Guide för Kontohanteraren!

TheGodOfWar

Member
Reaktionspoäng
2
Guide till Kontohanteraren (KH), skriven av TheGodOfWar

Kontohanteraren (förkortat KH) är ett multifunktionellt premiumtillägg till tribalwars, innehållande 3 delar. Byhanteraren, Trupphanteraren och Marknadshanteraren. Namnen på dessa funktioner säger troligen sig självt om var man ska använda dem, men denna guide kommer ge er en lättare överblick över hur dessa funktioner ska användas och vart man hittar dessa.

Då börjar vi med en bildguide som visar var och hur man aktiverar kontohanteraren.

Steg 1 är att klicka på Premium uppe i den övre menyraden, vänligen se vad jag ringat in med grönt.

kh1ua.jpg


Steg 2 är att klicka på kontohanterare sedan göra enligt beskrivningen som finns i skärmdumpen nedan. När allt det är gjort så har du aktiverat kontohanteraren och kan börja din upplevelse med det nya och förbättrade tribalwars.

kh2c.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------------

Nästa del utav guiden blir att visa var man kommer in i själva kontohanteraren, då du aktiverat den självfallet.

För att komma in klickar du på Översikter -> Kontohanterare, bilderna nedan visar steg för steg och det är det jag ringat in i grönt som tar dig in i själva kontohanteraren.

Steg 1, Översikter
kh3f.jpg


Steg 2, Kontohanterare
kh4e.jpg


Nu har du då kommit in i själva kontohanteraren och då ska översikten se ut som enligt skärmdumpen nedan.

kh5u.jpg


--------------------------------------------------------------------------------------------

Nu börjar guiden som tar dig igenom kontohanterarens alla funktioner steg för steg, jag kommer börja med underrättelsedelen och för att komma dit klickar du självfallet på Underrättelser.

Här är en skärmdump som sammanfattar hela funktionen.
kh6q.jpg


--------------------------------------------------------------------------------------------

Byhanteraren

kh7h.jpg


Denna printscreen visar när jag gått in i byhanteraren, klickat på en utav hamrarna (på den översta barbarbyn) för att där kunna ställa in byggnadsnivåerna jag vill ha för just den byn, de andra har jag inte klickat på hammaren framför, just för även visa att man måste klicka på hammaren för att kunna bygga. Hur gör man då när man klickat på en utav hamrarna? Som ni ser utav skärmdumpen så kommer det upp ett par rutor där det står de nuvarande nivåerna på byggnaderna, de rutorna ändrar ni bara om till önskad nivå av varje byggnad och klickar på OK, när ni klickat OK så kommer byggnaderna börja byggas automatiskt utifrån de resurser som förrådet har just nu och de farmplatser som finns lediga i just den byn. Tänk på att det inte går att bygga med tomt förråd och full farm. Sedan upprepar man samma process by för by i varje grupp man har. Ett tips här är att skapa en bygrupp som heter Bygg eller något liknande, för att där samla alla ofärdigbyggda byar och minska ner på antalet grupper och byar att klicka igenom.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Trupphanteraren

Skärmdumpen nedan visar översikten och hur det ser ut inne i själva trupphanteraren, jag kommer förklara del för del hur man använder dem, det går även få samma förklaring genom att hålla muspekaren över den del du undrar över.

kh8k.jpg


Rutan där du skriver in antalet önskade trupper, alltså den nedan, där skriver du in trupperna som du önskar bygga då din by ska vara färdigbyggd. Sedan skrollar du ner längst ner tills du ser en checkbox vid rutan som heter Markera alla, på så sätt markerar du alla byarna i den grupp du valt och bygger då i alla byarna, annars går det givetvis att manuellt kryssa i de byar man önskar rekrytera trupper i.

kh9s.jpg


Här kommer en förklaring till varje liten funktion som du hittar i rutan ovan.

Lägg till värde -> Lägger till de angivna enhetsvärdena för alla valda byar, i vilka det önskade antalet kan byggas. Detta innebär alltså att man kan lägga in antalet enheter som du vill bygga baserat på resurser och antalet farmplatser som finns i den aktuella byn du vill bygga i.

Lägg till maxvärde -> Lägger till de angivna enhetskombinationerna med högsta möjliga antal i angivna byarna. Detta innebär att du väljer slutsumman av hur en av dina byar vill se ut, sedan markerar du valda byarna och klickar för att den ska fylla i maximalt antal utav varje trupptyp som det går att bygga, baserat på farmplats och förråd.

Förmarkera i byggnadskön -> Rekryterar de angivna enheterna i alla byar som just då har de nödvändiga resurserna. I andra byar markeras rekryteringsuppdraget i förväg och startar automatiskt så snart de lediga resurserna finns. Detta innebär att man väljer hur byn ska se ut i truppväg så fylls det automatiskt på i köerna så fort resurser finns tillgängliga till att bygga.

