - vi kommer inte längre än så här med det antal konton som startar på världarna om vi inte skaffar helt nya verktyg att manipulera världarna med. Alla vill ha större världar, "som det var på V3, V8 eller i alla fall förr" men det står och faller i första hand med att det inte är lika många spelare som startar ett konto på världarna. Självklart har antalet spelare under åren sjunkit, men vi har förmodligen runt dubbelt så många spelare som vi har konton på världarna. Och det är en direkt konsekvens av att man i dag nästan är tvingad att co-spela för att ha en chans, eftersom alla andra gör det.

En dröm vore att kunna starta en värld med schyssta inställningar, där co-spel var förbjudet. Internadling skulle vara förbjudet för alla med mindre än 15 byar, merge med annat konto skulle inte få ske förrän båda hade 25 byar. Hade ett konto mergat eller redan internadlat 30 byar, så var det ett automatiskt stopp för att fortsätta merga/internadla. Vid omstart började man om med samma by som nyss blev bortadlad, och avståndet mellan spelarbyarna var större och fylldes på med 3 barbarbyar för varje spelarby. Istället för co-spel sätter man ett sovläge liknande det som ibland används på speed, och skapar möjligheten för kontoövervakare att under korta perioder ha mer rättigheter på det övervakade kontot.

Men som sagt, i dagsläget är det här bara en dröm...
 

Näbb Ankka

Member
Reaktionspoäng
18
Om man inte får ban eller att byarna tas bort så kan man ju proxy starta några tusen extra spelare till i världen :troll:. Det har ju hänt tidigare också.
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Att skapa barbarhav har ju varit en grej innan, jag glömmer aldrig första gången det hände efter att jag fått nåt att säga till om - jag fick lite rabies och raderade vääldigt många konton och byar manuellt :D Gaffel sa det var omöjligt, men tydligen inte!

Efter det har vi haft rätt lite problem med barbarhav, fram tills nyligen då tekniken tog över och det började användas något slags bot för att skapa nya konton och byar. Det är skälet till att kartan ser illa ut på en del större världar, för det var så illa att det krävdes automatiserade åtgärder för att radera dessa.

Jag förstår din tanke och visst - man kan starta lite extra konton, och det händer att folk gör det. Men jag måste säga att jag inte tycker den här sortens problem ska lösas med regelbrott, det är inte okej nånstans. Det måste lösas andra sätt.
 

Pablo Escobar

New Member
Reaktionspoäng
0
Handlar inte om ifall hon är den bästa CM som .se haft eller ej, eller om hon är den bästa CM som Tribalwars har. Jag menar på att uppenbarligen så håller det inte OASVETT hur känslor styr. Du kan vara den bästa personen för en uppgift i ett rum av folk utan att faktiskt vara bra. Så oavsett vad .net har eller andra versioner spelar ju absolut ingen roll i detta läget. Det handlar inte om hur snäll hon är, för även jag har fått bra och snabb supporthjälp osv. Det handlar om ifall det som görs av CM är tillräckligt och det är det uppenbarligen inte, oavsett hur snäll hon är.

Handlar heller inte om vem som är snäll, trevlig, glad, eller liknande. Handlar om ifall personen i fråga gör ett jobb som räcker och jag tycker svaret är ett klart Nej. För som sagt, då hade det varit förändringar. Har alla förslag nu blivit nekade som samtliga vet är bättre så har man ju inte försökt tillräckligt eller gjort fel i sina försök till förbättring. Jag vet inte själv hur många gånger jag fått höra ett Nej, gått tillbaks och tänkt om hela approachen, tagit fram mer info, etc. och ändå lyckats få ett Ja - just för att jag bevisat att det visst är bättre och finns andra alternativ.

Så överskatta vet jag inte, kanske bara fel person med fel approach. Oavsett hur tråkiga och "ignoranta" dessa chefer är, så vill även dem tjäna mer pengar. Är det så 10 A4 sidor som krävs, eller 20, så borde du under dessa år redan presenterat detta och lyckats vinna lite förtroende. Det är inte min uppgift, eller din Abel, att snacka med ägarna - det är SuperNovas.

Så oavsett hur snabbt du svarar i supporten, hur bra svar du ger, om du diskuterar i forum med oss (alla av de sakerna tycker jag är bra och du gör på ett bra sätt) så ändrar det inte på det faktum att du kanske inte alls är rätt person för jobbet.
 

henrik338

GuideGud
Reaktionspoäng
40
Vi vet ju vad skillnaden på v46 & v47 är, v46 har avsaknad av Teh GoW kontot.

De som tror sig enkelt ska vinna världar när jag lirar kommer få tänka om :katt:
 
Topp