Stammar - bra, dåligt och vad kan man önska?

DeletedUser

Guest
Det finns alltid pågående diskussioner gällande saker som kan förbättras och förändras i spelet Tribal Wars.

Något vi ofta försöker sträva på vår svenska version är att gynna och stärka just stamspelet. Det ska löna sig att vara medlem i en stam och med tanke på spelets namn känns det som det bör vara det grundläggande huvudsyftet.

Men spelet i sig är gammalt, och efterhand som en del saker tillkommit, har en hel del också försvunnit. Vi har sett Härläger komma och gå, vi har sett skript bli integrerade i spelet, nya möjligheter för Paladin och det senaste tillskottet - Vakttornet. En del saker är bra, en del saker mindre bra. Men när det gäller stammar, har det inte hänt någonting.

Från tiden runt 2009-2010 då stammar som regel var upp till 120 medlemmar stora, är i princip det enda som förändrats just antalet medlemmar. Det har kommit förbättringar i form av stamchatter, men det är inget som direkt rör stammen som sådan - där finns det mängder av andra saker som skulle kunna förbättras, eller ändras.

Vi vill alltså ha förslag på vad som skulle kunna göras för att förbättra stamdelen i spelet. Klagomål på de saker med stammarna som är dåliga, och förslag på nya saker, eller bara förbättringar av befintliga - för att kunna få en bild av hur diskussionerna ska gå, vad vi ska tänka på och vad spelarna avskyr eller uppskattar (gällande just stammar då, när det gäller allting annat så har jag nog en rätt klar bild ;) )

Ska försöka ta ett par exempel, eftersom det är svårt att spontant så där bara komma på både bra och dåliga saker...

Det första som jag själv tänker på här är något som återkommit då och då under åren:
  • Till exempel bindande diplomati - med restriktioner för anfall och liknande som kopplas till detta.
Det andra är något vi ofta ser i supporten:
  • Vad händer när alla med privilegier försvinner av ett eller annat skäl - tydligare info, och kanske bättre funktioner för att kunna sätta någon som "back up" som bara kickar in om vissa kriterier för andra baroner och hertigar uppfyllts, t.ex. om ingen loggat in på 48 timmar.
Det tredje jag kan komma på så där bara:
  • Något kul, något gemensamt för stammen att göra eller sträva mot. Kanske interna belöningar där stammedlemmar ska prestera något specifikt i stammen, t.ex. posta i forumet, deffa, eller liknande. Och kanske något där man i stammen får rösta på veckans deffare, veckans pitbull, veckans noob, och den som lyckas samla ihop tillräckligt mycket av samma sort, får detta som en prestation på sin egen profil t.ex. som 10 gånger Veckans Noob i stammen XXX. Finns ju väldigt många möjligheter där, med veckans klant, veckans vägg, möjligheterna är oändliga...

Nu har jag totalt kört slut på den lilla kreativitet jag hade, men jag är ganska säker på att det sitter gott om spelare som har tankar om både saker som vore bra att ha, saker som är helt kass och saker som borde finnas. Så kom igen och släng upp era tankar, ni som spelar mest bör ha bäst koll på vad man kan göra för att göra stammarna bättre! Ge mig något att jobba med, att föra vidare!
 

KattRag

Member
Reaktionspoäng
3
Jag skulle uppskatta om det i översikten stig vilka privilegier som ändrades.
Skulle vilja ha större stammar även om inte så stora som runt 100
Bindande diplomati vore perfekt, då skulle man få tänka sig för innan diplomati och att åtagandet får hållas, omöjliggör backstabbibg
 

