Den svarta hästen är förstörd, dags att boosta

DeletedUser

Guest
Hejsan tribalwars.
Mitt hat för den svarta hästen (Tungt kavalleri) har förmodligen inte gått någon som spelat med mig obemärkt. Genom att vara en av de enda spelarna med hela 0 hc på mina konton nästan oavsett läge står jag för en ganska udda taktik. Jag har ogillat TK länge, redan på gamla världar då den i jämförelse med nu var riktigt användbar. Men de senaste uppdateringarna har gjort TK så pass svag att den numera inte längre går att använda. Det är en död trupp som tw måste boosta upp igen eller ta bort från spelet. Om du inte redan vet varför, ska jag förklara:

Med insamlingen fick många en möjlighet att kunna farma resurser utan att skicka trupper på barbarbyar. Detta gör att även deffspelare kunde roffa åt sig bra mycket farm om de var aktiva. Spjut som har en return på 3,6 resurskostnad per farmnivå blev plötsligt en väldigt stark starttrupp. Med insamlingen började det också bli viktigt för en starter att tänka mer på vilka trupper som var mest ressbringande och vilka som bara var en kostnad. Tidigare kunde en deffspelare tänkas skaffa sig TK att farma med för att hastigheten fortfarande är relativt snabb på TK. Fallet är ändrat nu med insamlingen, här ser vi lite siffror på olika enheters return.

TK 19 ress per bärkapacitet
Yx 13 ress per bärkapacitet
Sw 8,7 ress per bärkapacitet
LK 5,9 ress per bärkapacitet
sp 3,6 ress per bärkapacitet

Vi märker alltså att TK enheten faller något oerhört i detta. Mindre än hälften så bra som sin motsvarighet, svärd.

Vad som också är ett stort problem för TK enheten är hur sent i spelet man får denna enhet. En spelare behöver alltså trycka upp stall 10 och smedja 15!!! innan TK går att byggas. Eftersom smedja 15 är inget man bygger naturligt innan det är dags för akademi behöver alltså en spelare som vill ha TK spendera enormt mycket byggtid och en massa extra resurser för att bygga denna enhet.

Så vi har märkt att TK enheten är den absolut sämsta enheten när det kommer till att bringa tillbaka resurser. Nu kommer det till något ÄNNU mer skrämmande: Hur dålig den är i strid.

Eftersom TK kräver hela 6 i farmplats så behöver vi dela dess värde med 6 för att få försvar per farmplats. Om vi jämför med svärd ser vi:

Generellt försvar
TK 33,3
svärd 50

Försvar mot hästar

HC 13,3
svärd 25

Enhetens nära på halverade värde var det som fick mig att tycka illa om TK från början. Jag blev dock kritiserad eftersom folk, med all rätt, ansåg att en deff baserad på Spjut+TK går oerhört mycket snabbare att bygga. Back then var det alltså en fråga mellan tid och effekt. Back then kunde även jag, trots mitt vida hat mot enheten, bygga TK när deffen började tryta för att snabbt få upp ett försvar. Men idag finns paladiner, stambonus och förrådsbonusar. Vi tittar vad som händer med dessa siffror om vi slår på lite vanliga bonusar.

För svärd finns:
Paladin 30%, vanlig försvarsbonus i förråd 15%, svärdbonus 15% och stambonus (räknar 7% eftersom det är det värdet vi har på v43, ett vanligt värde)
= 67% bonus

För TK finns:
TK bonus 20%

Slår vi på dessa världen per farmplats så får vi:
Generellt försvar
Svärd: 50*1,67=84
TK : (200*1,2) / 6 = 40

Vid bonusar (som inte är alls ovanliga att slå på vid anfall) blir alltså TK enheten långt under halva världet!

Vidare, förut användes argumentet ofta att TK var bra för att kunna få in snabb deff. Detta argument har också fallit helt eftersom vi idag har 10st paladiner att använda oss utav. Med alla sigill från både förrådet och från stamnivå så gör det dessutom så att spelare kan få in deff allt för lätt utan att använda TK.

Jag ska inte ens börja räkna på pris/försvar HC v.s svärd, mest för att jag inte orkar men också för att alla alltid vetat om hur dyr TK enheten har varit i jämförelse. Lämnar med kommentaren: Ja det har blivit ännu dyrare.

