Vass eller kass spelare/stam

  • Trådstartare PersonaNonGrata
  • Start datum

DeletedUser

Guest
Vad kännetecknar en Vass, bra, ordinär, dålig spelare och stam, vilka egenskaper bör besittas för att vara de listade kategorierna, struntar i att rada upp egenskaper själv för att få se hur folk tänker, hade varit kul att se hur ni ser på saken då jag tror det skiljer sig rejält och folk slänger ur sig skit för att hetsa mer än en genomtänkt uppfattning, lätt att kasta ur sig att någon är vass eller kass utan att egentligen tänka efter vilka egenskaper någon ska ha för att uppfylla kraven för vass eller kass, och gärna från äldre lirare hur dessa betäckningar ändrats genom åren :)
 

Nocturne

Member
Reaktionspoäng
6
En vass spelare ska kunna vara hyfsat självförsörjande i den mån det går (beror givetvis på läge) hen ska kunna snajpa, tajma, planera flera steg framåt och alltid se till att försöka spara så mycket trupper som möjligt i varje situation, kanske släppa vissa byar för att istället spara trupper och hålla resten osv. detta är väll de flesta individuella skills som jag tycker behövs för att man ska klara sig (då är aktivitet givetvis något som behövs)

men man behöver även vara en teamplayer, detta är trots allt ett lagspel och en vass spelare ser till att hjälpa de andra när han kan och förväntar sig samma hjälp tillbaka
en vass spelare ser till att prioritera, märker man att man har incs på sig och vet med sig att man inte kan sitta så ser man till att hitta någon som kan, man struntar inte bara i det. (med andra ord man lägger ner hjärta i spelet)

en bra/ordinär spelare gör allt detta lite sämre

en dålig spelare gör inte detta alls, utan en dålig spelare är en sådan som aldrig snajpar utan ska stacka ut allt, (vilket kostar i längden) den spelaren stackar oftast inte ut saker ordenligt heller, utan kommer det 5 tåg kanske det står precis så mycket deff som krävs för att hålla byn, och i den takten försvinner trupperna alldeles för snabbt. man tänker inte långsktigt utan bara kortsiktigt.

en dålig spelare hjälper även inte sin stam, utan man spelar egoistiskt med både off och defftrupper
(givetvis beroende på läge här med)
i vissa fall måste man behålla alla sina trupper även om det betyder att en granne tappar nån by för att man måste planera framåt till, du kanske själv har en offensiv som landar på dig.



ja lite tankar från min sida, vet från egen erfarenhet att dessa skills har ändrats under årens gång, genom att tw lagt in t-train i spelet osv
förr kunde ju folk inte skicka 1 sec tåg utan tågen låg på 10-30 sekunder mellan varje adel
samt att aktiviteten inte alls var lika viktig som den är nu.
 

gavleantifa

Member
Reaktionspoäng
0
Ärligt talat är det inte ett spel med överdrivet högt tak för "skills", visst blir det en skillnad mellan någon som är helt ny till spelet och någon som lirat det frekvent i flera år, men skillnaden mellan olika "bra" spelare (vilka ofta är de som sitter och käftar med varandra på forumet) är ju sällan existerande. Visst kan man vara märkbart bättre än andra på en del saker som hör till spelet, typ diplomati där en del är avsevärt sämre för att de är douchebags. Men själva spelet finns det ju inte oerhört mycket att bli proffs på, lära sig tagga incs, farma, timea saker... Tar ju inte flera år av hårt tränande för att bli bra på.

Generellt sett skulle jag säga att det som skiljer mellan en bra och dålig spelare (när man väl ha lärt sig spelet) är:
Kan du lägga ett antal timmar om dagen på spelet i ett år eller kanske mer?

För även om man driver om folk som gråar sig när dom är i top5 för att dom "fick mycket irl" så är det ju möjligheten att lägga ner tid på spelet och att kunna göra det längre perioder som gör att någon kan gå in och vinna världar.
 

Ogiltigt

Well-Known Member
Reaktionspoäng
26
En intressant och bra fråga!