DeletedUser

Guest
Förslag till förbättringar

Lås diplomatin som du skrev, möjliggör att man utan bestraffning i minskad resursprodd kan skicka sin milis som ass (tror den hade ökat medellivslängden på mindre/nya spelare) och inför en karens på 14 dagar för stambyte (att man ej kan gå in i ny stam) för att ta bort möjligheten att bilda ny stam för att frångå diplomatin och mergar i onödan, kan man då inte skicka ass utanför allians och stam krävs det iallafall lite övervägande för stambyten. Lägg till backtrack och snipe inlärning i uppdragsinlärningen, tror dessa åtgärder kan skapa bättre förutsättningar för nybörjare att lära sig spelet. Håller med kattrag om större stammar och hade varit kul med ett system baserat år på TW hur stor stammen kan bli (kanske för komplicerat) men hade varit kul med nybörjare, normalanvändare och fullblodsveteraner i en mix :) kanske att man kan ha någon gruppindelning där man har kvoter att fylla i de kategorierna :)
 
Reaktionspoäng
28
Ge stamledaren möjlighet att flagga en förrädare och spion med en liten bockning av en ruta på en stammedlem innan han kickas. Som en varning för andra stamledare. Bara stamledaren ska kunna se detta och flaggan finns bara på den världen han/hon/hen/det fick den på. Det gynnas stamhörigheten och gör det svårare för spioner att agera.

Sätt även en karens på två-tre veckor på spelare som frivilligt lämnar en stam. Karensen ska innefatta: Starta en ny stam, gå med i en ny stam, få resurshjälp samt få trupphjälp. På det sättet slipper man stamhoppare och gnällspikar som kräver en massa bara för att sedan dra vidare. Eller förrädare som spionerar och sedan går vidare när dom fått allt dom vill ha. Karensen ska även inträda på spionen som stamledaren kickar i förslaget ovanför.

<--- Och NÄR får jag min Pias Polare tillbaks? :(
 
Reaktionspoäng
28
En sak till jag kom på är att premiera inlägg i stamforumet. Som det är nu spelar en del människor i flera månader utan att ens gå in på forumet. Ett levande stamforum är viktigt för en stam. Men hur kan man göra det? Kanske en liten snygg titel eller flera för dom som postar mycket? Med olika gränser, typ 10 postningar ger titeln träpostare, 25 postningar bomullspostare osv till man kommer upp till de riktigt svåra som 10 000 postningar som ger utmärkelsen; diamantpostaren, och kanske även en liten 1% mer resurser i alla byar eller ngt sånt. Naturligtvis kan ju det missbrukas, men det kan ju enkelt ordnas som att man får inte poäng för mer än 5 postningar/dag och de måste innehålla minst 10 tecken eller ngt sånt.

Jag ÄLSKAR att komma på ideér som får programmerarna att slita sina små hårstrån. ;)
 

Lundav

Active Member
Reaktionspoäng
58
Naturligtvis kan ju det missbrukas, men det kan ju enkelt ordnas som att man får inte poäng för mer än 5 postningar/dag och de måste innehålla minst 10 tecken eller ngt sånt.

Kan ju missbrukas även då, spelar ingen roll vilken character limit du sätter. Gillar dock tanken på forumtitlar/PiPs baserat på inlägg eller liknande, men ser det som en självklarhet att det inte ska påverka spelet i sig, dvs inga resurspaket eller liknande belöningar.

Bindande diplomati är ett koncept jag verkligen gillar, även om .se generellt sätt är rätt duktiga på att respektera de avtal som signeras, tillskillnad från de lite större servrarna. ;)

Vet inte riktigt om jag håller med om större stammar, finns så pass lite spelare på .se och då tycker jag det är roligare med fler stammar som krigar i toppen.
 

DeletedUser

Guest
Tänkte också flika in med lite åsikter, inte för att jag själv har så mycket förslag på förbättringar, men lite åsikter om de förslag som postats.

Större stammar - ja de hade varit superkul, men det finns inte spelarna till det. Kommer i så fall resultera i 2-4 stammar på hela världen i stort sett. Ökar spelarantalet så superbra, annars tyvärr ej realistiskt.

