Offensiva och defensiva byar

henrik338

GuideGud
Reaktionspoäng
40
=P

Bästa offet i en archervärld är...att strunta i Beridna. Helt säkert, glöm dem så gör ni de bättre.

Låt oss säga de är fullt krig, du köttar konstant, med låt oss säga en "late game" by av Tgow med 1.1k beridna.

Först ska vi konstatera, dessa är effektivare än 3k lk/7k yx 300 ram. Med runt 200-250 soldater extra (dom dödar fler, beridna)
Om dom möter en 7/7/7 försvar med stack på 10 byar.

Men exakt hur ofta möter du en sån? >.>

Hur ofta möter man istället 95k spjut/20k tk? Lite oftare anser jag, och i många fall så står en jävla mängd Tk där.
Vet ni hur mycket bättre de är och ha en LK nuke då? runt 500-700 soldater extra än beridna

Dra upp 7/7/7 försvaret igen, exakt hur ofta möter man 70/70/70 k utan TK ståendes där, enbart för "dom hann dit" ??? Jag tror att ni vet mycket väl att dom allt för ofta står där i en mängd av iaf 10k.

Effektivare blev då, LK Nuken!

Så TGow, late game som early, mid same same.

Självklart varierar Rams, som Eggeh sa, väldigt underskattade. 300 är...Inte effektivt i min mening. 400-500 i late är optimalt, får man ner muren snabbt, ja då är nån körd.

----------------------------

Deffensivt så bör man räkna på vad folk gärna kör, låt oss ta TGow som exemple, vi vet att han kör en massa jävla beridna, av nån konstig anledning. Han är dock ej den enda, som tycker beridna är "coola". Varför bygger folk då Bågar?!? Dom drar enormt mer resurser, dom är svaga mot beridna, dom är, nästan iaf svaga mot LK (bättre med LK mot Svärd/Båg försvar!)

Spjut/TK är effektivt, vi vet att fienden rider med mycket Beridna, oftast 500-1000. TK, väldigt bra att ha mot dessa. TK/spjut, även väldigt snabba och bygga upp.

Så den ända riktiga svagheten med TK/Spjut, kostar järn, som bara den. Även svag mot LK Nukes, men jag anser att den gör sig värd när byggtiden är väldigt liten, och med en marknad som kan sälja trä så är det ändå helt ok!

Så please, sluta bygg bågar, ska ni bygga sega enheter gå på spjut/svärd, mer prisvärt.
 

TheGodOfWar

Member
Reaktionspoäng
2
Åhå Henrik, det var då intressant att faktiskt se ett för en gångs skull vettigt motargument :)

Som sagt, jag har alltid kört mycket beridna i mina nukes - varför? Jo de dödar sanslöst med enheter, praktiskt taget oavsett deffby, och emot bågdeff är de helt episka. Många spelare kör ju bågar, konstigt nog och ja då finns inget optimalare än ett par beridna i varje offby. Så långt är vi eniga, eller hur? Sedan kommer vi till LK-nukes, de är effektivare helt klart överlag då de tar kortare tid att bygga och inte har mycket mindre slagkraft än en lc/bb nuke, MEN då det blir offensiver så dödar man betydligt mer enheter med beridna i nukesen än utan, rent generellt. Självfallet så kör man ju olika typer av offbyar, har man bara 1 offscript eller en form av offby, ja då är man rätt körd och sjukt enkel att kontra/deffa ut, det gäller att veta vad man ska bygga och varför ;) Något som allt för få på .se i dagsläget kan faktiskt, är förvånansvärt låg klass på defensiva spelare här och ja då fungerar mina nukes ändå - får man mer motstånd får man givetvis bygga om dem lite och modifiera ens off/deffscript för att anpassa dem utifrån den motståndare man möter.

Sedan angående 7k/7k/7k byarna, det är rätt vanligt att man möter såna, kolla t.ex. på allas vår gode Hebbe i v3 ;) Där var det bara såna deffbyar då jag både spelade med och emot honom. Så det är inte så ovanligt som man tror faktiskt och som jag skrev, det är enbart stackdeff i fronterna man har dem till, annars är det spjut/tk och katasdeff för hela slanten då man inte har tiden att bygga kraftigare deffbyar om man spelar ett intensivt frontkrig.
 