Kan hålla med de som redan svarat till stor del. Om jag skulle summera snabbt vad jag tror så rör det sig nog mest om aktivitet och hur man är som person - både som lagspelare och ens intresse att lära sig.

:)
 

DeletedUser

Guest
Ärligt talat är det inte ett spel med överdrivet högt tak för "skills", visst blir det en skillnad mellan någon som är helt ny till spelet och någon som lirat det frekvent i flera år, men skillnaden mellan olika "bra" spelare (vilka ofta är de som sitter och käftar med varandra på forumet) är ju sällan existerande. Visst kan man vara märkbart bättre än andra på en del saker som hör till spelet, typ diplomati där en del är avsevärt sämre för att de är douchebags. Men själva spelet finns det ju inte oerhört mycket att bli proffs på, lära sig tagga incs, farma, timea saker... Tar ju inte flera år av hårt tränande för att bli bra på.

Generellt sett skulle jag säga att det som skiljer mellan en bra och dålig spelare (när man väl ha lärt sig spelet) är:
Kan du lägga ett antal timmar om dagen på spelet i ett år eller kanske mer?

För även om man driver om folk som gråar sig när dom är i top5 för att dom "fick mycket irl" så är det ju möjligheten att lägga ner tid på spelet och att kunna göra det längre perioder som gör att någon kan gå in och vinna världar.

Mycket handlar om att vara effektiv med den tid du har. Sedan fäster jag sällan fokus på hur bra någon är på att snipa etc. Sånt går att lära sig på en dag.

Vad som däremot är viktigt för mig är att man som spelare hela tiden letar nya öppningar. Tänker några steg i förväg, istället för att bara plocka byn och bli av med så har man en tydlig ide om hur byn ska behållas också. Sedan om det är via timad deff eller någon annan metod. Skillnaden jag märker på när jag spelar emot någon som är "duktig" och någon som bara kör basics är att det oftast är svårare att lyckas med retakes.
 

DeletedUser

Guest
Vad kännetecknar en Vass, bra, ordinär, dålig spelare och stam, vilka egenskaper bör besittas för att vara de listade kategorierna, struntar i att rada upp egenskaper själv för att få se hur folk tänker, hade varit kul att se hur ni ser på saken då jag tror det skiljer sig rejält och folk slänger ur sig skit för att hetsa mer än en genomtänkt uppfattning, lätt att kasta ur sig att någon är vass eller kass utan att egentligen tänka efter vilka egenskaper någon ska ha för att uppfylla kraven för vass eller kass, och gärna från äldre lirare hur dessa betäckningar ändrats genom åren :)

Nu när vi fått några synvinklar på detta ska jag försöka ge min syn på saken

Skillnaden i främst mellanskiktet är främst aktivitet, motivation och att man kan hantera stress under incsen, skillnaden mellan bra och vass är däremot lite andra attribut, att kunna läsa spelet vid massinc är en oehörd fördel, detta skiljer en bra deffspelare från en riktigt vass lirare, vilka byar som ska stackas innan incsen rullar in, vilka funkar med snipe och att det finns så många alternativ för snipe som möjligt, vilka ska retakeas och när detta ska göras, offensivt gäller kylan att lägga incs efter en fastställd plan, gör jag detta kan dessa scenarion dyka upp, har jag retake möjligheter, ska jag timea deff i dessa byar, samt ha en förmåga att hushålla med trupper, satsa till rätt kostnad beroende på byns belägenhet geografiskt. skillnaderna är inte stora men kan ge stora skillnader ingame. Dåliga spelare är oftast omotiverade och ägnar sällan mer aktivitet åt spelet än nödvändigt, svårigheter att se helheter och resultatet av olika handlingar i spelet. Skillnaderna mellan samma spelare kan vara stor mellan världarna, och vem som är bra eller dålig är mycket på motivationen, dock tror jag nivån till riktigt vass ligger lite i erfarenheten som gör du kan läsa spelet bättre än nivån under.