Karens på stambyte - inte genomförbart. Fine de hade kanske minskat lite backstabb, MEN folk byter oftare stam på ett schyst sett än på ett elakt vis. Börjar jag i en stam där större delen blir adlade ska inte jag bli lidande att inte kunna vända mig till en ny stam. Likaså om ex min stam och vår allierade stam är i ett stort krig och får storstryk så större delen av vår stam väljer att lägga ner, ska vi inte få möjligheten att stanna kvar på världen med våra allierade utan ska klara oss själva en längre tid och därigenom försvinner då man på många världar numera inte kan deffa utanför stammen. Att spelare backstabbar är ett problem med moral hos spelare, inte inställningar på tw.

Bindande diplomati - väldigt bra ide i mina ögon om man får till det på ett fungerande vis. I väldigt många fall när spelare bryter mot avtal är det ensamma spelare som av någon anledning blir sura och slänger iväg alla trupper. Sker denna handlingen av en spelare är det synd att stammen ska straffas över det. Oftast, inte alltid men oftast finns en del heder och respekt mot avtal i stammars ledning. Så en tanke är att endast hertig/baron med övriga hertiga/baroner kan lägga in anfallsspärr mot vissa stammar, ex då allierade/iaps. Så att förrän hela ledningen gemensamt tar bort denna inställningen är inte anfall möjliga. Givetvis finns det ingen full säkerhet på detta heller, MEN det ökar chanserna att avtal faktiskt respekteras och hålls.

Mer statistik - En sak som används i många stammar som jag personligen tycker är väldigt kul är just statestiktrådar, dessa kommer dock pga att någon spelare är flitig nog att göra dessa trådar. Det är en sak som skulle kunna finnas som en inställning. Här är ex en som används på en värld, kan givetvis lägga till ex assist osv precis vad som passar. Att ha detta som en inställning istället för att någon stackare ska sitta och samla ihop de själv vore i mina ögon väldigt roligt.

Statistik vecka 45 (6/11-12/11)

Grönt = ATH (All Time High)

Veckans köttare (OBA) :
1.
Antal - Spelare
2. Antal - Spelare
3. Antal - Spelare
ATH: Antal - Spelare

Veckans hackkyckling (OBF) :
1.
Antal - Spelare
2. Antal - Spelare
3. Antal - Spelare
ATH: Antal - Spelare

Veckans nybyggare (byar) :
1.
Antal - Spelare
2. Antal - Spelare
2. Antal - Spelare
NYTT ATH: 51st - Antal - Spelare

Veckans poäng (poäng) :
1.
Antal - Spelare
2. Antal - Spelare
2. Antal - Spelare
NYTT ATH: Antal - Spelare

Veckans fredsivrare (under 10K OBA) :
Spelare 1
Spelare 2
Spelare 3
osv

Veckans fristad (under 10K OBF) :
Spelare 1
Spelare 2
Spelare 3
osv

Fiendestatistik :
OBA:
Antal - Spelare
OBF: Antal - Spelare
Byar: Antal - Spelare
Poäng: Antal - Spelare

Antal plockade byar den senaste veckan:
X st - Stam 1
X st - Stam 2
X st - Stam 3

Veckans stjärnor:
Spelare + motivering



En annan grej jag tror varit guld men som kräver en hel del engagemang av gamla spelare är om de finns de som faktiskt tycker tycker de är roligt att lära nya spelare. Ex två-tre spelare som tar på sig en stam med enbart nya spelare och faktiskt lär dem grunderna. Är mycket på grund av att dessa nya aldrig får en chans som nya spelare faktiskt aldrig stannar. Finns det någon som är villig att lära dem istället för att lira med sina polare så hade de nog underlättat för många att faktiskt inte bli adlade så fort nybörjarskyddet släpper. Men det är som sagt någon som får ske på egna initiativ mer än inställningar från er sida. Alternativt ett väldigt mycket mer utvecklat mentorsystem då det som finns idag inte är till särskilt mycket hjälp.
Samt en grej som kanske inte har med staminställningar att göra men som jag slänger in här också, jag tror också nya spelare kanske väljer att stanna om det finns ett väldigt mycket längre nybörjarskydd, visst mycket tråkigare start, mycket nackdel för de som är duktiga i starten, mindre folk som köper prem MEN jämnare villkor när de väl släpper. Istället för att tre spelare sitter redo med akademi och adlar så kanske 40 pers gör det ex, samt de nya spelarna har fått mer insikt i spelet och kanske kan försvara sig. Av de som faktiskt är duktiga på spelet så kommer de enkelt ta igen detta längre fram oavsett.
 