Med det sagt, TK enheten har blivit allt för dålig. Vi kan inte använda den längre eftersom Inno vägrar tänka innan de gör någonting. Jag föreslår följande ändringar för att göra enheten bättre:

1, Sänk kravet på att utforska TK med 5 smedjenivåer.
2, Öka farmkapaciteten på TK enheten till att matcha LC, så att bärkapaciteten blir 80.
3, Låt TK enheten ingå i paladinens försvar på 30% och i stamnivån. Om vi skulle lägga på 37% från paladin och tidigare räknad stamnivå så blir enheten (i generellt försvar) istället (200*1,57) / 6 = 52,33. Detta är fortfarande en bit under hälften av svärdets nivå, men värdet är närmare det tidigare värdet, innan bonusar. Kanske skulle värdet försvarprodd/h på TK vara lite för högt i det läget varpå att vi INTE lägger till TK på den vanliga 15% försvar på spjut/svärd.

Tankar?
 
Senast redigerad av en moderator:

Gabbe39

Member
Reaktionspoäng
2
Jag håller med i det mesta faktiskt, vill dock invända mot ett par saker i den svarta hästens försvar.

Enhetens nära på halverade värde var det som fick mig att tycka illa om TK från början. Jag blev dock kritiserad eftersom folk, med all rätt, ansåg att en deff baserad på Spjut+TK går oerhört mycket snabbare att bygga. Back then var det alltså en fråga mellan tid och effekt. Back then kunde även jag, trots mitt vida hat mot enheten, bygga TK när deffen började tryta för att snabbt få upp ett försvar. Men idag finns paladiner, stambonus och förrådsbonusar. Vi tittar vad som händer med dessa siffror om vi slår på lite vanliga bonusar.
Du lyfter upp det själv, byggtiden är ju faktiskt en enorm fördel när det gäller en deffby baserad på spjut/TK. Om vi jämför:

DEFF 1:

10 000 spjut
10 000 svärd
Byggtid = Ca 28 dagar (räknat med inställningar på v45 utan bonusar)

DEFF 2:
9 200 spjut
1 800 TK
Byggtid = Ca 10 dagar

Det vill säga, en spjut/TK deff byggs 3 gånger snabbare än en med endast spjut och svärd.

Jämförelsen på det generella försvaret du har gjort mellan TK och svärd är också något skev eftersom du jämför svärd nivå 3 med TK nivå 1. TK med nivå 3 har ett generellt försvar på 46,7 per farmplats och 18,7 per farmplats mot kavalleri. Så fortfarande en klar skillnad, men betydligt mindre.

Jämför vi de två deffbyarna, 1 och 2, ser vi också en markant skillnad:

0c1f090147.png

11 368 farmplatser förloras


63c7c2be35.png

16 353 farmplatser förloras

Deff 1 förlorar endast 30% färre farmplatser jämfört med deff 2, och då ska man även ha i åtanke att byggtiden för deff 2 är 3(!!!) gånger snabbare. Så förhållandet mellan byggtid och försvar ger deff 2 en stor fördel.

Vidare, förut användes argumentet ofta att TK var bra för att kunna få in snabb deff. Detta argument har också fallit helt eftersom vi idag har 10st paladiner att använda oss utav. Med alla sigill från både förrådet och från stamnivå så gör det dessutom så att spelare kan få in deff allt för lätt utan att använda TK.
Vill också vända mig lite mot det här. Visst är 10 paladiner mycket, och med dom kan man täcka en ganska stor del av fronten. Så om vi pratar early-game eller till och med mid-game har du helt rätt. När vi däremot börjar komma mot late-game, och folk sitter på 200-300-400-500 byar så är 10 paladins en piss i sjön. Självklart är de till enorm hjälp, men du kan omöjligen täcka en hel front med dom, och då är TKs väldigt användbara på grund av dess snabbhet. Du får snabba stacks och LÅNGT fler snipemöjligheter.

Sen är ju också TKs den absolut bästa enheten att fanga med.


Så summan av kardemumman:
  • En deffby baserad på spjut/TK byggs 3 gånger snabbare än spjut/svärd.
    • Och spjut/svärd är "endast" 30% starkare, vilket är ganska lite i relation till byggtiden.
    • Därför är spjut/TK det bästa alternativet om man är under press och trupperna sinar.
  • Mid-game kan man klara sig helt galant utan TKs tack vare sina paladins.
  • Late-game blir fördelen av paladins mindre, och då skulle i alla fall inte jag vilja sitta utan TKs om jag fick en stor OP mot mig.
  • TKs är bästa enheten att fanga med.

/Gabbe på Lundav
 
Senast ändrad:

DeletedUser

Guest
Självklart är de till enorm hjälp, men du kan omöjligen täcka en hel front med dom,

Watch me.

Märkte min stora tabbe på nivåerna direkt efter jag skrev men skulle iväg och kunde inte ändra mattematiken förrän nu. Men den stora skillnaden kvarstår.