Bra eller dåliga stammar är helt beroende av gruppsammansättning, motivation, egenskaper som lojalitet och att vara diskret med information till andra. Balansen mellan mellan spelartyper, men att alla är solidariska med varann är en viktig egenskap. Orderlydnad är nog den del som failar mest i de sämre stammarna, eftersom mänga inte vill bli av med sin trupp eller göra någon arg och få incs. Ledargruppen har in viktig roll, då de ska styra upp organisation och få igång en plan åt stammen, motivera och stimulera kontona att ha kul och göra sitt yttersta, i övrigt är det mesta sagt, och bara instämma med er...
 

henrik338

GuideGud
Reaktionspoäng
40
Kul tråd, lirar ej v32 :rolleyes: Men tänkte droppa en kommentar ändå.

Först o främst så skulle jag vilja påstå att den "ordinära" spelaren är dålig, rent generellt så har hen spelat några världar, förstår sig på hur allt fungerar osv. Gör allt som egentligen ska göras, men lägger du inks på dem så faller dem omgående. Dehär beror 95% av gångerna på att de aldrig fått lära sig av någon som kan, du kommer VÄLDIGT sällan hitta en "Vass" lirare som är självlärd. Aktiviteten kan vara nära 247, men vet du inte hur du ska tänka i framtidsplanering som NonGrata sa så är det väldigt svårt och överleva ett krig.

Sen har du nybörjare, de når aldrig speciellt höga poäng för, lets be honest, de är nya. Tror alla förstår va som gäller.

En bra spelare är en spelare som gör som han blivit lärd att göra, kanske tänker lite för sig själv men allt sitter. Han duckar alla inks, han har stacks på rätt plats, hans trupper ser inte ut som skit osv. Det är helt enkelt en stabil spelare som kan klara av att hantera sitt konto under inks & kan avancera mot fienden. Rent generellt så är "bra" spelare de du räknar in i stammen som "Dessa kan bära om de skiter sig" Har du en högre siffra än fienden, då vinner du oftast.

Sen har du vassa spelare, nu snackar vi alltså eliten av TW. Dit alla inte kan nå, alla kan bli en bra spelare.

Skulle vilja säga att den egenskap som står ut är; Anpassningsbar. Kan du anpassa dig till alla situationer du kan ställas inför, ja då är du en vass spelare. Tro mig, när ja säger alla situationer, då menar ja alla situationer.

Sen finns det vassa spelare som är bättre än andra vassa. Men du tänker för dig själv, du behöver inte lyssna på nån utan du fixar det själv på det optimalaste sättet.

Som sagt, väldigt få spelare kan nå hit, men de som gör det de har också någon som lär dem. Tar enormt lång tid och bli självlärd, att kunna SÅ mycket genom egen erfarenhet, de är inget du klarar av på 2-3 år. Du kanske når hit om du aktivt spelar 9 månader, lär nog spela minst 3 världar för och få lite erfarenhet för spelet.
 

henrik338

GuideGud
Reaktionspoäng
40
Glömde stammar!!!!

Alltså, stammar är som lag i verkligheten. Utan stora stjärnor når du inte långt i en cup. Har du för många briljanta spelare så måste du ha en väldigt stark ledare som kan hålla alla i styr och få folk och lyssna på dig.

Kan en helt ny stam utan någon bra spelare vinna? Nej, de kan de inte. De kan ha ett otroligt bra teamwork, men mediokra spelare kommer aldrig kunna vinna en värld själva. Har man en vass spelare & fullt med noobs, ja de går. Du måste liksom ha en hög topp för att kunna vinna, en bra spelare är inte starkt nog heller.

Diplomati är rätt viktigt för den som vill vinna, kan du manipulera andra stammar att underlätta för dig medans ni får "enkelt" arbete framför er så kan du vinna mycket på det.

Lojalitet är också oerhört viktigt, utan det så faller alla.
 

diavolo.II

Active Member
Reaktionspoäng
36
Glömde stammar!!!!

Alltså, stammar är som lag i verkligheten. Utan stora stjärnor når du inte långt i en cup. Har du för många briljanta spelare så måste du ha en väldigt stark ledare som kan hålla alla i styr och få folk och lyssna på dig.