Reaktionspoäng
28
Största problemet med att få in nya spelare är co spelandet. Det går tyvärr inte att göra ngt åt annat än att spelet byggs om fundamentalt i grunden och det kommer aldrig hända.

Men så länge Stina som aldrig spelat förut startar en by och spelar utan prem och utan kunskap hamnar i närheten av Stefan/Kristoffer/och Bill ifrån Australien som sitter online 24 timmar på sitt konto och spyr in prem så kommer aldrig Stina ha någon som helst chans, och hon kommer heller aldrig tillbaks för SÅ kul var det inte att spela när man på bara 5 dagar får se sin by som man slet så med att bygga upp bara försvann så fort.

Och DET mina vänner är det största felet med spelet. Vi kan hitta på vilka saker vi än vill så kommer vi ändå aldrig få in fler spelare för de som spelar co kommer ALLTID mobba ut dom nya. Så länge spelet var gratis så hade nybörjare iaf en liten, liten chans att stanna och spela för man blev beroende av att farma för att få resurser. Så hur duktig man än var som spelare och hur mycket co man än spelade så tog det tid att få resurser. Nu köper alla co spelare bara upp allt som finns i början. Har 2-4 byar när nybörjarskyddet släpper och resten är bara ännu en tråkig repetition ifrån förra världen. Och alla nya spelare som inte har samma tid eller pengar går till ett annat spel som är roligare för dom. Kvar sitter vi alla som spelat länge och som spelar co och försöker hitta på en massa saker för att få in nya spelare och fattar inget alls varför ingen vill spela spelet längre.

Jag fattar, gör ni det med? :woooot:
 

DeletedUser

Guest
Fast vad har co spelandet med att köpa ress att göra? Visst påverkar även co spelande, men kan säga att de finns spelare som också stannat pga att de fått kontakt med ngn erfaren, gör gott intryck och hamnar som co på de kontot där han får chansen att lära sig spela med hjälp av den erfarne. Visst de är inget som händer dagligen, men de händer. Jag säger inte emot dig, visst har cospelade påverkan på nya spelare, men den största boven är premblrsen utefter vad du säger där jag håller med dig. Hade gärna tagit bort den, men vi vet alla att de inte kommer att ske, därav förslaget om ett väldigt mycket längre nybörjarskydd. Kommer inte bli lika mycket värt att köpa prem då om du inte kan adla oavsett. Och Stina kommer ha en väldigt mycket bättre by att försvara sig med även om de är tufft oavsett, de kommer man aldrig komma ifrån. Sen att de blir väldigt dryg start för de som sitter med färdig by innan skyddet släpper mer eller mindre och ändå tvingas vänta.

Absolut ingen perfekt lösning på detta problemet, men tror de kan påverka liiite till de bättre :)
 

KattRag

Member
Reaktionspoäng
3
Ja resursköp påverkar verkligen spelet, så det borde stoppas. Spelare köper på världen där de ska utvecklas och har konton på alla andra för att kunna sälja resurser. Dessutom att kunna köpa adelsplatser premierar tjock plånbok och erfarenhet, tyvärr.
Har funderingar på bindande diplomati, kopplat till vad man kan göra:
Allierade => Kan skicka assistens etc
IAP => annat..
Inga karenser för stambyte gör det svårt för bland annat nybörjare, bindande diplomati stärker däremot spelet.
Co-spelandet däremot gör det möjligt att spela bra även om man ej kan vara online 24/7
 
