DeletedUser
Guest
Hejsan tribalwars.
Mitt hat för den svarta hästen (Tungt kavalleri) har förmodligen inte gått någon som spelat med mig obemärkt. Genom att vara en av de enda spelarna med hela 0 hc på mina konton nästan oavsett läge står jag för en ganska udda taktik. Jag har ogillat TK länge, redan på gamla världar då den i jämförelse med nu var riktigt användbar. Men de senaste uppdateringarna har gjort TK så pass svag att den numera inte längre går att använda. Det är en död trupp som tw måste boosta upp igen eller ta bort från spelet. Om du inte redan vet varför, ska jag förklara:
Med insamlingen fick många en möjlighet att kunna farma resurser utan att skicka trupper på barbarbyar. Detta gör att även deffspelare kunde roffa åt sig bra mycket farm om de var aktiva. Spjut som har en return på 3,6 resurskostnad per farmnivå blev plötsligt en väldigt stark starttrupp. Med insamlingen började det också bli viktigt för en starter att tänka mer på vilka trupper som var mest ressbringande och vilka som bara var en kostnad. Tidigare kunde en deffspelare tänkas skaffa sig TK att farma med för att hastigheten fortfarande är relativt snabb på TK. Fallet är ändrat nu med insamlingen, här ser vi lite siffror på olika enheters return.
TK 19 ress per bärkapacitet
Yx 13 ress per bärkapacitet
Sw 8,7 ress per bärkapacitet
LK 5,9 ress per bärkapacitet
sp 3,6 ress per bärkapacitet
Vi märker alltså att TK enheten faller något oerhört i detta. Mindre än hälften så bra som sin motsvarighet, svärd.
Vad som också är ett stort problem för TK enheten är hur sent i spelet man får denna enhet. En spelare behöver alltså trycka upp stall 10 och smedja 15!!! innan TK går att byggas. Eftersom smedja 15 är inget man bygger naturligt innan det är dags för akademi behöver alltså en spelare som vill ha TK spendera enormt mycket byggtid och en massa extra resurser för att bygga denna enhet.
Så vi har märkt att TK enheten är den absolut sämsta enheten när det kommer till att bringa tillbaka resurser. Nu kommer det till något ÄNNU mer skrämmande: Hur dålig den är i strid.
Eftersom TK kräver hela 6 i farmplats så behöver vi dela dess värde med 6 för att få försvar per farmplats. Om vi jämför med svärd ser vi:
Generellt försvar
TK 33,3
svärd 50
Försvar mot hästar
HC 13,3
svärd 25
Enhetens nära på halverade värde var det som fick mig att tycka illa om TK från början. Jag blev dock kritiserad eftersom folk, med all rätt, ansåg att en deff baserad på Spjut+TK går oerhört mycket snabbare att bygga. Back then var det alltså en fråga mellan tid och effekt. Back then kunde även jag, trots mitt vida hat mot enheten, bygga TK när deffen började tryta för att snabbt få upp ett försvar. Men idag finns paladiner, stambonus och förrådsbonusar. Vi tittar vad som händer med dessa siffror om vi slår på lite vanliga bonusar.
För svärd finns:
Paladin 30%, vanlig försvarsbonus i förråd 15%, svärdbonus 15% och stambonus (räknar 7% eftersom det är det värdet vi har på v43, ett vanligt värde)
= 67% bonus
För TK finns:
TK bonus 20%
Slår vi på dessa världen per farmplats så får vi:
Generellt försvar
Svärd: 50*1,67=84
TK : (200*1,2) / 6 = 40
Vid bonusar (som inte är alls ovanliga att slå på vid anfall) blir alltså TK enheten långt under halva världet!
Vidare, förut användes argumentet ofta att TK var bra för att kunna få in snabb deff. Detta argument har också fallit helt eftersom vi idag har 10st paladiner att använda oss utav. Med alla sigill från både förrådet och från stamnivå så gör det dessutom så att spelare kan få in deff allt för lätt utan att använda TK.
Jag ska inte ens börja räkna på pris/försvar HC v.s svärd, mest för att jag inte orkar men också för att alla alltid vetat om hur dyr TK enheten har varit i jämförelse. Lämnar med kommentaren: Ja det har blivit ännu dyrare.
Med det sagt, TK enheten har blivit allt för dålig. Vi kan inte använda den längre eftersom Inno vägrar tänka innan de gör någonting. Jag föreslår följande ändringar för att göra enheten bättre:
1, Sänk kravet på att utforska TK med 5 smedjenivåer.
2, Öka farmkapaciteten på TK enheten till att matcha LC, så att bärkapaciteten blir 80.
3, Låt TK enheten ingå i paladinens försvar på 30% och i stamnivån. Om vi skulle lägga på 37% från paladin och tidigare räknad stamnivå så blir enheten (i generellt försvar) istället (200*1,57) / 6 = 52,33. Detta är fortfarande en bit under hälften av svärdets nivå, men värdet är närmare det tidigare värdet, innan bonusar. Kanske skulle värdet försvarprodd/h på TK vara lite för högt i det läget varpå att vi INTE lägger till TK på den vanliga 15% försvar på spjut/svärd.