Buffert -> Här väljer du antal farmplatser och resurser som ska sparas då byn är färdigbyggd, till andra ändamål än trupper, exempelvis om du vill utbilda adelsmän.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Marknadshanteraren

Nedan följer en skärmdump utav översikten i marknadshanteraren, jag kommer förklara kortfattat hur den används.

kh10.jpg


Kort fattat kan man säga att marknadshanteraren fungerar ungefär som en resursbalanserare, du kan flytta dina resurser mellan dina byar på utsatta klockslag de dagar du själv väljer. Vad du gör är helt enkelt att välja att göra sändningar mellan olika byar, välj tid och veckodag som du ska skicka runt dem, sedan är det bara spara alltsammans så utförs detta per automatik på utsatt tid.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Detta är som sagt en guide som förklarar lite kortfattat vad kontohanteraren gör, finns det frågetecken eller frågor går det bra att ställa dem och anser ni att något bör vidareutvecklas eller att ni vill bidra med egna bidrag till förbättring utav guiden är det varmt välkommet och uppskattat, jag vill även tacka LemonLime för att jag lånat hans konto för att kunna göra guiden möjlig då jag själv inte äger något konto att kunna skriva guiden ifrån.

//TheGodOfWar
 
Senast ändrad:

TheGodOfWar

Member
Reaktionspoäng
2
Får be om ursäkt för en liten miss, självfallet ska tråden inte vara låst då frågor/tankegångar och så vidare ska ställas här i tråden :p
 

DeletedUser

Guest
Du glömde att meddela en del brister med kontohanteraren:

- Du kan på intet sätt sortiera byarna i byhanteraren. Det innebär att ska du gå igenom 1500 byar så gör du det i ordningsföljd. Tidseffektivt som attan är det

- Du kan maximalt dela ut 50 bygguppdrag till en by. Det betyder att du kan bygga 20 nivåer av en resurs och 20 nivåer mur, innan du blir tvungen att vända åter till kontohanteraren och lägga till nya uppdrag. Detta betyder att för dig som spelare, kommer det visserligen initialt gå lite fortare att bygga dina byar, men när du sen ska uppdatera kommer det ta en smärre evighet att hitta de byar du ska bygga i. Det kommer ta dig längre tid än att manuellt klicka dig igenom din bygggrupp.


- Slutsats. Den här funktionen är totalt kass och hjälper inte till ett dugg.
 

Boefst

Well-Known Member
Reaktionspoäng
25
Tycker den är rätt ok, ebolas har rätt på sina punkter och jag skulle vilja att ni la till att man kan ha en "standard by" så man kan trycka på den så lägger den till så att alla byar blir så annars får väll någon bara skriva ihop ett script som gör det.
 

viigoo

Member
Reaktionspoäng
1
Tycker den är rätt ok, ebolas har rätt på sina punkter och jag skulle vilja att ni la till att man kan ha en "standard by" så man kan trycka på den så lägger den till så att alla byar blir så annars får väll någon bara skriva ihop ett script som gör det.

Kan intyga att något sådant hade varit super =)
 

danelius

Member
Reaktionspoäng
0
Puuhh... Då ska man alltså inte slösa Premium poäng på detta alltså?
Tack, var såå nära att göra det. O_O
 

DeletedUser

Guest
Själv anser jag att kontohanteraren är en alldeles ypperlig funktion, gillar den starkt. Dock anser jag att det är på tok för dyrt för 200prem extra i månaden...
 

DeletedUser

Guest
Det går inte att ordna att man har en standardby att gå efter till diverse ? Låt säga första byn är 9554p och en offby. Då kan man ha den som standard över alla offbyar, och så har man likadant för deffbyar osv. Eller ska man sitta o förändra i dem där 1 by åt tagen hela tiden? Även när man har 500-1000 byar?
 

Wwhjip

Member
Reaktionspoäng
0
Det går inte att ordna att man har en standardby att gå efter till diverse ? Låt säga första byn är 9554p och en offby. Då kan man ha den som standard över alla offbyar, och så har man likadant för deffbyar osv. Eller ska man sitta o förändra i dem där 1 by åt tagen hela tiden? Även när man har 500-1000 byar?

Låter jobbigt.
 

SuperNova

Community Management
Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
216
Förtydligande om Kontohanterarens Trupphantering:

När en spelare begär rekrytering av trupper med trupphanteraren startar rekryteringsordern automatiskt i alla valda byar med tillräckligt med resurser.
Byar med otillräckliga resurser lägger rekryteringen i kö om:
  • det aktuella förrådet kan hålla samma eller större mängd resurser som rekryteringskostnaden.
  • den aktuella maximala populationen i byn är samma eller större än den i rekryteringsordern.
  • byggnader/forskning som krävs för enheterna är tillgängliga.

