De/dem ;)

pias

Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
40
https://instagram.com/p/7hsfTXBGbg/ Denna länken hittade jag på Facebook.
Kortfattat: Tänk jag=de och mig=dem Är du osäker skriv de ;) Eller använd det som vi fick göra på min tid i skolan, dom. Det var på den tiden då man skulle förenkla språket och skriva som man talade till en viss del. Lika många regler som innan men vissa ord fick stavas mer som de lät. Exempel: sebra, jos och dom...

Kram
 
Senast ändrad:

DeletedUser

Guest
Vi är nog uppväxta på fel århundraden ;). Jag blir mest förbannad över folket som inte kan skillnaden mellan data och dator.
 

Lawliet

<span style="color:#008080; font-weight: bold;">Vi
Reaktionspoäng
3
Sett den förklaringen förr och tycker fortfarande den är helt värdelös. Anledningen till att det är svårt att urskilja skillnaden mellan de och dem är enligt mig för att de låter så lika, så den bildens förklaring blev ju lite meh.
 

pias

Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
40
Då menar du att det är svårt att särskilja ord som han och hann också ;) eller fält/fällt, jäst/gäst och ett antal till där vissa beror på vilken dialekt som vi pratar ;) För jag uttalar ju inte men/män likadant ;)
Ett annat tips är att fundera på vilket engelskt ord som du skulle ha satt in. ;)
 

DeletedUser

Guest
Vi är nog uppväxta på fel århundraden ;). Jag blir mest förbannad över folket som inte kan skillnaden mellan data och dator.

Tror alla har sina personliga hatobjekt när det gäller språket :D Hellre dom, än ett felaktigt de/dem.

Min personliga pet peeve är när man skriver eran och våran istället för er och vår, och sen följer upp det med egna istället för egen. Vilket lett till att jag kallsvettats i timmar under tiden jag korrigerat alla förbonkade våran och eran som fanns i översättningen av spelet. Trots mina stundtals brutala övertalningsförsök för att övertyga en viss tidigare CM om detta, gick det aldrig in. ;)
 

Lawliet

<span style="color:#008080; font-weight: bold;">Vi
Reaktionspoäng
3
Då menar du att det är svårt att särskilja ord som han och hann också ;) eller fält/fällt, jäst/gäst och ett antal till där vissa beror på vilken dialekt som vi pratar ;) För jag uttalar ju inte men/män likadant ;)
Ett annat tips är att fundera på vilket engelskt ord som du skulle ha satt in. ;)

Absolut inte, man tar ju varje ord ur sitt kontext. Jag ska dock medge att jag inte vet hur folk talar i andra delar av landet, men jag som göteborgare brukar nästan alltid uttala det muntligt som "dom", vilket just är min anledning till varför den skillnaden gör det ganska svårt för min del.
 

pias

Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
40
Absolut inte, man tar ju varje ord ur sitt kontext. Jag ska dock medge att jag inte vet hur folk talar i andra delar av landet, men jag som göteborgare brukar nästan alltid uttala det muntligt som "dom", vilket just är min anledning till varför den skillnaden gör det ganska svårt för min del.

Japp, det tror jag ALLA gör. Vi har i alla fall inte problemet med men/män i Göteborg ;) Det är något som man bara lär sig hur de orden stavas och när man skall använda vilken stavning. Inte svårare än jul/hjul
 

DeletedUser

Guest
Med hänsyn till hur svårt det verkar vara att behärska svenskan är det kanske en bra idé? ;)
 

DeletedUser

Guest
https://instagram.com/p/7hsfTXBGbg/ Denna länken hittade jag på Facebook.
Kortfattat: Tänk jag=de och mig=dem Är du osäker skriv de ;) Eller använd det som vi fick göra på min tid i skolan, dom. Det var på den tiden då man skulle förenkla språket och skriva som man talade till en viss del. Lika många regler som innan men vissa ord fick stavas mer som de lät. Exempel: sebra, jos och dom...

Kram

"De jagade mig, men jag sprang ifrån dem" Skulle jag byta till det du skrev (Jag=de, mig=dem) skulle det ju låta jättekonstigt: "Dem jagade mig, men jag sprang ifrån de".
Att alltid använda "de" kommer bli tokigt, så kör på det säkra "dom" kortet.
Kanske missuppfattade dig. :p

Att tänka i engelska fungerar bra också, visste inte om det förut.

Han och hann är två helt orelaterade ord med olika betydelser, de/dem är dock snarare en böjning av samma ord med samma betydelse.
Ackusativobjektsböjning är det brist på rent generellt i svenskan tycker jag. Han och honom är ett bra exempel:
Meningen "Jag sprang snabbare än han" låter ju inte direkt fel, dock så är det helt fel. "Han" kan aldrig vara objektet i en mening. Det måste vara "honom".
Samma sak gäller för de/dem. "De" är alltid subjektet, huvudpersonen i en mening, och "dem" är alltid objektet, föremålet i meningen.
"De (subjekt) tittar på mig (objekt)" "Jag (subjekt) tittar på dem (objekt)".
Alltså är det inte stavning som är anledningen till att de/den används på fel sätt, utan på grund av att det ligger lite tanke bakom att använda de två olika formerna i jämförelse med helt enkelt två olika ord.
 

DeletedUser

Guest
De= när man kan byta ut det mot jag och/eller vi
Dem= när man kan byta ut det mot mig och/eller oss
(Dom= talspråk, skrivs inte om man inte heter Mesut)

Svårare än så är det inte.
 

DeletedUser

Guest
De= när man kan byta ut det mot jag och/eller vi
Dem= när man kan byta ut det mot mig och/eller oss
(Dom= talspråk, skrivs inte om man inte heter Mesut)

Svårare än så är det inte.

Du menar väl tvärtom?

Man kan inte ha "de" och "jag" i samma mening, då blir det två subjekt. Samma sak gäller "dem" och "mig", då blir det två objekt.
 

pias

Tribal Wars Teamet
Reaktionspoäng
40
Nope, han menar att de kan bytas ut mot antingen eller. Ibland så fungerar det bara att byta ut mot singular och vid andra tillfällen mot plural. Finns också tillfällen då båda fungerar. ;)
 

bajstank

Member
Reaktionspoäng
24
Du menar väl tvärtom?

Man kan inte ha "de" och "jag" i samma mening, då blir det två subjekt. Samma sak gäller "dem" och "mig", då blir det två objekt.

Klart man kan ha två subjekt i samma mening. Som tidigare nämnts är det dock inte det han menar. "De" är subjektsformen och "dem" är objektsformen.
 

DeletedUser

Guest
Klart man kan ha två subjekt i samma mening. Som tidigare nämnts är det dock inte det han menar. "De" är subjektsformen och "dem" är objektsformen.

Jo det är klart man kan. Formulerade mig ganska dåligt. Det jag ville få sagt var att man allt inte kan ha: subjekt predikat subjekt.

Men förstod hur maxim menade nu. :)
 
Topp