Reaktionspoäng
28
Fast vad har co spelandet med att köpa ress att göra? Visst påverkar även co spelande, men kan säga att de finns spelare som också stannat pga att de fått kontakt med ngn erfaren, gör gott intryck och hamnar som co på de kontot där han får chansen att lära sig spela med hjälp av den erfarne. Visst de är inget som händer dagligen, men de händer. Jag säger inte emot dig, visst har cospelade påverkan på nya spelare, men den största boven är premblrsen utefter vad du säger där jag håller med dig. Hade gärna tagit bort den, men vi vet alla att de inte kommer att ske, därav förslaget om ett väldigt mycket längre nybörjarskydd. Kommer inte bli lika mycket värt att köpa prem då om du inte kan adla oavsett. Och Stina kommer ha en väldigt mycket bättre by att försvara sig med även om de är tufft oavsett, de kommer man aldrig komma ifrån. Sen att de blir väldigt dryg start för de som sitter med färdig by innan skyddet släpper mer eller mindre och ändå tvingas vänta.

Absolut ingen perfekt lösning på detta problemet, men tror de kan påverka liiite till de bättre :)

Ja prem kostar pengar som sagt, så ju fler spelare man är på ett konto, desto mer pengar har man tillgodo. Så prem och CO är väldigt tight faktiskt och har väldigt mycket med varandra att göra. Man kan motverka CO spelande med 200% nattbonus, men man kan inte motverka det faktum att tre spelare på ett konto har bra mycket mer prempengar att spendera än en ensam spelare.

Men om man säger 3 veckors nybörjarskydd och nattbonus på 200% mellan klockan 22.00 och 09.00. Då får man en ganska hyfsad nybörjarserver för prem och CO spelarna blir nog ganska snart uttråkade att spela på den servern. :)
 

Wrongway

Active Member
Reaktionspoäng
42
Jag anser det här med att köpa och sälja resurser vara bra. Det är något alla kan utnyttja och är det enda sättet att för alla spelare kunna få tag på gratis pp enkelt.
Så förstör det spelet?
I min mening nej absolut inte, det utvecklar spelet.
Informationen behöver bara komma ut till nya spelare som än inte förstår funktionen.

Och som kattragg skrev ovan, spelare har konton på flera världar för att köpa och sälja ress.
Detta anser jag också positivt då det får världen att växa.

Att köpa adelsmän däremot kan jag hålla med om vara tungt. Men instället för att ta bort det helt som många förespråkar kanske det bästa egentligen är att sätta en gräns på hur många man kan köpa för PP under en viss tid.

Jag ska sätta in mig lite mer i eran diskussion ni för här då jag inte hunnit läsa igenom allt än så förvänta er att jag fliker in med något mer.
Har änsålänge bara låtit ögat scanna de 2 nyaste inläggen ^^
 

Wrongway

Active Member
Reaktionspoäng
42
Oh vad jag gillar den läsning jag nu tagit mig igenom.
Men alla ideér har också nackdelar,
Bindande Diplomati(nova)
Låter superbra, anfall kanske bara blir besök mot allianser och iaps.
Allianser kanske har en inbygd uppsägningstid osv.
Men då kommer vi även till saker som tillhör spelet som försvinner.
Detta är ett krigsspel och vad gäller i krig? Jo i krig och kärlek får man göra som man vill.
Backstabbs hör in i spelet, att helt plötsligt vända sig mot sina allierade. Det har alltid varit fakta i den mänskliga historien.
(men ja detta är ett spel) Men i sin tur kan det även vara ett smart diplomatiskt spel.

Privilegier(nova)
Ja om någon med privilegier försvinner borde det automatiskt överföras till någon av medlemmarna som är kvar i stammen. t.ex. någon som varit där längst eller spelaren med högst poäng.

Stamuppdrag(nova)
Detta kan man utveckla något enormt och har stor potential.