DeletedUser

Guest
TGOW's ambitiösa utlägg om att man blir lättläst om man har 1 sorts offby lät ju fint.....tills man går tillbaka en sida och ser dig prata om att man ska ha kattasbyar istället för kp-tunga nukes. För dem koordinaterna blir ju inte lättsparade.

Variera er off om ni orkar, men i krig handlar det om att bygga den optimerade offbyn sett ur TIDSPERSPEKTIV. Finns inget jävla duttande med mest attackpoäng när du krigar, då är du antingen labanalytiker till vardagen, eller dum i huvudet.

Och kp-tunga nukes lategame är ett indirekt måste. Lilt flygplansbombningar under 2a världskriget är inte den värsta skadan åstadkommen genom att erövra mark. Finns gott om exempel på nyckelspelare i krig som lagt av genom att ha utsatts för kontinuerlig misshandel i form av pultande. Sånt åstadkommer man inte genom att alla stammedlemmar har några kttasbyar, där behövs det fulla offbyar som gör jobbet.

Deffbyar gäller samma princip, optimera deffpoäng gör man i mellankrigstider, fullkomligt ointressant ett par veckor in i större krig, då är det sp/tk i bakre led som gäller, och sp/tk/kp i nyadlade frontbyar. Tid är allt i krig, lär er det och spara överkurserna till natureleverna, tackhej
 

henrik338

GuideGud
Reaktionspoäng
40
Åhå Henrik, det var då intressant att faktiskt se ett för en gångs skull vettigt motargument :)

Som sagt, jag har alltid kört mycket beridna i mina nukes - varför? Jo de dödar sanslöst med enheter, praktiskt taget oavsett deffby, och emot bågdeff är de helt episka. Många spelare kör ju bågar, konstigt nog och ja då finns inget optimalare än ett par beridna i varje offby. Så långt är vi eniga, eller hur? Sedan kommer vi till LK-nukes, de är effektivare helt klart överlag då de tar kortare tid att bygga och inte har mycket mindre slagkraft än en lc/bb nuke, MEN då det blir offensiver så dödar man betydligt mer enheter med beridna i nukesen än utan, rent generellt. Självfallet så kör man ju olika typer av offbyar, har man bara 1 offscript eller en form av offby, ja då är man rätt körd och sjukt enkel att kontra/deffa ut, det gäller att veta vad man ska bygga och varför ;) Något som allt för få på .se i dagsläget kan faktiskt, är förvånansvärt låg klass på defensiva spelare här och ja då fungerar mina nukes ändå - får man mer motstånd får man givetvis bygga om dem lite och modifiera ens off/deffscript för att anpassa dem utifrån den motståndare man möter.

Sedan angående 7k/7k/7k byarna, det är rätt vanligt att man möter såna, kolla t.ex. på allas vår gode Hebbe i v3 ;) Där var det bara såna deffbyar då jag både spelade med och emot honom. Så det är inte så ovanligt som man tror faktiskt och som jag skrev, det är enbart stackdeff i fronterna man har dem till, annars är det spjut/tk och katasdeff för hela slanten då man inte har tiden att bygga kraftigare deffbyar om man spelar ett intensivt frontkrig.



Men snälla, läs det jag skrev. Dina beridna vinner endast mot bågar, vilket du inte alls möter 24/7 utan de är Båg/svärd + tk, vilken gör att LK blir betydligt bättre.

Som FN skrev, tid är allt. DVS folk bygger TK/spjut vad är då effektivast? jo en 7k yx 3k lk 300 rams. Inte nå fjollig Berid armèe ;)

Sen. för dom som faktiskt lekt med simulatorn, så märker man att de är effektivare att ha 100k spjut/100k svärd (200k trupp) än att ha de utspritt i Sp, sv, båg, tk.

Börjar man då första att de är "allt eller inget" så inser man snabbt, LK nuksen är då bäst.

Deffensivt så är självklart TK/sp bäst, snälla pratar ni skit om dem så får ni fan visa upp ruskigt fina stats.