Kan en helt ny stam utan någon bra spelare vinna? Nej, de kan de inte. De kan ha ett otroligt bra teamwork, men mediokra spelare kommer aldrig kunna vinna en värld själva. Har man en vass spelare & fullt med noobs, ja de går. Du måste liksom ha en hög topp för att kunna vinna, en bra spelare är inte starkt nog heller.

Diplomati är rätt viktigt för den som vill vinna, kan du manipulera andra stammar att underlätta för dig medans ni får "enkelt" arbete framför er så kan du vinna mycket på det.

Lojalitet är också oerhört viktigt, utan det så faller alla.

*Host* V.27 *Host*

Bra skrivet i båda inlägg. +1
 

DeletedUser

Guest
Kul tråd, lirar ej v32 :rolleyes: Men tänkte droppa en kommentar ändå.

Först o främst så skulle jag vilja påstå att den "ordinära" spelaren är dålig, rent generellt så har hen spelat några världar, förstår sig på hur allt fungerar osv. Gör allt som egentligen ska göras, men lägger du inks på dem så faller dem omgående. Dehär beror 95% av gångerna på att de aldrig fått lära sig av någon som kan, du kommer VÄLDIGT sällan hitta en "Vass" lirare som är självlärd. Aktiviteten kan vara nära 247, men vet du inte hur du ska tänka i framtidsplanering som NonGrata sa så är det väldigt svårt och överleva ett krig.

Sen har du nybörjare, de når aldrig speciellt höga poäng för, lets be honest, de är nya. Tror alla förstår va som gäller.

En bra spelare är en spelare som gör som han blivit lärd att göra, kanske tänker lite för sig själv men allt sitter. Han duckar alla inks, han har stacks på rätt plats, hans trupper ser inte ut som skit osv. Det är helt enkelt en stabil spelare som kan klara av att hantera sitt konto under inks & kan avancera mot fienden. Rent generellt så är "bra" spelare de du räknar in i stammen som "Dessa kan bära om de skiter sig" Har du en högre siffra än fienden, då vinner du oftast.

Sen har du vassa spelare, nu snackar vi alltså eliten av TW. Dit alla inte kan nå, alla kan bli en bra spelare.

Skulle vilja säga att den egenskap som står ut är; Anpassningsbar. Kan du anpassa dig till alla situationer du kan ställas inför, ja då är du en vass spelare. Tro mig, när ja säger alla situationer, då menar ja alla situationer.

Sen finns det vassa spelare som är bättre än andra vassa. Men du tänker för dig själv, du behöver inte lyssna på nån utan du fixar det själv på det optimalaste sättet.

Som sagt, väldigt få spelare kan nå hit, men de som gör det de har också någon som lär dem. Tar enormt lång tid och bli självlärd, att kunna SÅ mycket genom egen erfarenhet, de är inget du klarar av på 2-3 år. Du kanske når hit om du aktivt spelar 9 månader, lär nog spela minst 3 världar för och få lite erfarenhet för spelet.

Tror vi är inne på samma väg med lite olika ord, anpassningsbarheten har du helt rätt i och ligga ett par steg före gör att du har rätt förutsättningar med dig för att just anpassa situationen hur den faller ut, Ett vettigt tips till alla som är i vaggan av sin Tw karriär eller spelat något år är att när du startar på världar, välj ut 3-4 spelare som du kollar upp lite extra, genom stats och på kartan, kontakta dom och snacka lite ditt och datt, man lär sig oehört mkt bara på det, vän eller fiende spelar ingen roll, alla twlirare som har ett intresse att utvecklas delar jag gärna med mig av det man kan och tror de flesta resonerar så, för nästa värld kanske man lirar ihop... Syftet med tråden är att nyansera benämningarna och ingen ska ta illa vid sig att bli kallad sämre, utan bara ge det lite tid så blir man bättre genom erfarenheter, så inget är kört, att vara duktig på en värld e dessutom en färskvara nästa värld kan det gå sämre
 

DeletedUser

Guest
En bra spelare på dagens tw sitter inte 24/7 som en och annan gjort de senaste åren..

