Egentligen var konceptet med Runbyar inte en ren flopp - vi har bara haft en enda värld med den inställningen här, och DEN blev inte så bra. Jag ska ju inte säga jag upplever det som lyckat, men benar man ur det och betraktar det objektivt så kan man inte döma ut hela det endgame systemet på
en mindre lyckad testserver här, där man satt en global "standard" som låg väldigt långt ifrån de inställningar vi värderar. Det jag försöker säga är att värld 40, med de för oss udda inställningarna med t.ex. 48 timmars cool down efter kontoövervakning, sannolikt betraktats som fail, värdelös och flopp även utan Runbyarna.
Att systemet inte var anpassat och genomtänt för att tekniskt fungera på världar som var mindre, så som våra är, det var en miss. Det här är fixat idag, men vi har inte använt det endgamet fler gånger men det kommer. Sak samma kan man se med hemlighetsvärldar, där vår senaste, V44 är så pass liten på kartan, har så få barbarbyar att den slumpade spawningen av hemligheter är riktigt vansinnig. Systemet kan inte längre hantera det på ett snyggt sätt när världarna är för små
Här tror jag Belägringen har betydligt större potential, det är anpassningsbart och från grunden gjort att även passa små världar. Ur mitt perspektiv är nog ett nytt endgame snarare något vi behöver, som anpassats utifrån de förhållanden och förutsättingar vi faktiskt har 2018 mer än det är något som ska locka nya spelare.
Sen var det ju det där med att alla old schoolers (jag också) har sina gamla, ideal världar som utgångspunkt för vad som vore en perfekt värld.
Men Hogans, "populära v3"?
Här har du V3 inställningarna;
Inställningar
Spelhastighet 1.5
Enhet hastighet 0.75
Demolera byggnader Aktiv
Moral Aktiv ( ej tidsbaserat)
Farm regel Inaktiv
Grundläggande försvar 20
Millisekunder Aktiv
Fejkgräns 1% av bypoängen
Forskningssystem Förenklad forskning
Kyrka Inaktiv
Utmärkelser Inaktiv
Självutbyggande barbarbyar Aktiv (upp till 3000 poäng)
Bonusbyar Enkla bonusbyar
Tidsgräns för att avbryta attacker 10 Minuter
Tidsgräns för att avbryta handel 5 Minuter
Nattbonus Inaktiv
Attackskydd för nybörjare 5 Dagar
Max. Förhållande Anfallare : Försvarare 25 : 1 för de första 30 dagarna
Enheter
Bågskyttar Aktiv
Spejarsystem Spejare kan spana på trupper, byggnader och resurser.
Paladin Aktiv, kan hitta föremål
Adelsman
Stigande priser för adelsmän Guldmynt
Bygg adelsmän till nedsatt pris Inaktiv
Maximal räckvidd för adelsmän 150 Fält
Minskad lojalitet per adelsmanattack 20-35
Ökad lojalitet per timme 1
Konfiguration
Medlemsgräns per stam 80
Rankinglista över besegrade motståndares Aktiv, går efter poäng
Kontoövervakare Aktiv
Begränsad övervakning vid permanent kontoövervakare Aktiv, mer än 60 dagars kontoövervakare på 120 dagar
Frihandel Endast möjligt inom den egna stammen
Väderstrecksval Aktiv
Startdatum 2007-12-18
Version 11671 7.0
Det finns INGENTING unikt eller anmärkningsvärt överhuvudtaget. Det är en helt vanlig server i samma stil som vi haft säkert 30 liknande. Den springande punkten i de gamla, älskade världarna ligger inte i just den ena eller andra världen, utan i att man helt enkelt haft en bättre/roligare/mer minnesvärd tid på en värld - ofta den man börjat spela aktivt på.
Det som gör de gamla världarna till de utopiska luftslott de faktiskt är, grundas av antalet spelare. Stort antal spelare ger stor värld, och stor värld ger längre värld, med mer krig, snack, liv och skoj - för det är fler spelare. Inställningar kan justeras, ändras och varieras men vi kan aldrig simulera eller kompensera för de effekter antalet spelare har.
Värld 3 bestod av närmare 200 000 byar, enskilda spelare hade över 5000 framåt slutet. Det är klart spelet, oavsett inställningar på servern, inte blir samma som på dagens världar där hela världen består av ungefär samma antal byar som en spelare hade då, way back when.
InnoGames kan bara tillhandahålla plattformen, världarna och inställningarna, men hur världarna och spelet blir utgörs av spelarna.
Nu ska jag sticka ut näsan här och säga att det är spelarna (både de som försvunnit, de som är kvar eller har tillkommit), och deras val som lägger upp förutsättningarna för hur spelet i sig blir. När många började spela flera personer på samma konto, fick det monumentala effekter. Istället för att det skapades 3-4 konto på varje värld, med tillhörande barbarbyar och spelare, registrerade man tillsammans ett konto. Redan där har man skapat en värld som måste bli mindre. Efterhand som det blev allt mer vanligt, blev det alltmer omöjligt att spela ensam och tvånget att ha flera spelare på samma konto ökade.
Vi såg runt V16-V18 en tydlig trend där man inte längre startade om när det gick dåligt, utan istället satte sig och inväntade nästa värld. Med det, krymper världarna ytterligare.
Det jag försöker få fram här är att spelet sådant det var för V3, inte längre finns kvar. Ska jag vara ärlig tycker jag på ett mänskligt plan det är bra, eftersom jag tillbringade alldeles för mycket tid med spelet när man var tvingad att sitta klistrad vid skärmen för att kunna tagga inkommande. Det var inte möjligt att spela effektivt om man inte var beredd att satsa och gjorde man det blev allting annat lidande av den besatthet som krävdes.
Tribal Wars var verkligen inte "bara" ett spel, det var ett sätt att leva.
Tribal Wars anno 2009 skulle inte överleva konkurrensen en vecka ens i dagens samhälle där allt ska gå snabbt, vara tillgängligt och bara fungera som tidfördriv. Det är ett litet antal spelare som har möjlighet och vilja att viga hela sitt liv år TW idag, och med det har spelet ändrat både ur spelarpåverkan och i utveckling av spelet.
Så medan man absolut kan vara konservativ och drömmande blicka bakåt mot tider som var, får man kanske ändå inse att det gyllene skimmer som skymmer sikten är att man mest minns de fantastiska, goda stunderna och glömmer det värdelösa. Nostalgi i all ära, men något nytt som kan tillföra ett spännande moment ska man inte förkasta innan man testat det. Runbyar hade jag en hel del negativa synpunkter på, det ska ärligen medges men Belägringen är genmtänkt på ett helt annat och nytt sätt och har potential till att kunna bli riktigt intressant. Och blir det inte det, så har vi alltid dominansen, hur trist den än är så är det ett fungerande system!