Hur försvarar man sig då? De finns ett ända sätt och försvara sig, och de gäller mot alla nukes ni kan testa mot denna formation.

Snabbbyggda Trupper, TK/SP! Finns ingen trupp som är bättre på och försvara än dessa. Självklart skulle jag hellre välja Svärd istället för TK, om ja hade tid. Spara resurser till mina mynt istället.

Tänk nu över vad jag skrivit, Beridna är skit, LK is the shit. i försvar så gäller det, fort som fan, TK/SP (kata i front som folk sagt men de är rätt basic lol) Har ni tid, spar resurser förfan! bygg sp/svärd!

Nu ska vi se här va Henrik spar in mot Tgow i långsam deff ;)

10k sp 10k svärd = 0.8m ved = 0.6m lera = 0.8m järn
Nu vill ja påpeka här, ser ni hur jämt ut järn/ved det är? >.> uträknat som satan ska ni veta!

6k sp 7k sv 7k båg = 1.21m ved = 0.6m lera = .97 m järn

Hur mycket res spar vi då? 410k ved 0 lera 170k järn.

Ojämt på ved/järn dvs det blir extra byggdar/mer jobb. dessa 580k resurser är i princip 7 paket! Tänk er då hur mycket ni spar varje by, 100 byar = 700 paket!!!! 7 adlar där, på ett set av deff.

Tänk då också att byggtiderna skiljer sig säkerligen med 25%

Kollade simulatorn, Min armèe = like bra som 7/7/7 med beridna anfallet. Däremot så föll de kort på 700 trupp, mot en LK nuke.

700 trupp per nuke, du spar 7 paket, 25% tid av uppbyggnation. Är det värt och offra? Fler adlar, och samma styrka mot beridna, som så många använder!

LK är 200-250k järn för tungt, men du får ju trä du kan sälja ^^
 

henrik338

GuideGud
Reaktionspoäng
40
Vill även poängtera att jag inte har patent på detta, så Tgow, du får övergå till detta om du vill. Helt upp till dig :sneaky:

Drar även en TK kostnad

8k spjut 2k tk = 900k ved 540k lera 1280k järn!!!!

Du spar alltså 100k ved 480k järn, men du förlorar 60k lera =/ Tufft val där.

De är alltså 520k resurser om du kör en starkare deff, men inte den absolut starkaste (ja 7/7/7 är starkast i simulatorn)

Så, här kan du alltså förbättra ditt deff, men samtidigt spara 520k res. Tiden det tar och bygga är ej allt för lång heller.

<3 Nån som har frågor angående detta?

Tgow, som sagt - Du får använda om du vill :)
 

Haroo

Active Member
Reaktionspoäng
0
Jag litar fullständigt på nybörjarguiden som står skriven i SPQRs stamforum o_O
 

DeletedUser

Guest
Detta är mina byar på världar utan båg.

Mina offbyar:
6000 yxmän (ett lagom och bra antal)
3000 LK (Oftast fler, men detta är ett minimum)
250 murbräckor (vad jag vet så räcker 245 stycken för att ta ned en mur rån 20 till 0 (med maximal otur kanske man behöver fler), sen har man 5 stycken för fejks ;))
100 spej (för att få en bra överblick över byn)
resten är lite blandat, ibland lite katas, ibland fler murbräckor, men oftast fler LKs ;)

Mina "stark deffbyar" (För ett så starkt försvar som möjligt, men det tar lång tid att bygga):
10.000 spjut (mot kavalleri)
10.000 svärd (Mot infanteri)
Om du har fler farmplatser, gör fler svärd.

Mina "snabb deffbyar"(För ett försvar som är snabbt att bygga upp igen):
8000 spjut (mot kav)
2000 TK (går även att attackera med om så behövs)
Resten katas/murbräckor (för att förvrra motståndaren med off i en deffby ;))
 
Senast redigerad av en moderator:

mrmonster33

Member
Reaktionspoäng
6
Detta är mina byar på världar utan båg.