En liten tes kommer här under.
Med tanke på uppdrag, idag får vi smaka lite på fria premiefunktioner efter att klarat av uppdrag eller uppnått en viss poäng. Men det kanske borde finnas uppdrag som även ger en en LITEN summa PP så att en spelare kan komma in enkelt i rasurshandlingarna på marknaden. t.ex. att något utav uppdragen som har med marknad att göra ger en 5pp.

Stora stammar(kattragg)
Ja det har vi haft i diskussionerna länge, storleken på stammar. Men tyvärr har .se blivit så litet att det nog tyvärr inte skulle fungera med stammar över 30medlemmar.

Skicka sina milis som assist(därsolenaldriglyser)
Denna idén tyckte jag om, och det kanske borde vara möjligt att skicka iväg sina milis. Men jag tycker inte det borde ske utan bestraffning, man måste göra uppoffringar ibland.

Backtrack träning och sniping (Därsolenaldriglyser)

Nej för tusan lär dem inte det ;)

Bestraffning för att lämna en stam(kytampe)
Att lämna sin stam frivilligt borde alltid vada möjligt utan stora bestraffningar men ja kanske att man skulle få stamlös i en dag hade varit något positivt.

Titlar stamforum (kytampe)
Älskar titlar please give us this.

Statistik (woopwoop)
Statistik<3

Stamtrådar, ämnen och info(WW)
När man skapar en stam kanske det automatiskt alltid borde finnas ett ämne som ej är borttagbart med en tråd som innehåller info, länkar och verktyg.
Skapat utav folk tillsammans här på externa forumet, där man förklarar om allt som en ny spelara kan behöva veta. Och även länkar till den externa forumsdelen.

Nu är WW lite hungrig så im out peace

 

taipan9

Active Member
Reaktionspoäng
3
problemet är inte stammar i sig utan det gamla problemet som varit som ett virus inom tw och det är att många samlar igop 50 spelare innan en runda alla startar i grupper där dem känner och sen gråas kontona eller internadlas till den stammen som går bäst.

ett annat faktum är att små stammar som nu på v36 bara gynnar oss veteraner
nykomlingar och svagare spelare slaktas innan de har en chans.


och kytampe har rätt däremot borde det inte vara 1 dag utan tal om 2 veckor och liknande detta skulle till stor del ta bort det översta problemet jag nämde.

stamtråden är inte en dum ide men det skulle om mycket räcka med att länkar fanns i en låst tråd som inte går och ta bort till tws egna Facts och till vissa grund ställen på forumet.
synd bara att MrR inte finns kvar för han hade passat klockrent för att sätta samman någon som det på ett fint och elegant sätt.
 

beatfreak

Member
Reaktionspoäng
7
Jag har en fråga! Varför sammanställer ni inte alla aktiva världar till 1 värld? få alla aktiva spelare i en och samma värld?

som sagt, detta var bara en fråga.

MVH Beatfreak
 

DeletedUser

Guest
Det är helt enkelt, och tyvärr så att många av spelarna på de olika världarna är en och samma spelare - t.ex. har jag själv ett konto på alla aktiva världar, vilket gör att det skulle bli svårt att lägga in mitt konto på en gemensam värld.
 

beatfreak

Member
Reaktionspoäng
7
Det är helt enkelt, och tyvärr så att många av spelarna på de olika världarna är en och samma spelare - t.ex. har jag själv ett konto på alla aktiva världar, vilket gör att det skulle bli svårt att lägga in mitt konto på en gemensam värld.

ok, ni kan ju göra så att man får ha alla sina konton på en gemensam värld eller välja vilka konto som hamnar i så kallad "frozen world " där dem som konton som befinner INTE blir rörda fören spelaren förlorar alla sina byar, då kan spelaren dra ut sina "frusna konto" i spelet igen.

på sätt kan alla spelare fortsätta och lira med sina 4 konton åt gången och inte behöva börja om igen.
 
Topp