Du använder ju i ditt exempel heller inte anledningen till varför de blivit svaga: Bonusarna. Jag var relativt tydlig med att TK en gång i tiden faktiskt gick att använda, när bonusarna inte fanns, men att de numera (tack vare bonusarna) fallit ut. Får se till att uppdatera ovanstående med rätt värden senare. .
 

Gabbe39

Member
Reaktionspoäng
2
Du använder ju i ditt exempel heller inte anledningen till varför de blivit svaga: Bonusarna. Jag var relativt tydlig med att TK en gång i tiden faktiskt gick att använda, när bonusarna inte fanns, men att de numera (tack vare bonusarna) fallit ut. Får se till att uppdatera ovanstående med rätt värden senare. .
Du ignorerade i princip alla mina andra argument... Men okej, vi kan lägga till bonusarna:

DEFF 1 (52% spjutbonus och 67% svärdbonus):
8a57361866.png

5 628 farmplatser förloras

DEFF 2 (52% spjut bonus och 20% TK bonus):
2274a74436.png

10 098 farmplatser förloras

Stor skillnad, ja visst. Deff 1 förlorar ungefär 44% färre farmplatser, men tar fortfarande 3 gånger så lång tid att bygga. Värt det? Om du kan bygga upp allt i lugn och ro, självklart!
Om du hamnar under stor press och börjar tappa mycket trupper, njaa. Då bör man nog fundera på att göra om några byar till spjut/TK istället för att bygga upp allt i 28 dagar(!).

Jag säger naturligtvis inte att man bara ska köra spjut/TK och att det är bäst, men man ska inte heller negligera dess fördelar...
 

DeletedUser

Guest
Jag hoppade över ditt exempel eftersom jag inte anser att det är förankrat i verkligheten. Vid teorin att du tappar alla dina trupper och snabbt får lov att bygga tillbaka: Klockers, bygg spjut/tk och ha uppe en deff på nolltid. Det sker nästan aldrig, oftast tappar man sina trupper för att man har hög press på kontot. Vid stunder med hög press på kontot försöker man alltid behålla sina trupper så mycket som möjligt och taktiskt deffa ut en nuke i taget med minimala förluster, alternativt snipa med så få förluster som möjligt. Vid en så hög press där rekryteringshastigheten verkligen gör skillnad så är du kattad något jävulskt dessutom. Du har inte mycket resurser, dina farmer och dina ressnivåer börjar försvinna, murar är borta och till och med smedjor ryker. I detta läget är det bra med att få upp så mycket deff som möjligt på kortast möjliga tid, om du nu misslyckats med att ducka dina trupper. Men...

Fortfarande, med tk (för att den är så klen) tappar du hela tiden mer trupper i varje smäll än du hade gjort med spjut/svärd vilket gör att rekryteringstiden inte längre är lika bra som du beskriver. Det rekryteras mer trupp ja, men de tål fortfarande inte att bli smällda på.
Resurskostnaden per smäll är nära dubblad som du ser, när du är kattad och farmad är varje ress du har på kontot viktig, att förlora nära på dubbelt så mycket resurser för varje smäll man tar emot är förödande och det är ohållbart i längden, vid hög press. Kanske överlever man 3-4 våger av offensiver men till slut är du så pass raderad att du tappar dina nyckelbyar och fronten är förlorad. Jag ser detta hända hela tiden, när jag själv anfaller.

Farmen är kattad och låg i dina byar, du behöver fokusera bygge av farm+hq och mur för att kunna hålla i kontot, helst trycker du hq först för att inte hamna i dödläge där du har mycket trupper men hq 1 och farm 1 och måste bygga flera farmnivåer med hq 1 för att kunna bygga någonting annat i byn. I detta läget vill du ha hög effektivitet/farmplats och inte sitta där med svaga tk som tar upp mycket farmplats och ger lite tillbaka per farmplats. 30-50% (beroende lite på bonusar hit och dit) extra styrka/farmplats är guld i detta läge.

När vi ändå pratar byggnader. I ditt exempel ser vi tydligt (Trots att man inte tar emot en nuke med en deffby) hur stor skillnad det blir på den viktigaste byggnaden du har: Mur. 3 murnivåer skiljer mellan exempel. Visst är det en riktigt stor skillnad på första smällen, men den andra smällen så dör tk/spjut helt på mur 13 och den som skickade nuken är igenom byn, kommer det adlar är byn förlorad. På mur 13 är det inte längre värt att försvara byn utan du måste bort med trupperna och förlita dig på snipe/retake. I spjut/svärd är muren fortfarande på 16, det är fortfarande värt att deffa byn med mur 16. Om det är tajmat så överlever deffen en smäll till med samma nuke innan muren är för låg. Du får alltså en hel extra nuke värd att deffa, vilket är värt mer än alla rekryteringshastigheter i världen när allt krisar.