Mina offbyar:
6000 yxmän (ett lagom och bra antal)
300 LK (Oftast fler, men detta är ett minimum)
250 murbräckor (vad jag vet så räcker 245 stycken för att ta ned en mur rån 20 till 0 (med maximal otur kanske man behöver fler), sen har man 5 stycken för fejks ;))
100 spej (för att få en bra överblick över byn)
resten är lite blandat, ibland lite katas, ibland fler murbräckor, men oftast fler LKs ;)

Mina "stark deffbyar" (För ett så starkt försvar som möjligt, men det tar lång tid att bygga):
10.000 spjut (mot kavalleri)
10.000 svärd (Mot infanteri)
Om du har fler farmplatser, gör fler svärd.

Mina "snabb deffbyar"(För ett försvar som är snabbt att bygga upp igen):
8000 spjut (mot kav)
2000 TK (går även att attackera med om så behövs)
Resten katas/murbräckor (för att förvrra motståndaren med off i en deffby ;))

du menar 3000 lk eller?
 

DeletedUser

Guest
Detta är mina byar på världar utan båg.

Mina offbyar:
6000 yxmän (ett lagom och bra antal)
300 LK (Oftast fler, men detta är ett minimum)
250 murbräckor (vad jag vet så räcker 245 stycken för att ta ned en mur rån 20 till 0 (med maximal otur kanske man behöver fler), sen har man 5 stycken för fejks ;))
100 spej (för att få en bra överblick över byn)
resten är lite blandat, ibland lite katas, ibland fler murbräckor, men oftast fler LKs ;)

Även om jag antar att du menar 3k lc.. varför fyller du inte byn?
 

crille011

Member
Reaktionspoäng
4
Även om jag antar att du menar 3k lc.. varför fyller du inte byn?

Han fyllde ju byn, står längst ner att han lägger rest platser på antingen katas, mer murbräckor men oftast LK.

Bra by, liknar de jag kör med fast jag brukar ha lite fler yxor och mindre LKs
 

shiro tagachi

Member
Reaktionspoäng
0
När jag började för flera år sedan byggde jag byarna så här:

Off:
9800 Yxor
2300 LK
400 BB
200-300 MB (Kommer inte ihåg exakt antal, var ett tag sedan)

Deff:
4300 Spjut
4300 Svärd
2000 Bågskyttar

Sen fyller man upp med mer infanteri alternativt TK beroende på ens spelstil.
 

DeletedUser

Guest
Han fyllde ju byn, står längst ner att han lägger rest platser på antingen katas, mer murbräckor men oftast LK.

Bra by, liknar de jag kör med fast jag brukar ha lite fler yxor och mindre LKs

Ibland är jag grymt duktig på att läsa......

anywho. det är för lite yx, för mkt lc och för lite rams. cats vore fint att stoppa in ett gäng också.
 

DeletedUser

Guest

Visst låter dina teorier bra i praktiken.

Men för att lyckas i krig på tw behöver man VARIERA sig.

Om man möter ett par spelare/stam som kör utan beridna countra detta med att köra båge/hc def osv. Med massrekyteringen är detta kung när man möter spelare som kör samma off by efter off by och kan ändra sin def/off by för att optimera dom.

Att benhårt köra på en typ av off by/def by är grogrund för katastrof.

Sen brukar jag iof köra minst 100 katas i varje off by bara för att kunna slå sönder byar om man möter problem mot visa spelare.

Beridna är långt ifrån värdelösa henke, dom har som uppgift att countra bågskyttar ;)
 

crille011

Member
Reaktionspoäng
4
det bästa försvaret som finns på paladin världar är:

2500 Katapulter
Paladin:
Lykta - Ökar anfallet med katapulter med 100% och försvaret 10faldigt (1000%)
Restplatser blir bågar alternativt spjut.


Teorin:
1 katas = 100 generellt försvar.
2500 katas = 25000 Gen. försvar.
2500 katas + lykta = 25000 x 10 = 250000
2500 katas + lykta + mur 20 + Murens grundläggande försvar = 250000 + 1020 = 251020 x 2,07 = 519 611,4


519 611,4 / 2 = 259 805,7

Grundläggande försvar: 519 611,4
Kavalleri försvar: 259 805,7

Haha beat that:) Sen får ju spjuten eller bågarna räknas in så kavalleriet inte blir en svagpunkt.
 
Topp