Trupphanteraren hanterar de önskade trupperna genom att dela upp dem i mindre "paket", där antal och tidsåtgång beräknas och strävan efter att samtliga trupper i mallen ska vara färdigställda ungefär samtidigt i barack, stall och verkstad.

"Paketen" fördelar enheterna som köas mellan barack, stall och verkstad i klumpar om t.ex. 50 i barack, 20 i stall och 10 i verkstad och utifrån om mer än ett truppslag valts i respektive byggnad, t.ex. murbräckor och katapulter i verkstaden.

Dessa "paket" med enheter kommer rekryteras efterhand som resurser och farmplatser blir tillgängliga.

Rekryteringarna i barack, stall och verkstad har ett "paket" i aktivt bygge och ytterligare ett paket som köas efter det aktiva för att undvika att produktionen stannar. Detta ger en differens mellan planerade trupper och de som faktiskt lagts till i den synliga kön.

När en specifik byggnad har schemalagts för att rekrytera flera olika enheter, varierar frekvensen mellan hur det läggs i kö för att sträva efter att försöka nå de begärda antalet av alla ungefär samtidigt. Exempel; Trupphanteraren är inställd på att bygga 6000 spjutmän och 2000 svärdsmän i baracken, och det finns just nu 0 av vardera trupp i byn. Det läggs då till 3 "paket" med spjutmän för varje "paket" med svärdsmän. Samma princip används för att fördela rekryteringen över de olika byggnaderna.

Resurserna hanteras så trupprekryteringen blir klar för de olika typerna av enheter ungefär samtidigt, och kommer alltså inte köa det "paket" som kostar minst resurser.

Själva kontrollen av om en rekrytering kan läggas till i kön görs av ett cron-jobb, som körs var 5:e minut. (Det görs alltså ett försök att lägga till trupper i kön var 5:e minut.)

Sammantaget innebär detta att det är ett flertal kriterier som ska uppfyllas för att en faktiskt rekrytering ska läggas i kö.
  • Antalet trupper totalt som ska byggas
  • Antalet trupper av varje sort som ska byggas
  • Vilken byggnad varje trupp ska byggas i
  • Tiden det tar att producera varje enhet totalt
  • Tiden det tar för varje byggnad att producera sina begärda trupperna
  • Tiden det tar för de andra byggnaderna att producera sina trupper
  • Ibland kommer barack, stall eller verkstad stå tom, för resurser och farmplatser planeras för användning av ett truppbygge som tar längre tid
  • Ibland kommer du se resurser och farmplatser som tillgängliga även om de redan är bokade av nästan inplanerade "paket"
Det finns alltså en uppsjö av skäl till att trupphanteraren kan se ut som den inte fungerar eller gör det den ska, eftersom den är väsentligt mer avancerad än den ser ut att vara.
  • Det saknas resurser för just det paket som ligger i tur för att läggas i kö, även om det hade funnits resuser att bygga någon annan truppsort.
  • Det saknas farmplatser för just det paket som ligger i tur för att läggas i kö, kanske står 10 katapulter på schemat, och dessa får inte plats trots att 10 LK hade gått att bygga.
  • Det läggs kanske inte upp fler yxmän i kö, eftersom tiden kräver att det nu byggs murbräckor för att alla trupper ska bli klara samtidigt.
  • De resurser och farmplatser du ser ledigt, kan redan vara inplanerat som nästa kö i baracken och därför används de inte i stallet.
  • Du går in och rekryterar något manuellt, vilket rubbar den balans som krävs för att trupphanteraren ska fungera utifrån farmplatser, resurser och framförallt tid.

Trupphanteraren kommer fortsätta försöka lägga upp nästa uppdrag, det den med sina förutsättningar avgör är nästa uppdrag utifrån de kriterier den använder för att beräkna det. Om den misslyckas kommer den försöka igen, och igen tills den helt enkelt stänger av sig i den byn där det inte var möjligt att slutföra uppdraget.

Dessutom har trupphanteraren, precis som motsvarande funktion för konstruktioner ett begränsat antal order den kan göra utan att behöva startas om. På samma sätt fungerar de båda hanterarna likadant när det gäller att man manuellt går in och lägger en order, det gör att man snabbt "förbrukar" det antal försök som görs innan den stängs av.

Att funktionerna stängs av efter ett begränsat antal misslyckade försök, beror i sin tur på att det annars väldigt enkelt skulle byggas byggnader över maxnivån, och trupper som egentligen inte ryms i farmen.

Det är alltså på grund av dessa olika och kriterier trupphanteraren uppfattas som den stänger av sig utan att vara klar med sina uppdrag. Problemet är alltså inte att den inte fungerar, utan att den är så avancerad att det är svårt att använda den utan att sätta sig in exakt i de förutsättningar den utgår ifrån.

För att fungera på bästa möjliga sätt, bör man alltså skapa mallen utifrån hur trupphanteraren jobbar hellre än hur man vill den färdiga byn ska se ut med trupper.
 
Topp