När du är kattad dröjer det kanske 2-3 rundor innan de ger sig på din smedja för att förhindra dina retakes. Du kommer inte att bygga smedja i dina byar på lång tid eftersom du kommer att vilja ha upp ditt hq, farm och mur. Att ha minst 100 katapulter är vanligt och det smäller ner smedjan till 14, oops inga mera tk.

Till slut kommer en stamkompis och räddar upp 5 av dina 20 frontbyar, med 4 deffbyar per frontby. Du ler över att få sova några timmar den här natten, men ack och ve. Det är ju spjut/tk som kommer in och "räddar dig". Abel märker detta, skrattar gott och tackar tw gudarna för den gratis OBn han nu kommer få, 20 paladinnukes senare är all hjälp borta eftersom deffen som kom in var så svag och murarna inte var på nivå 20.

Du försöker att samla in lite ress igen på natten via insamlingen så du får ress nog att bygga dina murar, men ack, tk ger ju in princip 0 ress tillbaka.

Detta är verkligheten som den ser ut i ett frontläge. Hade man kunnat använda den dyra tkn så hade det vart guld, det är därför jag trycker på att TK måste få sina bonusar liksom svärd och spjut. Den är idag för klen och fördelarna är, i verkligheten, få.

Om läget inte är som ovanstående är det dessutom vanligare att man sitter och trycker på fulla deffbyar. Och att spjut/tk i sina fulla deffbyar är, med denna metan, självmord. Men kanske, om TK får en liten booster som ovanstående förslag, hade det gått att använda sig av det.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jesperl95

Active Member
Reaktionspoäng
55
Skulle nog säga att ni båda har rätt i en viss mån. Men Abel har mer rätt. På en liten .se server gynnas spjut/svärd builden något enormt. I stort sett alla fördelar med TK förutom byggtid är ersatta med paladiner. Och eftersom man aldrig når ett sådant lategame där man vill ha lite mid-backline TK för att ge fler snipemöjligheter, så ser jag väldigt lite som talar för att bygga skiten.

En värld där TK behövs finns, men de hittar du på .net, där man behöver koordinera in deff till 150 frontbyar på en halv dag för att lösa offensiven som landar om 48h. Det går inte att lösa med enbart paladins. I fronten behövs det fortfarande "snabbdeff". Och den används främst för att fixa kort-range tåg från de offensiva splitsen från deras frontbyar. De defensiva paladinerna har man helst på ett ställe där många nukes kommer slå ner, för att minska kostnaderna. Dvs backlinespelarnas defpaladins. Men då är det sjukt värt att ha snabb byggtid Abel. För när du tradear din frontdeff för att döda hans hårdsplittade nuke på mur 0, då vill du att din deff ska vara färdig innan hans nuke blir det.

Sen pratar ni om kattning. Ja visst suger det. Men nog försvarar ni väl viktiga frontdeffbyar från kattning? Sällan man låter såna bli såpass nerkattade så att de ej kan bygga och man måste räkna farmplatser. Men Abel får poäng där också, för de du ej stackar som blir kattade bör byggas svärd/spjut i vid behov.

Men iallafall för att summera.
-Svärd/spjut/paladiner på mindre världar och även earlygame på större = bra
 

henrik338

GuideGud
Reaktionspoäng
40
Nej, tk behöver inte boostas. Paladins behöver nerfas. Kort summerat.

Sen har du fel i det mesta abel, du har 10 palas - svar ja. Du vill att tkna ska bli ännu starkare? Deff är redan op

Byggtiden är a och o, som nån random nämnde, när folk splittar tåg och du måste offra deff - offra tk spjuten för de byggs fort upp igen. Får du dem utraderade så är det ok ändå, för de är färdiga innan nästa offensiv ändå.

Sen så är man väl inte ett jävla retard som bara bygger sp sv eller sp tks? Detta måste ju naturligtvis mixas. Ett bra försvar har båda formationerna..

Vet inte hur många gånger jag överlevt tack vare mitt mobila försvar, men fler gånger än inte så har de reserverna nått 10% av sin fulla styrka efter offensiven är över. Den follow up som kommer hinner ja hantera med en mix av palas samt mobila deff ja byggt på de 2 dar jag fick på mig.

Tks gör sitt jobb utmärkt, självklart är de inte optimerade på att tanka 5 pala nukes, men de är ju inte så svårt och ducka när de kommer in.. eller försvara med mer trupper.

Sen är samarbetet och förberedningen oerhört viktigt. Utan dessa 2 så kvittar de vad du kör med för försvar i dina formationer.

Sen tänker ja inte ens gå in på farmning med deff, för det är regelbrott som borde straffas riktigt hårt.
 
Topp