En mindre bra spelare, har inte 1-2 eller 3 spelare på sitt konto som kör när man själv inte orkar eller kan..

Det är skillnaden idag, sen finns det de som hävdar att skillz är skitviktigt.. nä så länge du gör något för att ha kul när du spelar så spelar skillzen ingen roll, den enda egenskapen du behöver ha är envishet och kunna va uppkopplad 10-14h om dagen så kommer de flesta långt.

Förstås är det bäst om du har en webbläsare som fungerar för det aktuella spelet, endel har tyvärr slutat fungera helt som ja kört med..

övriga tips ja kan ge är att ha en bra utrustning och uppkopling som är snabb, det underlättar en hel del.

om du har det så blir det väldigt enkelt o lära sig "skillxen"

Allt annat är ju uppenbart, det är ett krigspel och bara en kan stå som segrare..
 

Reborn Memer

New Member
Reaktionspoäng
1
En bra spelare på dagens tw sitter inte 24/7 som en och annan gjort de senaste åren..

En mindre bra spelare, har inte 1-2 eller 3 spelare på sitt konto som kör när man själv inte orkar eller kan..

Det är skillnaden idag, sen finns det de som hävdar att skillz är skitviktigt.. nä så länge du gör något för att ha kul när du spelar så spelar skillzen ingen roll, den enda egenskapen du behöver ha är envishet och kunna va uppkopplad 10-14h om dagen så kommer de flesta långt.

Förstås är det bäst om du har en webbläsare som fungerar för det aktuella spelet, endel har tyvärr slutat fungera helt som ja kört med..

övriga tips ja kan ge är att ha en bra utrustning och uppkopling som är snabb, det underlättar en hel del.

om du har det så blir det väldigt enkelt o lära sig "skillxen"

Allt annat är ju uppenbart, det är ett krigspel och bara en kan stå som segrare..

Håller inte med alls. Skillnaden på en bra och en dålig spelare är att en bra spelare inte slösar på något, han vet vilka byar han ska släppa i krig och han ligger alltid steget före. Att kunna snipa , bta å skicka tåg och prenukes är bara simpla grejer som du lär dig precis när du börjat. Saker som strategi och vart du ska stacka osv. Är saker du lär dig senare in i spelet.

Plzzzz. Klarar den här gangbangen just för att stammarnas ledningar inte kan nog om spelet, hade de varit "elit spelare" hade de vetat exakt vart de skulle stacka,planera OPs väldigt detaljerat och hade de lätt krossat Plzzzz. Skillnaden med en bra och en dålig spelare är att bra spelare faktiskt vet hur dåliga spelare tänker.

En bra spelare är väldigt organiserad och har koll på sina trupper. Det finns massor av effektiva metoder när det gäller tex. stackning och farmning som de sämre spelarna inte har någon koll på. Skillnaderna mellan en bra och en dålig spelare är enorma och det är naivt att tro motsatsen.

Det här med co-spelare också. Så om en spelare inte vill lägga ner 15 timmar om dygnet på spelet, varför skulle det vara fel med att co spela? Om spelare A inte har tid att spela själv, men han har tid om han spelar med spelare B och C. Varför skulle inte spelare A då co-spela med dem? Det finns inga nackdelar, du får ett aktivare konto samtidigt som du har tid med ditt riktiga liv. Men om du nu vill spela 18 timmar om dygnet gör det. Att du co-spelar konton gör ju inte en individuell spelare sämre och det förstår alla.
 

bajstank

Member
Reaktionspoäng
24
En bra spelare är en som sitter all sin vakna tid och dominerar med flertalet konton samtidigt. En kass spelare är en som lämnar kö hela tiden. En bra stam är en stam där alla är aktiva och gör det man ska utan att gnälla på varandra, man har en bra gemenskap och tycker det är kul att spela tillsammans. En dålig stam är en stam där en eller ett flertal får bära resten på sina axlar och alla sitter och klagar på varandra för att något råkade gå fel.
 
Topp