Tankar?
Mitt hat för den svarta hästen (Tungt kavalleri) har förmodligen inte gått någon som spelat med mig obemärkt. Genom att vara en av de enda spelarna med hela 0 hc på mina konton nästan oavsett läge står jag för en ganska udda taktik. Jag har ogillat TK länge, redan på gamla världar då den i jämförelse med nu var riktigt användbar. Men de senaste uppdateringarna har gjort TK så pass svag att den numera inte längre går att använda. Det är en död trupp som tw måste boosta upp igen eller ta bort från spelet. Om du inte redan vet varför, ska jag förklara:
Med insamlingen fick många en möjlighet att kunna farma resurser utan att skicka trupper på barbarbyar. Detta gör att även deffspelare kunde roffa åt sig bra mycket farm om de var aktiva. Spjut som har en return på 3,6 resurskostnad per farmnivå blev plötsligt en väldigt stark starttrupp. Med insamlingen började det också bli viktigt för en starter att tänka mer på vilka trupper som var mest ressbringande och vilka som bara var en kostnad. Tidigare kunde en deffspelare tänkas skaffa sig TK att farma med för att hastigheten fortfarande är relativt snabb på TK. Fallet är ändrat nu med insamlingen, här ser vi lite siffror på olika enheters return.
TK 19 ress per bärkapacitet
Yx 13 ress per bärkapacitet
Sw 8,7 ress per bärkapacitet
LK 5,9 ress per bärkapacitet
sp 3,6 ress per bärkapacitet
Vi märker alltså att TK enheten faller något oerhört i detta. Mindre än hälften så bra som sin motsvarighet, svärd.
Vad som också är ett stort problem för TK enheten är hur sent i spelet man får denna enhet. En spelare behöver alltså trycka upp stall 10 och smedja 15!!! innan TK går att byggas. Eftersom smedja 15 är inget man bygger naturligt innan det är dags för akademi behöver alltså en spelare som vill ha TK spendera enormt mycket byggtid och en massa extra resurser för att bygga denna enhet.
Så vi har märkt att TK enheten är den absolut sämsta enheten när det kommer till att bringa tillbaka resurser. Nu kommer det till något ÄNNU mer skrämmande: Hur dålig den är i strid.
Eftersom TK kräver hela 6 i farmplats så behöver vi dela dess värde med 6 för att få försvar per farmplats. Om vi jämför med svärd ser vi:
Generellt försvar
TK 33,3
svärd 50
Försvar mot hästar
HC 13,3
svärd 25
Enhetens nära på halverade värde var det som fick mig att tycka illa om TK från början. Jag blev dock kritiserad eftersom folk, med all rätt, ansåg att en deff baserad på Spjut+TK går oerhört mycket snabbare att bygga. Back then var det alltså en fråga mellan tid och effekt. Back then kunde även jag, trots mitt vida hat mot enheten, bygga TK när deffen började tryta för att snabbt få upp ett försvar. Men idag finns paladiner, stambonus och förrådsbonusar. Vi tittar vad som händer med dessa siffror om vi slår på lite vanliga bonusar.
För svärd finns:
Paladin 30%, vanlig försvarsbonus i förråd 15%, svärdbonus 15% och stambonus (räknar 7% eftersom det är det värdet vi har på v43, ett vanligt värde)
= 67% bonus
För TK finns:
TK bonus 20%
Slår vi på dessa världen per farmplats så får vi:
Generellt försvar
Svärd: 50*1,67=84
TK : (200*1,2) / 6 = 40
Vid bonusar (som inte är alls ovanliga att slå på vid anfall) blir alltså TK enheten långt under halva världet!
Vidare, förut användes argumentet ofta att TK var bra för att kunna få in snabb deff. Detta argument har också fallit helt eftersom vi idag har 10st paladiner att använda oss utav. Med alla sigill från både förrådet och från stamnivå så gör det dessutom så att spelare kan få in deff allt för lätt utan att använda TK.
Jag ska inte ens börja räkna på pris/försvar HC v.s svärd, mest för att jag inte orkar men också för att alla alltid vetat om hur dyr TK enheten har varit i jämförelse. Lämnar med kommentaren: Ja det har blivit ännu dyrare.
Med det sagt, TK enheten har blivit allt för dålig. Vi kan inte använda den längre eftersom Inno vägrar tänka innan de gör någonting. Jag föreslår följande ändringar för att göra enheten bättre:
1, Sänk kravet på att utforska TK med 5 smedjenivåer.
2, Öka farmkapaciteten på TK enheten till att matcha LC, så att bärkapaciteten blir 80.
3, Låt TK enheten ingå i paladinens försvar på 30% och i stamnivån. Om vi skulle lägga på 37% från paladin och tidigare räknad stamnivå så blir enheten (i generellt försvar) istället (200*1,57) / 6 = 52,33. Detta är fortfarande en bit under hälften av svärdets nivå, men värdet är närmare det tidigare värdet, innan bonusar. Kanske skulle värdet försvarprodd/h på TK vara lite för högt i det läget varpå att vi INTE lägger till TK på den vanliga 15% försvar på spjut/svärd.
Tankar?
Senast redigerad av en moderator: